Reports: Nexstar says no to WPIX-NY, WSFL-Miami

If you want to do something well, watch someone else do it. That’s the way to improve in most skills in life.

ftvlive logo

That’s one reason I read Scott Jones’ blog, FTVLive.com. Say what you want about him or his spelling, but he’s usually right on the money when it comes to facts, and won’t make claims without backing them up. In other words, I trust what he writes.

This morning, he had two blog posts about the latest attempt to create the nation’s largest local television station owner: Nexstar Media Group’s effort to buy Tribune Media. (Last year, after a lot of opposition, Sinclair Broadcast Group was not allowed to make the purchase.)

When you get this big, things get complicated. The company gets up against against Federal Communications Commission ownership limits, as well as Department of Justice antitrust regulations.

Nexstar owns or operates 174 television stations in 100 mostly small to mid-sized TV markets, reaching nearly 38.7 percent of American households. The limit is 39 percent, and that’s with the FCC’s UHF discount, which only takes half the market’s people into account. Tribune owns or operates 42 stations, including the nation’s biggest cities.

The deal is that Nexstar will pay $4.1 billion for Tribune. Sinclair had offered $3.9 billion but according to USA Today, “breached its contract by misleading regulators during the transaction’s approval process.” Nexstar’s last major purchase was in 2017, when it bought 71 stations from Media General for $4.6 billion.

The ownership limits, which I explained in this post from last March, come into play because two large companies will already own stations in the same markets competing against each other, and will together own too many as a whole. That’s why some stations will need to be sold.

Briefly, the four categories of FCC rules are 1. national TV ownership, 2. local TV multiple ownership, 3. the number of independently owned “media voices” – 4. and at least one of the stations is not ranked among the top four stations in the DMA (that’s the “designated market area” or city, and ranking based on audience share), and at least eight independently owned TV stations would remain in the market after the proposed combination. (Keep in mind, these rules seem to get loosened every time a company comes close to hitting the limit.)

In the case of Nexstar and Tribune, there would be a long list involving about 15 cities. (Nexstar would do well by being honest in its effort to buy Tribune, as opposed to what Sinclair did and had been doing for years.)

sinclair skull and crossbones

Perry Sook, Nexstar’s president and CEO, started the company in 1996 with one station in Scranton, Pa. He has been buying ever since.

“We have no aspirations to be a national anything,” Sook said, according to Variety. “Our company goes from Burlington, Vermont to Honolulu and each of those communities have different needs and different tastes. We do three things that are vitally important: We produce local news content. We deliver entertainment and information. And we help local businesses sell stuff. Those are our reasons to exist.”

That’s contrary to Sinclair, which was reportedly interested in creating a national news network and using must-runs on its stations to spread its ownership’s conservative beliefs.

feature nexstar wpix wsfl

Anyway, this morning, Scott wrote,

“Sources tell FTVLive that Nexstar is not planning on keeping WPIX in New York City after it purchases the station as part of the Tribune deal.”

So if Nexstar pretty-much owns so many stations in small to mid-sized TV markets, and claims to be solely interested in local broadcasting (while probably taking advantage of some scale), why leave out a station in the #1 TV market in the country, which itself broadcasts to about a whopping six percent of American households?

WPIX

According to Scott,

“The spinning off of WPIX will help bring Nexstar under the ownership cap and it will likely put a lot of money back into the Nexstar back account.”

I’d rather see competition remain in New York. I can’t imagine Nexstar losing the power of selling ads on stations in every one of the biggest, influential, most lucrative cities (New York, Los Angeles, Chicago, Philadelphia, San Francisco, Washington, etc.). And it could probably make money selling off many of its smaller market stations, have fewer people doing the same jobs on payroll, pay less for benefits like health insurance, have less regulatory paperwork to do, etc. But it could possibly achieve what Scott suggested in just one move.

Instead of Nexstar, I dread a New York competitor coming in and gutting WPIX’s news department, which has grown over the years from 30 minutes at 7:30pm and an hour at 10, to include morning and early evening news.

Among competitors, WCBS already owns WLNY (Long Island). WNBC already owns WNJU (Telenundo). WNYW (Fox) bought WWOR and got rid of its news department. That pretty much leaves WABC, which is said to be in the buying mood since owner Disney hasn’t bought stations in years, is not up against ownership limits, and has been said to be interested in Cox’s stations (especially its ABC affiliates in Atlanta, Orlando and Charlotte). A duopoly in New York would be good for WABC, but not the public, which owns the airwaves. But considering the other major stations already own second stations in the Big Apple, could WABC be refused?

disney abc logo

Of course, Disney/ABC is already buying most of 21st Century Fox’s assets, including its TV and movie studios, and cable channels except news and business, for $71 billion. The New York Post reports the closing is expected in February or March, and Sinclair may end up buying Fox’s regional sports networks which Disney can’t keep (it already owns ESPN) and nobody else seems to want them.

The so-called New Fox would consist only of its TV stations, and its news and business cable channels. (Comcast/NBC wanted Fox’s entertainment assets but Disney/ABC offered more. Comcast is ending up with Fox’s share of European telecommunications and pay-TV giant Sky.)

Scott also wrote,

“Along with spinning off WPIX in New York, Nexstar plans on selling off WSFL, the Tribune station in Miami.”

We’ve been through this before. Fox has a great Miami affiliate, WSVN, which is owned by Ed Ansin’s Sunbeam Television Corporation. In the 1980s, he wouldn’t sell to then-affiliate partner NBC, so the peacock bought WTVJ in early 1987 and took away WSVN’s #1 primetime programming on Jan. 1, 1989. WSVN became a Fox affiliate on the few days the new network broadcast back then and put its future into local news, more sensational back then, which has worked out well.

WHDH logo 4Then, just a few years ago, the same thing happened with Sunbeam’s WHDH in Boston. Ansin refused to sell to NBC so the peacock invented a station pretty much from scratch to put its programming. Since Boston already had a Fox affiliate (Miami’s went to CBS in 1989), WHDH is now completely independent, without a network, and worth much less.

Fox TV stationsSo Fox has been selling off assets but is interested in buying TV stations (it had a deal to buy several from Sinclair after its merger with Tribune, which ended up falling through) and rights to live programming, especially sports and especially the National Football League. In the past, Fox wanted stations in cities with NFC teams because it broadcasts NFC team away games on Sunday afternoons. Then, it bought the rights to Thursday Night Football, which includes the whole league, so now it’s interested in stations in cities with AFC teams, like the Miami Dolphins.

I’ve shown you how networks have dumped highly-rated, loyal, long-time affiliate stations and went all-out to own stations in cities around the country, even if it meant starting a news department from nothing, which is exactly what WSFL has when it comes to news.

Why would Nexstar sell Tribune’s only Florida station when it doesn’t have much to show for itself in the Sunshine State? Good question! Nexstar only owns WFLA in Tampa, WKRG in Mobile/Pensacola and WMBB in Panama City. Maybe it knows it could get a great deal from Fox (perhaps part of a multi-station deal where Nexstar and Tribune have too many stations competing), or it knows global warming will have Florida under water sooner rather than later.

 

One thing I disagree on with Scott about Fox possibly buying WSFL is that WSVN would probably not exchange affiliations with that current CW affiliate and become the new one. That’s because CBS is a part owner of The CW and that affiliation would likely go to its second Miami station, WBFS, which would probably mean WSVN ends up with WBFS’ MyNetworkTV affiliation.

On the other hand, Philadelphia MyNetworkTV affiliate WPHL (owned by Tribune) airs off-network syndicated reruns from 8 to 10pm (a great idea!) and its MyNetworkTV obligations (pretty much syndicated dramas) air overnight. It also got rid of the “My” on its logo.

That’s the case because I verified WBFS-Miami and WWOR-New York air the same shows from 8 to 10pm (and Fox owns both WWOR and MyNetworkTV, so the shows will definitely run in pattern).

wphl wbfs wwor

Anson’s WHDH – which has been independent for two years – airs Family Feud for an hour at 8 and local news from 9 to 11:35pm. So there are alternatives.

What’s going to happen? Are the reports from Scott true? If so, are they subject to change?

Again, we’ll have to sit back on our couches, and wait and see.

Disappointing news and news coverage

Last night, a woman was shot to death two blocks from my parents (and where I lived from the end of kindergarten, to leaving WSVN and moving to Connecticut, minus my three college years). It happened at about 5pm. I found out when my sister-in-law sent me a TV station’s screen-grab.

Turns out, the victim was a well-known real estate agent, who’d had her face and her dog’s on many bus benches while I was growing up. It happened outside her daughter’s house (same high school, two years older) and the gunman was her estranged son-in-law, who later killed himself.

In the early evening, between 7:30 and 8:30pm, I couldn’t find anything on WSVN’s website, and nonsense with very few facts from the network-owned stations.

WTVJ was a block off and WFOR had no location.

WPLGWPLG had the best coverage, with the right block, and video with a reporter at the scene during its newscast which ended at 6:30. But supposedly, the latest was on a different reporter’s personal, private Facebook page. We never met, but I went to school with his brother years ago, so he’s from the area and has contacts. I found out about his Facebook coverage when I got a call from one of our dozens of mutual friends (28, to be exact), and asked him about it – on Facebook.

Me: “Why did you put Highland Lakes shooting privately on your personal page, but not on your professional page for any interested parties?”

Him: “The station posts on my public”

Me: “I’m sorry. That sucks.”

Him: “Ok sorry”

Me: “I meant for you. I’m sure not everything they’ve posted has been perfect, or the way you would have.”

He doesn’t know what I do and have done for a living, and you see he didn’t realize I felt sorry for him apparently not being able to publish on social media pages that have his name and picture, and depending on others to do it right! His public Facebook page hasn’t been used in almost a month, and his work Twitter account was only used sporadically, not a few times daily like someone with contacts who goes out in the field, working to uncover facts – or simply a trusted reporter who watches the news and has followers who depend on him.

We know people on-air are not decision-makers but they should be trusted to publish on pages with their names and pictures, along with certain folks in the newsroom. Those people on-air with their names and pictures online will probably be the best at making sure what’s reported there is accurate and presented properly.

Who else would care as much?

If you appreciate what you read here, subscribe with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. Don’t rely on social media with its hacking issues and censoring like thisthisthis and this. (I explained the reason for the fourth “this” in my last post.) I just became certified as an IT Support Specialist and am also available for writing/web contract work. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/lennycohen

Advertisements

BREAKING NEWS: Fox buying Miami station

The negotiation spat between Fox and Sinclair is apparently over, and Sinclair’s proposed $3.9 billion merger with Tribune will have one less hurdle.

21st Century Fox announced it’s buying the seven TV stations Tribune owned that had to be spun off to not exceed ownership limits, but had not yet officially found buyers.

Friday, from documents filed with the Federal Communications Commission, I reported those stations were:

tribune divest

Now,

“21st Century Fox today announced a definitive agreement with Sinclair Broadcast Group and Tribune Media Company to acquire seven television stations for approximately $910 million. The transaction will grow Fox Television Stations’ (FTS) coverage to nearly half of all U.S. households, and its market presence to 19 of the top 20 DMAs, including the addition of key markets that align with Fox’s sports rights.”

You see those same seven TBD stations on the Fox news release.

fox chart

You also see six of those seven are Fox affiliates, so not much should change for viewers in those cities.

Yet, the Miami/Fort Lauderdale station is a CW affiliate. What will become of it, and also Sunbeam-owned Fox affiliate powerhouse WSVN?

wsvn anniversary

That’s still to be determined.

I’m hearing the possible loss of Fox affiliation is going around the Newsplex (WSVN), but I would hesitate because I don’t think that would be the right decision for anybody: Fox (out to make money) nor the viewers (getting the best public service).

1994 newsplex
Disclosure: That’s me, circled in red, working at WSVN when the Newsplex debuted in 1994.

The CEO of Fox Television Stations, Jack Abernethy, said,

“This transaction illustrates Fox’s commitment to local broadcasting and we are pleased to add these stations to our existing portfolio. With this acquisition, we will now compete in 19 of the top 20 markets and have a significantly larger presence in the west, which will enhance our already strong platform. This expansion will further enrich our valuable alignments with the NFL, including our new Thursday Night Football rights, MLB and college sports assets. We are also happy to add many talented Tribune employees to our group, some of whom we know well.”

Remember, a much leaner “New Fox” network plans to concentrate more on live events, specifically NFL football.NFL Logo

Several of the stations have NFL football teams in their markets. Others, like San Diego which lost the Chargers, and Sacramento which is near San Francisco, are very close.

The big trophy is Seattle, since the Seahawks are in the NFL, and Fox carries most of its NFC conference away games on Sundays. But now, Fox also has the rights to Thursday Night Football games which feature AFC conference teams just about equally.

Also new today, 21st Century Fox has also entered into new network affiliation agreements with Sinclair and the stations it doesn’t own but still operates.

Plus, Fox will give Sinclair options to acquire two of its stations – Chicago CW-affiliate WPWR for approximately $15 million, since Fox already owns station WFLD – and Austin FOX station KTBC for approximately $160 million, which Fox didn’t sell off years ago when its focus was on the largest markets because KTBC-Channel 7 is the only VHF TV station in Texas’ capital.

Fox actually used to own the Cleveland, Salt Lake City and Denver stations but sold them to a company called Local TV which sold itself to Tribune. So much for Fox actually caring about those communities when it owned those stations, sold them, and now wants them back. I hope the people of Cleveland, Salt Lake City and Denver will challenge Fox’s proposed buy with the FCC.

Of course, where will Fox find that approximately $910 million? I mentioned a much leaner “New Fox” that plans to sell off most of its assets like its studio, cable networks and regional sports networks to Disney – keeping just its network, TV stations, Fox News Channel, Fox Business Network and FS1/FS2 cable sports channels.

There’s one last new point from the Fox news release:

“Completion of the stations acquisition by 21st Century Fox is anticipated for the second half of this calendar year, subject to the satisfaction of customary closing conditions, including regulatory approvals, and is expected to be coordinated with the closing of Sinclair’s proposed acquisition of Tribune.”

Sinclair had said it expected its merger with Tribune to close in the second quarter of the year.

In fact, yesterday was exactly a year since the Agreement and Plan of Merger was filed with the FCC.generic tv

But companies cannot own stations covering more than 39 percent of U.S. households. Sinclair has used shell corporations with names like Cunningham and Deerfield to control but not technically own more stations than allowed. And the FCC brought back the UHF Discount so the percentage a UHF station (channel 14+) counts towards a company’s ownership cap would only be half for those stations, compared to VHF stations.

That rule started because it used to matter whether a local TV station was VHF or UHF, due to antennas and how old TV sets were not made for the UHF band. But President Trump’s appointed FCC chairman Ajit Pai made sure to bring it back weeks before the Sinclair-Tribune merger was announced, and it could not have been possible otherwise, so Pai is under investigation by the FCC’s inspector general.

— UPDATE: The FCC inspector general cleared Chairman Ajit Pai of being unfairly biased in favor of the Sinclair Broadcast Group–Tribune Media merger. —

Since the merger announcement, there have been many holdups. Most notably is opposition from people who hate Sinclair’s conservative leanings, must-run commentaries on its local stations and its history of forced network preemptions. There are also those who think Sinclair was already too big of a company and adding Tribune to it would make it much larger.

As of now, Sinclair says it owns or operates 193 TV stations, consisting of 614 channels (including digital subchannels) in 89 U.S. markets. Just look at that footprint!

After a merger, Sinclair says in a news release,

“Pro forma for the Tribune acquisition and related station divestitures, the Company will own, operate and/or provide services to 215 television stations in 102 markets.”

Something tells me that company doesn’t know what to say and brags too much, which makes its opponents angrier.

Deadline magazine says that’ll “reach 62% of U.S. households, but 37.4% according to FCC rules limiting station ownership” — which is 39%.

The Sinclair news release lists all of the stations that will be sold for a merger, and the cities that will have stations as part of the merger.

In fact, I’m not sure Sinclair President/CEO Chris Ripley understands chutzpah, but this is part of his quote:

“After a very robust divestiture process, with strong interest from many parties, we have achieved healthy multiples on the stations being divested. … While we continue to believe that we had a strong and supportable rationale for not having to divest stations, we are happy to announce this significant step forward in our plan to create a leading broadcast platform with local focus and national reach. We expect the combined company to continue to advance industry practices and technology, including the Next Generation Broadcast Platform, and to benefit from significant revenue and expense synergies.”

Sinclair owner/chairman David Smith (who also controls Cunningham with his siblings, even though it claims to be independent) was apparently smart enough to stay quiet.

Click here for what Tribune had to say.

WSFL was supposed to be spun off and not take part in any Sinclair-Tribune merger, since Fox was supposed to be concentrating on those cities in the NFL’s NFC conference. The Miami Dolphins are in the AFC, and WSFL is a CW affiliate without a news department.

I suggested Fox look at CBS, making money while owning CW affiliates (it owns half of the CW) and also independent stations, while letting outside companies with either stronger reach or good news departments have the CBS affiliations.

I predicted WSFL losing its CW affiliation since CBS owns two stations in the market. There’s the CBS station WFOR-4, and WBFS-33 which became a MyNetworkTV affiliate to please CW partner Tribune, since CBS got the CW in so many other cities back when the WB and UPN combined.

Now, it’ll make perfect sense for CBS to move the CW affiliation to WBFS. Where would that leave WSFL? As a MyNetworkTV affiliate. Is there any problem with that? Absolutely not! Why? Because Fox actually owns MyNetworkTV.

my network tv logoFox would have a place to air any network programming WSVN preempts, its Fox News would have access to WSVN’s powerful news coverage like it does from any other affiliate, it could say it owns a station in Miami/Fort Lauderdale to give advertisers more scale, and it could program and promote WSFL and its MyNetworkTV shows any way it wants.

That’s how I see the perfect solution.

Of course, nobody is perfect and Fox doesn’t always make the right decisions.

It dropped a good Charlotte affiliate, WCCB-Channel 18, because it wanted to own a station where the NFC Carolina Panthers play. Instead, it bought a nothing station, WJZY-Channel 46, started it from scratch, and took years and a lot of money to build it into anything.

It could do the same thing in Miami and start news at WSFL. That would give viewers another choice for news but be a kick in the face to WSVN and confuse the viewers, since the market is already splintered with popular stations in two languages.

Could Fox buy WSVN? As people in New York’s 6th borough would say, Fugetaboutit! Sunbeam owner Ansin has shown he’ll probably take the station to his grave, with or without any affiliation, so there’s no realistic possibility there.

He lost WSVN’s NBC affiliation in 1989 by refusing to sell that station. It bought WTVJ instead. (Why would Ansin get back into business with NBC in Boston in 1994, rather than Fox, after NBC dropped him in Miami? To make money, of course!)

Just last year, the same think happened with his WHDH in Boston. Ansin refused yet again, saying NBC offered half what WHDH was worth and trying to steal it. So NBC dropped Ansin a second time and started a new station called NBC Boston, now NBC 10, even though it’s not on channel 10 and NBC is really on WJAR-Channel 10 (owned by Sinclair) in nearby Providence, RI!

One last thing: The Fox Television Stations Group website — which hadn’t posted a list of its stations (What else is it for?) despite me calling them out for it herehereherehere (so far in no particular order, although I may have missed a couple), and my favorite, here — never posted today’s news. But it does show press releases from Feb. 8, 2017 and Nov. 3, 2016.

Please, don’t miss out. If you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish.

Media mega-merger may be moving closer, impacting Miami

I’ve avoided writing much about Sinclair Broadcast Group trying to buy Tribune Media because I’ve been busy and I don’t want to jinx any possibility the merger will fall through.

But there has been some news, and the biggest for a local TV market could be Miami/Fort Lauderdale (of course!).

feature no sinclair tribune miami

You’ll remember, one of the biggest, nastiest TV station groups has been trying to buy another biggie. (Click here for the official Federal Communications Commission docket.)

Of course, I’m referring to Sinclair Broadcast Group doing everything it can to spread its conservative information campaign to most of the U.S. that the company doesn’t already reach.

One week ago, TVNewsCheck‘s Harry Jessell noted,

For nearly a year, Sinclair has been screwing around, working every angle in its grim determination to hang on to every Tribune station it could in the face of FCC ownership caps and Justice Department antitrust limits.”

But the deal announced in May, 2017, still hasn’t happened.

To follow through, it would need government approval: from the Justice Department for antitrust worries and the FCC to approve ownership limits. (And Sinclair may have already gotten “help” from FCC chairman Ajit Pai, who was selected by President Trump. Pai is now under investigation by his own agency’s inspector general. Keep reading.)

— UPDATE: The FCC inspector general cleared Chairman Ajit Pai of being unfairly biased in favor of the Sinclair Broadcast Group–Tribune Media merger. —

The $3.9 billion deal would still require a number of stations to be sold. The questions partially responsible for holding things up were how many, and in which cities? About six weeks ago, I explained TV ownership limits are very complicated, with four rules in play: 1. national TV ownership, 2. local TV multiple ownership, 3. the number of independently owned “media voices” – 4. and at least one of the stations is not ranked among the top four stations in the DMA (that’s the “designated market area” or city, and ranking based on audience share), and at least eight independently owned TV stations would remain in the market after the proposed combination.

angry womanPlus, there have been literally thousands of complaints from activists who know how important this is. Click here to see 4,497 total FCC filings since July 5, 2017, including 891 in the past 30 days. THANK YOU if your name is on the list! Keep reading for directions on how to say no.

Now, click here to see some of the “33 concurrently filed applications on FCC Form 315 that seek the Commission’s consent to a transaction,” back in July, 2017, and what the companies consider “Public interest benefits of the transaction.” You’ll soon know better if you actually believe there are public interest benefits! You’ll also notice the companies fighting for every last station they could, to grow even larger.

sinclair broadcast group

On April 24, The Wall Street Journal reported Sinclair “reached deals to sell nearly two dozen television stations as it works to get regulators to sign off on its purchase of Tribune.”

Sinclair said it’ll spin off 23 stations in 18 markets – some owned by Sinclair and others by Tribune.

Also on April 24, Deadline magazine reported, “Sinclair expects the transactions for the station sales to close the same day the Tribune deal is approved, and now estimates it all will be wrapped up by June.”

Folks, that’s next month!

So let’s take a look at the “List of stations to be divested,” filed with the FCC in April. Click here for the complete 138 pages.

These are the stations currently owned by Sinclair that would be divested only if the merger goes through…

sinclair divest

and these are the stations currently owned by Tribune.

tribune divest

So now we know who is expected to own the stations a Sinclair-Tribune combination would not be allowed to keep. Unfortunately, it’s not as clear as the charts above that list call letters and cities.

First, the official licensee could have a different name but we know we’re dealing with stations owned by Sinclair and Tribune.

More importantly and suspiciously is the last column, called Buyer. That’s because Sinclair has been the king of using shell companies to get around ownership rules. These corporations are either owned by the Smith family that owns Sinclair, or others that let Sinclair program them through local marketing agreements. Sinclair doesn’t technically own all those stations, but operates them as if they do.

So let’s take a look.

Cunningham Broadcasting

Cunningham Broadcasting Corporation is the most controversial. It calls itself “an independent television broadcast company that, together with its subsidiaries, owns and/or operates 20 television stations in 18 markets across the United States.”

First, notice “owns and/or operates.”

As for independent, Wednesday, Forbes magazine (not a liberal publication) put out an article called “Meet the Billionaire Clan Behind the Media Outlet Liberals Love To Hate” and it described Sinclair’s owners and their ties to Cunningham.

“The Smith family, which includes brothers David, Robert, Frederick, J. Duncan and a flurry of family trusts, is worth a combined $1.2 billion, Forbes estimates, based on the family members’ ownership of stock in publicly traded Sinclair Broadcasting, share sales over the past 15 years, dividends and some private assets,” it read.

“Revenues have increased 281% over the last decade to $2.7 billion in 2017, while Sinclair’s share price has increased 367% over the same period, pushing its market capitalization up to a recent $3 billion. All of this growth has occurred under the control and oversight of David Smith, 67, the chairman and former CEO of the company, as well as the son of the company’s founder Julian Sinclair Smith,” it continued.

Jessell of TVNewsCheck reported, “Its financials are consolidated with Sinclair’s in its SEC filings and earnings reports.”

Forbes quoted Daniel Kurnos, an analyst at Benchmark Capital, as saying, “Sinclair plays some of the hardest ball of anyone,” from acquiring stations to negotiating advertisement pricing and retransmission fees, which are some of the highest in the business.

SIDEBAR: Wednesday, The TV Answer Man Phillip Swann reported PlayStation Vue removed Sinclair-owned local stations affiliated with Big 4 networks from its streaming lineup without an explanation. Just Tuesday, subscribers got an e-mail that live channels would be replaced May 1 (that day) with an On-Demand version.

PlayStation Vue

Sinclair said it pulled the stations and blamed “Sony (for) failing to comply with certain contractual provisions.” It didn’t elaborate but urged Sony subscribers to consider other video distributor options, including Sony competitor YouTube TV.

Sony hasn’t commented.

The Baltimore Sun reports, “Sony describes PlayStation Vue as a live streaming TV service for up to five devices at once that offers sports, news and other programs along with premium channels and a cloud DVR.”

BACK TO THE STORY: Under David Smith, who wouldn’t comment for the article, Sinclair went from three cities – Baltimore, Pittsburgh and Columbus – to what it is today.

sinclair before tribune
Sinclair today, without Tribune

“To ‘purely make money’ in a scale-oriented business, David bought up as many broadcast stations as possible. First he concentrated on secondary markets, like Memphis, St. Louis and San Antonio, where operation costs were cheaper than in places like New York or Chicago.

“‘I believed that certain things were going to happen in the television industry, the most important being consolidation,’” David told Forbes in 1996.

So much for public service!

But then came the controversial Cunningham, arguably rigging the system.

“In the 1990s, the company pioneered a technique to circumvent an FCC rule limiting ownership of more than one TV station per metro area. David’s mother, Carolyn Smith, started another business, Cunningham Broadcasting. Following Carolyn’s death in 2012, most of the ownership of Cunningham Broadcasting shifted to a family trust, which is included in the overall Smith family valuation.”

So Cunningham really isn’t independent, as its website claims!

Known as “Glencairn, Ltd. prior to 2002,” it got into some trouble back in 1998. In July of that year, Broadcasting & Cable magazine reported,

PUSH pushing FCC over Sinclair/Glencairn

“The Rainbow/PUSH Coalition is raising questions at the FCC about whether Sinclair Broadcasting is exercising control over a minority-headed TV group with which it has struck a series of local marketing agreements (LMAs).

“In a July 1 filing at the FCC, Rainbow/PUSH said it plans to study whether the LMA deal between Sinclair’s KABB(TV) San Antonio and Glencairn’s KRRT(TV) Kerrville, Tex., violates the commission’s prohibition against common ownership of two local stations. (The rules were more strict then.)

“‘Rainbow/PUSH has not had an opportunity to fully research this matter, and thus preserves here the question of whether Glencaim is the alter ego of Sinclair,’ the group told the FCC.”

More than three years later, in Dec., 2001, Broadcasting & Cable was finally able to report the decision.

FCC fines Sinclair for Glencairn control

“Sinclair Broadcasting exercised illegal control of business partner Glencairn Ltd., the FCC found Monday after three years of investigating the companies’ relationship.

“Each company was fined $40,000 but escaped tougher sanction sought by civil rights groups-a government rejection of Sinclair’s request to buy 14 stations from Sullivan Broadcasting.

“The commission’s three Republicans judged that the companies were liable for misinterpreting FCC policies, but found they did not intentionally mislead the agency about compliance.

“Democratic Commissioner Michael Copps wanted the FCC to pursue a tougher sanction and voted to designate the station sales for hearing in front of an administrative law judge.

“Sinclair has repeatedly ‘stretched the limits’ of FCC ownership rules, he said.”

lisa asher
http://cunninghambroadcasting.com/about-us/

Back to the Forbes article, last year, Cunningham paid Sinclair more than $120 million for running its stations. Also, Cunningham admits its treasurer and chief financial officer, Lisa Asher, worked as Sinclair’s assistant controller before moving over in 2002.

So we know Cunningham, set to buy Tribune stations in Dallas and Houston, appears to be a shell company, and we can make bets who will operate and control it if the Sinclair-Tribune deal ever comes to fruition.

But there’s a lot more evidence.

Cunningham is headquartered near Sinclair in Maryland, which is very convenient since

“Cunningham Broadcasting owns the FCC broadcast licenses and operates through various management agreements with Sinclair Broadcast Group, Inc. WNUV-TV in Baltimore, Maryland; WTTE-TV in Columbus, Ohio; WMYA-TV in Anderson, South Carolina; WRGT-TV in Dayton, Ohio; WVAH-TV in Charleston, West Virginia; WDBB-TV in Bessemer, Alabama; WBSF-TV in Flint, Michigan; WGTU-TV in Traverse City, Michigan; KBVU-TV in Eureka, California; KCVU-TV in Chico-Redding, California; WEMT-TV in Greeneville, Tennessee; WPFO-TV in Portland, Maine; WYDO-TV in Greenville, North Carolina; and KRNV-TV & KENV-TV in Reno, Nevada.”

Fox TV stations

Looking at its list of stations — something the Fox Television Stations Group never posted on its own website despite me calling them out for it herehere, here, here (so far in no particular order, although I may have missed a couple), and my favorite, here — you may realize Sinclair recently bought Bonten Media Group (Disclosure: I used to be Digital Media Manager at the former Bonten’s WCYB but left before the sale.) but Cunningham bought the stations Bonten operated. Notice those stations listed on the website have no websites of their own. And I’ll get back to Fox later. I’ll bet they can’t wait!

WBFFAnother dead giveaway is that Cunningham is based at 2000 W. 41st Street, Baltimore MD 21211 and coincidentally, Sinclair flagship WBFF-45 (Fox affiliate) has the same address!

But not just WBFF.

WNUVSo is WNUV-54 (CW affiliate), which says it’s “owned and operated by Cunningham Broadcasting Corporation and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.”

(Sinclair, the corporation, is based in nearby Hunt Valley, MD.)

But that’s not all, folks!

WUTBThere’s still WUTV-24 (MyNetworkTV affiliate), with the same look as the other websites, which says it’s “a SBG Television affiliate owned and operated by Deerfield Media, Inc and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.”

Deerfield, with apparently no website of its own (so see Wikipedia’s take), is another of the shell companies, formed in 2012 but not involved in the proposed Tribune transaction.

How’d that happen?

In Nov., 2012, TVNewsCheck reported,

“For years (before 2012), Fox Television Stations’ WUTB Baltimore gave Fox considerable leverage in its sometime contentious affiliation negotiations with Sinclair Broadcast Group.

“If Sinclair ever got out of line, Fox could threaten to yank its affiliation from Sinclair’s flagship station WBFF Baltimore and move it to WUTB.

“But last May, Fox relinquished that leverage when it extended its affiliation with WBFF and 18 other Sinclair stations for five years starting Jan. 1, 2013, and granted Sinclair an option to buy WUTB.

“Sinclair is now exercising that option by assigning it to a third party, Deerfield LLC.

“According to an FCC filing seeking approval of the deal, Deerfield is buying WUTB and allowing Sinclair to run the MNT affiliate through joint sales and shared services agreements.

“The deal gives Sinclair a virtual triopoly in Baltimore where it also operates CW affiliate WNUV, which is owned by Cunningham Broadcasting, Sinclair’s longtime duopoly partner that is controlled by trusts for the children of Sinclair’s controlling shareholders.”

But Sinclair and Deerfield were already in cahoots.

Months earlier, in July, 2012, MarketWatch reported Sinclair intended

“to buy six television stations from Newport Television LLC for $412.5 million and agreed to buy Bay Television Inc. for $40 million. … Sinclair also agreed to sell the license assets of its San Antonio station KMYS and its WSTR station in Cincinnati to Deerfield Media Inc. Sinclair will also assign Deerfield the right to buy the license assets of WPMI and WJTC in the Mobile/Pensacola market, after which Sinclair will provide sales and other non-programming services to each of these four stations under shared services and joint sales agreements.”

The next day, TVNewsCheck reported,

“Sinclair Broadcast is getting six stations in five markets for $412.5 million:
— Cincinnati (DMA 35) — WKRC (CBS)
— San Antonio, Texas (DMA 36) — WOAI (NBC)
— Harrisburg-Lancaster (DMA 41) — WHP (CBS)
— Mobile, Ala.-Pensacola, Fla. (DMA 60) — WPMI (NBC) and WJTC (Ind.)
— Wichita, Kan. (DMA 67) — KSAS (Fox)

“Sinclair is also acquiring Newport’s rights to operate third-party duopoly stations in Harrisburg, Pa. (CW affiliate WLYH), and Wichita, Kan. (MNT affiliate KMTW). Those rights include options to buy the stations. …

“While Sinclair was buying, it was also selling.

“It said it would spin off its CW affiliate in San Antonio (KMYS) and its MNT affiliate in Cincinnati (WSTR) to Deerfield Media Inc., presumably to comply with the FCC ownership limits. In the deal, Deerfield also picks up an option to buy two of the stations it is acquiring from Newport, WPMI-WJTC Mobile, Ala.-Pensacola, Fla.

“Sinclair said it intends to ‘provide sales and other non-programming services to each of these four stations pursuant to shared services and joint sales agreements.’

“In yet another deal, Sinclair said it is buying WTTA Tampa-St. Petersburg from Bay Television Inc. for $40 million. Since 1998, Sinclair has operated WTTA pursuant to a local marketing agreement.”

And that was the start of the Deerfield connection!

tv airwaves

Even more telling is that Deerfield’s WUTV moved from Channel 24 (24.1) to 45.2, which is a subchannel of Sinclair’s WBFF! The website doesn’t tell why. It just explains to viewers watching over the air with an antenna how to rescan, but the reason is really the FCC’s recent spectrum auction.

With three stations realistically (unless you prefer names over control), Sinclair was in a great position to sell off some spectrum space and make even more money. This website shows Channel 24 will go off the air and the owner (or operator?) will get $122,912,964 for its spectrum.

SIDEBAR: The purpose of the reverse auction is “broadcaster licensees bid (low price) to relinquish spectrum usage rights.” Then, “the FCC will reauthorize and relicense the facilities of the remaining broadcast television stations that receive new channel assignments in the repacking” so the remaining stations are close together and that will happen in waves because there are so many. And finally the FCC will sell that spectrum to commercial wireless service providers (high price) to expand mobile broadband services. (That has all happened already except for stations moving to their new assignments.)

It looks like stations sold $10 billion of spectrum and wireless providers bought $19 billion, so the FCC made money.

BACK TO OUR STORY: So for those of you in Baltimore, do you need to reach the newsroom, are you looking for a job (Would they hire me for my investigative work?), or interested in inspecting the FCC public file of any of the three stations? All the information is the same, from address to phone numbers, and we already established three stations in one city are not allowed!

To the next perspective buyer…

hsh Howard Stirk HoldingsHSH stands for Howard Stirk Holdings, and is owned by conservative journalist, entrepreneur and producer Armstrong Williams. Wikipedia described Howard Stirk Holdings as “a media company affiliated with Sinclair Broadcasting that has made numerous television station purchases.”

Don’t believe it? It’s somewhat true, after a controversial beginning.

In a Broadcasting & Cable article on the news section of HSH’s website dated July, 2013, and was written in first-person, Williams mentions suing the FCC for not reviewing

“its broadcast ownership rules every four years. …

“This is one of the reasons why my company, Howard Stirk Holdings, LLC (HSH), has sued the FCC. As an African American licensee of two television stations, I believe that by refusing to complete its 2010 quadrennial review, the FCC has unlawfully withheld taking an action required by Congress and the law, and thus is arbitrarily and capriciously retaining burdensome regulations that are no longer in the public interest.”

Williams was angry the FCC “adopted a new rule restricting joint sales agreements (JSAs) between television broadcasters in the same market.”

He claimed, “It effectively slams the door shut on an important gateway to enhancing localism, viewpoint diversity, and opportunities in broadcast television ownership by minorities and underrepresented groups.”

But there’s more.

Armstrong Williams talked about the impact of a March 31, 2014, Federal Communications Commission (FCC) ruling that television station owners cannot control more than one station in the same local market via the use of joint sales agreements and shared services agreements, often known as “sidecar” deals. Mr. Armstrong, who owns two TV stations through a sidecar agreement with Sinclair Broadcasting, argued that the ruling could cause minority owners, and small station owners more generally, to be forced out of existence.”

That’s from a C-SPAN article on the news section of HSH’s website dated April, 2014, where you can watch the whole interview.

Washington Times article from a few weeks earlier, on the same News page as the others on HSH’s website, said,

“The FCC, backed by the Obama administration Justice Department, argues that broadcasters have used the shared-service, or “sidecar,” arrangements to circumvent long-standing rules against owning multiple television stations in a single market, allowing them to raise ad prices and weaken market competition.”

armstrong williamsWilliams and his supporters suggest a more partisan motive: his conservative views.

In fact, it seems every article in HSH’s News section mentions Sinclair or those joint sales agreements designed to get by without abiding by the FCC’s ownership rules!

In other words, he was a great partner for Sinclair since he’s a minority (but without the views of most other minorities) and they’re both making money by using each other!

But I found it eventually gets somewhat better.

hsh jobs
http://www.hsh.media/search-openings/

Howard Stirk Holdings’ website’s Content Creation page calls it “a leading broadcast television company” but have you heard of it before starting this article? The page doesn’t say how many TV stations it owns or operates on its own. Even the page to search job openings offers no links (except the top navigation which doesn’t say much), and that includes its Terms of Service and Privacy Policy.

Something was obviously wrong, so I turned to the FCC and found no entities or file names from before 2012.

Then I went to Wikipedia and read Williams helped Sinclair buy Barrington Broadcasting in late 2013, so he got stations in Flint, MI, and Myrtle Beach, SC, but they remain operated by Sinclair. They’re actually his only stations run by Sinclair and remember, at the time, his company was accused of “acting as a ‘sidecar’ of Sinclair to skirt FCC ownership rules.”

But that was then.

A year later, he actually, really bought three stations from Sinclair: one in Charleston and two in Alabama.

Charleston wasn’t planned. The first two paragraphs from a Sept., 2014, Broadcasting & Cable magazine article is posted on HSH’s website’s News section.

Howard Stirk Holdings Grabs WCIV for $50,000

“Howard Stirk Holdings, run by Armstrong Williams, has agreed to acquire WCIV Charleston for $50,000. Sinclair picked up WCIV, an ABC affiliate, when it acquired Allbritton. While Howard Stirk is acquiring the license, among other assets, it and Sinclair will share some aspects related to the station, and Sinclair will provide services.

“‘We’ll continue some of the wonderful business relationships we have with them,’ said Armstrong Williams, principal at Howard Stirk Holdings.”

WCIV’s services came up because of a tangled web of local marketing agreements. There were ownership conflicts over licenses and other assets of three stations.

charleston 36Sinclair owned MyNetworkTV affiliate WMMP-36 for years. Then, in 2001, it bought and spun off Fox affiliate WTAT-24 to Glencairn (to become Cunningham) and crafted a local marketing agreement between the two stations. That got Sinclair fined Sinclair $40,000 for illegally controlling a duopoly.

But in 2013, Allbritton sold its entire television group, including ABC affiliate WCIV-4, to Sinclair, which intended to sell WMMP’s license but still control it. Thus, three stations!

Unfortunately for Sinclair, WMMP had that local marketing agreement with WTAT. So Sinclair decided to cut ties from WTAT, keep the more established WCIV and sell WMMP.charleston 4

But Sinclair told the FCC it couldn’t find a buyer for WMMP, so it would shut down WCIV and keep WMMP because its facilities were better — but move WCIV’s affiliation and all its programming to WMMP. Then, WMMP’s programming including MyNetworkTV would move to a subchannel.

Instead, Sinclair filed to have WCIV’s license sold to HSH to avoid shutting it down. Thus, the low price of $50,000. Then, the two stations swapped licenses, Sinclair let Williams’ WCIV share studio space at WMMP’s facilities and Williams explained he hoped to “continue some of the wonderful business relationships we have with [Sinclair]” through the deal — but operated independently from Sinclair.

Shortly after, this page on the company’s website’s News section lifts the first four paragraphs from a Feb., 2015, Broadcasting & Cable magazine article.

Howard Stirk Acquires KVMY Las Vegas

“Howard Stirk Holdings has agreed to acquire KVMY, the Las Vegas MyNetworkTV affiliate, for $150,000. Armstrong Williams is the principal at Howard Stirk, which is closely aligned with Sinclair. The price reflects $25,000 for the equity assets, including the FCC license, and $125,000 for the transmission assets.

“According to the following, Howard Stirk ‘acknowledges that it is not buying the Business of KVMY-TV as a going concern.’” (There was a call letter and affiliation change, but Howard Stirk Holdings runs several digital subchannel networks on the signal.)

“In September, Sinclair agreed to acquire NBC affiliate KSNV Las Vegas for $120 million. It also owns CW outlet KVCW.

“Last year, Howard Stirk Holdings acquired the license and other assets to WCIV Charleston from Sinclair for $50,000.”

So they’ve been in business several times, and it may not be over.

George W BushSome more about Williams: In 2004, the Bush administration paid him $240,000 to promote the No Child Left Behind (NCLB) law on his nationally syndicated TV show and urge other black journalists to do the same. USA Today reported the campaign was part of an effort to build support among black families and Williams was “to regularly comment on NCLB during the course of his broadcasts” and interview Education Secretary Rod Paige for TV and radio spots that aired during the show. Williams said he understood critics could find the arrangement unethical, but “I wanted to do it because it’s something I believe in.”

Two years ago, The Washington Post reported Williams settled a sexual harassment and retaliation suit filed by a former salesman at a DC Jos. A. Bank. Court records reportedly showed the complaint alleged Williams had sought sexual favors after befriending and mentoring the other man. That man did get jobs at the Washington Times and then at a Howard Stirk Holdings TV station, but he lost that job.

It wasn’t Williams’ first such situation.gavel judge

In 1997, Williams’ former personal trainer-turned-producer sued him, contending he “repeatedly kissed and fondled him for almost two years,” before being fired. Williams claimed he was fired for incompetence. That case was also settled.

Bottom line: As of now, Howard Stirk Holdings owns seven stations. Two are in the same Anniston-Tuscaloosa-Birmingham, Ala., market, and Williams’ first two are still run by Sinclair. Now, after other purchases, he’s expecting to buy three more if the Sinclair-Tribune merger happens.

standard media

Then there’s Standard Media Group. I hadn’t heard of them either. Its website says Standard General was founded in 2007 and is pretty much an investment advisor, but getting into the broadcasting business. We’ll see how long that lasts. Investment firms are more likely to sell than others with broadcasting in their blood, especially ones who invest in their communities.

Now, if the deal goes through, it’ll fulfill its “goal of swiftly building a substantial broadcast television group with a strong and diverse voice” that includes four state capitals.

The stations are Fox affiliates except where noted: Oklahoma City, Grand Rapids, York PA, Greensboro NC (ABC), Richmond, Sinclair’s role in a Wilkes Barre Fox-CW-MyNetworkTV triopoly, and Des Moines.

meredith corporation

You may have noticed Meredith Corp. on the list of buyers. TVSpy noted Meredith “has signed a deal to acquire KPLR (CW) from Tribune for $65 million, pairing it with KMOV (CBS) which Meredith has owned since 2013. … Sinclair already owns KDNL (ABC) and will also own KTVI (FOX) in the market.” Great for owners’ synergies. Bad for the number of independent voices in such a big city. Which do you care more about?

WGN-TV

Of the other big city stations, Tribune’s legendary WGN-TV9 is supposed to go to WGN TV LLC but that’s really code for Steven Fader, a Maryland auto dealer and business associate to Sinclair chairman David Smith, for a mere $60 million. Sinclair would also have an option to buy WGN-TV outright within eight years and you know it’s counting on the FCC to relax its ownership rules even more within that time frame!

Concerning WGN, there are now plans for a Sinclair news channel. Yesterday, Politico reported,

“Sinclair Broadcast Group, which for months has denied any interest in challenging Fox News while awaiting approval of a merger with Tribune Co., is gearing up to do just that.”

TVNewser put it this way:

“Even though Sinclair CEO Chris Ripley has said a 24-hour national news network is not in the works, his boss (David) Smith seems to like the idea of a few hours of prime time opinion programming to challenge Fox News.”

Fox News is carried in more than 90 million homes, compared to 80 million for WGN America which Sinclair would own if regulators approve, and 55 million for the Tennis Channel which Sinclair already owns.

If your cable or satellite company doesn’t offer either of those last two, then expect it to get a call when any deal with Sinclair is about to expire.

Politico quotes “a person familiar” saying “Smith has been holding meetings with potential future employees, including former Fox News staff members, and laying out a vision for an evening block of opinion and news programming that would compete with Fox’s top-rated lineup.”

So, the discussions are over “a block of at least three hours, but also potentially up to six. Smith is settled, though, on basing his new operation in Washington, D.C.” That’s because the company already owns local station WJLA-7, where it produces some of its national content.

Greta Van Susteren Wikipedia
Wikipedia

One apparent Sinclair target is former Fox News host Greta Van Susteren, who left the network in Sept., 2016, and then had a short stint at MSNBC before signing on with Voice of America. Van Susteren wrote in an email she has spoken with Smith.

“If the Sinclair deal happens, I might talk to him further. … but it would have to be something that would not take me from VOA,” Van Susteren said.

“Other potential hires are former Fox anchor Eric Bolling and reporter James Rosen,” who both left Fox under sexual harassment allegations. Neither admitted whether they met with Smith or other Sinclair executives.

Talks with former Fox host Bill O’Reilly reportedly fell apart.

The slant of a national news block hasn’t been decided. We know where Sinclair stands, politically, but TVNewser notes, “There are already national challengers from the right, including Newsmax TV and OAN.”

WPIX

And in the nation’s largest market, Tribune’s WPIX-11 is now off the market. It was supposed to go to Cunningham for a mere $15 million. That’s pennies on the dollar, and it would’ve been run by Sinclair. Now, it’ll just go to Sinclair so it’s not on the list.

Tribune Broadcasting Company

But what about those TBDs (to be determined)? They are all owned by Tribune: the Fox affiliates in San Diego, Seattle/Tacoma, Cleveland, Sacramento, Salt Lake City and Denver, and the CW affiliate in Miami/Fort Lauderdale.

And you may have noticed Rupert Murdoch’s Fox conglomerate was not listed as one of the buyers, but that’s sure to change.

The Hollywood Reporter wrote, “Sinclair and Tribune have been negotiating a sale of up to 10 stations to 21st Century Fox, and those talks are still proceeding.”

Jessell of TVNewsCheck was more direct, saying all Sinclair

“has to do now is wrap up its negotiations with Fox. I don’t know what’s delaying that deal, except that neither Fox nor Sinclair is famous for making concessions. Once Sinclair does that, it can finalize its application and the FCC can complete it long-stalled review.”

Those greedy bastards are going to end up screwing everything up for themselves (which I’d love to see happen), and you’ve only read about half of the plans, so far!

Fox network

First, Fox actually used to own the Cleveland, Salt Lake City and Denver stations but sold them to a company called Local TV which sold itself to Tribune. So much for Fox — selling stations and then buying them back later — caring about communities. IMHO, that company can’t make a case for a second chance at ownership.

But now, 21st Century Fox plans to sell off most of its assets like its studio, cable networks and regional sports networks to Disney – keeping just its Fox News Channel, Fox Business Network, its FS1/FS2 cable sports channels, adding to its TV stations, and its network, which will focus on live events, especially NFL Football. The new, smaller company is being referred to as New Fox.NFL Logo

That’s the reason Fox has tried to own stations in cities that have NFC conference football teams since it got the rights to most of their away games in 1994 – and even trade or sell other stations for them – despite the fact a regular season of 16 games could mean the home audience would see its team play about 12 games a year on its local Fox station, unless the team makes the playoffs.

Whether paying a fortune for NFL rights that keep skyrocketing is questionable. It wasn’t questionable in 1994 when Fox arguably overpaid the NFL to get the New World stations to switch away from the Big 3 networks. We’ll see about Fox doing the same on Thursdays, when it doesn’t have popular programming.

Thursday Night Football logo

Fox even got its hands on Cox’s KTVU in San Francisco (with an NFC team, the 49ers, and the AFC Oakland Raiders across the bay will now be moving to Las Vegas in 2020) and give Cox its own stations in Boston (the New England Patriots are AFC) and Memphis (no NFL team).

What has changed is Fox bought the rights to Thursday Night Football, which should split games between NFC and AFC teams. That means Fox has become more interested in AFC team cities, even though there’s no pattern as to which teams play on Thursdays.

Football teams have moved, but the cities Fox wants are Seattle (especially because it’s NFC), and Cleveland, Denver and Miami (because they have AFC teams). San Diego and St. Louis no longer have teams, so Fox isn’t interested in Tribune’s Fox affiliates in those cities.

Seattle, Cleveland and Denver should be easy. The stations are already Fox affiliates so prime-time programming and the amount of news shouldn’t change. And Fox has leverage because it can threaten to take away its affiliation from those stations, lowering their value, if they’re sold to another company.

Remember what Fox did in Charlotte? It dropped a good affiliate, WCCB-Channel 18, because it wanted to own a station where the NFC Carolina Panthers play. Instead, it bought a nothing station, WJZY-Channel 46, and started it from scratch. And it had to do that a second time when it tried to be too different and less traditional the first time! (And, for disclosure: It got a great new news director who is a former colleague.) Remember, Charlotte pretty much sits on the North Carolina-South Carolina line. Old timers are pretty traditional. Was the move worth it for Fox?

Miami is a different story. Fox has a very good affiliate, WSVN-7, owned by Ed Ansin’s Sunbeam Television. (Disclosure: I got my start in journalism there.) It gives Fox great coverage of breaking news in South Florida. Several people at Fox News Channel used to work there. The ratings are great. So what’s the problem?

WSVN

The Miami Dolphins play there, and as an AFC team, they show up on Fox on a few Sundays and may now also be seen on Fox on Thursdays.

But the station that’s available is Tribune’s WSFL-39, a CW affiliate without a news department despite a few morning attempts. WSVN owner Ansin has shown he’ll probably take the station to his grave, with or without any affiliation, so there’s no realistic possibility there.

WSFL

Should Fox dump WSVN and start from scratch with WSFL? Would it be worth the effort?new wsvn 1

Unlike Charlotte, WSVN is a #1 station. And Miami is a very different place. There’s big news regularly and the two main Spanish stations do better than most of the English! People who aren’t bilingual can’t watch all the available stations, which really limits its size, making it actually smaller than the 16th largest market. We’ll have to see who wants WSFL, since a Sinclair-Tribune merger can’t include it due to FCC ownership rules.

One thing I’d say for sure is that WSFL loses its CW affiliation because CBS and Warner Brothers (Time Warner) own the network, and CBS doesn’t only own WFOR-4 (CBS station) and but also WBFS-33 (MyNetworkTV affiliate) and the CW does better.

Staying with this possibility, WSFL could become the new MyNetworkTV affiliate, and MyNetworkTV is owned by Fox.

It’s not so unusual for a network to own stations but not air the network on them.

Let’s take CBS, for example. It owns independents in New York (WLNY-55) and Los Angeles (KCAL-9). In Dallas, WTXA-21 is also independent.

In Miami, WBFS ended up with MyNetworkTV to please Tribune since CBS got the CW in so many other cities when the WB and UPN combined. It’s similar in Boston where WSBK-38 airs MyNetworkTV, but that’s expected to change since Sunbeam’s WLVI-56, which used to be owned by Tribune, airs the CW.

Single CBS-owned stations in Atlanta, Seattle and Tampa air the CW while affiliates owned by other companies air CBS programming.

And in Indianapolis, CBS’ WBXI-47 airs Decades, while the actual CBS affiliation changed from one outside company to another. CBS dumped a strong WISH-8 and went to half of Tribune’s duopoly, independent WTTV-4, over a disagreement with the former Media General.

WPLGA last possibility if Fox is determined to buy a Miami station is ABC affiliate WPLG-10. That station, stable under Post-Newsweek (now Graham Media) for decades, was sold to Berkshire Hathaway as its only broadcast property. We’ve talked about synergies (BH, as an “only child,” has none) and know Warren Buffett wants to turn a profit, so we can imagine Fox dumping WSVN for WPLG, but can’t assume ABC will take its affiliation to WSVN. Remember how CBS didn’t do that in 1989? But that’s highly unlikely.

And somebody will end up with WSFL.

A lot of the information on which stations would be sold was expected since Sinclair hinted in a February filing which stations it planned to sell, to avoid owning more than allowed.

Deadline noted, “For decades, the maximum reach by one single owner has been 39 percent, but the Federal Communications Commission has been re-evaluating the cap.”

old tv sets

More specifically, rather than gutting rules like a good conservative would ordinarily do, the FCC under Pai brought the UHF discount is back. That rule started because it used to matter whether a local TV station was VHF or UHF, due to antennas and how old TV sets were not made for the UHF band. So the FCC decided the amount towards a company’s ownership cap should only be half for those stations, compared to VHF stations. It was ended because today’s technology means it doesn’t matter anymore.

Regarding the UHF discount’s revival, The New York Times wrote, “A few weeks later, Sinclair Broadcasting announced a blockbuster $3.9 billion deal to buy Tribune Media — a deal those new rules made possible.” (Oh, and led to Pai’s investigation. But luckily, Harry Jessell of TVNewsCheck wrote critics of station consolidation say it “now serves only to allow groups to circumvent the intent of Congress, which was to limit groups to 39%” and they’ve “challenged the perpetuation of the UHF discount in court (D.C. Appeals Court), and seem to have made some headway in their oral arguments.”)

It also wrote,

“A New York Times investigation published in August found that Mr. Pai and his staff members had met and corresponded with Sinclair executives several times. One meeting, with Sinclair’s executive chairman, took place days before Mr. Pai, who was appointed by President Trump, took over as F.C.C. chairman.

“Sinclair’s top lobbyist, a former F.C.C. official, also communicated frequently with former agency colleagues and pushed for the relaxation of media ownership rules. And language the lobbyist used about loosening rules has tracked closely to analysis and language used by Mr. Pai in speeches favoring such changes.”

An FCC spokesman representing Mr. Pai countered the allegations of favoritism were “baseless,” and

“For many years, Chairman Pai has called on the F.C.C. to update its media ownership regulations. … The chairman is sticking to his long-held views, and given the strong case for modernizing these rules, it’s not surprising that those who disagree with him would prefer to do whatever they can to distract from the merits of his proposals.”

Last week, Broadcasting & Cable’s John Eggerton wrote FCC chair Ajit Pai suggested at a House Financial Services and General Government Subcommittee hearing “the FCC had not yet had a chance to fully evaluate” the Sinclair-Tribune deal, but, “He would not agree to delay a decision on the Sinclair-Tribune deal until a court ruling on a related issue, the UHF discount.”

However, “Pai said he would factor the potential court decision into the FCC’s decisionmaking.”

Rep. Mike Quigley (D-IL) told Pai the spin-off of WGN-TV Chicago to the owner of a car dealership owned by Sinclair’s executive chair, “stretches the definition of divestiture under the plan to something unrecognizable” and the planned divestitures make a mockery of FCC rules.

Author Eggerton suggested, “One thing the FCC could do would be to condition the deal on the court upholding the UHF discount” and Jessell expects a decision to come in August or September.

Pai denied Rep. Quigley’s request to hold off on a decision on Sinclair until the UHF discount court decision, saying that was a case of clashing hypotheticals — both what the court would do with the discount and what the FCC would do with the proposed merger.

The nerve, since Congress controls the FCC!

Jessell of TVNewsCheck brought up the old saying, “Possession is nine-tenths of the law, and that is no less true when the thing being possessed is a broadcast license.” He also had a lot more details on the court case.

In another article, Jessell analyzed the ownership numbers in this case, and you try to figure out what’s true.

He led by saying,

“Sinclair is telling the FCC that its coverage after spinoffs from its merger with Tribune will be just 58.7%. But that’s for regulatory purposes. (In other words, with the revived UHF discount that only counts channels 14 and up as half the audience of the market.) In the real world, where it matters, Sinclair’s national reach will be 66.3% — a full two-thirds of TV homes.”

But he said Sinclair is telling the FCC

“the coverage of the group will be just 58.7% and, with the UHF discount, below the statutory 39% cap. But those percentages are for regulatory consumption, not the real world.”

So there’s a 7.6-point disparity, the difference between 58.7% and 66.3%. How’d that happen? And don’t forget about the part, “with the UHF discount, below the statutory 39% cap.”

Jessell explained Sinclair

“is claiming 58% because it is not counting stations in three big markets — WGN Chicago, KDAF Dallas, KIAH Houston — that it is spinning off to closely affiliated companies. Without those markets and the discount in effect, Sinclair’s reach will be just 37.39%, safely below the 39% cap.”

Plus, with Dallas and Houston (but not Chicago), “Sinclair has put additional distance between itself and Cunningham” but will “have an option to buy the stations should the FCC ever ease the rules to allow it.”

So this is Jessell’s bottom line:

“So, again, for regulatory purposes, Sinclair’s reach will be 58.7% without the discount and 37.39% with it.

“But I don’t think that is reality. Those are not the numbers that Sinclair will be showing national advertisers, MVPDs, vendors and others with which it does business.

“In the real world, Sinclair will have a lot of control over Chicago and some control over Dallas and Houston, and its effective national reach will be 66.3%. (For the record, its reach with the UHF discount will be 41.1%, two points over the cap, but that will not matter because regulators will not be counting the three markets.)”

Then Jessell questioned Fox’s counting, assuming it’ll buy Miami, Cleveland, Sacramento as well as Seattle, Denver, Salt Lake City and possibly San Diego.

He calculated Fox reaches 36.8% of homes, but just 24.3% with the UHF discount. If it buys up all seven stations, its reach will grow to 45.9% but, well below the cap at just 30.4% with the discount.

But where will Fox find the money to buy the stations it wants? That’s another story!

Last year, Disney made a $52.4 billion offer to buy most of Fox, including its stake in the European pay TV company Sky.

But The Hollywood Reporter said on Wednesday, “Back in 2004, Comcast CEO Brian Roberts bid $54 billion to acquire The Walt Disney Co.” At the time, Comcast hadn’t bought NBCUniversal but Disney did own ABC. It was a 22 percent more than Disney was worth then, but former CEO Michael Eisner said no anyway.

Now, even though NBCUniversal has performed well, some say Roberts wants revenge by offering the same $52.4 billion as Disney for most of 21st Century Fox.

There could also be a bidding war overseas. Sky had agreed to let Fox, a 39 percent shareholder, buy the portion it doesn’t already own – and that Disney agreed to buy from Fox in December. Comcast could ruin those companies’ plans.

sky news logo

CNN reports, “It pledged … to maintain investment in Sky News for 10 years, and ensure the division’s editorial independence.”

Rupert Murdoch wikimedia commons
Rupert Murdoch, Wikimedia Commons

Then, in January, a UK regulator advised the government to block Fox’s bid to buy the remaining 61 percent of Sky because it would give one family – the Murdochs – too much control over media in Britain.

So Murdoch had preferred Disney as the buyer, afraid the Comcast offer came with more regulatory risks. Then, Disney offered to buy Sky News just to help Murdoch buy full control of Sky News’ parent company, the broadcaster Sky. But CNN reported Fox made a new pitch to win approval for Sky by selling Sky News to Disney, and another proposal that would’ve legally separated Sky News from the rest of Sky to ensure its editorial independence.

Then, last month, The Hollywood Reporter reported, “The U.K. Takeover Panel … ruled that Walt Disney must make a mandatory offer to buy full 100 percent control of Sky if and when it completes its planned acquisition of large parts of 21st Century Fox, including Fox’s stake in Sky.”

Then, according to Deadline, “Disney will have 28 days from the completion of its $66 billion acquisition of Fox to make a $15 offer for all the shares of Sky if Fox’s own $15.7 billion takeover of Sky is not complete by then, or if Comcast’s rival offer has not been accepted. It also (decided) this would not be required if another third party has acquired 50 percent of Sky by then.”

But last week Comcast made its $31 billion bid for Sky official and that’s 16 percent higher. Deadline reported that caused Sky directors to withdraw their recommendation of a Fox takeover bid.

This all comes along with many mergers and acquisitions across the industry.

at&t time warner

In fact, a decision on this may not come until a judge determines whether to let AT&T buy Time Warner. The Justice Department has been fighting against it with an antitrust case. Closing arguments just finished and a decision is expected June 12.

According to The Hollywood Reporter, last week Fox said it’s “considering its options” on Sky and is believed to be prepping a sweetened bid. But Comcast is known for (usually) getting what it wants.

But back to Sinclair, which hasn’t been doing itself any favors.

Deadline noted Sinclair “has faced further attention in recent weeks over a push to have local anchors at its stations read company-scripted messages, including a recent prohibition against fake news. The spots … struck many in media as too closely aligned with the dismissive rhetoric of President Donald Trump.”

So much for localism at a company that already owns or operates an astounding 193 TV stations, in 89 cities, covering a huge part of the American population. (You’ve read the different takes on the numbers.)

This is criticism from The New York Times

from the PBS NewsHour

from USA Today

and even Russia Today

and Al Jazeera English.

But Sinclair fought back against CNN’s criticism (and banned comments from YouTube!):

FTVLive’s Scott Jones showed a memo from Portland, OR – I’m sure one of many around the country – ordering employees not to complain.

katu memo

Notice KyAnn’s name. KyAnn Lewis was the news director until Scott reported today she was fired. No details why, especially in the middle of the May ratings period.

Don’t forget, at least for now, local news organizations remain the most trusted source of information in Pew Research Center’s polling on trust in media – even though in January, a Pew Research Center report announced fewer Americans regularly rely on TV news.

Since then, The Poynter Institute said Emory University researchers found

“many TV local news stations are focusing more on national politics and have taken a rightward slant over the past year. And that move is stemming from ownership of the stations, not the demands of a local audience.”

Poynter noted, “The study comes just as many are raising concerns about a coordinated effort by one major owner of TV stations that forces its anchors to record a segment about ‘the troubling trend of irresponsible, one-sided news stories plaguing our country.’” And you know who that is.

The researchers examined 7.5 million transcript segments from 743 local news stations and saw huge differences between other stations, and outlets owned by the nation’s largest local broadcasting chain, Sinclair Broadcast Group.

“The authors found Sinclair stations, on average, carried about a third less local politics coverage and a quarter more national politics … (including) commentaries the stations are forced to run by former Trump official Boris Epshteyn.”

Researchers warned,

“The ‘slant scores,’ based on repetition of ideologically linked phrases, increased by about one standard deviation after acquisition by Sinclair as compared to other stations in the same markets. … And this programming could spur nationalistic and polarizing movements, ‘be expected to reduce viewers’ knowledge of the activities of local officials’ — and hurt accountability, especially “given the decline of local print media.”

So while everything plays out, from fighting the UHF discount in court, to negotiating spinning off stations, to Fox getting money to buy stations (while keeping its Sinclair affiliates), to counting how long the deal has taken (since May, 2017), to counting how long the steps still to be taken will last, the two companies’ bosses have no public complaints or worries.

Sinclair president and CEO Chris Ripley:

“After a very robust divestiture process, with strong interest from many parties, we have achieved healthy multiples on the stations we are divesting. …While we continue to believe that we had a strong and supportable rationale for not having to divest stations, we are happy to announce this significant step forward in our plan to create a leading broadcast platform with local focus and national reach. The combined company will continue to advance industry technology, including the Next Generation Broadcast Platform, and to benefit from significant revenue and expense synergies.”

Tribune CEO Peter Kern to employees:

“There is no reason to assume that this change won’t be for the better. … So try to focus, as you have always done, on the business at hand—delivering outstanding local journalism and great content for our audiences and communities, collaborating with your colleagues, and driving results for our customers.”

Of course!

Click here for a look at many other Sinclair sins, from must-runs, to forced network preemptions, to the script the local anchors where you may live were forced to read, plus John Oliver’s take on the man in charge of Sinclair holding more licenses than anyone else to broadcast over the public airwaves (at least in TV) despite being “charged with committing a perverted sex act in a company-owned Mercedes” in 1996, according to The Baltimore Sun — and also how to have your say and influence the FCC to deny Sinclair the chance to buy Tribune. Plus, get updates from StopSinclair.com.

Other stories of interest:
Big changes when Sinclair bought Seattle station
Veteran reporter fired after report on climate change
April 18 report DOJ days away from clearing the deal
Sinclair ABC station with no news fires commentator for threatening Parkland teen
Sinclair president/CEO email after forcing anchors to read the script
Top journalism schools voice displeasure with Sinclair
Sinclair allows paid ads attacking it, but sandwiched inside its opinion
Sinclair boss Smith’s response to criticism: ‘You can’t be serious!’
Confessions of a former Sinclair news director
Trump: “So funny to watch Fake News Networks … criticize Sinclair Broadcasting for being biased”
Cincy Councilman says he’s boycotting local Sinclair station
Nick Clooney: ‘I have no idea what these folks are doing for a living, but it isn’t news’
Sinclair Chairman Claims Entire Print Media Has ‘No Credibility’
Sinclair’s “Terrorism Alert Desk” segments are designed to gin up xenophobia
Tom DeLay: Why Trump should block the Sinclair merger
Sinclair TV boss donated to Montana congressman who attacked reporter

Enough of big media controlling everything from corporate headquarters! This is what happens when it does. Locals should be in charge of local programming, following the rules of the FCC for using OUR public airwaves!

OK, since you read everything, I’ll give you John Oliver here!

Please, if you like what you read or watch here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish.

The Weather Channel’s new owner, a real controversial person

There are two big changes in weather: The snow has stopped and The Weather Channel is being sold.weather channel logo

Also, you can say the owner is a real person for two more reasons: The new owner is not a partnership between three corporations, like in the past – and he was one of the stars of the TV show Real People!

Deadline magazine reports Byron Allen bought the Weather Group, parent company of The Weather Channel TV network, for about $300 million. His wholly-owned Entertainment Studios paid a lot less than the $3.5 billion the owners spent for the company in 2008. IBM bought The Weather Company’s digital Product and Technology Businesses – WSI, Weather.com, Weather Underground and The Weather Company brand – in 2015.

Entertainment Studios logo

The Weather Channel and Local Now streaming service had been owned by The Blackstone Group, Bain Capital and Comcast/NBCUniversal. Deadline pointed out those groups “experimented with longer-form programming and big-name talent” such as Al Roker and Sam Champion.

It also said Allen, “comedian-turned-entrepreneur, has been growing his Entertainment Studios, which became the largest independent producer of first-run syndicated programming.”

byron allen
http://www.es.tv/trending-funny/

Allen has also been busy in court. In April 2017, a federal judge denied Charter Communications’ Motion to Dismiss his $10 billion lawsuit for racial discrimination in contracting.

Allen said at the time,

“This lawsuit was filed to provide distribution and real economic inclusion for 100% African American-owned media. The cable industry spends $70 billion a year licensing cable networks and 100% African American-owned media receives ZERO. This is completely unacceptable. We will not stop until we achieve real economic inclusion for 100% African American-owned media.”

Allen had also sued Comcast, Time Warner Cable and Rev. Al Sharpton for $20 billion, claiming “black media companies receive a small share of the annual spending on cable licensing.”

He claimed,

“The industry spends about $50 billion a year licensing cable networks in which 100 percent African American-owned media receives less than $3 million per year in revenue from that $50 billion stream of money that is spent to acquire content.”

comcast new 595x227

Allen also accused media companies of adding insult to injury by throwing money at Sharpton, employed by Comcast-owned MSNBC – saying they used “the least expensive negro” to “cover” up their track record of “blatant” discrimination.

On top of that, Allen called President Obama “bought and paid for” by Comcast.

“What happened in the Obama administration is former (FCC) commissioner Meredith Attwell Baker voted for the merger of Comcast NBCU and then 90 days later took a much higher paying job with Comcast after granting them the merger,” Allen said. “That was betraying the public’s trust as a public service.”

As of April 2017, that suit was pending. At least part of it had been dismissed, but Allen was appealing. I could not find anything on Entertainment Studios’ website while searching for Comcast, Warner, Time-Warner, or Sharpton.

Byron Allen: Black people are doing worse under President Obama.

Byron Allen standing by his controversial comments.

But he sued AT&T and forced the company’s subsidiary DirecTV to pick up seven Entertainment Studios Networks channels.

Real People cast
Did you watch NBC, Wednesdays 8-9pm, 1979-84? Top: John Barbour, Sarah Purcell, Skip Stephenson, Byron Allen; Bottom: Bill Rafferty

Looks like Allen has turned out to be the most successful of the Real People cast!

A look back at Real People:

Byron Allen heads to cheerleading school:

Byron Allen visits a bar on Venice Beach where disco on skates is king:

Byron Allen visits the experimental aircraft convention and talks to vets:

The syndicated Byron Allen Show, 1989-92.

We may have learned the fates of seven TV stations that will be divested if the $3.9 billion Sinclair-Tribune merger I’ve written against time and time again is allowed to happen.

Apparently, they won’t be going far – just to Armstrong Williams.

armstrong williams
http://www.armstrongwilliams.com/

Wikipedia calls him “an American political commentator, entrepreneur, author of a nationally syndicated conservative newspaper column, and host of a daily radio show and a nationally syndicated TV program called The Armstrong Williams Show.” The South Carolina native is also the largest African-American owner of television stations in the U.S.

I also can’t leave out the unbelievable: He served as “legislative aide and advisor to Sen. Strom Thurmond.” Yes, the same Strom Thurmond who The New York Times remembered ran

“for president in 1948 as what the press called a Dixiecrat.” …

“He said that ‘on the question of social intermingling of the races, our people draw the line.’ And, he went on, ‘all the laws of Washington and all the bayonets of the Army cannot force the Negro into our homes, into our schools, our churches and our places of recreation and amusement.’

“His opposition to integration, which he often attributed to Communism, was the hallmark of his career in Washington until the 1970’s. In 1971, he was among the first Southern senators to hire a black aide — in recognition of increased black voting resulting from the legislation he had fought. From then on, black South Carolinians, like all other residents, benefited from his skills as a pork-barrel politician who took care of the home folks.

“‘We’ve looked out for the state,’ he said in a 1999 interview, ‘and everything that was honorable to get, we got it.’”

strom thurmond
via U.S. Senate Historical Office

According to a Senate website, “He turned 100 years old in 2002, becoming the oldest person ever to serve as a senator. He also holds the Senate’s record for the longest individual speech, his filibuster against the 1957 Civil Rights Act.” He retired Jan. 3, 2003, and died that June.

According to The Times, “Mr. Thurmond always insisted he had never been a racist, but was merely opposed to excessive federal authority.”

So that was Armstrong Williams’ boss at one point. Wikipedia adds,

“He is principal in Howard Stirk Holdings, a media company affiliated with Sinclair Broadcasting that has made numerous television station purchases.”

The name of the company came from both William’s mother’s middle name, Howard, and his father’s middle name, Stirk.

On President Trump’s “s__thole countries” comment: “An indictment about what’s in his heart.”

African-American conservative and South Carolina native talks about removing the Confederate flag.

Sinclair has been known for using shell corporations like Cunningham Broadcasting to own stations while Sinclair actually operates them, including programming them and doing everything else true owners would do, as an attempt to get by the rules.

Williams has been in business with Sinclair – a corporation with overtly and pushy conservative leanings – before.

Armstrong Williams on President Obama’s “arrogant and dictatorial style.”

The backstory is that Williams helped Sinclair buy Barrington Broadcasting. He got NBC affiliate WEYI-TV in Flint-Saginaw-Bay City, Mich., and CW affiliate WWMB in Myrtle Beach-Florence, S.C., BUT according to Wikipedia,

“Both stations remain operated by Sinclair under a local marketing agreement, which resulted in allegations that the company was simply acting as a ‘sidecar’ of Sinclair to skirt FCC ownership rules. Williams defended the allegations, noting that he had full control over their programming, and received the majority of their revenue.”

He did buy five other stations, three from Sinclair.

Williams’ website has the headline “Howard Stirk Holdings seeks to acquire 7 local affiliates in early 2018!” (really in six cities) and a picture with logos, but no article. At least it says “seeks.”

new HOWARD STIRK

I found connections to the Sinclair-Tribune deal in all the stations pictured, with just a question about one.

Let’s take a look at the stations (clockwise on above graphic):

* Sinclair’s WLRH-35 in Richmond, Va. (Fox affiliate with CW on subchannel), since Tribune owns competitor WTVR-6 (CBS affiliate).

map Harrisburg Indy Greensboro

* North Carolina’s Triad (Greensboro, Winston-Salem, High Point) is where I have my big question. Sinclair owns WXLV-45 (ABC affiliate) and also WMYV-48 (MyNetworkTV affiliate). Tribune owns WGHP-8 (Fox affiliate). I would expect one of those three to go, but the logo on Armstrong Williams’ website is for WCWG-20 (CW affiliate). Just last month, Hearst bought that station from Lockwood Broadcast Group, but it had already been operating the station under a shared services agreement. Hearst also owns the market’s NBC affiliate, WXII-12, making a duopoly. How any other owner would fit in, since Hearst just finished the sale and got a duopoly last month, is a mystery to me – unless The CW plans to change its affiliated station in the market. Note the station already has a good owner that puts a newscast on it, but nothing – not even public service — compares to money when it comes to broadcasting. (Also keep in mind, a month ago, Sinclair made a case to the FCC it should be able to own more than one of the top four stations in Harrisburg, Indianapolis and Greensboro, N.C.)

kdnl people* Sinclair’s KDNL-30 in St. Louis. This weak ABC affiliate with lousy ratings canceled its local news in 2001. From 2011 to 2014, a competitor aired news for it at 5 and 10:00. Then came a year with Family Feud and Who Wants to Be a Millionaire instead of news. Since 2015, it has been airing The Allman Report, which says it has a “debate-driven format,” at 5 and 10pm, and 6:30am. But what about news? Click here for the station’s website’s People page. Notice it’s empty! Tribune owns two competitors in St. Louis: KTVI-2 (Fox affiliate) and KPLR-11 (CW affiliate). Sinclair filed to own two stations in this market. The St. Louis situation could come down to which stations are and are not part of the top four rated in the city, per FCC rules. Read below for details.

* Tribune’s KZJO-22 in Seattle (MyNetworkTV affiliate), since Tribune also owns KCPQ-13 (Fox affiliate that Fox itself really wants to buy), and Sinclair owns both KOMO-4 (ABC affiliate) and KUNS-TV51 (Univision affiliate) there.

* Sinclair’s KOKH-25 (Fox affiliate) and KOCB-34 (CW affiliate) in Oklahoma City. Tribune owns both KFOR-4 (NBC affiliate) and KAUT-43 (independent) there.

* Dreamcatcher Broadcasting’s WGNT-27 (CW affiliate) in Norfolk, Va., which is operated by Tribune, while Tribune also owns WTKR-3 (CBS affiliate) there. Sinclair owns WTVZ-33 (MyNetworkTV affiliate) in Norfolk.

sinclair before tribune
Sinclair currently, without Tribune, from http://sbgi.net/tv-stations/

No price has been announced, but it was reported a few weeks ago Sinclair will sell WPIX-New York for a measly $15 million to Cunningham Broadcasting, owned by Sinclair’s founder’s survivors, and WGN-TV Chicago for just $60 million to Steven B. Fader, chairman of Baltimore-based Atlantic Capital Group and business partner of Sinclair executive chairman David Smith in Atlantic Automotive Corp.

That’s peanuts. Pennies on the dollar. No stations above even come close to WPIX-New York or WGN-TV Chicago, each worth hundreds of millions of dollars, maybe a half-billion. But Sinclair will get to run them and possibly buy them back within eight years, if the rules are relaxed further by then.

Both Sinclair and Tribune own many TV stations. You just got a taste of how each company by itself owns several stations in several cities, and that number grows very large – too large for federal regulations – if combined. That means some stations will have to be spun off.

As I’ve written, Fox has wanted to buy several of those stations, especially Fox affiliates in cities with NFL football teams. Both Sinclair and Tribune own several Fox affiliates.

map seattle sacramento san diego salt lake city denver clevelend miami

According to Deadline magazine last month,

“Fox is in talks to acquire at least six stations from Sinclair, a source confirms. Discussions center Tribune-owned Fox affiliates in five markets — Seattle (KCPQ), Denver (KDVR), Salt Lake City (KSTU), Sacramento (KTXL) and Cleveland (WJW) — and a CW affiliate in greater Miami (WSFL) … contingent upon Sinclair winning regulatory approval for its $3.9 billion Tribune acquisition.”

Whether Fox will get to buy those stations remains to be seen. That’s because:

— Sinclair is already the nation’s largest TV station owner, based on the number of Americans its stations reach. That’s how the count goes, and Sinclair wants as many different people watching its stations – or able to pick them up – as possible. It probably won’t sell more than what’s necessary.

— Of course, it helps to own more than one station in a city, since synergies can save millions of dollars. As a small example, the company will only need one person to answer the phone. Both companies have pushed the legal limit on duopolies, and Sinclair has already asked for waivers. Again, it probably won’t sell more than what’s necessary.

— Fox will need money to buy all those stations, and it planned to sell its film, television, 22 regional sports networks and international businesses to Disney for $52.4 billion – but that plan is no longer certain.

There could be two stumbling blocks for Fox to sell everything but its broadcast network, TV stations, news and business channels, and its FS1/FS2 cable channels.

Reuters reported a group called Protect Democracy Project sued in District Court in Washington for any records of communications on the deal between the White House and the Justice Department, plus “any related antitrust enforcement efforts by the DOJ, to find out whether the president or his administration is improperly interfering with the independence of the DOJ out of favoritism for a political ally.”

According to White House Press Secretary Sarah Sanders, President Trump attacked AT&T’s $85.4 billion bid for Time Warner. However, he even spoke to Fox owner Rupert Murdoch in December and congratulated him on his Disney deal!

at&t time warner

Fox owns Fox News Channel, which Trump likes, and Time-Warner owns CNN, which the president does not like.

The other problem with the Fox-Disney deal is that it included Fox’s stake in Sky Plc, over in the U.K. The Sporting News called the British satellite broadcaster “one of the most attractive and important assets in the Disney-Fox deal.”

sky news logo

Fox owns 39 percent of it and “has been in a more than year-long fight with regulators in the U.K. to … buy out the remaining 61%” for $15 billion but late last month, Comcast outbid Fox, offering $31 billion for Sky. That’s 16 percent more.

comcast
March 7

Funny thing is, Comcast had originally even offered more than Disney for all those Fox assets but was rejected!

But let’s be clear on Federal Communications Commission rules on broadcast ownership limits.

fcc logo

It says the FCC

“sets limits on the number of broadcast stations – radio and TV – an entity can own, as well as limits on the common ownership of broadcast stations and newspapers. As required by Congress, the FCC reviews its media ownership rules every four years to determine whether the rules are in the public interest and to repeal or modify any regulation it determines does not meet this criteria.”

*Newspaper and Broadcast Station Cross-Ownership: No “common ownership of a full-power broadcast station and daily newspaper if” the station completely encompasses the newspaper’s city of publication, and they’re in the same Nielsen market, except if the newspaper or broadcast station is failed or failing (or they were grandfathered in). I’ve even come out in support of Fox saving the New York Post from extinction!

*National TV Ownership: No limit on the number of TV stations. (It used to be five.) Now,

“a single entity may own nationwide so long as the station group collectively reaches no more than 39 percent of all U.S. TV households. For the purposes of calculating the ‘national audience reach,’ TV stations on UHF channels (14 and above) count less than TV stations operating on VHF channels (13 and below), this is also known as the UHF Discount.”

generic tvThe UHF Discount – established in 1985, according to Variety – only mattered when we used antennas because UHF stations had weaker signals and were harder to watch. That’s why they only counted half as much as a VHF station. (It wasn’t until 1965 that the FCC required all new TV sets sold in the U.S. to have built-in UHF tuners to receive channels 14+!)

In 2016, the FCC led by Democrats discontinued it because with digital broadcasting, along with cable and satellite, it’s not needed anymore. But big broadcasters wanted to grow larger than the 39 percent rule would allow (especially Ion Media, a major UHF group). In April 2017, the FCC led by Republicans brought it back!

Ajit Pai fcc wikipedia
Ajit Pai (Wikipedia)

The reason was (arguably) to allow the Sinclair-Tribune merger, and FCC chairman Ajit Pai – appointed by President Trump – is under investigation by his agency’s inspector general for his role in that. (Considering today’s technology, can you think of any other reason the FCC brought it back?) Then, in December 2017, the “FCC voted … to launch a review of the FCC’s national 39% broadcast audience reach cap,” according to Broadcasting & Cable magazine. B&C also reported Pai claimed “he was restoring the discount … to consider it in tandem with the (39 percent) cap.” Plus,

“We need to take a holistic look at the national cap rule, including the UHF discount,” Pai said of the item. “The marketplace has changed considerably due to the explosion of video programming options and various technological advances that have occurred since the cap was last considered in 2004. So we need to examine whether our rules should change accordingly.  That’s an important discussion that will be informed by the facts in the record—not anything else.”

It also quoted dissenting Commissioner Mignon Clyburn as saying,

“Giving a single broadcaster the means to buy up enough local stations to exceed the 39% cap is inconsistent with the statute and must be rejected.”

*Dual TV Network Ownership: No merger between ABC, CBS, Fox, and NBC. Remember how NBC’s old Red and Blue radio networks were separated?

*Local TV Multiple Ownership: A company can own up to two TV stations in the same area if either:tv airwaves

*The service areas – known as the digital noise limited service contour – of the stations do not overlap. (I take this to mean Grade B overlaps, where people living in between two markets – like central New Jersey in between New York and Philadelphia, and Boca Raton in between Miami and West Palm Beach – can pick up stations in both cities that are owned by the same company. But, for example, CBS owns stations in New York, Philadelphia and Baltimore, so there must’ve been waivers.)

girl watching tv     *At least one of the stations is not ranked among the top four stations in the DMA (based on audience share), and at least eight independently owned TV stations would remain in the market after the proposed combination. This is important: ratings and number of competitors. Keep them in mind as you read further. According to Wiley on Media, “The Commission determined that a minimum of eight independently owned and operated television stations was required to preserve competition in local television markets” and “The FCC concluded that top four station combinations had the potential to provide a single firm with an unacceptably high market share.” This is why Sinclair-Tribune can’t simply keep the two highest-rated stations in a big city if the sale goes through, or more than one in a smaller city.

*Local Radio/TV Cross-Ownership: Restrictions are based on a sliding scale that varies by the size of the market.

*In markets with at least 20 independently owned “media voices” (defined as full power TV stations and radio stations, major newspapers, and the cable system in the market) an entity can own up to two TV stations and six radio stations (or one TV station and seven radio stations).

*In markets with at least 10 independently owned “media voices” an entity can own up to two TV stations and four radio stations.

*In the smallest markets an entity may own two TV stations and one radio station.

*Local Radio Ownership: Restrictions are also based on a sliding scale that varies by the size of the market, but there’s no need to go into it here.

So the bottom line for now is that at this point, we’re learning some more about what Sinclair and Tribune intend to do with other stations they won’t be allowed to keep if their deal goes through — but whether their deal goes through — and whether Fox is able to buy the stations it wants because Comcast outbid Disney for Sky, but still needs approval — is up in the air(waves).

Please, if you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish.

P.S. In the spirit of weather, here were Casey and Frisky yesterday. As usual, Frisky (left) was more interested in Mother Nature’s show than Casey (right).

WSVN without Fox? It’s possible if….

Surprisingly, I haven’t seen this reported at all by South Florida media. Yes, they’re still consumed and reeling from the massacre at Marjory Stoneman Douglas High School on Valentine’s Day, but this involves THEM, darnit, and they know it.

generic newspaper

There was nothing in the Miami-Herald, Sun-Sentinel, or New Times about it, nor TV stations WSVN and WSFL which could be at the center of it.

It’s the possibility WSVN-Channel 7 in Miami-Fort Lauderdale may lose its Fox affiliation.

I told you here, here, here and here, if the Sinclair-Tribune merger goes through — and the new company has to spin off stations to stay under the limit in order to get Federal Communications Commission approval — then the plan is that Fox itself will buy several Tribune stations – all Fox affiliates already – but also WSFL-Channel 39, which is South Florida’s CW affiliate. Then, what would happen to programming on both stations?

WSFL

Fox TV stationsFox doesn’t own too many stations compared to other groups — even if you find 28 in 17 cities, covering more than 37 percent of American homes astounding. (But the Fox Television Stations Group’s website STILL doesn’t list them, as I’ve written time and time again.)

Of course, putting WSFL on the block goes against Sinclair trying to buy up stations in every city around the country – or just make a deal with the owners to operate them, to get around the rules. That’s because neither Sinclair nor Tribune have any other stations in Miami.

sinclair before tribune
Sinclair now, without Tribune

WSVN’s owner is Ed Ansin’s Sunbeam Television Corporation. He inherited it. In case you didn’t know, I started my TV news career there.NFL Logo

Fox has been trying to buy TV stations in NFL football cities, and Miami is one of them, but would it give up WSVN’s good ratings and help from its large news department, just to have a station of its own?

From the sixth borough, in a New York minute: YES. There is no more partnership in television. Everything is just to make a buck. Don’t forget that. It’ll repeat over and over as you read.

Look at what happened on a Saturday in January, 1987. I remember returning from the synagogue, going to my grandparents’ condo, and reading in the Miami Herald business section that NBC was buying WTVJ-Channel 4 even though WTVJ was the CBS affiliate, and WSVN was the NBC affiliate. Both networks wanted to own stations in Miami, which was growing and close to Cuba for coverage when Fidel Castro’s government collapsed. (Now, 31 years later, Fidel is dead and we’re still waiting. Typical!)

Of course, NBC didn’t want to own a CBS affiliate and CBS didn’t want its affiliate owned by NBC, but there was a two-year affiliation agreement that had just started at the beginning of the year between NBC and WSVN.

Owner Ansin fought like hell and sued to keep his NBC affiliation since he had stayed with the network during the extremely lean years before The Cosby Show put the network back on the map in 1984.

WSVN 7 logo

Of course, he hadn’t put so much emphasis on his news department since he didn’t have to. Remember, I mentioned at one point owning a TV station was a license to print money, so it wasn’t necessary.

Anyway, you would think CBS would end up affiliated with WSVN, but that’s not what happened. CBS owner Larry Tisch thought that if NBC bought WTVJ for $240 million and he can buy independent WCIX-Channel 6 for a quarter of that — just $60 million — then he got a bargain!

WCIX had its own 10pm news program but Tisch didn’t realize the importance that WCIX’s signal was 30 miles to the south of the other stations, and could not be seen in northern Dade (Miami-Dade came in the mid-1990s) or Broward counties.

In 1995, CBS lost a lot of stations to Fox. It really wanted stations. Westinghouse formed a joint venture before buying CBS, which left them with two stations in Philadelphia. The partnership kept Westinghouse’s KYW-TV, so in exchange for CBS’ WCAU, NBC gave CBS KCNC-Denver, KUTV-Salt Lake City, and also exchanged frequencies in Miami so its station would cover the entire market.

Ratings sucked for years until the two stations, WTVJ and WCIX, switched dial positions (4 to 6, and 6 to 4), and WCIX became WFOR.

Watching Channel 4 that night:

Watching Channel 6 that night:

Before then, affiliation agreements tended to be two years. I mean, how could you sign an affiliation agreement that’s longer than an FCC license to broadcast? That would be chutzpah! And if the station got in trouble and had its license revoked, then there wouldn’t even be a station affiliate partner.

Ansin held out and ended up with the new Fox network. He also had his news director Joel Cheatwood throw everything at crime-heavy local news — in which he could keep all advertising money – with younger, cheaper workers, and surprisingly it stuck, so everyone involved became a hero, the station’s style was copied everywhere and many working there departed for new, higher-paying jobs. And WSVN was temporarily taken off some hotel cable systems, so not to scare tourists!

Then look at San Francisco. NBC wanted to buy its longtime affiliate, KRON. The network really, really wanted to buy it. In 1999, the deYoung family decided to sell and NBC threatened to take away the station’s 50+ year affiliation and make the station worth hundreds of millions of dollars less, if it didn’t get to buy the station. (Can you say steal, extortion, or shakedown?) Still, KRON’s owners sold to a higher bidder, Young Broadcasting. NBC ended up making several more demands, which Young turned down, so KRON turned independent after all those years, at the end of 2001. (Young was bought by Media General, which was bought by Nexstar.)

kron

NBC pretty much invented its own Bay Area station, step by step.

KNTV 1KNTV in San Jose was an ABC affiliate that network didn’t want competing with its own San Francisco station, KGO-TV, in San Jose anymore. It agreed to take money from the Alphabet network and go out on its own — but it offered to pay NBC to affiliate with it. (Just like at the end of 2014, NBC got rid of WMGM in Atlantic City so it wouldn’t compete with its own WCAU in Philadelphia, but that station’s owners got nothing. Unfortunately, times changed.)

KNTV 2NBC had to get a new station and reverse compensation was a new, tempting concept. The FCC reclassified KNTV from a Monterey-area station able to be seen in San Jose, to an actual San Jose–San Francisco–Oakland station.

KNTV 3But the affiliation only lasted long enough for permissions given and the ink to dry. Weeks before the start of 2002, NBC bought KNTV for a fraction of KRON’s price. Finally, in 2005 and against KRON’s objections, NBC moved KNTV’s signal 52 miles closer to San Francisco, so people there could actually watch Peacock programming over the air again. (NBC apparently didn’t care about those people too much!) Now, it can’t be seen over the air in San Jose, but reread the words I just put in italics in the parenthesis.

KNTV 4Other fiascos: KNTV was over the air on Channel 11 but aired on cable channel 3 (conveniently next to KRON-Channel 4). Some genius running the transition decided to brand the station NBC3, which confused people to the east watching NBC affiliate KCRA in Sacramento, also a Channel 3. Then it became NBC11. Then simply NBC Bay Area.

See what I mean? Watch KNTV news opens through the years, from city changes to affiliate changes  to branding changes.

And Miami people, you’ll remember my former co-worker.

WHDH logo 1Now, take Boston from just last year. NBC wanted to own a station there. It insisted our old friend Ed Ansin sell his NBC affiliate WHDH-Channel 7 to them, just like it would’ve preferred back in Miami in the late 1980s. Anson refused yet again, saying NBC offered half what it was worth and trying to steal it.

(Yes, Ansin got back into business with NBC in Boston, rather than Fox, after CBS dropped WHDH, even after NBC dropped him in Miami. Why? To make money, of course!)WHDH logo 2

So in early 2016, NBC announced it would drop Ansin’s WHDH and start a new station called NBC Boston on New Year’s Day?

Where would that station be found? Nobody else was selling their station. NBC had ended up with New England Cable News, which was owned by Hearst and NBC parent company Comcast’s predecessor, until Hearst sold its share. Over the air, it already owned a weak Telemundo channel in the northern part of the market, WNEU-Channel 60 in New Hampshire. Its signal definitely wasn’t going to cover the entire Boston TV market over the public airwaves.

WHDH logo 3Ansin sued NBC again, claiming the poor people of Boston wouldn’t be able to watch NBC anymore, which kind of made him look like a monopolist. Lawmakers were also concerned, especially because if people had to buy cable to watch NBC, they would have to use Comcast which of course owns NBC! Regulations for fairness were put in place back when Comcast bought NBC Universal in 2011. For example, Comcast’s cable service couldn’t benefit from the ability of viewers to receive the network over the air, and NBC Universal programming had to be made available to any competing cable operators in town.

WHDH logo 4This is what the network did in 2016:

— NBC bumped the Telemundo signal to a WNEU sub-channel, and put NBC on the main channel.

— It bought WBTS-LD (low-powered) Channel 8 (which it couldn’t make more powerful without interfering with channel 8s in New Haven, Conn. and Portland, Maine.

— It leased a subchannel of WMFP (virtual channel 60.5) in Lawrence, Mass.

NECN Logo 2015

nbc bostonSo, by expanding NECN’s news department, it invented its own station out of nowhere!

That station, called WBTS-NBC Boston, went on the air Jan. 1, 2017. WHDH became an independent, added more news and lost some prominent people to the more prestigious NBC.

nbc10 bostonIn 2018, NBC added a channel-sharing agreement with digital Channel 44, under the license of Channel 15, a CD station meaning low power analog often with a digital companion.

It also changed the branding to NBC10, which is like repeating the San Francisco-Sacramento issue, because Providence NBC affiliate WJAR — seen on cable in Boston’s southern suburbs — is powerful on Channel 10. We’ll see how long that lasts!

So Boston got an extra station and most lost viewers since the pie had an extra piece. Was it worth it for NBC, or should it have just kept its affiliation with WHDH?

So Anton got shot down by NBC again, this time in Boston, and that could lead to several other, minor network affiliation changes. For example, in 2006, Ansin bought a second Boston station, CW affiliate WLVI, coincidentally from Tribune. (Just the signal, but not the building or workers. Everyone was laid off, maybe even the producer who beat me for an Emmy Award back in 1997!) Warner Bros. and CBS own the CW Network, and the Tribune stations were a big part of the affiliates. Since Tribune doesn’t own WLVI anymore and CBS owns former UPN independent WSBK, the CW affiliation could move there. (More on this later!)

wlvi 3

By the way, Ansin sold WLVI’s broadcast frequency in the FCC’s recent spectrum auction for an undisclosed amount that he told the Boston Globe was “a lot of money” (definitely hundreds of millions of dollars) and now that station shares WHDH’s channel.

There are several other examples:

In the mid-1990s, NBC decided to replace its Raleigh-Durham affiliate, WRDC-Channel 28, because it did poorly and didn’t carry all of NBC’s programs. That’s when The Outlet Company bought Channel 17, increased its power and changed its call letters to WNCN. Plus, there was already a relationship. Outlet owned powerful NBC affiliates in Providence (mentioned just above) and also Columbus, Ohio.

After a year, Outlet sold all three stations to NBC but that only lasted a decade. Repeat after me: It’s the money, and not what’s best for the viewer or community. In 2006, NBC sold all three stations plus its station in Birmingham to Media General. (Yes, that was NBC selling stations, the opposite of what this post is about!) The Media General time also lasted just a decade. NBC decided to affiliate with the more powerful WRAL, and WNCN soon became a CBS affiliate owned by Nexstar, after that company bought Media General.

Around the same time, NBC planned to sell its Miami station, WTVJ – weaker on Channel 6 after the dial swap – to Post-Newsweek, then the owner of ABC affiliate WPLG. That never panned out, despite both stations saying it would.

WPLG said it was going to happen:

WTVJ said it was going to happen:

Remember the rule about a company owning two of the four most powerful stations in a city.

And Fox played hardball to get a station in Charlotte, home of the NFL’s Panthers which started playing in 1995. One-time ABC affiliate WCCB-Channel 18 was one of Fox’s strongest affiliates and it had (and still has) its own news department.

Despite that, in 2013, Fox announced it was going to buy CW affiliate WJZY-Channel 46. The switch happened less than six months later. WCCB turned to the CW after 27 years with Fox. It’s now one of just three CW affiliates in the eastern time zone with its own newscasts, the others being New York and Indianapolis’ former CBS affiliate.

On the other hand, Fox’s WJZY carried 10pm newscasts from competing stations until starting its own newscasts in mid-December. The station tried experimenting but things didn’t go well, its news was ranked fifth in the time period and there was staff turnover from the top, down. Eventually, it became more traditional and a friend from Philadelphia became its news director.

So networks can create stations out of practically nothing, as we just saw Fox do.

Consider Los Angeles. The CW in there is KTLA, which is owned by Tribune and would be owned by Sinclair. There’s no reason Warner Bros. and CBS would keep the CW affiliation there when CBS has an independent station, KCAL, that could use it.

the CW

In Miami, if Fox buys WSFL, the CW affiliate now owned by Tribune could become a Fox affiliate if the network decides to drop WSVN. Then, WSFL’s CW affiliation would likely NOT go to WSVN but to WBFS, which is owned by CBS and a My Network TV affiliate, for what that’s worth. (Not much.) And that syndication service is owned by Fox!

MyNetworkTV

Would WSVN, dropped by Fox, become an affiliate of My Network TV, which is owned by Fox? Highly unlikely, I think. My Network TV doesn’t do well, Ansin would be angry, and even though he went back to NBC in Boston, My Network TV isn’t NBC.

Keep in mind, there are also examples where networks own stations but don’t put their own programs on those stations, because affiliating with competing stations makes more sense.

CBS owns Channel 44 in Tampa, but affiliates with Tegna’s Channel 10. It owns Channel 69 in Atlanta but affiliates with Meredith’s Channel 46. It owns Channel 11 in Seattle but affiliates with Cox’s Channel 7 (but it did air CBS on 11 for a few years.) It used to own Channel 34 near West Palm Beach but affiliates with Sinclair’s Channel 12.

Even in 1958, when CBS owned Channel 18 in Hartford, Conn., some viewers could watch CBS better on Boston and Providence stations, so it affiliated with Channel 3 (then WTIC-TV; now WFSB, where I went after leaving WSVN) and sold its Channel 18.

You get the picture. So who brings more to the table? WSVN can use CNN for news and not depend on Fox. Anything can happen, but you know what my money is on.

And please, if you like what you read here, subscribe with either your email address or WordPress account, and get an email whenever I publish.

7777

Something on my drive home from New York, Tuesday night, told me to write this post.

What is conscience? Elusive in the media, unfortunately

conscience

It seems every day in the news, I read about another powerful man resigning, taking time off from a high-profile job, or under police investigation for inappropriate sexual conduct.

The stories just keep coming, or the allegations against the men simply increase.

CNN offered a list of recent cases more than a week ago, on Nov. 1.

spacey
Spacey, via Clip Art

In the news these days are Kevin Spacey, Harvey Weinstein, James Toback, Ben Affleck, President George H.W. Bush, Chris Savino, Roy Price, John Besh, Mark Halperin, Michael Oreskes and Lockhart Steele. The names are in no particular order.

weinstein
Weinstein, via Clip Art

But wait, there’s more.

In addition to the names above, Fast Company lists Andy Signore, Harvey’s brother Bob Weinstein, Bill O’Reilly, R. Kelly, Louis CK, Woody Allen, Roman Polanski, Matt Mondanile, Oliver Stone, Andrew Kramer, Elie Wiesel, Leon Wieseltier, Twiggy Ramirez aka Jeordie White, Tyler Grasham, Ethan Kath, Knight Landesman, Robert Scoble, Jeremy Piven, Hamilton Fish V, Andy Dick, Brett Ratner, Dustin Hoffman, David Guillod, Adam Venit, David Corn and Steven Seagal.

That’s a lot of names of people you may not have heard of, or at least famous in their own circles.

Some are more prominent than others. Look these guys up if necessary. I certainly needed to! The articles mentioned above have more details.

Some punishments are (or will be) more harsh than others.

Keep in mind, some of these guys have confessed, a few have explained (or tried to), and others deny what are simply allegations in their cases.

CNN mentions other well-known men with issues going back even further: Donald Trump, Roger Ailes, Clarence Thomas and Bill Cosby.

I covered Cosby’s trial online from the TV newsroom. His retrial is set for the spring. And who knows what will become of Trump?

I hate when power goes to people’s heads, despite it being so natural, but to be accused of having the nerve to do many of these things and do them repeatedly calls people’s consciences into question.

What will they leave behind that matters, when their names are mud (defined online as “information or allegations regarded as damaging, typically concerned with corruption”)?

The rules have changed in recent decades, or they’re finally at least being enforced. Kudos to anyone who comes out to admit to the world #MeToo.

Then, there’s a guy who apparently doesn’t know the definition of conscience: Jack Abernethyfox news logo

21st Century Fox lists him as Co-President of the FOX News Channel and FOX Business Network, and also Chief Executive Officer of FOX Television Stations (just the the ones owned by the network, for example WTXF-Fox 29 in Philadelphia but not WSVN-Channel 7 in Florida).

Sounds like a busy man, with his hands in everything from two cable channels, to 28 local TV stations in 17 different cities. my network tv logo

His official bio adds, “Abernethy also oversees FOX Television Station’s (sic) first-run development and the programming service, MyNetworkTV.”

He must spend a lot of time making editorial and programming decisions. Maybe too many.

According to TVNewser, late last month, Fox News aired a 60-second commercial calling for the impeachment of President Trump.

That’s probably pretty good money for a full minute on such a high-rated cable network, the goal of any business.

But after showing up on viewers’ TV sets, Abernethy decided to change the channel — the part that’s shown when programs take a break and corporations make money.

color bars

It was reportedly paid for by a group backed by Bay Area billionaire philanthropist, environmental activist and Democratic donor Tom Steyer, and called “Need to Impeach.”

Now, TVNewser reports, “Lawyers representing Steyer are accusing Fox News of breaching a contractual agreement to air the ad.”

It quotes Abernethy: “Due to the strong negative reaction to their ad by our viewers, we could not in good conscience take their money.”

Conscience?

Whose conscience?

The viewers who happened to be watching when the ad was shown? Yeah, our hearts should go out to them!

But what about the people who intended to watch news that’s now accused of being fake news? (I’m not taking sides on that but if true, they and the whole country would’ve suffered a whole lot more than the folks who caught a clip of that supposedly controversial commercial.)

This is extra surprising, considering Abernethy got promoted when Ailes left as part of the shake-ups behind the scenes and on Fox’s air because of sexual harassment (allegations, investigations and payouts).

Online, conscience is called “an inner feeling or voice viewed as acting as a guide to the rightness or wrongness of one’s behavior.”

A synonym is “moral sense.”

Pulling a TV commercial off the air vs. a pattern of sexual harassment (allegations, investigations and payouts)?

Not even close when it comes to consciences!