The FCC’s war on American children, adults

The Federal Communications Commission has a very important mission, but it’s not being fulfilled.girl watching tv

In fact, the opposite has been happening over the past few days and it’ll likely lead to less children’s programming – and less attention when you complain about your TV, phone company or internet service provider.

The FCC says its mission is to regulate

“interstate and international communications by radio, television, wire, satellite, and cable in all 50 states, the District of Columbia and U.S. territories. An independent U.S. government agency overseen by Congress, the Commission is the federal agency responsible for implementing and enforcing America’s communications law and regulations.”

But the amount of regulation looks to be receding faster than cars in a race.

Do you have kids, or know anyone who puts their kids in front of the TV?

trump quotes

Axios reports the FCC is starting to loosen broadcasters’ requirements for children’s TV programming. You know, those stations that are licensed by the government to use the public airwaves for the public interest.

schoolhouse rockYou probably watched Saturday morning cartoons. They weren’t just fun but also carried a message or lesson. Even breaks in programming like ABC’s Schoolhouse Rock! were educational. I’d go as far as to credit NBC’s The More You Know.

Cartoons were on all three networks when there were only three commercial broadcast networks, plus Fox may have even gotten into the act before the end. The new kid on the block did carry weekday afternoon cartoons, early on, when it had weaker stations that didn’t carry news.

smurfs
Common Sense Media

News. That’s the magic word. It’s cheaper to produce and stations can pretty much put as many commercials in as they want.

NBC was first with Weekend Today. Then CBS and ABC came up with weekend editions of their weekday morning shows. (CBS did have Sunday Morning before the Saturday cartoon era ended.) And eventually, local stations followed. The news looked a lot like the previous night’s 11:00 news, just with different people!

It wasn’t like there was much going on most of the time.

OK, so I did produce newscasts with JFK Jr.’s deadly plane crash and Elián González’s capture from his Miami relatives’ closet on weekend mornings while at WCAU in Philadelphia. I had the morning off from KYW-TV when the Space Shuttle Columbia disintegrated over Texas while returning to Earth, killing all seven crew members.

But the new newscasts didn’t have to be good back then. It was the same when TV stations started putting local news on, weekday mornings. The TV station just had to let viewers know the world hadn’t ended, we weren’t at war and what the weather would be like.

Now, the FCC says the old rules aren’t needed because kids these days have apps and streaming services just for them! (Do they all have access? Really?)

Axios reports Nielsen data says the prime target of the rules — kids between 2 and 11 – are watching about 22 percent less regular TV between 2014 and 2017. Any wonder, when there’s nothing on for them? Put the youngsters in front of Fox News Channel and Days of Our Lives.

sesame street muppet wikia
http://muppet.wikia.com

Instead, they’re using “apps like YouTube Kids, 24/7 kid-friendly cable channels like Nickelodeon and Disney Junior, on-demand shows like Sesame Street on HBO, and over-the-top kids programming on Netflix.”

FCC commissioners who want to lessen the kid rules refer to them as among the many “outdated, unnecessary, or unduly burdensome” ones on the books, according to Deadline magazine.

They say TV broadcasters have too many rules to follow, while tech companies don’t have any, so this would just make things fairer. But I say that’s because tech companies don’t use the public’s airwaves!

What are those rules and how burdensome are they?

Axios says,

“In 1990, Congress passed the Children’s Television Act, which requires broadcasters to air three hours of educational programming per week (with limited advertising) in order to maintain their license. Children’s programming must also meet certain ‘Kid Vid’ requirements with respect to educational purpose, length and the time of day it is aired.”

My heart goes out to them.

Pee-Wee's Playhouse peewee wikia
peewwee.wikia.com

Nobody is saying the three hours of educational programming per week has to be original. The networks, or syndication companies, or companies that own more than 100 TV stations can come up with it!

Captain Kangaroo Bob Keeshan 1977 wikipediaOn the other hand, back in the day, it seemed every TV station had its own locally-produced children’s programming with live studio audiences, and I’m not referring to Captain Kangaroo which aired on CBS. Of course, back then, they also took news seriously, too!

Coming up next (using a TV phrase), it’s up to us – the public – to comment on the proposal. Then, the FCC will vote on final changes, later this year. If they succeed, Deadline says

“broadcasters could be able to satisfy government requirements that they produce appropriate children’s far by ‘relying in part on special sponsorship efforts and/or special non-broadcast efforts.’”

fcc commissioners 2018Speaking of the public telling the FCC what we think, that federal agency will probably soon start forcing us to pay $225 to file – and for them to review – a formal complaint against a telecom company! That means broadband, TV, and phone companies.

Yes, it’s hard to believe. No, I’m not making this up. This is America, 2018.

Thursday, according to Ars Technica, the FCC voted 3-1 to stop reviewing informal consumer complaints.

The fifth seat – to be held by a Democrat – has not been filled since Mignon Clyburn resigned last month. (As if that vote would’ve changed things!)

You’d still have to pay the $225 even if your internet service provider, which you pay every month, doesn’t respond to your informal complaint.

What would cause the FCC to make this move? I was wondering the same thing.

Turns out, Ars Technica reports the biggest change will be “the text of the FCC’s rule about informal complaints.”

In other words, this is how things have been!

“Nothing is substantively changing in the way that the FCC handles informal complaints,” FCC Chairman Ajit Pai said. “We’re simply codifying the practices that have been in place since 1986.”

That’s when Ronald Reagan was president.

But the commission’s only Democrat, Jessica Rosenworcel, remembered things differently.

Ars Technica reports she said the FCC has reviewed informal complaints in the past.

“This is bonkers,” she said at Thursday’s meeting. “No one should be asked to pay $225 for this agency to do its job. No one should see this agency close its doors to everyday consumers looking for assistance in a marketplace that can be bewildering to navigate. There are so many people who think Washington is not listening to them and that the rules at agencies like this one are rigged against them – and today’s decision only proves that point.”

Rosenworcel said the FCC gets 25,000 to 30,000 informal complaints a month.

“After they are filed, the agency studies the complaint, determines what happened, and then works with providers to fix consumer problems,” Rosenworcel said. “For decades, this has been the longstanding practice of this agency. But for reasons I do not understand, today’s order cuts the FCC out of the process. Instead of working to fix problems, the agency reduces itself to merely a conduit for the exchange of letters between consumers and their carriers. Then, following the exchange of letters, consumers who remain unsatisfied will be asked to pay a $225 fee to file a formal complaint just to have the FCC take an interest.”

On top of the formal complaint process being expensive, it’s also complicated.

“Parties filing formal complaints usually are represented by lawyers or experts in communications law and the FCC’s procedural rules,”

the FCC says.

If the change becomes final, two references to the commission’s review and “disposition” of each informal complaint will be removed from the FCC complaints rule.

Then, even if you get no response, you’ll have to file a formal complaint – and pay.

FCC headquarters, Ser Amantio di Nicolao-Wikipedia
FCC headquarters, Ser Amantio di Nicolao-Wikipedia

This comes as part of a larger rulemaking aimed at ‘streamlining’ the formal complaint process.

According to FCC Commissioner Brendan Carr, “Today’s decision is another win for good government.”

I wonder what we did to deserve that!

Click here for my post containing Schoolhouse Rock! clips.

Please, if you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. I’m also available for writing/web contract work.

Advertisements

Media mega-merger may be moving closer, impacting Miami

I’ve avoided writing much about Sinclair Broadcast Group trying to buy Tribune Media because I’ve been busy and I don’t want to jinx any possibility the merger will fall through.

But there has been some news, and the biggest for a local TV market could be Miami/Fort Lauderdale (of course!).

feature no sinclair tribune miami

You’ll remember, one of the biggest, nastiest TV station groups has been trying to buy another biggie. (Click here for the official Federal Communications Commission docket.)

Of course, I’m referring to Sinclair Broadcast Group doing everything it can to spread its conservative information campaign to most of the U.S. that the company doesn’t already reach.

One week ago, TVNewsCheck‘s Harry Jessell noted,

For nearly a year, Sinclair has been screwing around, working every angle in its grim determination to hang on to every Tribune station it could in the face of FCC ownership caps and Justice Department antitrust limits.”

But the deal announced in May, 2017, still hasn’t happened.

To follow through, it would need government approval: from the Justice Department for antitrust worries and the FCC to approve ownership limits. (And Sinclair may have already gotten “help” from FCC chairman Ajit Pai, who was selected by President Trump. Pai is now under investigation by his own agency’s inspector general. Keep reading.)

— UPDATE: The FCC inspector general cleared Chairman Ajit Pai of being unfairly biased in favor of the Sinclair Broadcast Group–Tribune Media merger. —

The $3.9 billion deal would still require a number of stations to be sold. The questions partially responsible for holding things up were how many, and in which cities? About six weeks ago, I explained TV ownership limits are very complicated, with four rules in play: 1. national TV ownership, 2. local TV multiple ownership, 3. the number of independently owned “media voices” – 4. and at least one of the stations is not ranked among the top four stations in the DMA (that’s the “designated market area” or city, and ranking based on audience share), and at least eight independently owned TV stations would remain in the market after the proposed combination.

angry womanPlus, there have been literally thousands of complaints from activists who know how important this is. Click here to see 4,497 total FCC filings since July 5, 2017, including 891 in the past 30 days. THANK YOU if your name is on the list! Keep reading for directions on how to say no.

Now, click here to see some of the “33 concurrently filed applications on FCC Form 315 that seek the Commission’s consent to a transaction,” back in July, 2017, and what the companies consider “Public interest benefits of the transaction.” You’ll soon know better if you actually believe there are public interest benefits! You’ll also notice the companies fighting for every last station they could, to grow even larger.

sinclair broadcast group

On April 24, The Wall Street Journal reported Sinclair “reached deals to sell nearly two dozen television stations as it works to get regulators to sign off on its purchase of Tribune.”

Sinclair said it’ll spin off 23 stations in 18 markets – some owned by Sinclair and others by Tribune.

Also on April 24, Deadline magazine reported, “Sinclair expects the transactions for the station sales to close the same day the Tribune deal is approved, and now estimates it all will be wrapped up by June.”

Folks, that’s next month!

So let’s take a look at the “List of stations to be divested,” filed with the FCC in April. Click here for the complete 138 pages.

These are the stations currently owned by Sinclair that would be divested only if the merger goes through…

sinclair divest

and these are the stations currently owned by Tribune.

tribune divest

So now we know who is expected to own the stations a Sinclair-Tribune combination would not be allowed to keep. Unfortunately, it’s not as clear as the charts above that list call letters and cities.

First, the official licensee could have a different name but we know we’re dealing with stations owned by Sinclair and Tribune.

More importantly and suspiciously is the last column, called Buyer. That’s because Sinclair has been the king of using shell companies to get around ownership rules. These corporations are either owned by the Smith family that owns Sinclair, or others that let Sinclair program them through local marketing agreements. Sinclair doesn’t technically own all those stations, but operates them as if they do.

So let’s take a look.

Cunningham Broadcasting

Cunningham Broadcasting Corporation is the most controversial. It calls itself “an independent television broadcast company that, together with its subsidiaries, owns and/or operates 20 television stations in 18 markets across the United States.”

First, notice “owns and/or operates.”

As for independent, Wednesday, Forbes magazine (not a liberal publication) put out an article called “Meet the Billionaire Clan Behind the Media Outlet Liberals Love To Hate” and it described Sinclair’s owners and their ties to Cunningham.

“The Smith family, which includes brothers David, Robert, Frederick, J. Duncan and a flurry of family trusts, is worth a combined $1.2 billion, Forbes estimates, based on the family members’ ownership of stock in publicly traded Sinclair Broadcasting, share sales over the past 15 years, dividends and some private assets,” it read.

“Revenues have increased 281% over the last decade to $2.7 billion in 2017, while Sinclair’s share price has increased 367% over the same period, pushing its market capitalization up to a recent $3 billion. All of this growth has occurred under the control and oversight of David Smith, 67, the chairman and former CEO of the company, as well as the son of the company’s founder Julian Sinclair Smith,” it continued.

Jessell of TVNewsCheck reported, “Its financials are consolidated with Sinclair’s in its SEC filings and earnings reports.”

Forbes quoted Daniel Kurnos, an analyst at Benchmark Capital, as saying, “Sinclair plays some of the hardest ball of anyone,” from acquiring stations to negotiating advertisement pricing and retransmission fees, which are some of the highest in the business.

SIDEBAR: Wednesday, The TV Answer Man Phillip Swann reported PlayStation Vue removed Sinclair-owned local stations affiliated with Big 4 networks from its streaming lineup without an explanation. Just Tuesday, subscribers got an e-mail that live channels would be replaced May 1 (that day) with an On-Demand version.

PlayStation Vue

Sinclair said it pulled the stations and blamed “Sony (for) failing to comply with certain contractual provisions.” It didn’t elaborate but urged Sony subscribers to consider other video distributor options, including Sony competitor YouTube TV.

Sony hasn’t commented.

The Baltimore Sun reports, “Sony describes PlayStation Vue as a live streaming TV service for up to five devices at once that offers sports, news and other programs along with premium channels and a cloud DVR.”

BACK TO THE STORY: Under David Smith, who wouldn’t comment for the article, Sinclair went from three cities – Baltimore, Pittsburgh and Columbus – to what it is today.

sinclair before tribune
Sinclair today, without Tribune

“To ‘purely make money’ in a scale-oriented business, David bought up as many broadcast stations as possible. First he concentrated on secondary markets, like Memphis, St. Louis and San Antonio, where operation costs were cheaper than in places like New York or Chicago.

“‘I believed that certain things were going to happen in the television industry, the most important being consolidation,’” David told Forbes in 1996.

So much for public service!

But then came the controversial Cunningham, arguably rigging the system.

“In the 1990s, the company pioneered a technique to circumvent an FCC rule limiting ownership of more than one TV station per metro area. David’s mother, Carolyn Smith, started another business, Cunningham Broadcasting. Following Carolyn’s death in 2012, most of the ownership of Cunningham Broadcasting shifted to a family trust, which is included in the overall Smith family valuation.”

So Cunningham really isn’t independent, as its website claims!

Known as “Glencairn, Ltd. prior to 2002,” it got into some trouble back in 1998. In July of that year, Broadcasting & Cable magazine reported,

PUSH pushing FCC over Sinclair/Glencairn

“The Rainbow/PUSH Coalition is raising questions at the FCC about whether Sinclair Broadcasting is exercising control over a minority-headed TV group with which it has struck a series of local marketing agreements (LMAs).

“In a July 1 filing at the FCC, Rainbow/PUSH said it plans to study whether the LMA deal between Sinclair’s KABB(TV) San Antonio and Glencairn’s KRRT(TV) Kerrville, Tex., violates the commission’s prohibition against common ownership of two local stations. (The rules were more strict then.)

“‘Rainbow/PUSH has not had an opportunity to fully research this matter, and thus preserves here the question of whether Glencaim is the alter ego of Sinclair,’ the group told the FCC.”

More than three years later, in Dec., 2001, Broadcasting & Cable was finally able to report the decision.

FCC fines Sinclair for Glencairn control

“Sinclair Broadcasting exercised illegal control of business partner Glencairn Ltd., the FCC found Monday after three years of investigating the companies’ relationship.

“Each company was fined $40,000 but escaped tougher sanction sought by civil rights groups-a government rejection of Sinclair’s request to buy 14 stations from Sullivan Broadcasting.

“The commission’s three Republicans judged that the companies were liable for misinterpreting FCC policies, but found they did not intentionally mislead the agency about compliance.

“Democratic Commissioner Michael Copps wanted the FCC to pursue a tougher sanction and voted to designate the station sales for hearing in front of an administrative law judge.

“Sinclair has repeatedly ‘stretched the limits’ of FCC ownership rules, he said.”

lisa asher
http://cunninghambroadcasting.com/about-us/

Back to the Forbes article, last year, Cunningham paid Sinclair more than $120 million for running its stations. Also, Cunningham admits its treasurer and chief financial officer, Lisa Asher, worked as Sinclair’s assistant controller before moving over in 2002.

So we know Cunningham, set to buy Tribune stations in Dallas and Houston, appears to be a shell company, and we can make bets who will operate and control it if the Sinclair-Tribune deal ever comes to fruition.

But there’s a lot more evidence.

Cunningham is headquartered near Sinclair in Maryland, which is very convenient since

“Cunningham Broadcasting owns the FCC broadcast licenses and operates through various management agreements with Sinclair Broadcast Group, Inc. WNUV-TV in Baltimore, Maryland; WTTE-TV in Columbus, Ohio; WMYA-TV in Anderson, South Carolina; WRGT-TV in Dayton, Ohio; WVAH-TV in Charleston, West Virginia; WDBB-TV in Bessemer, Alabama; WBSF-TV in Flint, Michigan; WGTU-TV in Traverse City, Michigan; KBVU-TV in Eureka, California; KCVU-TV in Chico-Redding, California; WEMT-TV in Greeneville, Tennessee; WPFO-TV in Portland, Maine; WYDO-TV in Greenville, North Carolina; and KRNV-TV & KENV-TV in Reno, Nevada.”

Fox TV stations

Looking at its list of stations — something the Fox Television Stations Group never posted on its own website despite me calling them out for it herehere, here, here (so far in no particular order, although I may have missed a couple), and my favorite, here — you may realize Sinclair recently bought Bonten Media Group (Disclosure: I used to be Digital Media Manager at the former Bonten’s WCYB but left before the sale.) but Cunningham bought the stations Bonten operated. Notice those stations listed on the website have no websites of their own. And I’ll get back to Fox later. I’ll bet they can’t wait!

WBFFAnother dead giveaway is that Cunningham is based at 2000 W. 41st Street, Baltimore MD 21211 and coincidentally, Sinclair flagship WBFF-45 (Fox affiliate) has the same address!

But not just WBFF.

WNUVSo is WNUV-54 (CW affiliate), which says it’s “owned and operated by Cunningham Broadcasting Corporation and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.”

(Sinclair, the corporation, is based in nearby Hunt Valley, MD.)

But that’s not all, folks!

WUTBThere’s still WUTV-24 (MyNetworkTV affiliate), with the same look as the other websites, which says it’s “a SBG Television affiliate owned and operated by Deerfield Media, Inc and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.”

Deerfield, with apparently no website of its own (so see Wikipedia’s take), is another of the shell companies, formed in 2012 but not involved in the proposed Tribune transaction.

How’d that happen?

In Nov., 2012, TVNewsCheck reported,

“For years (before 2012), Fox Television Stations’ WUTB Baltimore gave Fox considerable leverage in its sometime contentious affiliation negotiations with Sinclair Broadcast Group.

“If Sinclair ever got out of line, Fox could threaten to yank its affiliation from Sinclair’s flagship station WBFF Baltimore and move it to WUTB.

“But last May, Fox relinquished that leverage when it extended its affiliation with WBFF and 18 other Sinclair stations for five years starting Jan. 1, 2013, and granted Sinclair an option to buy WUTB.

“Sinclair is now exercising that option by assigning it to a third party, Deerfield LLC.

“According to an FCC filing seeking approval of the deal, Deerfield is buying WUTB and allowing Sinclair to run the MNT affiliate through joint sales and shared services agreements.

“The deal gives Sinclair a virtual triopoly in Baltimore where it also operates CW affiliate WNUV, which is owned by Cunningham Broadcasting, Sinclair’s longtime duopoly partner that is controlled by trusts for the children of Sinclair’s controlling shareholders.”

But Sinclair and Deerfield were already in cahoots.

Months earlier, in July, 2012, MarketWatch reported Sinclair intended

“to buy six television stations from Newport Television LLC for $412.5 million and agreed to buy Bay Television Inc. for $40 million. … Sinclair also agreed to sell the license assets of its San Antonio station KMYS and its WSTR station in Cincinnati to Deerfield Media Inc. Sinclair will also assign Deerfield the right to buy the license assets of WPMI and WJTC in the Mobile/Pensacola market, after which Sinclair will provide sales and other non-programming services to each of these four stations under shared services and joint sales agreements.”

The next day, TVNewsCheck reported,

“Sinclair Broadcast is getting six stations in five markets for $412.5 million:
— Cincinnati (DMA 35) — WKRC (CBS)
— San Antonio, Texas (DMA 36) — WOAI (NBC)
— Harrisburg-Lancaster (DMA 41) — WHP (CBS)
— Mobile, Ala.-Pensacola, Fla. (DMA 60) — WPMI (NBC) and WJTC (Ind.)
— Wichita, Kan. (DMA 67) — KSAS (Fox)

“Sinclair is also acquiring Newport’s rights to operate third-party duopoly stations in Harrisburg, Pa. (CW affiliate WLYH), and Wichita, Kan. (MNT affiliate KMTW). Those rights include options to buy the stations. …

“While Sinclair was buying, it was also selling.

“It said it would spin off its CW affiliate in San Antonio (KMYS) and its MNT affiliate in Cincinnati (WSTR) to Deerfield Media Inc., presumably to comply with the FCC ownership limits. In the deal, Deerfield also picks up an option to buy two of the stations it is acquiring from Newport, WPMI-WJTC Mobile, Ala.-Pensacola, Fla.

“Sinclair said it intends to ‘provide sales and other non-programming services to each of these four stations pursuant to shared services and joint sales agreements.’

“In yet another deal, Sinclair said it is buying WTTA Tampa-St. Petersburg from Bay Television Inc. for $40 million. Since 1998, Sinclair has operated WTTA pursuant to a local marketing agreement.”

And that was the start of the Deerfield connection!

tv airwaves

Even more telling is that Deerfield’s WUTV moved from Channel 24 (24.1) to 45.2, which is a subchannel of Sinclair’s WBFF! The website doesn’t tell why. It just explains to viewers watching over the air with an antenna how to rescan, but the reason is really the FCC’s recent spectrum auction.

With three stations realistically (unless you prefer names over control), Sinclair was in a great position to sell off some spectrum space and make even more money. This website shows Channel 24 will go off the air and the owner (or operator?) will get $122,912,964 for its spectrum.

SIDEBAR: The purpose of the reverse auction is “broadcaster licensees bid (low price) to relinquish spectrum usage rights.” Then, “the FCC will reauthorize and relicense the facilities of the remaining broadcast television stations that receive new channel assignments in the repacking” so the remaining stations are close together and that will happen in waves because there are so many. And finally the FCC will sell that spectrum to commercial wireless service providers (high price) to expand mobile broadband services. (That has all happened already except for stations moving to their new assignments.)

It looks like stations sold $10 billion of spectrum and wireless providers bought $19 billion, so the FCC made money.

BACK TO OUR STORY: So for those of you in Baltimore, do you need to reach the newsroom, are you looking for a job (Would they hire me for my investigative work?), or interested in inspecting the FCC public file of any of the three stations? All the information is the same, from address to phone numbers, and we already established three stations in one city are not allowed!

To the next perspective buyer…

hsh Howard Stirk HoldingsHSH stands for Howard Stirk Holdings, and is owned by conservative journalist, entrepreneur and producer Armstrong Williams. Wikipedia described Howard Stirk Holdings as “a media company affiliated with Sinclair Broadcasting that has made numerous television station purchases.”

Don’t believe it? It’s somewhat true, after a controversial beginning.

In a Broadcasting & Cable article on the news section of HSH’s website dated July, 2013, and was written in first-person, Williams mentions suing the FCC for not reviewing

“its broadcast ownership rules every four years. …

“This is one of the reasons why my company, Howard Stirk Holdings, LLC (HSH), has sued the FCC. As an African American licensee of two television stations, I believe that by refusing to complete its 2010 quadrennial review, the FCC has unlawfully withheld taking an action required by Congress and the law, and thus is arbitrarily and capriciously retaining burdensome regulations that are no longer in the public interest.”

Williams was angry the FCC “adopted a new rule restricting joint sales agreements (JSAs) between television broadcasters in the same market.”

He claimed, “It effectively slams the door shut on an important gateway to enhancing localism, viewpoint diversity, and opportunities in broadcast television ownership by minorities and underrepresented groups.”

But there’s more.

Armstrong Williams talked about the impact of a March 31, 2014, Federal Communications Commission (FCC) ruling that television station owners cannot control more than one station in the same local market via the use of joint sales agreements and shared services agreements, often known as “sidecar” deals. Mr. Armstrong, who owns two TV stations through a sidecar agreement with Sinclair Broadcasting, argued that the ruling could cause minority owners, and small station owners more generally, to be forced out of existence.”

That’s from a C-SPAN article on the news section of HSH’s website dated April, 2014, where you can watch the whole interview.

Washington Times article from a few weeks earlier, on the same News page as the others on HSH’s website, said,

“The FCC, backed by the Obama administration Justice Department, argues that broadcasters have used the shared-service, or “sidecar,” arrangements to circumvent long-standing rules against owning multiple television stations in a single market, allowing them to raise ad prices and weaken market competition.”

armstrong williamsWilliams and his supporters suggest a more partisan motive: his conservative views.

In fact, it seems every article in HSH’s News section mentions Sinclair or those joint sales agreements designed to get by without abiding by the FCC’s ownership rules!

In other words, he was a great partner for Sinclair since he’s a minority (but without the views of most other minorities) and they’re both making money by using each other!

But I found it eventually gets somewhat better.

hsh jobs
http://www.hsh.media/search-openings/

Howard Stirk Holdings’ website’s Content Creation page calls it “a leading broadcast television company” but have you heard of it before starting this article? The page doesn’t say how many TV stations it owns or operates on its own. Even the page to search job openings offers no links (except the top navigation which doesn’t say much), and that includes its Terms of Service and Privacy Policy.

Something was obviously wrong, so I turned to the FCC and found no entities or file names from before 2012.

Then I went to Wikipedia and read Williams helped Sinclair buy Barrington Broadcasting in late 2013, so he got stations in Flint, MI, and Myrtle Beach, SC, but they remain operated by Sinclair. They’re actually his only stations run by Sinclair and remember, at the time, his company was accused of “acting as a ‘sidecar’ of Sinclair to skirt FCC ownership rules.”

But that was then.

A year later, he actually, really bought three stations from Sinclair: one in Charleston and two in Alabama.

Charleston wasn’t planned. The first two paragraphs from a Sept., 2014, Broadcasting & Cable magazine article is posted on HSH’s website’s News section.

Howard Stirk Holdings Grabs WCIV for $50,000

“Howard Stirk Holdings, run by Armstrong Williams, has agreed to acquire WCIV Charleston for $50,000. Sinclair picked up WCIV, an ABC affiliate, when it acquired Allbritton. While Howard Stirk is acquiring the license, among other assets, it and Sinclair will share some aspects related to the station, and Sinclair will provide services.

“‘We’ll continue some of the wonderful business relationships we have with them,’ said Armstrong Williams, principal at Howard Stirk Holdings.”

WCIV’s services came up because of a tangled web of local marketing agreements. There were ownership conflicts over licenses and other assets of three stations.

charleston 36Sinclair owned MyNetworkTV affiliate WMMP-36 for years. Then, in 2001, it bought and spun off Fox affiliate WTAT-24 to Glencairn (to become Cunningham) and crafted a local marketing agreement between the two stations. That got Sinclair fined Sinclair $40,000 for illegally controlling a duopoly.

But in 2013, Allbritton sold its entire television group, including ABC affiliate WCIV-4, to Sinclair, which intended to sell WMMP’s license but still control it. Thus, three stations!

Unfortunately for Sinclair, WMMP had that local marketing agreement with WTAT. So Sinclair decided to cut ties from WTAT, keep the more established WCIV and sell WMMP.charleston 4

But Sinclair told the FCC it couldn’t find a buyer for WMMP, so it would shut down WCIV and keep WMMP because its facilities were better — but move WCIV’s affiliation and all its programming to WMMP. Then, WMMP’s programming including MyNetworkTV would move to a subchannel.

Instead, Sinclair filed to have WCIV’s license sold to HSH to avoid shutting it down. Thus, the low price of $50,000. Then, the two stations swapped licenses, Sinclair let Williams’ WCIV share studio space at WMMP’s facilities and Williams explained he hoped to “continue some of the wonderful business relationships we have with [Sinclair]” through the deal — but operated independently from Sinclair.

Shortly after, this page on the company’s website’s News section lifts the first four paragraphs from a Feb., 2015, Broadcasting & Cable magazine article.

Howard Stirk Acquires KVMY Las Vegas

“Howard Stirk Holdings has agreed to acquire KVMY, the Las Vegas MyNetworkTV affiliate, for $150,000. Armstrong Williams is the principal at Howard Stirk, which is closely aligned with Sinclair. The price reflects $25,000 for the equity assets, including the FCC license, and $125,000 for the transmission assets.

“According to the following, Howard Stirk ‘acknowledges that it is not buying the Business of KVMY-TV as a going concern.’” (There was a call letter and affiliation change, but Howard Stirk Holdings runs several digital subchannel networks on the signal.)

“In September, Sinclair agreed to acquire NBC affiliate KSNV Las Vegas for $120 million. It also owns CW outlet KVCW.

“Last year, Howard Stirk Holdings acquired the license and other assets to WCIV Charleston from Sinclair for $50,000.”

So they’ve been in business several times, and it may not be over.

George W BushSome more about Williams: In 2004, the Bush administration paid him $240,000 to promote the No Child Left Behind (NCLB) law on his nationally syndicated TV show and urge other black journalists to do the same. USA Today reported the campaign was part of an effort to build support among black families and Williams was “to regularly comment on NCLB during the course of his broadcasts” and interview Education Secretary Rod Paige for TV and radio spots that aired during the show. Williams said he understood critics could find the arrangement unethical, but “I wanted to do it because it’s something I believe in.”

Two years ago, The Washington Post reported Williams settled a sexual harassment and retaliation suit filed by a former salesman at a DC Jos. A. Bank. Court records reportedly showed the complaint alleged Williams had sought sexual favors after befriending and mentoring the other man. That man did get jobs at the Washington Times and then at a Howard Stirk Holdings TV station, but he lost that job.

It wasn’t Williams’ first such situation.gavel judge

In 1997, Williams’ former personal trainer-turned-producer sued him, contending he “repeatedly kissed and fondled him for almost two years,” before being fired. Williams claimed he was fired for incompetence. That case was also settled.

Bottom line: As of now, Howard Stirk Holdings owns seven stations. Two are in the same Anniston-Tuscaloosa-Birmingham, Ala., market, and Williams’ first two are still run by Sinclair. Now, after other purchases, he’s expecting to buy three more if the Sinclair-Tribune merger happens.

standard media

Then there’s Standard Media Group. I hadn’t heard of them either. Its website says Standard General was founded in 2007 and is pretty much an investment advisor, but getting into the broadcasting business. We’ll see how long that lasts. Investment firms are more likely to sell than others with broadcasting in their blood, especially ones who invest in their communities.

Now, if the deal goes through, it’ll fulfill its “goal of swiftly building a substantial broadcast television group with a strong and diverse voice” that includes four state capitals.

The stations are Fox affiliates except where noted: Oklahoma City, Grand Rapids, York PA, Greensboro NC (ABC), Richmond, Sinclair’s role in a Wilkes Barre Fox-CW-MyNetworkTV triopoly, and Des Moines.

meredith corporation

You may have noticed Meredith Corp. on the list of buyers. TVSpy noted Meredith “has signed a deal to acquire KPLR (CW) from Tribune for $65 million, pairing it with KMOV (CBS) which Meredith has owned since 2013. … Sinclair already owns KDNL (ABC) and will also own KTVI (FOX) in the market.” Great for owners’ synergies. Bad for the number of independent voices in such a big city. Which do you care more about?

WGN-TV

Of the other big city stations, Tribune’s legendary WGN-TV9 is supposed to go to WGN TV LLC but that’s really code for Steven Fader, a Maryland auto dealer and business associate to Sinclair chairman David Smith, for a mere $60 million. Sinclair would also have an option to buy WGN-TV outright within eight years and you know it’s counting on the FCC to relax its ownership rules even more within that time frame!

Concerning WGN, there are now plans for a Sinclair news channel. Yesterday, Politico reported,

“Sinclair Broadcast Group, which for months has denied any interest in challenging Fox News while awaiting approval of a merger with Tribune Co., is gearing up to do just that.”

TVNewser put it this way:

“Even though Sinclair CEO Chris Ripley has said a 24-hour national news network is not in the works, his boss (David) Smith seems to like the idea of a few hours of prime time opinion programming to challenge Fox News.”

Fox News is carried in more than 90 million homes, compared to 80 million for WGN America which Sinclair would own if regulators approve, and 55 million for the Tennis Channel which Sinclair already owns.

If your cable or satellite company doesn’t offer either of those last two, then expect it to get a call when any deal with Sinclair is about to expire.

Politico quotes “a person familiar” saying “Smith has been holding meetings with potential future employees, including former Fox News staff members, and laying out a vision for an evening block of opinion and news programming that would compete with Fox’s top-rated lineup.”

So, the discussions are over “a block of at least three hours, but also potentially up to six. Smith is settled, though, on basing his new operation in Washington, D.C.” That’s because the company already owns local station WJLA-7, where it produces some of its national content.

Greta Van Susteren Wikipedia
Wikipedia

One apparent Sinclair target is former Fox News host Greta Van Susteren, who left the network in Sept., 2016, and then had a short stint at MSNBC before signing on with Voice of America. Van Susteren wrote in an email she has spoken with Smith.

“If the Sinclair deal happens, I might talk to him further. … but it would have to be something that would not take me from VOA,” Van Susteren said.

“Other potential hires are former Fox anchor Eric Bolling and reporter James Rosen,” who both left Fox under sexual harassment allegations. Neither admitted whether they met with Smith or other Sinclair executives.

Talks with former Fox host Bill O’Reilly reportedly fell apart.

The slant of a national news block hasn’t been decided. We know where Sinclair stands, politically, but TVNewser notes, “There are already national challengers from the right, including Newsmax TV and OAN.”

WPIX

And in the nation’s largest market, Tribune’s WPIX-11 is now off the market. It was supposed to go to Cunningham for a mere $15 million. That’s pennies on the dollar, and it would’ve been run by Sinclair. Now, it’ll just go to Sinclair so it’s not on the list.

Tribune Broadcasting Company

But what about those TBDs (to be determined)? They are all owned by Tribune: the Fox affiliates in San Diego, Seattle/Tacoma, Cleveland, Sacramento, Salt Lake City and Denver, and the CW affiliate in Miami/Fort Lauderdale.

And you may have noticed Rupert Murdoch’s Fox conglomerate was not listed as one of the buyers, but that’s sure to change.

The Hollywood Reporter wrote, “Sinclair and Tribune have been negotiating a sale of up to 10 stations to 21st Century Fox, and those talks are still proceeding.”

Jessell of TVNewsCheck was more direct, saying all Sinclair

“has to do now is wrap up its negotiations with Fox. I don’t know what’s delaying that deal, except that neither Fox nor Sinclair is famous for making concessions. Once Sinclair does that, it can finalize its application and the FCC can complete it long-stalled review.”

Those greedy bastards are going to end up screwing everything up for themselves (which I’d love to see happen), and you’ve only read about half of the plans, so far!

Fox network

First, Fox actually used to own the Cleveland, Salt Lake City and Denver stations but sold them to a company called Local TV which sold itself to Tribune. So much for Fox — selling stations and then buying them back later — caring about communities. IMHO, that company can’t make a case for a second chance at ownership.

But now, 21st Century Fox plans to sell off most of its assets like its studio, cable networks and regional sports networks to Disney – keeping just its Fox News Channel, Fox Business Network, its FS1/FS2 cable sports channels, adding to its TV stations, and its network, which will focus on live events, especially NFL Football. The new, smaller company is being referred to as New Fox.NFL Logo

That’s the reason Fox has tried to own stations in cities that have NFC conference football teams since it got the rights to most of their away games in 1994 – and even trade or sell other stations for them – despite the fact a regular season of 16 games could mean the home audience would see its team play about 12 games a year on its local Fox station, unless the team makes the playoffs.

Whether paying a fortune for NFL rights that keep skyrocketing is questionable. It wasn’t questionable in 1994 when Fox arguably overpaid the NFL to get the New World stations to switch away from the Big 3 networks. We’ll see about Fox doing the same on Thursdays, when it doesn’t have popular programming.

Thursday Night Football logo

Fox even got its hands on Cox’s KTVU in San Francisco (with an NFC team, the 49ers, and the AFC Oakland Raiders across the bay will now be moving to Las Vegas in 2020) and give Cox its own stations in Boston (the New England Patriots are AFC) and Memphis (no NFL team).

What has changed is Fox bought the rights to Thursday Night Football, which should split games between NFC and AFC teams. That means Fox has become more interested in AFC team cities, even though there’s no pattern as to which teams play on Thursdays.

Football teams have moved, but the cities Fox wants are Seattle (especially because it’s NFC), and Cleveland, Denver and Miami (because they have AFC teams). San Diego and St. Louis no longer have teams, so Fox isn’t interested in Tribune’s Fox affiliates in those cities.

Seattle, Cleveland and Denver should be easy. The stations are already Fox affiliates so prime-time programming and the amount of news shouldn’t change. And Fox has leverage because it can threaten to take away its affiliation from those stations, lowering their value, if they’re sold to another company.

Remember what Fox did in Charlotte? It dropped a good affiliate, WCCB-Channel 18, because it wanted to own a station where the NFC Carolina Panthers play. Instead, it bought a nothing station, WJZY-Channel 46, and started it from scratch. And it had to do that a second time when it tried to be too different and less traditional the first time! (And, for disclosure: It got a great new news director who is a former colleague.) Remember, Charlotte pretty much sits on the North Carolina-South Carolina line. Old timers are pretty traditional. Was the move worth it for Fox?

Miami is a different story. Fox has a very good affiliate, WSVN-7, owned by Ed Ansin’s Sunbeam Television. (Disclosure: I got my start in journalism there.) It gives Fox great coverage of breaking news in South Florida. Several people at Fox News Channel used to work there. The ratings are great. So what’s the problem?

WSVN

The Miami Dolphins play there, and as an AFC team, they show up on Fox on a few Sundays and may now also be seen on Fox on Thursdays.

But the station that’s available is Tribune’s WSFL-39, a CW affiliate without a news department despite a few morning attempts. WSVN owner Ansin has shown he’ll probably take the station to his grave, with or without any affiliation, so there’s no realistic possibility there.

WSFL

Should Fox dump WSVN and start from scratch with WSFL? Would it be worth the effort?new wsvn 1

Unlike Charlotte, WSVN is a #1 station. And Miami is a very different place. There’s big news regularly and the two main Spanish stations do better than most of the English! People who aren’t bilingual can’t watch all the available stations, which really limits its size, making it actually smaller than the 16th largest market. We’ll have to see who wants WSFL, since a Sinclair-Tribune merger can’t include it due to FCC ownership rules.

One thing I’d say for sure is that WSFL loses its CW affiliation because CBS and Warner Brothers (Time Warner) own the network, and CBS doesn’t only own WFOR-4 (CBS station) and but also WBFS-33 (MyNetworkTV affiliate) and the CW does better.

Staying with this possibility, WSFL could become the new MyNetworkTV affiliate, and MyNetworkTV is owned by Fox.

It’s not so unusual for a network to own stations but not air the network on them.

Let’s take CBS, for example. It owns independents in New York (WLNY-55) and Los Angeles (KCAL-9). In Dallas, WTXA-21 is also independent.

In Miami, WBFS ended up with MyNetworkTV to please Tribune since CBS got the CW in so many other cities when the WB and UPN combined. It’s similar in Boston where WSBK-38 airs MyNetworkTV, but that’s expected to change since Sunbeam’s WLVI-56, which used to be owned by Tribune, airs the CW.

Single CBS-owned stations in Atlanta, Seattle and Tampa air the CW while affiliates owned by other companies air CBS programming.

And in Indianapolis, CBS’ WBXI-47 airs Decades, while the actual CBS affiliation changed from one outside company to another. CBS dumped a strong WISH-8 and went to half of Tribune’s duopoly, independent WTTV-4, over a disagreement with the former Media General.

WPLGA last possibility if Fox is determined to buy a Miami station is ABC affiliate WPLG-10. That station, stable under Post-Newsweek (now Graham Media) for decades, was sold to Berkshire Hathaway as its only broadcast property. We’ve talked about synergies (BH, as an “only child,” has none) and know Warren Buffett wants to turn a profit, so we can imagine Fox dumping WSVN for WPLG, but can’t assume ABC will take its affiliation to WSVN. Remember how CBS didn’t do that in 1989? But that’s highly unlikely.

And somebody will end up with WSFL.

A lot of the information on which stations would be sold was expected since Sinclair hinted in a February filing which stations it planned to sell, to avoid owning more than allowed.

Deadline noted, “For decades, the maximum reach by one single owner has been 39 percent, but the Federal Communications Commission has been re-evaluating the cap.”

old tv sets

More specifically, rather than gutting rules like a good conservative would ordinarily do, the FCC under Pai brought the UHF discount is back. That rule started because it used to matter whether a local TV station was VHF or UHF, due to antennas and how old TV sets were not made for the UHF band. So the FCC decided the amount towards a company’s ownership cap should only be half for those stations, compared to VHF stations. It was ended because today’s technology means it doesn’t matter anymore.

Regarding the UHF discount’s revival, The New York Times wrote, “A few weeks later, Sinclair Broadcasting announced a blockbuster $3.9 billion deal to buy Tribune Media — a deal those new rules made possible.” (Oh, and led to Pai’s investigation. But luckily, Harry Jessell of TVNewsCheck wrote critics of station consolidation say it “now serves only to allow groups to circumvent the intent of Congress, which was to limit groups to 39%” and they’ve “challenged the perpetuation of the UHF discount in court (D.C. Appeals Court), and seem to have made some headway in their oral arguments.”)

It also wrote,

“A New York Times investigation published in August found that Mr. Pai and his staff members had met and corresponded with Sinclair executives several times. One meeting, with Sinclair’s executive chairman, took place days before Mr. Pai, who was appointed by President Trump, took over as F.C.C. chairman.

“Sinclair’s top lobbyist, a former F.C.C. official, also communicated frequently with former agency colleagues and pushed for the relaxation of media ownership rules. And language the lobbyist used about loosening rules has tracked closely to analysis and language used by Mr. Pai in speeches favoring such changes.”

An FCC spokesman representing Mr. Pai countered the allegations of favoritism were “baseless,” and

“For many years, Chairman Pai has called on the F.C.C. to update its media ownership regulations. … The chairman is sticking to his long-held views, and given the strong case for modernizing these rules, it’s not surprising that those who disagree with him would prefer to do whatever they can to distract from the merits of his proposals.”

Last week, Broadcasting & Cable’s John Eggerton wrote FCC chair Ajit Pai suggested at a House Financial Services and General Government Subcommittee hearing “the FCC had not yet had a chance to fully evaluate” the Sinclair-Tribune deal, but, “He would not agree to delay a decision on the Sinclair-Tribune deal until a court ruling on a related issue, the UHF discount.”

However, “Pai said he would factor the potential court decision into the FCC’s decisionmaking.”

Rep. Mike Quigley (D-IL) told Pai the spin-off of WGN-TV Chicago to the owner of a car dealership owned by Sinclair’s executive chair, “stretches the definition of divestiture under the plan to something unrecognizable” and the planned divestitures make a mockery of FCC rules.

Author Eggerton suggested, “One thing the FCC could do would be to condition the deal on the court upholding the UHF discount” and Jessell expects a decision to come in August or September.

Pai denied Rep. Quigley’s request to hold off on a decision on Sinclair until the UHF discount court decision, saying that was a case of clashing hypotheticals — both what the court would do with the discount and what the FCC would do with the proposed merger.

The nerve, since Congress controls the FCC!

Jessell of TVNewsCheck brought up the old saying, “Possession is nine-tenths of the law, and that is no less true when the thing being possessed is a broadcast license.” He also had a lot more details on the court case.

In another article, Jessell analyzed the ownership numbers in this case, and you try to figure out what’s true.

He led by saying,

“Sinclair is telling the FCC that its coverage after spinoffs from its merger with Tribune will be just 58.7%. But that’s for regulatory purposes. (In other words, with the revived UHF discount that only counts channels 14 and up as half the audience of the market.) In the real world, where it matters, Sinclair’s national reach will be 66.3% — a full two-thirds of TV homes.”

But he said Sinclair is telling the FCC

“the coverage of the group will be just 58.7% and, with the UHF discount, below the statutory 39% cap. But those percentages are for regulatory consumption, not the real world.”

So there’s a 7.6-point disparity, the difference between 58.7% and 66.3%. How’d that happen? And don’t forget about the part, “with the UHF discount, below the statutory 39% cap.”

Jessell explained Sinclair

“is claiming 58% because it is not counting stations in three big markets — WGN Chicago, KDAF Dallas, KIAH Houston — that it is spinning off to closely affiliated companies. Without those markets and the discount in effect, Sinclair’s reach will be just 37.39%, safely below the 39% cap.”

Plus, with Dallas and Houston (but not Chicago), “Sinclair has put additional distance between itself and Cunningham” but will “have an option to buy the stations should the FCC ever ease the rules to allow it.”

So this is Jessell’s bottom line:

“So, again, for regulatory purposes, Sinclair’s reach will be 58.7% without the discount and 37.39% with it.

“But I don’t think that is reality. Those are not the numbers that Sinclair will be showing national advertisers, MVPDs, vendors and others with which it does business.

“In the real world, Sinclair will have a lot of control over Chicago and some control over Dallas and Houston, and its effective national reach will be 66.3%. (For the record, its reach with the UHF discount will be 41.1%, two points over the cap, but that will not matter because regulators will not be counting the three markets.)”

Then Jessell questioned Fox’s counting, assuming it’ll buy Miami, Cleveland, Sacramento as well as Seattle, Denver, Salt Lake City and possibly San Diego.

He calculated Fox reaches 36.8% of homes, but just 24.3% with the UHF discount. If it buys up all seven stations, its reach will grow to 45.9% but, well below the cap at just 30.4% with the discount.

But where will Fox find the money to buy the stations it wants? That’s another story!

Last year, Disney made a $52.4 billion offer to buy most of Fox, including its stake in the European pay TV company Sky.

But The Hollywood Reporter said on Wednesday, “Back in 2004, Comcast CEO Brian Roberts bid $54 billion to acquire The Walt Disney Co.” At the time, Comcast hadn’t bought NBCUniversal but Disney did own ABC. It was a 22 percent more than Disney was worth then, but former CEO Michael Eisner said no anyway.

Now, even though NBCUniversal has performed well, some say Roberts wants revenge by offering the same $52.4 billion as Disney for most of 21st Century Fox.

There could also be a bidding war overseas. Sky had agreed to let Fox, a 39 percent shareholder, buy the portion it doesn’t already own – and that Disney agreed to buy from Fox in December. Comcast could ruin those companies’ plans.

sky news logo

CNN reports, “It pledged … to maintain investment in Sky News for 10 years, and ensure the division’s editorial independence.”

Rupert Murdoch wikimedia commons
Rupert Murdoch, Wikimedia Commons

Then, in January, a UK regulator advised the government to block Fox’s bid to buy the remaining 61 percent of Sky because it would give one family – the Murdochs – too much control over media in Britain.

So Murdoch had preferred Disney as the buyer, afraid the Comcast offer came with more regulatory risks. Then, Disney offered to buy Sky News just to help Murdoch buy full control of Sky News’ parent company, the broadcaster Sky. But CNN reported Fox made a new pitch to win approval for Sky by selling Sky News to Disney, and another proposal that would’ve legally separated Sky News from the rest of Sky to ensure its editorial independence.

Then, last month, The Hollywood Reporter reported, “The U.K. Takeover Panel … ruled that Walt Disney must make a mandatory offer to buy full 100 percent control of Sky if and when it completes its planned acquisition of large parts of 21st Century Fox, including Fox’s stake in Sky.”

Then, according to Deadline, “Disney will have 28 days from the completion of its $66 billion acquisition of Fox to make a $15 offer for all the shares of Sky if Fox’s own $15.7 billion takeover of Sky is not complete by then, or if Comcast’s rival offer has not been accepted. It also (decided) this would not be required if another third party has acquired 50 percent of Sky by then.”

But last week Comcast made its $31 billion bid for Sky official and that’s 16 percent higher. Deadline reported that caused Sky directors to withdraw their recommendation of a Fox takeover bid.

This all comes along with many mergers and acquisitions across the industry.

at&t time warner

In fact, a decision on this may not come until a judge determines whether to let AT&T buy Time Warner. The Justice Department has been fighting against it with an antitrust case. Closing arguments just finished and a decision is expected June 12.

According to The Hollywood Reporter, last week Fox said it’s “considering its options” on Sky and is believed to be prepping a sweetened bid. But Comcast is known for (usually) getting what it wants.

But back to Sinclair, which hasn’t been doing itself any favors.

Deadline noted Sinclair “has faced further attention in recent weeks over a push to have local anchors at its stations read company-scripted messages, including a recent prohibition against fake news. The spots … struck many in media as too closely aligned with the dismissive rhetoric of President Donald Trump.”

So much for localism at a company that already owns or operates an astounding 193 TV stations, in 89 cities, covering a huge part of the American population. (You’ve read the different takes on the numbers.)

This is criticism from The New York Times

from the PBS NewsHour

from USA Today

and even Russia Today

and Al Jazeera English.

But Sinclair fought back against CNN’s criticism (and banned comments from YouTube!):

FTVLive’s Scott Jones showed a memo from Portland, OR – I’m sure one of many around the country – ordering employees not to complain.

katu memo

Notice KyAnn’s name. KyAnn Lewis was the news director until Scott reported today she was fired. No details why, especially in the middle of the May ratings period.

Don’t forget, at least for now, local news organizations remain the most trusted source of information in Pew Research Center’s polling on trust in media – even though in January, a Pew Research Center report announced fewer Americans regularly rely on TV news.

Since then, The Poynter Institute said Emory University researchers found

“many TV local news stations are focusing more on national politics and have taken a rightward slant over the past year. And that move is stemming from ownership of the stations, not the demands of a local audience.”

Poynter noted, “The study comes just as many are raising concerns about a coordinated effort by one major owner of TV stations that forces its anchors to record a segment about ‘the troubling trend of irresponsible, one-sided news stories plaguing our country.’” And you know who that is.

The researchers examined 7.5 million transcript segments from 743 local news stations and saw huge differences between other stations, and outlets owned by the nation’s largest local broadcasting chain, Sinclair Broadcast Group.

“The authors found Sinclair stations, on average, carried about a third less local politics coverage and a quarter more national politics … (including) commentaries the stations are forced to run by former Trump official Boris Epshteyn.”

Researchers warned,

“The ‘slant scores,’ based on repetition of ideologically linked phrases, increased by about one standard deviation after acquisition by Sinclair as compared to other stations in the same markets. … And this programming could spur nationalistic and polarizing movements, ‘be expected to reduce viewers’ knowledge of the activities of local officials’ — and hurt accountability, especially “given the decline of local print media.”

So while everything plays out, from fighting the UHF discount in court, to negotiating spinning off stations, to Fox getting money to buy stations (while keeping its Sinclair affiliates), to counting how long the deal has taken (since May, 2017), to counting how long the steps still to be taken will last, the two companies’ bosses have no public complaints or worries.

Sinclair president and CEO Chris Ripley:

“After a very robust divestiture process, with strong interest from many parties, we have achieved healthy multiples on the stations we are divesting. …While we continue to believe that we had a strong and supportable rationale for not having to divest stations, we are happy to announce this significant step forward in our plan to create a leading broadcast platform with local focus and national reach. The combined company will continue to advance industry technology, including the Next Generation Broadcast Platform, and to benefit from significant revenue and expense synergies.”

Tribune CEO Peter Kern to employees:

“There is no reason to assume that this change won’t be for the better. … So try to focus, as you have always done, on the business at hand—delivering outstanding local journalism and great content for our audiences and communities, collaborating with your colleagues, and driving results for our customers.”

Of course!

Click here for a look at many other Sinclair sins, from must-runs, to forced network preemptions, to the script the local anchors where you may live were forced to read, plus John Oliver’s take on the man in charge of Sinclair holding more licenses than anyone else to broadcast over the public airwaves (at least in TV) despite being “charged with committing a perverted sex act in a company-owned Mercedes” in 1996, according to The Baltimore Sun — and also how to have your say and influence the FCC to deny Sinclair the chance to buy Tribune. Plus, get updates from StopSinclair.com.

Other stories of interest:
Big changes when Sinclair bought Seattle station
Veteran reporter fired after report on climate change
April 18 report DOJ days away from clearing the deal
Sinclair ABC station with no news fires commentator for threatening Parkland teen
Sinclair president/CEO email after forcing anchors to read the script
Top journalism schools voice displeasure with Sinclair
Sinclair allows paid ads attacking it, but sandwiched inside its opinion
Sinclair boss Smith’s response to criticism: ‘You can’t be serious!’
Confessions of a former Sinclair news director
Trump: “So funny to watch Fake News Networks … criticize Sinclair Broadcasting for being biased”
Cincy Councilman says he’s boycotting local Sinclair station
Nick Clooney: ‘I have no idea what these folks are doing for a living, but it isn’t news’
Sinclair Chairman Claims Entire Print Media Has ‘No Credibility’
Sinclair’s “Terrorism Alert Desk” segments are designed to gin up xenophobia
Tom DeLay: Why Trump should block the Sinclair merger
Sinclair TV boss donated to Montana congressman who attacked reporter

Enough of big media controlling everything from corporate headquarters! This is what happens when it does. Locals should be in charge of local programming, following the rules of the FCC for using OUR public airwaves!

OK, since you read everything, I’ll give you John Oliver here!

Please, if you like what you read or watch here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish.

My urge: Follow your conscience, despite the cost

Listen to this.

Ever heard anything so absurd? It’s not “Follow the Leader” because there is no leader. There are local TV news anchors. I don’t think one of them wants to be on the air reciting the crap their corporate bosses ordered them to do. Not even their managers on the job site.

But these local TV news anchors around the country, along with many others, are now reading those nonsense marketing scripts the rulers of Sinclair Broadcast Group demanded, and I’ve written about here and here. Of course, there are plenty more references to Sinclair on this blog, since they’re so awful and there’s so much to reveal.

According to yesterday’s Bloomberg, the statement takes “aim at the integrity of other U.S. media outlets.”

That left many – myself included – wondering why some of the company’s journalists with credibility didn’t just quit.

sinclair numbersSinclair owns or operates an astounding 193 TV stations around the country, in 89 cities, covering about 38 percent of the American population. It has been trying, unsuccessfully so far, to buy a smaller giant, Tribune Media. Let’s hope it stays that way until they fail.

And it seems most of the Sinclair anchors, among the highest paid employees at their stations – which isn’t saying much, depending on location – are angry over the whole thing. They don’t want to do it.

So why are they doing what they’re told, despite the fact they hate everything about it, personally and professionally? Wouldn’t you have more respect for someone who uses their conscience and just says no, regardless of the consequences?

Bloomberg reports,

“The short answer is the cost may be too steep. According to copies of two employment contracts reviewed by Bloomberg, some Sinclair employees were subject to a liquidated damages clause for leaving before the term of their agreement was up: one that requires they pay as much as 40 percent of their annual compensation to the company.”

Can you imagine?

And that right to enforce the liquidated damages clause isn’t just a scare tactic.gavel judge

Bloomberg says last Oct. 13, it sued former reporter James Beaton of WPEC-West Palm Beach, Fla., for breach of contract, asking for $5,700 in damages as well as other related costs, according to a copy of the complaint filed in state court.

He “quit in 2015 to start a public-relations firm, leaving the news industry entirely,” after being “ordered to do ‘man on the street’ interviews that he felt were politically biased.”

The company’s bias is well-known. Add breach of contract penalties and that says to me, don’t work for Sinclair!

Bloomberg followed up.

“He said Sinclair offered to settle its lawsuit three months ago for $1,700 but demanded he sign a gag order promising not to talk to the press about Sinclair. ‘I told them to go jump in a lake,’ he said.”

Good for him!

As for the damage clauses, Bloomberg cited several employment lawyers as saying they’re rare for regular employees but

“more common in the broadcast industry, specifically when dealing with on-air talent. The clause serves to protect companies from costs associated with replacing an anchor who suddenly leaves, for example. Yet at Sinclair, at least some employees who never appeared on television were still required to sign such contracts, the former employees said.”

money dollars centsOn top of “the potential financial penalty,” there are forced non-compete clauses in contracts that mean employees must sit out and cannot go to the competition. In other words, they will have to move to a whole new city if they want to collect a paycheck. Luckily, states like California, Montana, North Dakota and Oklahoma ban them for the most part. I believe Missouri did a few years back, and Utah took action over the past few weeks.

Furthermore, there is forced arbitration which means no sympathetic jury for the employee.

Typical Sinclair! No reasonable person can feel anything but resentment if they know how the company operates.

But there’s no shortage of information.

Journalists, as natural storytellers, have put Sinclair under major scrutiny by having them share the same scripted, anti-media talking points around the country.

Mediaite reports in Portland, Ore., the general manager issued an internal memo instructing his staff not to answer questions from anyone contacting them! FTVLive’s Scott Jones has a copy of the memo, which says most callers “likely haven’t actually watched and don’t have full context on (sic) due to social media, etc. I will also remind you that giving statements to the media or sharing negative information about the company can have huge implications.” Click here to see it.

So much for communications! If a Sinclair reporter wants to talk to you, then don’t talk to them. If there is negative information about the company, shouldn’t it come clean? Not in this business!

Don’t forget Sinclair is conservative not impartial like newscasts are supposed to be. President Trump appointed Ajit Pai Federal Communications Commission chairman, and he’s under investigation for improperly pushing for rule changes to benefit Sinclair Broadcasting in its attempt to acquire Tribune Media.

jared kushner hillary clinton

And, a month after the presidential election, President Trump’s son-in-law and advisor Jared Kushner said Sinclair executives worked with the campaign to spread pro-Trump messages in Sinclair newscasts. Sinclair vehemently denied that and claimed it offered equal amounts of airtime for in-depth interviews to Trump’s rival, Hillary Clinton, and she declined the invitation.

Yesterday, The Huffington Post reported,

“Such efforts include promoting favorable coverage of Trump’s 2016 campaign and requiring affiliates to air conservative commentaries by Boris Epshteyn, a former Trump adviser.”

Back in January, I wrote:

“In 2004, Sinclair barred the ABC affiliates it owned from airing the episode of Nightline that profiled American soldiers killed overseas. (It owns stations affiliated with all of the networks.) The same year, it tried to get its stations to carry a pre-election film that bashed presidential candidate John Kerry. (Some might even say the First Amendment guaranteeing freedom of speech is only for station owners, not employees nor the public.)”

So you decide on Sinclair’s push to conservatism, based on what you’ve seen here, or if you live in a market where there’s a Sinclair station. By the way, that’s a whole lot of the country!

sinclair before tribune
Sinclair territory, before it buys Tribune

It also fits nicely with what President Trump tweeted about the networks yesterday:

This is what he tweeted Monday:

But KOMO-Seattle anchor Mary Nam, at a Sinclair station, took issue with the president and had the guts to call him out for calling watching “Fake News Networks” funny.

More props to another Sinclair station, WMSN in Madison, Wisc. They were dealing with record snowfall (even for them!) and an important state Supreme Court election. Sounds a lot more local, important and even life-saving than the bullshit Sinclair demanded.

And thanks again to FTV Live’s Scott Jones who found this gem from WGN-TV executive producer Jeff Hoover, whose Tribune station is technically not supposed to be bought by Sinclair, but instead by the chairman of Baltimore-based Atlantic Capital Group who’s a business partner of Sinclair executive chairman David Smith.

Oh, the price? A mere $60 million, rather than hundreds of millions for a highly-rated station in a big city like Chicago!

Who do you think will pull the strings? Same story in so many other cities where shell corporations, some almost entirely owned by the Smith family, hold the licenses that let Sinclair operate more stations than the rules allow.

Ethics? I think not. Overly controlling from the home office? Absolutely!

Yesterday afternoon, The Huffington Post reported,

“Some employees have spoken out about their frustration at having to parrot the conservative politics of their employer,” but also, “Others say they’d like to do more, but they’re wary due to what they say is Sinclair’s policy and practice of closely monitoring its employees.”

Click here for more and to read the entire Sinclair employee handbook.

The publication says,

“Labor lawyers tell HuffPost such language is common in workplace handbooks and contracts. But Sinclair employees say the company’s culture and behavior have made them particularly mindful of such policies.”

Also, “There’s a lot held over us,” a journalist at a Sinclair affiliate told HuffPost on the condition of anonymity. “They pay attention to what websites we’re on.”

Plus,

“Sinclair employees say their parent company often pays especially close attention to its affiliates’ editorial activities, meddling in how they present their stories and graphics, and sometimes going so far as to delete offensive comments on an affiliate’s online articles before that station’s own web editors have a chance to do so.”

And so many of the anchors who have to read the propaganda say they feel awful.

In Rochester, Norma Holland of WHAM-13’s Good Day Rochester wrote about her dilemma on Facebook:

“The Sinclair message you saw me and my colleagues in has damaged the trust you place in us — a trust that’s taken, me in particular, 22 years to build. That hurts. … I could have chosen to quit, but who among us has an alternate career in their back pocket ready to go? …I have a family to support. That’s not an excuse — that’s reality.”

(Full disclosure: Her boss wanted to hire me in Detroit in 2000 or 2001. Nice guy. This isn’t his fault.)

Then there’s Sinclair executive chairman David Smith, telling New York magazine yesterday,

“He dislikes and fundamentally distrusts the print media, which he believes ‘serves no real purpose.’ In emails to New York, Smith said that print — as in newspapers and magazines — is a reality-distorting tool of leftists. Print media, he said, has “no credibility” and no relevance.”

Yeah, so his company’s newscasts are where Americans should get their information about current events? Not newspapers with bigger staffs and specialists? Not TV or radio networks with people with decades of experience, some whom even covered Martin Luther King’s assassination 50 years ago tonight?

No, he forces his TV stations to go off on everyone else. What a bastard, who inherited the company from his daddy!

His earlier experience was as a partner at Ciné Processors, a bootleg porn manufacturer owned by his father Julian Sinclair Smith’s company, the Commercial Radio Institute, according to a 2005 story in Rolling Stone. Like father, like son.

David Smith even goes beyond Trump when it comes to not wanting publicity.

New York communicated with Smith in mid-November, after requesting an interview.”

“Appreciate the interest in your wanting to do a story but we don’t talk to the print media as a general principal as we find them to be so devoid of reality and serving no real purpose. Have a great holiday,” Smith said in response. Later, he added, “Again my experience has consistently been that even with an interview it’s of no consequence in terms of spin, facts or distortion, political bent etc. The print media is so left wing as to be meaningless dribble which accounts for why the industry is and will fade away. Just no credibility. see ya.”

Then, “When New York asked Smith if he’d be open to meeting off the record at least, he replied, ‘I have also learned that there is no such thing as off the record. Bye.’”

FTV Live’s Scott Jones points out it was print media that reported on Smith’s arrest for committing a perverted sex act in a company-owned Mercedes a dozen years ago.

I wrote, less than a month ago:

The Baltimore Sun reported David Smith was arrested “and charged with committing a perverted sex act in a company-owned Mercedes” in August, 1996. It happened “in an undercover sting at Read and St. Paul streets, a downtown corner frequented by prostitutes.” Smith and Mary DiPaulo “were charged with committing unnatural and perverted sex act.” Police said “they witnessed the two engage in oral sex while Smith drove north” on Baltimore’s Jones Falls Expressway. Neither Sinclair nor its local flagship station WBFF-45 would comment.

People in the media have lost jobs over less. It looks like Smith used his power and influence to keep most of the media quiet. How do you think Sinclair would have handled another company’s executive in a similar situation?

Jones concluded sarcastically, “But I’m sure that has nothing to do with his thoughts on how print does their job.”

Personally, I’d call his role in programming over the public airwaves into question.

Last year, you saw Last Week Tonight With John Oliver go off on the problems with Sinclair and how it shouldn’t be allowed to buy Tribune. You can watch it again here.

Now, HBO’s Oliver is at it again. (Parental warning about language!)

So Sinclair Senior Vice President of News Scott Livingston sent a memo to staff:

“There is a lot of noise out there about our company right now, and what is lacking in that analysis is something we constantly preach; context and perspective. The critics are now upset about our well-researched journalistic initiative focused on fair and objective reporting. … We are focused on fact-based reporting. That’s our commitment to our communities. That’s the goal of these announcements: to reiterate our commitment to reporting facts in a pursuit of truth. A new Monmouth University Poll out today says Americans are concerned, in fact, 77 percent of the respondents believe “fake news” is reported at least occasionally in mainstream media. https://www.monmouth.edu/polling-institute/reports/monmouthpoll_us_040218/. This is a concern that is shared by Democrats, Republicans and Independents. This poll underscores the importance of our journalistic responsibility effort. We hold ourselves to the highest standards of accuracy and fact checking.”

FTV’s Scott Jones has the rest of Livingston’s dribble here. I will say Livingston has a point about former Democratic political operative and advisor George Stephanopoulos anchoring on ABC, and NBC’s Chris Matthews’ past serving on the staffs of four Democratic members of Congress, as a presidential speechwriter during the Carter administration, and spending six years as Chief of Staff to longtime House Speaker Tip O’Neill (although he has said, “I’m more conservative than people think I am. … I voted for George W. in 2000.”).

I’m not a fan of anybody going from politics to impartial news anchoring (Stephanopoulos), although an analyst position is OK when the analysis is necessary to put the news into perspective.

Jones proves critics like him absolutely do “original journalism” (Livingston’s term) with a list of his own exclusives about the not-so-clean company here.

Considering Sinclair’s power and how much more it wants to buy, we’ll see how much longer local news organizations remain the most trusted source of information in Pew Research Center’s polling on trust in media.vince leonard 1958 bcast pioneers

I doubt legendary KYW-TV anchor Vince Leonard of Philadelphia, who recently died, would’ve put his reputation on the line, reading what Sinclair is telling its anchors to do. He left town in 1980, but I’ve heard wonderful things from people who worked with him and are still working there today.Nick Clooney wikipedia

The Cincinnati Enquirer asked Nick Clooney, who used to anchor at WKRC in the Queen City, and he said, “I have no idea what these folks are doing for a living, but it isn’t news.”

He added the concept of a scripted editorial not identified as scripted wouldn’t have happened in the 1970s or 1980s when he anchored at that station, now owned by Sinclair. He said sure, station owners would give editorials, but they’d give the editorials themselves, not tell anchors to read it for them.

How many of you have ever quit a decent-paying job over ethics? Care to share?

On a similar note are people at Philadelphia’s Fox TV station bragging about what a wonderful job they did, so high on themselves for working so hard covering snow, just like journalists were all over the region.

chris march 7 snow

But where were they when the bigger storm hit on March 21? Too scared to be live on-air like the competition? (I did comment to that above post, asking where they were during the bigger snowstorm, but that got taken down. How dare someone question their collective news judgment? I don’t know if the poster was asked to take it down, or did so on his own. I know it was up for at least a few days and nobody can deny the truth simply by deleting it.)

I don’t know about “the best content in Philly” since I wasn’t watching four TVs at once. In fact, I was working and hardly watched anything but I’m sure every station had its exclusive, great, memorable reporting moments.

However, if I had my choice, would I want to work at the station that does news “at likely half the staff & budget of competitors” or a station that wants to win, and pulls out all stops to do so?

The fact is, there are some very good people there who are smart, experienced and connected, and out-report others. Too bad they’re hardly seen – a “distant fourth” and repeat it again like the newspaper did, compared to stations 1, 2 and 3 – because the bosses only pay for “likely half the staff & budget of competitors.”

I’ve always striven to be the best and encourage others. How the people in charge can be happy with their competitive performance and keep their jobs while not doing the best for the people of the region is a shame – but as I’ve said time and time again, it’s profits before people. Oh, and an office twice the size it had been when I started there!

Meanwhile, I hope they have to strain tomorrow to cover both the Villanova championship parade and Phillies home opener. They better hope no other news happens with “likely half the staff.”

I think I’m going to use those insider lines regularly!

And since I like to end on a good note, The TV Answer Man,Phillip Swann, reports the newly-sold Weather Channel has expanded its live coverage by up to 10 minutes an hour! That means less recorded reality programming.

weather channel logo

The article says, “It’s unknown if the new owner influenced the change in programming strategy.”

“Many of you have told us that you want to see more of our trusted weather coverage and we’ve taken note,” viewers who subscribe to its newsletter read, Sunday. “Starting tomorrow (April 3), we will be extending our live coverage by up to 10 minutes per hour, giving you a chance to dig even deeper into the weather affecting you each day.”

That means collapsing “our Local On the 8s so that they run during our live segments. Where you use to see our traditional Local On the 8s segments, you will see the same weather information displayed on the right side and/or bottom of the screen.”

They had always run during breaks from the channel’s live coverage.

byron allen

The move comes just two weeks after comedian and entrepreneur Byron Allen acquired The Weather Channel from Comcast, Blackstone Group and Bain Capital for approximately $300 million, according to Bloomberg News.

Just hope none of the meteorologists visit your town for work-related purposes!

Philadelphia is expecting snow on Saturday.

Be nicer to Mike Jerrick, and other thoughts on what’s making news

People who know me can never, ever say I’m not loyal to people I like and respect. You’ll see that in a moment, along with an example of the opposite. (Is your mouth watering yet?)

newspaper jerrick
http://www.philly.com/philly/news/mike-jerrick-good-day-philadelphia-morning-show-format-20180319.html

Yesterday, one of Philadelphia’s daily newspapers published an article called “Is the morning news format that fuels Mike Jerrick’s ‘weird uncle’ shtick on its way out?”

I’m going to give the writer the benefit of the doubt because reporters don’t usually write headlines, and the headline goes after the format rather than the person.

The article started by criticizing Mike Jerrick’s on-air behavior on International Women’s Day, March 8. It quoted Peter Jaroff – assistant professor of media studies and production at Temple University and a former WPVI-6ABC producer – who described the situation perfectly.

Jaroff told the paper,

“You’re supposed to chat and fill up time and be engaging to your audience, and that can get you in a lot of trouble.”

Let me repeat: “Fill up time and be engaging.

He didn’t say for how long or how often. Let’s look at the situation.

WTXF-Fox 29 puts on a six-hour morning show.

(I mentioned people who know me. They also know I hate the phrase “show” rather than “newscast” because a newscast is special with the responsibility of informing people about important current events and controversies – even though they typically air too much crime and too many fires, often without putting any of it in perspective. A “show” can be anything.)

Jerrick is on the air for four hours straight, from 6 to 10am. His broadcast, Good Day Philadelphia, actually starts at 4. (Yes, it’s the same name as all the other local Fox stations call their morning shows because they copy.)

Speaking of copying: Today, were we supposed to look at this and know where St. Mary’s County is? No clues. The company itself owns three Fox 5s. That doesn’t include affiliates. But this didn’t cost a cent!

It begins with hard news. Certainly, a lot of the content is from the day before because very little happens between 11:30pm and 4am, except for the crime and fires.

Jerrick is as good as anybody when he goes on the air at 6.

But let’s start before 6.

mike bio
Mike’s bio, but is it FOX or Fox? (Absolutely NOT Mike’s fault!)

I worked with him for 15 months. I’ve seen him at 5:30am daily, before the public at 6, telling producers and an executive producer his intelligent, educated, experienced opinion – usually right – on what stories he should be talking about and which shouldn’t air. Four hours, or actually six, can be a long, long time – and a lot can happen to change things.

There will never be a TV station that has the staffing it really needs.

Jerrick would start out doing the news, correcting mistakes in scripts based on what aired earlier, what has changed since then and what he knows is the truth. (In other words, somebody else’s mistake.) He won’t let a live reporter go without making sure viewers have all the facts they need.

That may throw off the time, and producers have to go almost by the second – which probably makes them crazy – but realize Good Day Philadelphia producers do two straight hours in the control room. That’s a lot, even for the most disciplined, attentive, anal person trying to get as much new material on as possible.

The producers can’t read every script before they air. Scripts are still being written moments before, especially in breaking news situations. Jerrick and his counterpart, Alex Holley, may be told a few quick points in their earpieces and given a line or two. Very few TV news anchors can do that as flawlessly as they do multiple times every morning, while keeping tabs on what the live picture is showing, or if the signal goes bad.

At 7:30am, there’s often a live interview with a newsmaker, victim, etc. Jerrick and Holley consistently show the right tone, depending on the situation.

I haven’t forgotten their great job with the return of a station intern, wounded in the Orlando Pulse nightclub shooting, who lost a loved one. Or the controversial Philadelphia sugar tax that mostly affects soda. Or the superintendent of the School District of Philadelphia about needing 1,000 new teachers when the other teachers hadn’t gotten a raise in five years and put up a billboard on busy I-95, making sure everyone sees the claim Philadelphia doesn’t value its students. I remember Jerrick and Holley making sure to present both sides, playing devil’s advocate when necessary, and give everyone a fair shot – for journalism and conscience.

mike jerrick alex holley
Mike Jerrick: http://www.fox29.com/about-us/mike-jerrick-good-day-philadelphia-co-host;       Alex Holley: http://www.fox29.com/about-us/alex-holley-good-day-philadelphia-co-host

I know because in each of those situations, I took notes and when each was over, I quickly got in and out points to put the video on the web, and wrote stories that started with the new information Jerrick and Holley were able to gather. Often, they made the interviews memorable experiences and that’s exactly what TV goes for: memorable experiences involving people associated with your station. The bosses get credit, the station makes money, but it’s Jerrick, Holley and company who actually do the work.

I’ll tell you now, I have not watched for a moment since I left last Aug. 10. Too painful. And that personal story is far from over. The people I’m writing about may not know that but their bosses sure do!

So how can Jerrick and Holley go from being hard news people – bringing viewers every new fact possible while guaranteeing their accuracy, while sitting inside a studio – and suddenly become time fillers at 9? They’d have to be extremely talented and well-rounded, or bipolar!

Sure, they report breaking news the executive producer decides is important enough until 10:00, but the *show* transitions from hard news to arguably nonsense and no matter how slowly that process takes, and the audience changes, it still involves the same on-air people.

steve keeley
http://www.fox29.com/about-us/steve-keeley-fox-29-reporter

It’s very rare, but I remember the morning hero, reporter Steve Keeley, breaking three new stories live at three different locations one morning! It’s a combination of his sources and reading everyone’s social media (and I included every police and fire department’s tweets in three states when I wrote everyone’s).

The station is too cheap to hire other people.

STOP FOR A SIDEBAR: All I ever got from the station, other than hard times, was a green t-shirt and hat for the St. Patrick’s Day parade in 2017. Most other places give gift bags when you start.

But I got a Good Day Philadelphia Weekend shirt that one of the anchors, Bill Anderson, actually spent time and money to make all by himself! Don’t believe me? He did that to connect with viewers and increase ratings – and then the bosses took him off the show and gave him a reporting franchise, For Goodness’ SakeSome thanks and appreciation!

Bill is still doing what he does, great reporting, substitute anchoring, and wardrobes.

Yes, folks. This is the fourth largest TV market in America and this is what a local native – great person, great at his job – obviously feels forced to do. Somebody should be ashamed, and it’s sure not Bill!

BACK TO THE STORY: At 9, one of the 4-6am anchors usually joins Jerrick and Holley. They’re given a list of topics to ad lib about. That means no real scripts for them or their director, who has to make sure the right video is playing. Reporters who were on the air earlier usually change stories – not because of news happening, but planned events. Everyone’s time is planned out so there’s no waste, or rest on a bad day.

There’s a lot for the anchors to keep track of while making small talk with weathercaster Sue Serio, the most open, genuine human you’ll ever meet – and traffic reporter Bob Kelly, who has to keep track of all roads and transit in the region, get all the facts as they change without getting confused, and then find the live shots or make the graphics you see without any help. Oh, and then it’s Kelly’s Classroom or Camp Kelly, depending on the season, and Breakfast with Bob weekly.

sue serio bob kelly
Sue Serio: http://www.fox29.com/about-us/sue-serio-fox-29-weather-anchor;       Bob Kelly: http://www.fox29.com/about-us/bob-kelly-fox-29-traffic-reporter

So there’s a hell of a lot that goes on that viewers don’t see, except for the same faces, over and over again. How they seem to know everything – and at that hour – is incredible! They deserve credit, not scorn.

Of course, the viewers want the local angle, rather than the network or cable morning shows. There’s a place for it but honestly, it’s not for me.

I’ve often thought of Mike Jerrick as Johnny Carson. Who except Dom DeLuise and Joan Rivers ever had a public spat with Johnny?

I mean, Jerrick is from the Great Plains (Kansas), smart, funny, and – yes – older. That’s valuable and lacking in too many places today. I wasn’t around when Carson (from Iowa) started on The Tonight Show in 1962 and wasn’t allowed to stay up late enough to see him until I was old enough, and still, a lot was over my head.

No, not everything goes as planned. That’s the nature of live TV. How the people on-air react is what separates amateurs from professionals. The anchors you see on that station I really don’t like are professionals.

So Mike and Alex’s job is basically to fill time, and it works because they’re often #1 in the later time periods. That means they do very, very well – especially because one of their competitors is the nation’s powerhouse station.

Something ironic: The article with the title about a format possibly being on its way out barely touches on history. It used to be a white guy doing the news. Or two white guys. Same with weather and sports. Then came Adam and Eve – a man and a woman. The article quotes University of Maryland journalism professor Linda Steiner as saying network executives see that “as the kind of ideal nuclear family.”

But this isn’t Leave it to Beaver. This is Fox. So you have to expect a little pushing of the boundaries, especially from a station with the brand We Go There.

As seriousness turns to silliness, children have headed out to school. If they’re home sick, how would you compare Jerrick’s behavior to afternoon soap operas in the past? Or to the lowlifes too often seen on daytime talk and reality shows, these days? Do you want your kid watching Maury (a KYW-TV3 alum) or Springer? The difference is, Mike is the serious newscaster, earlier in the morning. (I’ve never asked him which role he prefers, if either.)

And HBO’s John Oliver used Jerrick as an example of someone who spent “the entire day (International Women’s Day) acting inappropriately.”

Yes, times change. Jerrick – with daughters and grandchildren – would be one of the first to support #MeToo.

He also keeps colleagues on their toes and the audience interested. I give management and the parent company no credit for that. Absolutely none. It’s the people you see, and I don’t have a bad thing to say about any of them. And when the show is over, they clean up (if necessary), meet to discuss the good and the bad of the morning, plan the next show, and then go out to shoot all the special segments viewers see. It’s usually not far from 12-hour days.

Do you think all the pre-NFL Draft features happened on their own or by magic? It was big planning, changing clothes and going with the flow – just like at the newsdesk but with a little more wiggle room.

Kellyanne Conway wikipedia
Kellyanne Conway, Wikipedia

So he said “bullshit” when President Trump’s assistant Kellyanne Conway – a local woman – used the phrase “alternative facts” about the Trump inauguration’s crowd size. WHO WASN’T THINKING THAT? And he took his punishment knowing he shouldn’t have used the word, and knowing the station had to pretend to care about Federal Communications Commission rules.

Tom Snyder – who anchored here at KYW-TV3 in the late 1960s – shot a bird on WABC in New York, in the early 1980s. This is how he remembered it, years later, on CNBC.

I can imagine the same situation here.

And who was totally honest about needing to take a few months off?

Nobody is perfect but Mike Jerrick – with the job he has – is pretty damn close. (I can say the same about Alex Holley who, among so much else, has made her own family out in Texas, our own family.) It has earned him promotions and made him a national figure. And I sure hope he’s not working for the money. (I’ve always said money is freedom.)

Ryan Lochte wikipedia
Ryan Lochte, Wikipedia

And don’t tell me Ryan Lochte (pre-2016, Rio) didn’t deserve to be laughed at after his interview,

Robert Kardashian OJ Simpson trial 1995
Robert Kardashian (right) & O.J. Simpson, 1995

along with anything to do with the Kardashian family. (See the newspaper article link.) When I hear that name, I still think about lawyer Robert from my O.J. Simpson days, rather than his unbelievable ex and offspring. (So I’m also a fuddy duddy. Act surprised.)

Dave Garroway 1955 Wikimedia Commons
Dave Garroway, 1955, Wikimedia Commons

I’d never put any of them on my show and I doubt Mike would either, unless they did something SO ridiculous that everyone was talking about it.

The article pretty much says Jerrick found his niche and compares him to the Today show’s first host, Dave Garroway, buried here at West Laurel Hill Cemetery.

So bottom line: Mike Jerrick is the right person for the job, the station is lucky to have him and I will blame any future fall in ratings with changes in front of and behind the camera, or the end of an era – not Mike.

(For the record, I was NOT in contact with ANYBODY associated with the station for weeks before, or while writing. The thoughts are completely my own.)

Speaking of people I like, I can’t say enough about the Marjory Stoneman Douglas High School massacre survivors outside Fort Lauderdale. They’ve spoken forcefully and eloquently about the need for stricter gun laws.

vote voting electionJust wait, but some of them and other high school students will be old enough to vote by this year’s midterm elections. Mark your calendar for Tuesday, Nov. 6. Every member of Congress will be up for (re)election, along with about a third of the Senate.

Plus, 39 states including Pennsylvania and New York (I’ll get to that one in a few moments) will be (re)electing governors, and there will be many state legislature elections. (If I remember correctly, in ancient times in Florida, you could register to vote at 17 but not actually vote until your 18th birthday.)

Then, in two (hopefully) short years, more than half of today’s high school students will be able to vote in the 2020 presidential election.

gun outlineAnyone who dismisses the Stoneman Douglas student group over their ages is stupid because they’ll be voting before you know it, and are already convincing other voters! Same for that Fox News host, Todd Starnes, who was troubled by how Cameron Kasky took down Sen. Marco Rubio, the one-time presidential candidate, over whether he would agree to refuse further political contributions from the National Rifle Association during a CNN Town Hall. (Click here to watch and read it all.)

feature
Cameron Kasky, CNN’s Jake Tapper (a Philadelphia native), Sen. Marco Rubio (R-Fla.)

The young people are absolutely right about the need to make gun laws stricter. As for what changes, there are many so I won’t be specific. However, as powerful as this group and their supporters become, I worry about all the federal judges President Trump is appointing, and at least one justice so far on the Supreme Court. The young people and 100 million other Americans may convince some legislatures to vote their way, but those bills-turned-laws will have to be upheld if challenged.

I’ve mentioned Kasky’s mother has been a friend for many years. Besides beating a sitting senator in a debate, he’s the one who had to leave the 60 Minutes interview that aired last Sunday for a family dinner. (Ask them, not me.)

TVNewser called that episode “on pace to finish with 10 million viewers, which would make it one of the most-watched episodes of 2018.”

It’s not my place to name Kasky’s mother because she has not spoken out publicly (nor does she have to, with her son doing the job much more than adequately), but for those who are getting over school shootings or need a reminder of how devastating the situation has been for not only the community but 17 families, his mother shared this post on Facebook on Sunday.

Carmen Schentrup father

No, there are no words that could comfort that father – certainly not from this NRA woman

nor people who come up with crap like this…

nra instagram example

nor this self-proclaimed “physical education instructon and football coach” in an outer Atlanta suburb with whom I have two friends in common. He apparently feels it necessary to use some dumb “gun permit” that never expires, that somebody made up, as his profile picture. I’ve read his take on gun issues too many times. I think his priorities are off and he has too much time on his hands. I hope we never meet.

roy groshek

Before leaving the topic, a possible solution to the guns-in-schools problem.

This morning, Axios reported “How urban schools avoid mass shootings” (that’s the headline) via the Associated Press that

“As schools around the U.S. look for ways to impose tougher security measures, … they don’t have to look further than urban districts such as Detroit, Chicago, Los Angeles and New York that installed metal detectors and other security in the 1980s and 1990s to combat gang and drug violence”

Also,

“Security experts believe these measures have made urban districts less prone to mass shootings, which have mostly occurred in suburban and rural districts.”

And,

“Officials in some suburban and rural school districts are now considering detectors as they rethink their security plans after the shooting at Marjory Stoneman Douglas High School.”

Let’s hope tougher security measures including installing metal detectors is a solution to save lives.

Now, a slightly less vicious political story (and I mean slightly):

Yesterday, I mentioned Sex and the City’s Cynthia Nixon running for governor of New York against fellow Democrat Andrew Cuomo. (I’m shocked this politician doesn’t have his picture at the top of his official webpage!)

People magazine reported she tweeted alongside a two-minute video,

“New York is my home. I’ve never lived anywhere else. … I was given chances I just don’t see for most of New York’s kids today. …Our leaders are letting us down.”

In the video, Nixon noted she grew up with her single mom in a one-bedroom fifth-floor walkup.

She has been a vocal critic of Gov. Cuomo’s educational policies. According to People, she accused the two-termer of being the main cause of the divide between the state’s “richest” and “poorest schools.”

Today, JTA reported, “Her two eldest children from her first marriage are Jewish and have both been bar- and bat-mitzvahed.” (I hate that phrase! You can’t simply add an –ed to a word that’s not English!)

It also said she’s

“an active member of Congregation Beit Simchat Torah, Manhattan’s most prominent LGBTQ synagogue, and has spoken there multiple times”

including her June 2011 Friday night sermon, the same day same-sex marriage became legal in New York state.

Back then, she lavishly praised Gov. Cuomo for his leadership in making that happen. I wonder if she changed her mind.

Nixon is getting support from former co-star Kristin Davis…

and fellow lesbian actress/activist Rosie O’Donnell…

but now, the New York Post is reporting Nixon is being “denounced” by arguably the Big Apple’s most prominent lesbian politician, former City Council Speaker Christine Quinn.

Besides being the first openly lesbian governor in the U.S., I think Nixon would be the first governor in the U.S. to go topless. Just a thought, for those interested. Or would you have preferred to see Richard Nixon topless?

And rather than me leave you on that last note, there’s an update after I showed you:

* how Rupert Murdoch wanted money from Facebook for having his content on its site (no, people who work for him put it up, in hopes the public will click and see his websites’ articles and advertisements, and help his businesses), and

* how CNN’s Jeff Zucker accused Facebook and Google of having a duopoly or monopoly on money from digital content, and wanted regulators to look into the two companies (even though CNN was a monopoly on 24-hour cable news from June 1, 1980 to 1996 when MSNBC started on July 15, and Fox News Channel went on the air on Oct. 7, except for the 16 months ABC/Westinghouse’s Satellite News Channel competed).

Today, there are two articles that ask, “Can Amazon Chip Away at Google and Facebook’s Digital Ad Dominance?

Adweek reports that yesterday,

“Data aggregator eMarketer … released a report indicating Google and Facebook’s (aka “the duopoly”) dominance of the digital ad market is about to be less dominant, as “smaller players” like Amazon and Snapchat are on the rise.”

And according to Recode,

“Google’s share is expected to decline from 38.6 percent last year to 37.2 percent in 2018, while Facebook could shrink slightly from 19.9 percent to 19.6 percent.”

I guess that should make Zucker, who I compared to a sore loser, pretty happy. He’ll have less of a problem!

Meanwhile, Recode also reported Facebook and Google banned cryptocurrency advertisements, and Twitter is planning to do the same.

sky news logo

Ironically, it says Sky News – which Murdoch owns a minority interest in and is competing with Comcast/NBC to buy the rest, so he can sell it to Disney/ABCfirst reported Twitter’s plan late Sunday night!

comcast fox disney

So let these crypto companies call good ‘ol Rupert and advertise on 21st Century Fox and News Corp. websites. That’s even though Recode says,

“the crypto industry is still new, unregulated and fraught with fraud.”

Shouldn’t stop the mogul from accepting a dollar, or pound, you think?

Please, if you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish.