Ron DeSantis didn’t learn from Roseanne Barr

There are just 69 days until the midterm elections (for those of you who really explored all around this all-around great blog to see what’s new and what it has offered for so long, like relevant countdowns) and Florida held its primary yesterday. The ballot was packed and perhaps the biggest race was for Democratic nomination for governor.

Mayor Andrew Gillum (D) defeated former Rep. Gwen Graham (D)

governor democrat

According to the Sun-Sentinel, Andrew Gillum defeated Gwen Graham for the Democratic gubernatorial nomination. It was an upset for the 39-year-old Gillum, who has been mayor of state capital Tallahassee for the past four years. He beat Graham, a former congresswoman who had name recognition all over the Sunshine State as daughter of former U.S. senator and Florida Gov. Bob Graham. Gillum could now become the first black Florida governor ever.

ron desantis adam putnam

Rep. Ron DeSantis (R) beat Comm. Adam Putnam (R)

governor republican

I’ve written about the Republican side before, here and here. Congressman Ron DeSantis beat state Agriculture and Consumer Affairs Commissioner Adam Putnam by a wide margin. Things to note: DeSantis – a military man (Navy) and also 39, coincidentally – has President Donald Trump’s support; DeSantis appeared on Fox News many times while Putnam wasn’t given chances to be seen by Florida Republicans before the primary, except for a debate; DeSantis’ job as congressman has had him in Washington as chairman of the National Security subcommittee and member of committees on foreign affairs, the judiciary, and oversight and government reform; while Putnam was already in Tallahassee dealing with Florida issues.

Keep in mind, Wikipedia notes,

“A Democratic candidate has not won a gubernatorial election in Florida since 1994 when Governor Lawton Chiles was elected to a second term.”

Of course, this year, Trump is president and Gillum could become Florida’s first black governor so this will become an unusual election.

What’s not unusual is that DeSantis said on Fox News (again) how well Gillum performs in debates, but that he has far-left views and problems governing Tallahassee – and how the state needs to continue building off its success of the past eight years.

What’s unusual is the way he put it, in this 45-second clip:

“The last thing we need to do is to monkey this up by trying to embrace a socialist agenda with huge tax increases and bankrupting the state.”   – Rep. Ron DeSantis

Later, Fox News returned with a clarification from DeSantis’ campaign and also an apology.

This afternoon, on Fox with Shepard Smith, Gillum accused DeSantis of

“taking a page directly from the campaign manual of Donald Trump”

and said he believes Florida voters are “sick” of the division from DeSantis.

Gillum also said,

“Well, in the handbook of Donald Trump, they no longer do (racist) whistle calls. They are now using full bullhorns.”

For his part, President Trump said he didn’t hear the remark.

Gillum does have the support of democratic socialist Vermont Sen. Bernie Sanders and others on the left.

There’s no excuse for what DeSantis said, whether racial or not, and I’m not making that claim. I will say it was pretty dumb.

You would expect DeSantis – whose House biography website says he graduated magna cum laude from Yale, graduated with honors from Harvard Law School, earned a commission as a JAG officer in the Navy, and deployed to Iraq during the 2007 troop surge as an adviser to a U.S. Navy SEAL commander in support of the SEAL mission in Iraq and also served at the terrorist detention center at Guantanamo Bay, Cuba – would be more disciplined.

DeSantis – a lieutenant commander in the reserve component of the Navy who has won the Bronze Star Medal (meritorious service), the Navy and Marine Corps Commendation Medal (gold star in lieu of second award), the Navy and Marine Corps Achievement Medal, and the Iraq Campaign Medal – must not have been aware of the TV show that starred his supporter Trump’s big supporter Roseanne Barr.

ABC and its parent company, Disney, quickly pulled the plug on the new, highly-anticipated Roseanne after Barr wrote a series of derogatory tweets. One equated President Obama’s adviser Valerie Jarrett to an ape.

Roseanne logo ABC
ABC

Most of the cast and support staff publicly condemned Barr and quit the show. She lost a lot of entertainment industry friends.

Of course, not everybody condemned her.

But Monday, CNN reported co-star John Goodman said he was “broken-hearted” by what happened in the aftermath.

TV husband Goodman defended Barr, saying he knows

“for a fact that she’s not a racist.”

John Goodman Wikipedia-Gage Skidmore
Wikipedia-Gage Skidmore

Since then, ABC picked up a spin-off called The Connors that’ll focus on the rest of the family.

Yesterday, TVLine confirmed grandkids Emma Kenney (Harris), Ames McNamara (Mark) and Jayden Rey (DJ’s daughter Mary) agreed to be series regulars. It’ll be a promotion for Rey, who had been just a recurring guest star.

They follow Goodman (Dan), Sara Gilbert (Darlene), Laurie Metcalf (Jackie), Lecy Goranson (Becky) and Michael Fishman (DJ), who will also be returning in October.

According to CNN, Goodman seemed to either confirm or speculate the rumor the new show would kill off Barr’s character could be true.

“I guess he’ll be mopey and sad because his wife’s dead,”

Goodman guessed about his own character’s future.

Roseanne has reportedly settled with and separated from ABC, and now has her own YouTube show.

Rep. DeSantis, was it worth it?

Two more election notes from Florida:

rick scott bill nelson

Gov. Rick Scott (R) will try to knock off incumbent Sen. Bill Nelson (D) in November

senate republican

Two-term Gov. Rick Scott easily won the Republican primary for U.S. Senate. He’ll face three-term incumbent Sen. Bill Nelson, who ran unopposed in the Democratic primary. Wikipedia notes Nelson is the only Democratic statewide elected official in Florida.

house Shalala

Also, Donna Shalala, 77, won her Democratic primary for Congress in the 27th District to replace retiring Rep. Ileana Ros-Lehtinen (R). Shalala was President Bill Clinton’s Secretary of Health and Human Services for eight years and then president of the University of Miami for 14. Notably, the Miami Herald wrote Shalala

“knows how to ‘win friends and influence people’ — and raise money. All vital skills.”

But at the same time, it said she’s too close to

“the establishment political machine” and her “long-time friend Hillary Clinton(’s)” … “sometimes maligned foundation hired Shalala after she left UM.”

Regrettably, The Herald’s anti-endorsement explanation did not note what the Miami New Times reported in May: As University of Miami president, Shalala sold

“88 acres of critically endangered Miami pine rocklands”

to a Palm Beach County-based developer

“for $22 million — a complete steal for the developer in light of the relative worth of nearby property.”

Now,

“One of the last shreds of an ecosystem that does not exist anywhere else on Earth will soon become an apartment complex with a Chili’s, LA Fitness, and Walmart attached.”

Instead of endorsing Shalala, who The New Times wrote

“hopes to paint herself as a progressive, environmentally conscious Democrat,”

The Herald endorsed state Rep. David Richardson.

It said, among other good things, Richardson “made an impact … as a Democrat outnumbered in the Republican-majority state House .. reforming Florida’s broken prison system.”

Too bad Florida Democrats didn’t agree.

Please leave your comments in the section below, and don’t miss out. If you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. I’m also available for writing/web contract work.

Advertisements

WSVN without Fox? It’s possible if….

Surprisingly, I haven’t seen this reported at all by South Florida media. Yes, they’re still consumed and reeling from the massacre at Marjory Stoneman Douglas High School on Valentine’s Day, but this involves THEM, darnit, and they know it.

generic newspaper

There was nothing in the Miami-Herald, Sun-Sentinel, or New Times about it, nor TV stations WSVN and WSFL which could be at the center of it.

It’s the possibility WSVN-Channel 7 in Miami-Fort Lauderdale may lose its Fox affiliation.

I told you here, here, here and here, if the Sinclair-Tribune merger goes through — and the new company has to spin off stations to stay under the limit in order to get Federal Communications Commission approval — then the plan is that Fox itself will buy several Tribune stations – all Fox affiliates already – but also WSFL-Channel 39, which is South Florida’s CW affiliate. Then, what would happen to programming on both stations?

WSFL

Fox TV stationsFox doesn’t own too many stations compared to other groups — even if you find 28 in 17 cities, covering more than 37 percent of American homes astounding. (But the Fox Television Stations Group’s website STILL doesn’t list them, as I’ve written time and time again.)

Of course, putting WSFL on the block goes against Sinclair trying to buy up stations in every city around the country – or just make a deal with the owners to operate them, to get around the rules. That’s because neither Sinclair nor Tribune have any other stations in Miami.

sinclair before tribune
Sinclair now, without Tribune

WSVN’s owner is Ed Ansin’s Sunbeam Television Corporation. He inherited it. In case you didn’t know, I started my TV news career there.NFL Logo

Fox has been trying to buy TV stations in NFL football cities, and Miami is one of them, but would it give up WSVN’s good ratings and help from its large news department, just to have a station of its own?

From the sixth borough, in a New York minute: YES. There is no more partnership in television. Everything is just to make a buck. Don’t forget that. It’ll repeat over and over as you read.

Look at what happened on a Saturday in January, 1987. I remember returning from the synagogue, going to my grandparents’ condo, and reading in the Miami Herald business section that NBC was buying WTVJ-Channel 4 even though WTVJ was the CBS affiliate, and WSVN was the NBC affiliate. Both networks wanted to own stations in Miami, which was growing and close to Cuba for coverage when Fidel Castro’s government collapsed. (Now, 31 years later, Fidel is dead and we’re still waiting. Typical!)

Of course, NBC didn’t want to own a CBS affiliate and CBS didn’t want its affiliate owned by NBC, but there was a two-year affiliation agreement that had just started at the beginning of the year between NBC and WSVN.

Owner Ansin fought like hell and sued to keep his NBC affiliation since he had stayed with the network during the extremely lean years before The Cosby Show put the network back on the map in 1984.

WSVN 7 logo

Of course, he hadn’t put so much emphasis on his news department since he didn’t have to. Remember, I mentioned at one point owning a TV station was a license to print money, so it wasn’t necessary.

Anyway, you would think CBS would end up affiliated with WSVN, but that’s not what happened. CBS owner Larry Tisch thought that if NBC bought WTVJ for $240 million and he can buy independent WCIX-Channel 6 for a quarter of that — just $60 million — then he got a bargain!

WCIX had its own 10pm news program but Tisch didn’t realize the importance that WCIX’s signal was 30 miles to the south of the other stations, and could not be seen in northern Dade (Miami-Dade came in the mid-1990s) or Broward counties.

In 1995, CBS lost a lot of stations to Fox. It really wanted stations. Westinghouse formed a joint venture before buying CBS, which left them with two stations in Philadelphia. The partnership kept Westinghouse’s KYW-TV, so in exchange for CBS’ WCAU, NBC gave CBS KCNC-Denver, KUTV-Salt Lake City, and also exchanged frequencies in Miami so its station would cover the entire market.

Ratings sucked for years until the two stations, WTVJ and WCIX, switched dial positions (4 to 6, and 6 to 4), and WCIX became WFOR.

Watching Channel 4 that night:

Watching Channel 6 that night:

Before then, affiliation agreements tended to be two years. I mean, how could you sign an affiliation agreement that’s longer than an FCC license to broadcast? That would be chutzpah! And if the station got in trouble and had its license revoked, then there wouldn’t even be a station affiliate partner.

Ansin held out and ended up with the new Fox network. He also had his news director Joel Cheatwood throw everything at crime-heavy local news — in which he could keep all advertising money – with younger, cheaper workers, and surprisingly it stuck, so everyone involved became a hero, the station’s style was copied everywhere and many working there departed for new, higher-paying jobs. And WSVN was temporarily taken off some hotel cable systems, so not to scare tourists!

Then look at San Francisco. NBC wanted to buy its longtime affiliate, KRON. The network really, really wanted to buy it. In 1999, the deYoung family decided to sell and NBC threatened to take away the station’s 50+ year affiliation and make the station worth hundreds of millions of dollars less, if it didn’t get to buy the station. (Can you say steal, extortion, or shakedown?) Still, KRON’s owners sold to a higher bidder, Young Broadcasting. NBC ended up making several more demands, which Young turned down, so KRON turned independent after all those years, at the end of 2001. (Young was bought by Media General, which was bought by Nexstar.)

kron

NBC pretty much invented its own Bay Area station, step by step.

KNTV 1KNTV in San Jose was an ABC affiliate that network didn’t want competing with its own San Francisco station, KGO-TV, in San Jose anymore. It agreed to take money from the Alphabet network and go out on its own — but it offered to pay NBC to affiliate with it. (Just like at the end of 2014, NBC got rid of WMGM in Atlantic City so it wouldn’t compete with its own WCAU in Philadelphia, but that station’s owners got nothing. Unfortunately, times changed.)

KNTV 2NBC had to get a new station and reverse compensation was a new, tempting concept. The FCC reclassified KNTV from a Monterey-area station able to be seen in San Jose, to an actual San Jose–San Francisco–Oakland station.

KNTV 3But the affiliation only lasted long enough for permissions given and the ink to dry. Weeks before the start of 2002, NBC bought KNTV for a fraction of KRON’s price. Finally, in 2005 and against KRON’s objections, NBC moved KNTV’s signal 52 miles closer to San Francisco, so people there could actually watch Peacock programming over the air again. (NBC apparently didn’t care about those people too much!) Now, it can’t be seen over the air in San Jose, but reread the words I just put in italics in the parenthesis.

KNTV 4Other fiascos: KNTV was over the air on Channel 11 but aired on cable channel 3 (conveniently next to KRON-Channel 4). Some genius running the transition decided to brand the station NBC3, which confused people to the east watching NBC affiliate KCRA in Sacramento, also a Channel 3. Then it became NBC11. Then simply NBC Bay Area.

See what I mean? Watch KNTV news opens through the years, from city changes to affiliate changes  to branding changes.

And Miami people, you’ll remember my former co-worker.

WHDH logo 1Now, take Boston from just last year. NBC wanted to own a station there. It insisted our old friend Ed Ansin sell his NBC affiliate WHDH-Channel 7 to them, just like it would’ve preferred back in Miami in the late 1980s. Anson refused yet again, saying NBC offered half what it was worth and trying to steal it.

(Yes, Ansin got back into business with NBC in Boston, rather than Fox, after CBS dropped WHDH, even after NBC dropped him in Miami. Why? To make money, of course!)WHDH logo 2

So in early 2016, NBC announced it would drop Ansin’s WHDH and start a new station called NBC Boston on New Year’s Day?

Where would that station be found? Nobody else was selling their station. NBC had ended up with New England Cable News, which was owned by Hearst and NBC parent company Comcast’s predecessor, until Hearst sold its share. Over the air, it already owned a weak Telemundo channel in the northern part of the market, WNEU-Channel 60 in New Hampshire. Its signal definitely wasn’t going to cover the entire Boston TV market over the public airwaves.

WHDH logo 3Ansin sued NBC again, claiming the poor people of Boston wouldn’t be able to watch NBC anymore, which kind of made him look like a monopolist. Lawmakers were also concerned, especially because if people had to buy cable to watch NBC, they would have to use Comcast which of course owns NBC! Regulations for fairness were put in place back when Comcast bought NBC Universal in 2011. For example, Comcast’s cable service couldn’t benefit from the ability of viewers to receive the network over the air, and NBC Universal programming had to be made available to any competing cable operators in town.

WHDH logo 4This is what the network did in 2016:

— NBC bumped the Telemundo signal to a WNEU sub-channel, and put NBC on the main channel.

— It bought WBTS-LD (low-powered) Channel 8 (which it couldn’t make more powerful without interfering with channel 8s in New Haven, Conn. and Portland, Maine.

— It leased a subchannel of WMFP (virtual channel 60.5) in Lawrence, Mass.

NECN Logo 2015

nbc bostonSo, by expanding NECN’s news department, it invented its own station out of nowhere!

That station, called WBTS-NBC Boston, went on the air Jan. 1, 2017. WHDH became an independent, added more news and lost some prominent people to the more prestigious NBC.

nbc10 bostonIn 2018, NBC added a channel-sharing agreement with digital Channel 44, under the license of Channel 15, a CD station meaning low power analog often with a digital companion.

It also changed the branding to NBC10, which is like repeating the San Francisco-Sacramento issue, because Providence NBC affiliate WJAR — seen on cable in Boston’s southern suburbs — is powerful on Channel 10. We’ll see how long that lasts!

So Boston got an extra station and most lost viewers since the pie had an extra piece. Was it worth it for NBC, or should it have just kept its affiliation with WHDH?

So Anton got shot down by NBC again, this time in Boston, and that could lead to several other, minor network affiliation changes. For example, in 2006, Ansin bought a second Boston station, CW affiliate WLVI, coincidentally from Tribune. (Just the signal, but not the building or workers. Everyone was laid off, maybe even the producer who beat me for an Emmy Award back in 1997!) Warner Bros. and CBS own the CW Network, and the Tribune stations were a big part of the affiliates. Since Tribune doesn’t own WLVI anymore and CBS owns former UPN independent WSBK, the CW affiliation could move there. (More on this later!)

wlvi 3

By the way, Ansin sold WLVI’s broadcast frequency in the FCC’s recent spectrum auction for an undisclosed amount that he told the Boston Globe was “a lot of money” (definitely hundreds of millions of dollars) and now that station shares WHDH’s channel.

There are several other examples:

In the mid-1990s, NBC decided to replace its Raleigh-Durham affiliate, WRDC-Channel 28, because it did poorly and didn’t carry all of NBC’s programs. That’s when The Outlet Company bought Channel 17, increased its power and changed its call letters to WNCN. Plus, there was already a relationship. Outlet owned powerful NBC affiliates in Providence (mentioned just above) and also Columbus, Ohio.

After a year, Outlet sold all three stations to NBC but that only lasted a decade. Repeat after me: It’s the money, and not what’s best for the viewer or community. In 2006, NBC sold all three stations plus its station in Birmingham to Media General. (Yes, that was NBC selling stations, the opposite of what this post is about!) The Media General time also lasted just a decade. NBC decided to affiliate with the more powerful WRAL, and WNCN soon became a CBS affiliate owned by Nexstar, after that company bought Media General.

Around the same time, NBC planned to sell its Miami station, WTVJ – weaker on Channel 6 after the dial swap – to Post-Newsweek, then the owner of ABC affiliate WPLG. That never panned out, despite both stations saying it would.

WPLG said it was going to happen:

WTVJ said it was going to happen:

Remember the rule about a company owning two of the four most powerful stations in a city.

And Fox played hardball to get a station in Charlotte, home of the NFL’s Panthers which started playing in 1995. One-time ABC affiliate WCCB-Channel 18 was one of Fox’s strongest affiliates and it had (and still has) its own news department.

Despite that, in 2013, Fox announced it was going to buy CW affiliate WJZY-Channel 46. The switch happened less than six months later. WCCB turned to the CW after 27 years with Fox. It’s now one of just three CW affiliates in the eastern time zone with its own newscasts, the others being New York and Indianapolis’ former CBS affiliate.

On the other hand, Fox’s WJZY carried 10pm newscasts from competing stations until starting its own newscasts in mid-December. The station tried experimenting but things didn’t go well, its news was ranked fifth in the time period and there was staff turnover from the top, down. Eventually, it became more traditional and a friend from Philadelphia became its news director.

So networks can create stations out of practically nothing, as we just saw Fox do.

Consider Los Angeles. The CW in there is KTLA, which is owned by Tribune and would be owned by Sinclair. There’s no reason Warner Bros. and CBS would keep the CW affiliation there when CBS has an independent station, KCAL, that could use it.

the CW

In Miami, if Fox buys WSFL, the CW affiliate now owned by Tribune could become a Fox affiliate if the network decides to drop WSVN. Then, WSFL’s CW affiliation would likely NOT go to WSVN but to WBFS, which is owned by CBS and a My Network TV affiliate, for what that’s worth. (Not much.) And that syndication service is owned by Fox!

MyNetworkTV

Would WSVN, dropped by Fox, become an affiliate of My Network TV, which is owned by Fox? Highly unlikely, I think. My Network TV doesn’t do well, Ansin would be angry, and even though he went back to NBC in Boston, My Network TV isn’t NBC.

Keep in mind, there are also examples where networks own stations but don’t put their own programs on those stations, because affiliating with competing stations makes more sense.

CBS owns Channel 44 in Tampa, but affiliates with Tegna’s Channel 10. It owns Channel 69 in Atlanta but affiliates with Meredith’s Channel 46. It owns Channel 11 in Seattle but affiliates with Cox’s Channel 7 (but it did air CBS on 11 for a few years.) It used to own Channel 34 near West Palm Beach but affiliates with Sinclair’s Channel 12.

Even in 1958, when CBS owned Channel 18 in Hartford, Conn., some viewers could watch CBS better on Boston and Providence stations, so it affiliated with Channel 3 (then WTIC-TV; now WFSB, where I went after leaving WSVN) and sold its Channel 18.

You get the picture. So who brings more to the table? WSVN can use CNN for news and not depend on Fox. Anything can happen, but you know what my money is on.

And please, if you like what you read here, subscribe with either your email address or WordPress account, and get an email whenever I publish.

7777

Something on my drive home from New York, Tuesday night, told me to write this post.