The case against us all paying for private schools

Several times a year, before elections, a man in Florida emails me about who to support in elections down there. The goal is to receive money (Isn’t that everyone’s?) for private schools. In this case, it’s Jewish religious schools. And that’s despite public schools being free for everyone – Jews too – and paid for with everybody’s tax dollars.

So don’t tell me there’s no alternative when public schools are required to bend over backwards to meet all students’ needs.

school student AThe first time I got the email, I wrote back, asking the nephrologist (a doctor specializing in the diagnosis and treatment of kidney diseases) how he got my name and my email address. He was very polite and offered to take me off. I said it wasn’t necessary. I really wanted to read what he had to say. Information is power and I was a teacher for eight years, spending several lousy months at a Conservative Jewish day school.

The private school was the worst of my experiences and probably the least educational of the three schools where I taught, including public schools in two Florida counties.

Most of the parents whose children I taught at the religious school wanted special programs, and they wanted their children in those programs with people of the same culture. There’s absolutely no question in my mind.

I briefly compared the different teaching experiences when I wrote about why I left the field in general, on the eve of my Florida certification expiring in late June.

hochberg

 

religionsSo the problem I had, personally, was “class” and not religion. I actually liked listening to the religious lessons, from attending the second grade morning prayer service daily, to sitting in on the religious classes in my classroom, while planning and grading papers. I didn’t have to, but I know the religious teachers appreciated it, since my presence helped the children’s behavior.

Yes, many students had behavior issues, just like at any other school. The only differences I noticed were race and their families’ wealth.

From what I saw, the parents paid tuition in the five-figures and knew they could get away with anything. There’s a true saying that children learn in three ways: by “example, example, example.” In other words, they watched their parents (children notice more than many adults believe) and were raised to feel entitled.

Keep in mind, I’m writing about one school. It was a Conservative Jewish one, and Conservative (with a capital C) meant that stream of Judaism was started to “conserve” religious practices, about 100 years ago, that the older Reform movement had given up. So Conservative doesn’t mean the opposite of liberal. It allowed egalitarian seating and the use of microphones (electricity).

In fact, these days, Conservative is pretty much considered liberal since Reform has been bringing back some tradition. It has become the most popular in America, taking Conservative congregants who want shorter services, musical instruments during services and intermarriage (usually as long as the couple promises to raise Jewish children). There’s also paternal lineage (Reform considers children with a Jewish father Jewish, as long as they’re raised Jewish), usually more English during services, and absolutely no questions about egalitarianism or same-sex couples getting married.

Of course, whatever a Jewish person’s thoughts are, they have to be comfortable with the specific synagogue they attend and that includes the clergy, other congregants and financial obligations. A school setting is similar.

Orthodox schools vary greatly, but most separate the boys and girls into different classes at some point. I don’t know whether religious schools or any private schools require teachers to be certified by different states, or whether they have to teach the state’s curriculum or administer standardized tests, but I’m pretty sure it varies.

Grown-ups whose parents had them attend some Hasidic schools are now angry and feeling hopeless, since they know Jewish law and are good at Yiddish, but illiterate in English! There is hardly any secular instruction. See recent articles here, here, here and here, one of which says a New York state senator refused to sign off on the state budget unless Hasidic schools in and around NYC

“were given more autonomy over curricula.”

That’s despite the article saying most of the students

“are doomed to a life of struggle and poverty.”

Of course, religious schools are free to teach anti-gay hate, or that men and women have different roles, or that evolution is science fiction. That’s the case and if you don’t believe me, look at Congress or too many state legislatures!

So this morning, I got this email with the subject line,

“The Future of the Florida Jewish Community Will Be Decided November 6,”

since we Jews are always scared of the worst possibility.

email

Keep in mind, there are plenty of issues with Andrew Gillum but they involve separate subjects. Ron DeSantis is far right-wing. I’ve told plenty of people I’m happy to not have to choose in the Florida governor’s race.

Ron DeSantis (R) and Andrew Gillum (D)

For U.S. Senate, he endorsed the current two-term governor who has his work cut out for him with Hurricane Michael, and will for awhile. How he performs may change some voters’ minds, but the Florida Democratic Party claimed Rick Scott “oversaw the largest Medicare fraud in the nation’s history” and PolitiFact Florida rated the claim Mostly True. Still, he was elected twice since then. Senate incumbent Bill Nelson is running for his fourth term. As for the Iran deal, which I was also totally against, I don’t think the reference was appropriate for endorsements on a single-issue. The author basically said so when he mentioned his group’s mission at the end.

Gov. Rick Scott (R) and Sen. Bill Nelson (D)

Right: A liquor store in Panama City Beach around landfall.

I don’t know enough about the state attorney general candidate but am glad the current one is finally stepping down, and I’m impressed the endorsed CFO candidate is a Democrat, simply because they rarely get this guy’s recommendations. Every good cause should have bipartisan support, as party majorities rotate from one to the other, and back. The only variables are how often, and how wide the margin is.

I had some questions and wrote back, specifically about tax money from the public going to rabbis.

i wrote

And as he did some years ago, he politely answered. I honestly can’t challenge him since seems to know the subject and how to explain it, having studied it for years.

his answer

I can’t say I agree with laundering public tax money so it goes towards religion. That’s different that paying a religious organization for doing secular work.

Jeb Bush's Facebook page
from Jeb Bush’s Facebook page

This is the land with the legacy of Jeb Bush, who accelerated the number and importance of standardized tests more than anyone could imagine. He and his friendly legislature also found ways to get millions of dollars for money for school choice. (Sounds great, doesn’t it?) Count the ways you can take advantage, here.

And then there are charter schools that are public – paid for with money taken from school districts and required to administer state tests – but run by outsiders, often companies, out to make money. And studies have gone back and forth whether they get better results than traditional public schools, despite being able to turn away students, pretty much at their will. (That’s as if test scores are the only surefire way to judge education.)

The man who emailed represents a group called Jewish Leadership Coalition and its Facebook page says it’s “a non-for-profit 501(c)(4) Social Welfare Organization comprised of various Jewish leaders and organizations that have joined together to advocate for greater public funding for secular education in Jewish day schools.”fb jewish coalition

It gives a website that doesn’t seem to work, and doesn’t come up in searches, but this 2013 article announced that it started and who would benefit from the money.

ou jlc
https://www.ou.org/news/jewish_leadership_coalition/

The families whose children go to these schools tend to have more kids than the average American family, and they eat only kosher food. The costs add up. So do the number of students!

Other states with large Jewish populations have groups similar to the one above. This website helps parents in six states get government money to pay tuition that public schools don’t charge.

teach advocacy
https://teachadvocacy.org/

I understand parents with strong religious beliefs want their children brought up in their faith and to have extensive knowledge of it. That’s very difficult in a 24-hour day, where students receive a well-rounded education so they can become professionals who can contribute to society.

clock school

Outside of school these days, “free time” seems to be the “in” thing. Competing with that are all the extracurricular activities parents sign their children up to do, even at the school where I taught. It was a way to make money. Perhaps some of that has to go. Nobody can have it all.

money dollars

The rich make teacher unions look like the boogeyman, as you saw in the response to me, as if all they do is take money. Unions don’t want to protect bad teachers. (I’ve been a shop steward, but it wasn’t my idea.) They want good teachers and to see that those good teachers get the protections like a fair contract and the due process they deserve – to avoid being taken advantage of by bad administrators, not to mention parents who think they know more about education than the supposed experts.

In May, a religious friend conducted this Facebook poll:

Facebook poll

I think the principal was out of line and probably ruined his relationship with this “special needs” student, which may have been hard to build and would probably be harder to rebuild.

I responded.

Facebook response

The man who simply said “They listen to their parents” has a wife who is Director of Special Programs at – you guessed it – a (different) Jewish day school!

It’s natural in every financial transaction that the buyer wants to pay less, while the business (or school) wants more. There has to be a fair solution.

And for years, I’ve had what I consider the perfect solution.

I think public school teachers hired by the district should go to the private schools and teach English, math, science and social studies. Perhaps also electives like physical education, music and art. That would be half the day, and it would be paid for the same way public schools pay for educators and materials. Any tuition crisis would be instantly alleviated!

In my solution, the religious side could teach its material during the other half of the day. So half the school would study religion, and the other half would do secular studies, and then they’d switch!

half

What about religious holidays, like half the month of September and the entire eight days of Passover? The schedule could be adjusted. The public school teachers would volunteer to teach at these schools, especially those who take off for all the holidays anyway. It would be a blessing for the religious school parents to have their children in school while they prepare for the holidays, rather than watching over them because school is canceled, so their teachers could take off to prepare for their own families!

Also, the public school teachers would teach the public school curriculum with no interference, and students would take the same tests as the rest of the general population (without overkill for anybody). Plus, the students would be exposed to people who don’t all look, sound or believe like them.school crossing sign

I want to know what you think about this.

It would also eliminate the worst thing that happens: Parents not sending their children to public schools, but taking the scarce money devoted to education away from them. Which state’s legislature pays enough for quality schools? What school system has enough money to really do its job right? Who pays their teachers what they deserve as professionals? What district gives every one of its poorest students equal access to a quality education at their neighborhood school?

In February, USA Today published a list, ranking the states by the quality of their schools. (Eight of the top nine, and ten of the top 12, are states between the mid-Atlantic and New England! Take that for what it’s worth.) Florida ranks number 29 and the lead to the article on the Sunshine State is pretty grim:

“Florida’s public schools receive some of the lowest funding of any state school system in the country.”

Read the article for the state rankings (luckily all on one webpage) and the results of being too cheap when it comes to educating children, but there’s one I have to share: Florida is 48th out of 50 in the percentage of adults, ages 25-64, with incomes at or above the national median. In other words, you get what you pay for and this is pitiful! Imagine who in the U.S. is behind Florida, despite all the visitors who go there and spend money!

I’ll tell you that your child’s teacher is most important person in the school, besides the students, and every school in every state has good ones and bad ones. Hopefully those bad ones don’t last long but the good ones can be convinced to stay, and we all know money talks.

So do you think my compromise idea would work? Is it at least worth a try? How would you tweak it?

Please leave your comments in the section below, and don’t miss out. If you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. I’m also available for writing/web contract work. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/lennycohen

Advertisements

Media mega-merger may be moving closer, impacting Miami

I’ve avoided writing much about Sinclair Broadcast Group trying to buy Tribune Media because I’ve been busy and I don’t want to jinx any possibility the merger will fall through.

But there has been some news, and the biggest for a local TV market could be Miami/Fort Lauderdale (of course!).

feature no sinclair tribune miami

You’ll remember, one of the biggest, nastiest TV station groups has been trying to buy another biggie. (Click here for the official Federal Communications Commission docket.)

Of course, I’m referring to Sinclair Broadcast Group doing everything it can to spread its conservative information campaign to most of the U.S. that the company doesn’t already reach.

One week ago, TVNewsCheck‘s Harry Jessell noted,

For nearly a year, Sinclair has been screwing around, working every angle in its grim determination to hang on to every Tribune station it could in the face of FCC ownership caps and Justice Department antitrust limits.”

But the deal announced in May, 2017, still hasn’t happened.

To follow through, it would need government approval: from the Justice Department for antitrust worries and the FCC to approve ownership limits. (And Sinclair may have already gotten “help” from FCC chairman Ajit Pai, who was selected by President Trump. Pai is now under investigation by his own agency’s inspector general. Keep reading.)

— UPDATE: The FCC inspector general cleared Chairman Ajit Pai of being unfairly biased in favor of the Sinclair Broadcast Group–Tribune Media merger. —

The $3.9 billion deal would still require a number of stations to be sold. The questions partially responsible for holding things up were how many, and in which cities? About six weeks ago, I explained TV ownership limits are very complicated, with four rules in play: 1. national TV ownership, 2. local TV multiple ownership, 3. the number of independently owned “media voices” – 4. and at least one of the stations is not ranked among the top four stations in the DMA (that’s the “designated market area” or city, and ranking based on audience share), and at least eight independently owned TV stations would remain in the market after the proposed combination.

angry womanPlus, there have been literally thousands of complaints from activists who know how important this is. Click here to see 4,497 total FCC filings since July 5, 2017, including 891 in the past 30 days. THANK YOU if your name is on the list! Keep reading for directions on how to say no.

Now, click here to see some of the “33 concurrently filed applications on FCC Form 315 that seek the Commission’s consent to a transaction,” back in July, 2017, and what the companies consider “Public interest benefits of the transaction.” You’ll soon know better if you actually believe there are public interest benefits! You’ll also notice the companies fighting for every last station they could, to grow even larger.

sinclair broadcast group

On April 24, The Wall Street Journal reported Sinclair “reached deals to sell nearly two dozen television stations as it works to get regulators to sign off on its purchase of Tribune.”

Sinclair said it’ll spin off 23 stations in 18 markets – some owned by Sinclair and others by Tribune.

Also on April 24, Deadline magazine reported, “Sinclair expects the transactions for the station sales to close the same day the Tribune deal is approved, and now estimates it all will be wrapped up by June.”

Folks, that’s next month!

So let’s take a look at the “List of stations to be divested,” filed with the FCC in April. Click here for the complete 138 pages.

These are the stations currently owned by Sinclair that would be divested only if the merger goes through…

sinclair divest

and these are the stations currently owned by Tribune.

tribune divest

So now we know who is expected to own the stations a Sinclair-Tribune combination would not be allowed to keep. Unfortunately, it’s not as clear as the charts above that list call letters and cities.

First, the official licensee could have a different name but we know we’re dealing with stations owned by Sinclair and Tribune.

More importantly and suspiciously is the last column, called Buyer. That’s because Sinclair has been the king of using shell companies to get around ownership rules. These corporations are either owned by the Smith family that owns Sinclair, or others that let Sinclair program them through local marketing agreements. Sinclair doesn’t technically own all those stations, but operates them as if they do.

So let’s take a look.

Cunningham Broadcasting

Cunningham Broadcasting Corporation is the most controversial. It calls itself “an independent television broadcast company that, together with its subsidiaries, owns and/or operates 20 television stations in 18 markets across the United States.”

First, notice “owns and/or operates.”

As for independent, Wednesday, Forbes magazine (not a liberal publication) put out an article called “Meet the Billionaire Clan Behind the Media Outlet Liberals Love To Hate” and it described Sinclair’s owners and their ties to Cunningham.

“The Smith family, which includes brothers David, Robert, Frederick, J. Duncan and a flurry of family trusts, is worth a combined $1.2 billion, Forbes estimates, based on the family members’ ownership of stock in publicly traded Sinclair Broadcasting, share sales over the past 15 years, dividends and some private assets,” it read.

“Revenues have increased 281% over the last decade to $2.7 billion in 2017, while Sinclair’s share price has increased 367% over the same period, pushing its market capitalization up to a recent $3 billion. All of this growth has occurred under the control and oversight of David Smith, 67, the chairman and former CEO of the company, as well as the son of the company’s founder Julian Sinclair Smith,” it continued.

Jessell of TVNewsCheck reported, “Its financials are consolidated with Sinclair’s in its SEC filings and earnings reports.”

Forbes quoted Daniel Kurnos, an analyst at Benchmark Capital, as saying, “Sinclair plays some of the hardest ball of anyone,” from acquiring stations to negotiating advertisement pricing and retransmission fees, which are some of the highest in the business.

SIDEBAR: Wednesday, The TV Answer Man Phillip Swann reported PlayStation Vue removed Sinclair-owned local stations affiliated with Big 4 networks from its streaming lineup without an explanation. Just Tuesday, subscribers got an e-mail that live channels would be replaced May 1 (that day) with an On-Demand version.

PlayStation Vue

Sinclair said it pulled the stations and blamed “Sony (for) failing to comply with certain contractual provisions.” It didn’t elaborate but urged Sony subscribers to consider other video distributor options, including Sony competitor YouTube TV.

Sony hasn’t commented.

The Baltimore Sun reports, “Sony describes PlayStation Vue as a live streaming TV service for up to five devices at once that offers sports, news and other programs along with premium channels and a cloud DVR.”

BACK TO THE STORY: Under David Smith, who wouldn’t comment for the article, Sinclair went from three cities – Baltimore, Pittsburgh and Columbus – to what it is today.

sinclair before tribune
Sinclair today, without Tribune

“To ‘purely make money’ in a scale-oriented business, David bought up as many broadcast stations as possible. First he concentrated on secondary markets, like Memphis, St. Louis and San Antonio, where operation costs were cheaper than in places like New York or Chicago.

“‘I believed that certain things were going to happen in the television industry, the most important being consolidation,’” David told Forbes in 1996.

So much for public service!

But then came the controversial Cunningham, arguably rigging the system.

“In the 1990s, the company pioneered a technique to circumvent an FCC rule limiting ownership of more than one TV station per metro area. David’s mother, Carolyn Smith, started another business, Cunningham Broadcasting. Following Carolyn’s death in 2012, most of the ownership of Cunningham Broadcasting shifted to a family trust, which is included in the overall Smith family valuation.”

So Cunningham really isn’t independent, as its website claims!

Known as “Glencairn, Ltd. prior to 2002,” it got into some trouble back in 1998. In July of that year, Broadcasting & Cable magazine reported,

PUSH pushing FCC over Sinclair/Glencairn

“The Rainbow/PUSH Coalition is raising questions at the FCC about whether Sinclair Broadcasting is exercising control over a minority-headed TV group with which it has struck a series of local marketing agreements (LMAs).

“In a July 1 filing at the FCC, Rainbow/PUSH said it plans to study whether the LMA deal between Sinclair’s KABB(TV) San Antonio and Glencairn’s KRRT(TV) Kerrville, Tex., violates the commission’s prohibition against common ownership of two local stations. (The rules were more strict then.)

“‘Rainbow/PUSH has not had an opportunity to fully research this matter, and thus preserves here the question of whether Glencaim is the alter ego of Sinclair,’ the group told the FCC.”

More than three years later, in Dec., 2001, Broadcasting & Cable was finally able to report the decision.

FCC fines Sinclair for Glencairn control

“Sinclair Broadcasting exercised illegal control of business partner Glencairn Ltd., the FCC found Monday after three years of investigating the companies’ relationship.

“Each company was fined $40,000 but escaped tougher sanction sought by civil rights groups-a government rejection of Sinclair’s request to buy 14 stations from Sullivan Broadcasting.

“The commission’s three Republicans judged that the companies were liable for misinterpreting FCC policies, but found they did not intentionally mislead the agency about compliance.

“Democratic Commissioner Michael Copps wanted the FCC to pursue a tougher sanction and voted to designate the station sales for hearing in front of an administrative law judge.

“Sinclair has repeatedly ‘stretched the limits’ of FCC ownership rules, he said.”

lisa asher
http://cunninghambroadcasting.com/about-us/

Back to the Forbes article, last year, Cunningham paid Sinclair more than $120 million for running its stations. Also, Cunningham admits its treasurer and chief financial officer, Lisa Asher, worked as Sinclair’s assistant controller before moving over in 2002.

So we know Cunningham, set to buy Tribune stations in Dallas and Houston, appears to be a shell company, and we can make bets who will operate and control it if the Sinclair-Tribune deal ever comes to fruition.

But there’s a lot more evidence.

Cunningham is headquartered near Sinclair in Maryland, which is very convenient since

“Cunningham Broadcasting owns the FCC broadcast licenses and operates through various management agreements with Sinclair Broadcast Group, Inc. WNUV-TV in Baltimore, Maryland; WTTE-TV in Columbus, Ohio; WMYA-TV in Anderson, South Carolina; WRGT-TV in Dayton, Ohio; WVAH-TV in Charleston, West Virginia; WDBB-TV in Bessemer, Alabama; WBSF-TV in Flint, Michigan; WGTU-TV in Traverse City, Michigan; KBVU-TV in Eureka, California; KCVU-TV in Chico-Redding, California; WEMT-TV in Greeneville, Tennessee; WPFO-TV in Portland, Maine; WYDO-TV in Greenville, North Carolina; and KRNV-TV & KENV-TV in Reno, Nevada.”

Fox TV stations

Looking at its list of stations — something the Fox Television Stations Group never posted on its own website despite me calling them out for it herehere, here, here (so far in no particular order, although I may have missed a couple), and my favorite, here — you may realize Sinclair recently bought Bonten Media Group (Disclosure: I used to be Digital Media Manager at the former Bonten’s WCYB but left before the sale.) but Cunningham bought the stations Bonten operated. Notice those stations listed on the website have no websites of their own. And I’ll get back to Fox later. I’ll bet they can’t wait!

WBFFAnother dead giveaway is that Cunningham is based at 2000 W. 41st Street, Baltimore MD 21211 and coincidentally, Sinclair flagship WBFF-45 (Fox affiliate) has the same address!

But not just WBFF.

WNUVSo is WNUV-54 (CW affiliate), which says it’s “owned and operated by Cunningham Broadcasting Corporation and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.”

(Sinclair, the corporation, is based in nearby Hunt Valley, MD.)

But that’s not all, folks!

WUTBThere’s still WUTV-24 (MyNetworkTV affiliate), with the same look as the other websites, which says it’s “a SBG Television affiliate owned and operated by Deerfield Media, Inc and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.”

Deerfield, with apparently no website of its own (so see Wikipedia’s take), is another of the shell companies, formed in 2012 but not involved in the proposed Tribune transaction.

How’d that happen?

In Nov., 2012, TVNewsCheck reported,

“For years (before 2012), Fox Television Stations’ WUTB Baltimore gave Fox considerable leverage in its sometime contentious affiliation negotiations with Sinclair Broadcast Group.

“If Sinclair ever got out of line, Fox could threaten to yank its affiliation from Sinclair’s flagship station WBFF Baltimore and move it to WUTB.

“But last May, Fox relinquished that leverage when it extended its affiliation with WBFF and 18 other Sinclair stations for five years starting Jan. 1, 2013, and granted Sinclair an option to buy WUTB.

“Sinclair is now exercising that option by assigning it to a third party, Deerfield LLC.

“According to an FCC filing seeking approval of the deal, Deerfield is buying WUTB and allowing Sinclair to run the MNT affiliate through joint sales and shared services agreements.

“The deal gives Sinclair a virtual triopoly in Baltimore where it also operates CW affiliate WNUV, which is owned by Cunningham Broadcasting, Sinclair’s longtime duopoly partner that is controlled by trusts for the children of Sinclair’s controlling shareholders.”

But Sinclair and Deerfield were already in cahoots.

Months earlier, in July, 2012, MarketWatch reported Sinclair intended

“to buy six television stations from Newport Television LLC for $412.5 million and agreed to buy Bay Television Inc. for $40 million. … Sinclair also agreed to sell the license assets of its San Antonio station KMYS and its WSTR station in Cincinnati to Deerfield Media Inc. Sinclair will also assign Deerfield the right to buy the license assets of WPMI and WJTC in the Mobile/Pensacola market, after which Sinclair will provide sales and other non-programming services to each of these four stations under shared services and joint sales agreements.”

The next day, TVNewsCheck reported,

“Sinclair Broadcast is getting six stations in five markets for $412.5 million:
— Cincinnati (DMA 35) — WKRC (CBS)
— San Antonio, Texas (DMA 36) — WOAI (NBC)
— Harrisburg-Lancaster (DMA 41) — WHP (CBS)
— Mobile, Ala.-Pensacola, Fla. (DMA 60) — WPMI (NBC) and WJTC (Ind.)
— Wichita, Kan. (DMA 67) — KSAS (Fox)

“Sinclair is also acquiring Newport’s rights to operate third-party duopoly stations in Harrisburg, Pa. (CW affiliate WLYH), and Wichita, Kan. (MNT affiliate KMTW). Those rights include options to buy the stations. …

“While Sinclair was buying, it was also selling.

“It said it would spin off its CW affiliate in San Antonio (KMYS) and its MNT affiliate in Cincinnati (WSTR) to Deerfield Media Inc., presumably to comply with the FCC ownership limits. In the deal, Deerfield also picks up an option to buy two of the stations it is acquiring from Newport, WPMI-WJTC Mobile, Ala.-Pensacola, Fla.

“Sinclair said it intends to ‘provide sales and other non-programming services to each of these four stations pursuant to shared services and joint sales agreements.’

“In yet another deal, Sinclair said it is buying WTTA Tampa-St. Petersburg from Bay Television Inc. for $40 million. Since 1998, Sinclair has operated WTTA pursuant to a local marketing agreement.”

And that was the start of the Deerfield connection!

tv airwaves

Even more telling is that Deerfield’s WUTV moved from Channel 24 (24.1) to 45.2, which is a subchannel of Sinclair’s WBFF! The website doesn’t tell why. It just explains to viewers watching over the air with an antenna how to rescan, but the reason is really the FCC’s recent spectrum auction.

With three stations realistically (unless you prefer names over control), Sinclair was in a great position to sell off some spectrum space and make even more money. This website shows Channel 24 will go off the air and the owner (or operator?) will get $122,912,964 for its spectrum.

SIDEBAR: The purpose of the reverse auction is “broadcaster licensees bid (low price) to relinquish spectrum usage rights.” Then, “the FCC will reauthorize and relicense the facilities of the remaining broadcast television stations that receive new channel assignments in the repacking” so the remaining stations are close together and that will happen in waves because there are so many. And finally the FCC will sell that spectrum to commercial wireless service providers (high price) to expand mobile broadband services. (That has all happened already except for stations moving to their new assignments.)

It looks like stations sold $10 billion of spectrum and wireless providers bought $19 billion, so the FCC made money.

BACK TO OUR STORY: So for those of you in Baltimore, do you need to reach the newsroom, are you looking for a job (Would they hire me for my investigative work?), or interested in inspecting the FCC public file of any of the three stations? All the information is the same, from address to phone numbers, and we already established three stations in one city are not allowed!

To the next perspective buyer…

hsh Howard Stirk HoldingsHSH stands for Howard Stirk Holdings, and is owned by conservative journalist, entrepreneur and producer Armstrong Williams. Wikipedia described Howard Stirk Holdings as “a media company affiliated with Sinclair Broadcasting that has made numerous television station purchases.”

Don’t believe it? It’s somewhat true, after a controversial beginning.

In a Broadcasting & Cable article on the news section of HSH’s website dated July, 2013, and was written in first-person, Williams mentions suing the FCC for not reviewing

“its broadcast ownership rules every four years. …

“This is one of the reasons why my company, Howard Stirk Holdings, LLC (HSH), has sued the FCC. As an African American licensee of two television stations, I believe that by refusing to complete its 2010 quadrennial review, the FCC has unlawfully withheld taking an action required by Congress and the law, and thus is arbitrarily and capriciously retaining burdensome regulations that are no longer in the public interest.”

Williams was angry the FCC “adopted a new rule restricting joint sales agreements (JSAs) between television broadcasters in the same market.”

He claimed, “It effectively slams the door shut on an important gateway to enhancing localism, viewpoint diversity, and opportunities in broadcast television ownership by minorities and underrepresented groups.”

But there’s more.

Armstrong Williams talked about the impact of a March 31, 2014, Federal Communications Commission (FCC) ruling that television station owners cannot control more than one station in the same local market via the use of joint sales agreements and shared services agreements, often known as “sidecar” deals. Mr. Armstrong, who owns two TV stations through a sidecar agreement with Sinclair Broadcasting, argued that the ruling could cause minority owners, and small station owners more generally, to be forced out of existence.”

That’s from a C-SPAN article on the news section of HSH’s website dated April, 2014, where you can watch the whole interview.

Washington Times article from a few weeks earlier, on the same News page as the others on HSH’s website, said,

“The FCC, backed by the Obama administration Justice Department, argues that broadcasters have used the shared-service, or “sidecar,” arrangements to circumvent long-standing rules against owning multiple television stations in a single market, allowing them to raise ad prices and weaken market competition.”

armstrong williamsWilliams and his supporters suggest a more partisan motive: his conservative views.

In fact, it seems every article in HSH’s News section mentions Sinclair or those joint sales agreements designed to get by without abiding by the FCC’s ownership rules!

In other words, he was a great partner for Sinclair since he’s a minority (but without the views of most other minorities) and they’re both making money by using each other!

But I found it eventually gets somewhat better.

hsh jobs
http://www.hsh.media/search-openings/

Howard Stirk Holdings’ website’s Content Creation page calls it “a leading broadcast television company” but have you heard of it before starting this article? The page doesn’t say how many TV stations it owns or operates on its own. Even the page to search job openings offers no links (except the top navigation which doesn’t say much), and that includes its Terms of Service and Privacy Policy.

Something was obviously wrong, so I turned to the FCC and found no entities or file names from before 2012.

Then I went to Wikipedia and read Williams helped Sinclair buy Barrington Broadcasting in late 2013, so he got stations in Flint, MI, and Myrtle Beach, SC, but they remain operated by Sinclair. They’re actually his only stations run by Sinclair and remember, at the time, his company was accused of “acting as a ‘sidecar’ of Sinclair to skirt FCC ownership rules.”

But that was then.

A year later, he actually, really bought three stations from Sinclair: one in Charleston and two in Alabama.

Charleston wasn’t planned. The first two paragraphs from a Sept., 2014, Broadcasting & Cable magazine article is posted on HSH’s website’s News section.

Howard Stirk Holdings Grabs WCIV for $50,000

“Howard Stirk Holdings, run by Armstrong Williams, has agreed to acquire WCIV Charleston for $50,000. Sinclair picked up WCIV, an ABC affiliate, when it acquired Allbritton. While Howard Stirk is acquiring the license, among other assets, it and Sinclair will share some aspects related to the station, and Sinclair will provide services.

“‘We’ll continue some of the wonderful business relationships we have with them,’ said Armstrong Williams, principal at Howard Stirk Holdings.”

WCIV’s services came up because of a tangled web of local marketing agreements. There were ownership conflicts over licenses and other assets of three stations.

charleston 36Sinclair owned MyNetworkTV affiliate WMMP-36 for years. Then, in 2001, it bought and spun off Fox affiliate WTAT-24 to Glencairn (to become Cunningham) and crafted a local marketing agreement between the two stations. That got Sinclair fined Sinclair $40,000 for illegally controlling a duopoly.

But in 2013, Allbritton sold its entire television group, including ABC affiliate WCIV-4, to Sinclair, which intended to sell WMMP’s license but still control it. Thus, three stations!

Unfortunately for Sinclair, WMMP had that local marketing agreement with WTAT. So Sinclair decided to cut ties from WTAT, keep the more established WCIV and sell WMMP.charleston 4

But Sinclair told the FCC it couldn’t find a buyer for WMMP, so it would shut down WCIV and keep WMMP because its facilities were better — but move WCIV’s affiliation and all its programming to WMMP. Then, WMMP’s programming including MyNetworkTV would move to a subchannel.

Instead, Sinclair filed to have WCIV’s license sold to HSH to avoid shutting it down. Thus, the low price of $50,000. Then, the two stations swapped licenses, Sinclair let Williams’ WCIV share studio space at WMMP’s facilities and Williams explained he hoped to “continue some of the wonderful business relationships we have with [Sinclair]” through the deal — but operated independently from Sinclair.

Shortly after, this page on the company’s website’s News section lifts the first four paragraphs from a Feb., 2015, Broadcasting & Cable magazine article.

Howard Stirk Acquires KVMY Las Vegas

“Howard Stirk Holdings has agreed to acquire KVMY, the Las Vegas MyNetworkTV affiliate, for $150,000. Armstrong Williams is the principal at Howard Stirk, which is closely aligned with Sinclair. The price reflects $25,000 for the equity assets, including the FCC license, and $125,000 for the transmission assets.

“According to the following, Howard Stirk ‘acknowledges that it is not buying the Business of KVMY-TV as a going concern.’” (There was a call letter and affiliation change, but Howard Stirk Holdings runs several digital subchannel networks on the signal.)

“In September, Sinclair agreed to acquire NBC affiliate KSNV Las Vegas for $120 million. It also owns CW outlet KVCW.

“Last year, Howard Stirk Holdings acquired the license and other assets to WCIV Charleston from Sinclair for $50,000.”

So they’ve been in business several times, and it may not be over.

George W BushSome more about Williams: In 2004, the Bush administration paid him $240,000 to promote the No Child Left Behind (NCLB) law on his nationally syndicated TV show and urge other black journalists to do the same. USA Today reported the campaign was part of an effort to build support among black families and Williams was “to regularly comment on NCLB during the course of his broadcasts” and interview Education Secretary Rod Paige for TV and radio spots that aired during the show. Williams said he understood critics could find the arrangement unethical, but “I wanted to do it because it’s something I believe in.”

Two years ago, The Washington Post reported Williams settled a sexual harassment and retaliation suit filed by a former salesman at a DC Jos. A. Bank. Court records reportedly showed the complaint alleged Williams had sought sexual favors after befriending and mentoring the other man. That man did get jobs at the Washington Times and then at a Howard Stirk Holdings TV station, but he lost that job.

It wasn’t Williams’ first such situation.gavel judge

In 1997, Williams’ former personal trainer-turned-producer sued him, contending he “repeatedly kissed and fondled him for almost two years,” before being fired. Williams claimed he was fired for incompetence. That case was also settled.

Bottom line: As of now, Howard Stirk Holdings owns seven stations. Two are in the same Anniston-Tuscaloosa-Birmingham, Ala., market, and Williams’ first two are still run by Sinclair. Now, after other purchases, he’s expecting to buy three more if the Sinclair-Tribune merger happens.

standard media

Then there’s Standard Media Group. I hadn’t heard of them either. Its website says Standard General was founded in 2007 and is pretty much an investment advisor, but getting into the broadcasting business. We’ll see how long that lasts. Investment firms are more likely to sell than others with broadcasting in their blood, especially ones who invest in their communities.

Now, if the deal goes through, it’ll fulfill its “goal of swiftly building a substantial broadcast television group with a strong and diverse voice” that includes four state capitals.

The stations are Fox affiliates except where noted: Oklahoma City, Grand Rapids, York PA, Greensboro NC (ABC), Richmond, Sinclair’s role in a Wilkes Barre Fox-CW-MyNetworkTV triopoly, and Des Moines.

meredith corporation

You may have noticed Meredith Corp. on the list of buyers. TVSpy noted Meredith “has signed a deal to acquire KPLR (CW) from Tribune for $65 million, pairing it with KMOV (CBS) which Meredith has owned since 2013. … Sinclair already owns KDNL (ABC) and will also own KTVI (FOX) in the market.” Great for owners’ synergies. Bad for the number of independent voices in such a big city. Which do you care more about?

WGN-TV

Of the other big city stations, Tribune’s legendary WGN-TV9 is supposed to go to WGN TV LLC but that’s really code for Steven Fader, a Maryland auto dealer and business associate to Sinclair chairman David Smith, for a mere $60 million. Sinclair would also have an option to buy WGN-TV outright within eight years and you know it’s counting on the FCC to relax its ownership rules even more within that time frame!

Concerning WGN, there are now plans for a Sinclair news channel. Yesterday, Politico reported,

“Sinclair Broadcast Group, which for months has denied any interest in challenging Fox News while awaiting approval of a merger with Tribune Co., is gearing up to do just that.”

TVNewser put it this way:

“Even though Sinclair CEO Chris Ripley has said a 24-hour national news network is not in the works, his boss (David) Smith seems to like the idea of a few hours of prime time opinion programming to challenge Fox News.”

Fox News is carried in more than 90 million homes, compared to 80 million for WGN America which Sinclair would own if regulators approve, and 55 million for the Tennis Channel which Sinclair already owns.

If your cable or satellite company doesn’t offer either of those last two, then expect it to get a call when any deal with Sinclair is about to expire.

Politico quotes “a person familiar” saying “Smith has been holding meetings with potential future employees, including former Fox News staff members, and laying out a vision for an evening block of opinion and news programming that would compete with Fox’s top-rated lineup.”

So, the discussions are over “a block of at least three hours, but also potentially up to six. Smith is settled, though, on basing his new operation in Washington, D.C.” That’s because the company already owns local station WJLA-7, where it produces some of its national content.

Greta Van Susteren Wikipedia
Wikipedia

One apparent Sinclair target is former Fox News host Greta Van Susteren, who left the network in Sept., 2016, and then had a short stint at MSNBC before signing on with Voice of America. Van Susteren wrote in an email she has spoken with Smith.

“If the Sinclair deal happens, I might talk to him further. … but it would have to be something that would not take me from VOA,” Van Susteren said.

“Other potential hires are former Fox anchor Eric Bolling and reporter James Rosen,” who both left Fox under sexual harassment allegations. Neither admitted whether they met with Smith or other Sinclair executives.

Talks with former Fox host Bill O’Reilly reportedly fell apart.

The slant of a national news block hasn’t been decided. We know where Sinclair stands, politically, but TVNewser notes, “There are already national challengers from the right, including Newsmax TV and OAN.”

WPIX

And in the nation’s largest market, Tribune’s WPIX-11 is now off the market. It was supposed to go to Cunningham for a mere $15 million. That’s pennies on the dollar, and it would’ve been run by Sinclair. Now, it’ll just go to Sinclair so it’s not on the list.

Tribune Broadcasting Company

But what about those TBDs (to be determined)? They are all owned by Tribune: the Fox affiliates in San Diego, Seattle/Tacoma, Cleveland, Sacramento, Salt Lake City and Denver, and the CW affiliate in Miami/Fort Lauderdale.

And you may have noticed Rupert Murdoch’s Fox conglomerate was not listed as one of the buyers, but that’s sure to change.

The Hollywood Reporter wrote, “Sinclair and Tribune have been negotiating a sale of up to 10 stations to 21st Century Fox, and those talks are still proceeding.”

Jessell of TVNewsCheck was more direct, saying all Sinclair

“has to do now is wrap up its negotiations with Fox. I don’t know what’s delaying that deal, except that neither Fox nor Sinclair is famous for making concessions. Once Sinclair does that, it can finalize its application and the FCC can complete it long-stalled review.”

Those greedy bastards are going to end up screwing everything up for themselves (which I’d love to see happen), and you’ve only read about half of the plans, so far!

Fox network

First, Fox actually used to own the Cleveland, Salt Lake City and Denver stations but sold them to a company called Local TV which sold itself to Tribune. So much for Fox — selling stations and then buying them back later — caring about communities. IMHO, that company can’t make a case for a second chance at ownership.

But now, 21st Century Fox plans to sell off most of its assets like its studio, cable networks and regional sports networks to Disney – keeping just its Fox News Channel, Fox Business Network, its FS1/FS2 cable sports channels, adding to its TV stations, and its network, which will focus on live events, especially NFL Football. The new, smaller company is being referred to as New Fox.NFL Logo

That’s the reason Fox has tried to own stations in cities that have NFC conference football teams since it got the rights to most of their away games in 1994 – and even trade or sell other stations for them – despite the fact a regular season of 16 games could mean the home audience would see its team play about 12 games a year on its local Fox station, unless the team makes the playoffs.

Whether paying a fortune for NFL rights that keep skyrocketing is questionable. It wasn’t questionable in 1994 when Fox arguably overpaid the NFL to get the New World stations to switch away from the Big 3 networks. We’ll see about Fox doing the same on Thursdays, when it doesn’t have popular programming.

Thursday Night Football logo

Fox even got its hands on Cox’s KTVU in San Francisco (with an NFC team, the 49ers, and the AFC Oakland Raiders across the bay will now be moving to Las Vegas in 2020) and give Cox its own stations in Boston (the New England Patriots are AFC) and Memphis (no NFL team).

What has changed is Fox bought the rights to Thursday Night Football, which should split games between NFC and AFC teams. That means Fox has become more interested in AFC team cities, even though there’s no pattern as to which teams play on Thursdays.

Football teams have moved, but the cities Fox wants are Seattle (especially because it’s NFC), and Cleveland, Denver and Miami (because they have AFC teams). San Diego and St. Louis no longer have teams, so Fox isn’t interested in Tribune’s Fox affiliates in those cities.

Seattle, Cleveland and Denver should be easy. The stations are already Fox affiliates so prime-time programming and the amount of news shouldn’t change. And Fox has leverage because it can threaten to take away its affiliation from those stations, lowering their value, if they’re sold to another company.

Remember what Fox did in Charlotte? It dropped a good affiliate, WCCB-Channel 18, because it wanted to own a station where the NFC Carolina Panthers play. Instead, it bought a nothing station, WJZY-Channel 46, and started it from scratch. And it had to do that a second time when it tried to be too different and less traditional the first time! (And, for disclosure: It got a great new news director who is a former colleague.) Remember, Charlotte pretty much sits on the North Carolina-South Carolina line. Old timers are pretty traditional. Was the move worth it for Fox?

Miami is a different story. Fox has a very good affiliate, WSVN-7, owned by Ed Ansin’s Sunbeam Television. (Disclosure: I got my start in journalism there.) It gives Fox great coverage of breaking news in South Florida. Several people at Fox News Channel used to work there. The ratings are great. So what’s the problem?

WSVN

The Miami Dolphins play there, and as an AFC team, they show up on Fox on a few Sundays and may now also be seen on Fox on Thursdays.

But the station that’s available is Tribune’s WSFL-39, a CW affiliate without a news department despite a few morning attempts. WSVN owner Ansin has shown he’ll probably take the station to his grave, with or without any affiliation, so there’s no realistic possibility there.

WSFL

Should Fox dump WSVN and start from scratch with WSFL? Would it be worth the effort?new wsvn 1

Unlike Charlotte, WSVN is a #1 station. And Miami is a very different place. There’s big news regularly and the two main Spanish stations do better than most of the English! People who aren’t bilingual can’t watch all the available stations, which really limits its size, making it actually smaller than the 16th largest market. We’ll have to see who wants WSFL, since a Sinclair-Tribune merger can’t include it due to FCC ownership rules.

One thing I’d say for sure is that WSFL loses its CW affiliation because CBS and Warner Brothers (Time Warner) own the network, and CBS doesn’t only own WFOR-4 (CBS station) and but also WBFS-33 (MyNetworkTV affiliate) and the CW does better.

Staying with this possibility, WSFL could become the new MyNetworkTV affiliate, and MyNetworkTV is owned by Fox.

It’s not so unusual for a network to own stations but not air the network on them.

Let’s take CBS, for example. It owns independents in New York (WLNY-55) and Los Angeles (KCAL-9). In Dallas, WTXA-21 is also independent.

In Miami, WBFS ended up with MyNetworkTV to please Tribune since CBS got the CW in so many other cities when the WB and UPN combined. It’s similar in Boston where WSBK-38 airs MyNetworkTV, but that’s expected to change since Sunbeam’s WLVI-56, which used to be owned by Tribune, airs the CW.

Single CBS-owned stations in Atlanta, Seattle and Tampa air the CW while affiliates owned by other companies air CBS programming.

And in Indianapolis, CBS’ WBXI-47 airs Decades, while the actual CBS affiliation changed from one outside company to another. CBS dumped a strong WISH-8 and went to half of Tribune’s duopoly, independent WTTV-4, over a disagreement with the former Media General.

WPLGA last possibility if Fox is determined to buy a Miami station is ABC affiliate WPLG-10. That station, stable under Post-Newsweek (now Graham Media) for decades, was sold to Berkshire Hathaway as its only broadcast property. We’ve talked about synergies (BH, as an “only child,” has none) and know Warren Buffett wants to turn a profit, so we can imagine Fox dumping WSVN for WPLG, but can’t assume ABC will take its affiliation to WSVN. Remember how CBS didn’t do that in 1989? But that’s highly unlikely.

And somebody will end up with WSFL.

A lot of the information on which stations would be sold was expected since Sinclair hinted in a February filing which stations it planned to sell, to avoid owning more than allowed.

Deadline noted, “For decades, the maximum reach by one single owner has been 39 percent, but the Federal Communications Commission has been re-evaluating the cap.”

old tv sets

More specifically, rather than gutting rules like a good conservative would ordinarily do, the FCC under Pai brought the UHF discount is back. That rule started because it used to matter whether a local TV station was VHF or UHF, due to antennas and how old TV sets were not made for the UHF band. So the FCC decided the amount towards a company’s ownership cap should only be half for those stations, compared to VHF stations. It was ended because today’s technology means it doesn’t matter anymore.

Regarding the UHF discount’s revival, The New York Times wrote, “A few weeks later, Sinclair Broadcasting announced a blockbuster $3.9 billion deal to buy Tribune Media — a deal those new rules made possible.” (Oh, and led to Pai’s investigation. But luckily, Harry Jessell of TVNewsCheck wrote critics of station consolidation say it “now serves only to allow groups to circumvent the intent of Congress, which was to limit groups to 39%” and they’ve “challenged the perpetuation of the UHF discount in court (D.C. Appeals Court), and seem to have made some headway in their oral arguments.”)

It also wrote,

“A New York Times investigation published in August found that Mr. Pai and his staff members had met and corresponded with Sinclair executives several times. One meeting, with Sinclair’s executive chairman, took place days before Mr. Pai, who was appointed by President Trump, took over as F.C.C. chairman.

“Sinclair’s top lobbyist, a former F.C.C. official, also communicated frequently with former agency colleagues and pushed for the relaxation of media ownership rules. And language the lobbyist used about loosening rules has tracked closely to analysis and language used by Mr. Pai in speeches favoring such changes.”

An FCC spokesman representing Mr. Pai countered the allegations of favoritism were “baseless,” and

“For many years, Chairman Pai has called on the F.C.C. to update its media ownership regulations. … The chairman is sticking to his long-held views, and given the strong case for modernizing these rules, it’s not surprising that those who disagree with him would prefer to do whatever they can to distract from the merits of his proposals.”

Last week, Broadcasting & Cable’s John Eggerton wrote FCC chair Ajit Pai suggested at a House Financial Services and General Government Subcommittee hearing “the FCC had not yet had a chance to fully evaluate” the Sinclair-Tribune deal, but, “He would not agree to delay a decision on the Sinclair-Tribune deal until a court ruling on a related issue, the UHF discount.”

However, “Pai said he would factor the potential court decision into the FCC’s decisionmaking.”

Rep. Mike Quigley (D-IL) told Pai the spin-off of WGN-TV Chicago to the owner of a car dealership owned by Sinclair’s executive chair, “stretches the definition of divestiture under the plan to something unrecognizable” and the planned divestitures make a mockery of FCC rules.

Author Eggerton suggested, “One thing the FCC could do would be to condition the deal on the court upholding the UHF discount” and Jessell expects a decision to come in August or September.

Pai denied Rep. Quigley’s request to hold off on a decision on Sinclair until the UHF discount court decision, saying that was a case of clashing hypotheticals — both what the court would do with the discount and what the FCC would do with the proposed merger.

The nerve, since Congress controls the FCC!

Jessell of TVNewsCheck brought up the old saying, “Possession is nine-tenths of the law, and that is no less true when the thing being possessed is a broadcast license.” He also had a lot more details on the court case.

In another article, Jessell analyzed the ownership numbers in this case, and you try to figure out what’s true.

He led by saying,

“Sinclair is telling the FCC that its coverage after spinoffs from its merger with Tribune will be just 58.7%. But that’s for regulatory purposes. (In other words, with the revived UHF discount that only counts channels 14 and up as half the audience of the market.) In the real world, where it matters, Sinclair’s national reach will be 66.3% — a full two-thirds of TV homes.”

But he said Sinclair is telling the FCC

“the coverage of the group will be just 58.7% and, with the UHF discount, below the statutory 39% cap. But those percentages are for regulatory consumption, not the real world.”

So there’s a 7.6-point disparity, the difference between 58.7% and 66.3%. How’d that happen? And don’t forget about the part, “with the UHF discount, below the statutory 39% cap.”

Jessell explained Sinclair

“is claiming 58% because it is not counting stations in three big markets — WGN Chicago, KDAF Dallas, KIAH Houston — that it is spinning off to closely affiliated companies. Without those markets and the discount in effect, Sinclair’s reach will be just 37.39%, safely below the 39% cap.”

Plus, with Dallas and Houston (but not Chicago), “Sinclair has put additional distance between itself and Cunningham” but will “have an option to buy the stations should the FCC ever ease the rules to allow it.”

So this is Jessell’s bottom line:

“So, again, for regulatory purposes, Sinclair’s reach will be 58.7% without the discount and 37.39% with it.

“But I don’t think that is reality. Those are not the numbers that Sinclair will be showing national advertisers, MVPDs, vendors and others with which it does business.

“In the real world, Sinclair will have a lot of control over Chicago and some control over Dallas and Houston, and its effective national reach will be 66.3%. (For the record, its reach with the UHF discount will be 41.1%, two points over the cap, but that will not matter because regulators will not be counting the three markets.)”

Then Jessell questioned Fox’s counting, assuming it’ll buy Miami, Cleveland, Sacramento as well as Seattle, Denver, Salt Lake City and possibly San Diego.

He calculated Fox reaches 36.8% of homes, but just 24.3% with the UHF discount. If it buys up all seven stations, its reach will grow to 45.9% but, well below the cap at just 30.4% with the discount.

But where will Fox find the money to buy the stations it wants? That’s another story!

Last year, Disney made a $52.4 billion offer to buy most of Fox, including its stake in the European pay TV company Sky.

But The Hollywood Reporter said on Wednesday, “Back in 2004, Comcast CEO Brian Roberts bid $54 billion to acquire The Walt Disney Co.” At the time, Comcast hadn’t bought NBCUniversal but Disney did own ABC. It was a 22 percent more than Disney was worth then, but former CEO Michael Eisner said no anyway.

Now, even though NBCUniversal has performed well, some say Roberts wants revenge by offering the same $52.4 billion as Disney for most of 21st Century Fox.

There could also be a bidding war overseas. Sky had agreed to let Fox, a 39 percent shareholder, buy the portion it doesn’t already own – and that Disney agreed to buy from Fox in December. Comcast could ruin those companies’ plans.

sky news logo

CNN reports, “It pledged … to maintain investment in Sky News for 10 years, and ensure the division’s editorial independence.”

Rupert Murdoch wikimedia commons
Rupert Murdoch, Wikimedia Commons

Then, in January, a UK regulator advised the government to block Fox’s bid to buy the remaining 61 percent of Sky because it would give one family – the Murdochs – too much control over media in Britain.

So Murdoch had preferred Disney as the buyer, afraid the Comcast offer came with more regulatory risks. Then, Disney offered to buy Sky News just to help Murdoch buy full control of Sky News’ parent company, the broadcaster Sky. But CNN reported Fox made a new pitch to win approval for Sky by selling Sky News to Disney, and another proposal that would’ve legally separated Sky News from the rest of Sky to ensure its editorial independence.

Then, last month, The Hollywood Reporter reported, “The U.K. Takeover Panel … ruled that Walt Disney must make a mandatory offer to buy full 100 percent control of Sky if and when it completes its planned acquisition of large parts of 21st Century Fox, including Fox’s stake in Sky.”

Then, according to Deadline, “Disney will have 28 days from the completion of its $66 billion acquisition of Fox to make a $15 offer for all the shares of Sky if Fox’s own $15.7 billion takeover of Sky is not complete by then, or if Comcast’s rival offer has not been accepted. It also (decided) this would not be required if another third party has acquired 50 percent of Sky by then.”

But last week Comcast made its $31 billion bid for Sky official and that’s 16 percent higher. Deadline reported that caused Sky directors to withdraw their recommendation of a Fox takeover bid.

This all comes along with many mergers and acquisitions across the industry.

at&t time warner

In fact, a decision on this may not come until a judge determines whether to let AT&T buy Time Warner. The Justice Department has been fighting against it with an antitrust case. Closing arguments just finished and a decision is expected June 12.

According to The Hollywood Reporter, last week Fox said it’s “considering its options” on Sky and is believed to be prepping a sweetened bid. But Comcast is known for (usually) getting what it wants.

But back to Sinclair, which hasn’t been doing itself any favors.

Deadline noted Sinclair “has faced further attention in recent weeks over a push to have local anchors at its stations read company-scripted messages, including a recent prohibition against fake news. The spots … struck many in media as too closely aligned with the dismissive rhetoric of President Donald Trump.”

So much for localism at a company that already owns or operates an astounding 193 TV stations, in 89 cities, covering a huge part of the American population. (You’ve read the different takes on the numbers.)

This is criticism from The New York Times

from the PBS NewsHour

from USA Today

and even Russia Today

and Al Jazeera English.

But Sinclair fought back against CNN’s criticism (and banned comments from YouTube!):

FTVLive’s Scott Jones showed a memo from Portland, OR – I’m sure one of many around the country – ordering employees not to complain.

katu memo

Notice KyAnn’s name. KyAnn Lewis was the news director until Scott reported today she was fired. No details why, especially in the middle of the May ratings period.

Don’t forget, at least for now, local news organizations remain the most trusted source of information in Pew Research Center’s polling on trust in media – even though in January, a Pew Research Center report announced fewer Americans regularly rely on TV news.

Since then, The Poynter Institute said Emory University researchers found

“many TV local news stations are focusing more on national politics and have taken a rightward slant over the past year. And that move is stemming from ownership of the stations, not the demands of a local audience.”

Poynter noted, “The study comes just as many are raising concerns about a coordinated effort by one major owner of TV stations that forces its anchors to record a segment about ‘the troubling trend of irresponsible, one-sided news stories plaguing our country.’” And you know who that is.

The researchers examined 7.5 million transcript segments from 743 local news stations and saw huge differences between other stations, and outlets owned by the nation’s largest local broadcasting chain, Sinclair Broadcast Group.

“The authors found Sinclair stations, on average, carried about a third less local politics coverage and a quarter more national politics … (including) commentaries the stations are forced to run by former Trump official Boris Epshteyn.”

Researchers warned,

“The ‘slant scores,’ based on repetition of ideologically linked phrases, increased by about one standard deviation after acquisition by Sinclair as compared to other stations in the same markets. … And this programming could spur nationalistic and polarizing movements, ‘be expected to reduce viewers’ knowledge of the activities of local officials’ — and hurt accountability, especially “given the decline of local print media.”

So while everything plays out, from fighting the UHF discount in court, to negotiating spinning off stations, to Fox getting money to buy stations (while keeping its Sinclair affiliates), to counting how long the deal has taken (since May, 2017), to counting how long the steps still to be taken will last, the two companies’ bosses have no public complaints or worries.

Sinclair president and CEO Chris Ripley:

“After a very robust divestiture process, with strong interest from many parties, we have achieved healthy multiples on the stations we are divesting. …While we continue to believe that we had a strong and supportable rationale for not having to divest stations, we are happy to announce this significant step forward in our plan to create a leading broadcast platform with local focus and national reach. The combined company will continue to advance industry technology, including the Next Generation Broadcast Platform, and to benefit from significant revenue and expense synergies.”

Tribune CEO Peter Kern to employees:

“There is no reason to assume that this change won’t be for the better. … So try to focus, as you have always done, on the business at hand—delivering outstanding local journalism and great content for our audiences and communities, collaborating with your colleagues, and driving results for our customers.”

Of course!

Click here for a look at many other Sinclair sins, from must-runs, to forced network preemptions, to the script the local anchors where you may live were forced to read, plus John Oliver’s take on the man in charge of Sinclair holding more licenses than anyone else to broadcast over the public airwaves (at least in TV) despite being “charged with committing a perverted sex act in a company-owned Mercedes” in 1996, according to The Baltimore Sun — and also how to have your say and influence the FCC to deny Sinclair the chance to buy Tribune. Plus, get updates from StopSinclair.com.

Other stories of interest:
Big changes when Sinclair bought Seattle station
Veteran reporter fired after report on climate change
April 18 report DOJ days away from clearing the deal
Sinclair ABC station with no news fires commentator for threatening Parkland teen
Sinclair president/CEO email after forcing anchors to read the script
Top journalism schools voice displeasure with Sinclair
Sinclair allows paid ads attacking it, but sandwiched inside its opinion
Sinclair boss Smith’s response to criticism: ‘You can’t be serious!’
Confessions of a former Sinclair news director
Trump: “So funny to watch Fake News Networks … criticize Sinclair Broadcasting for being biased”
Cincy Councilman says he’s boycotting local Sinclair station
Nick Clooney: ‘I have no idea what these folks are doing for a living, but it isn’t news’
Sinclair Chairman Claims Entire Print Media Has ‘No Credibility’
Sinclair’s “Terrorism Alert Desk” segments are designed to gin up xenophobia
Tom DeLay: Why Trump should block the Sinclair merger
Sinclair TV boss donated to Montana congressman who attacked reporter

Enough of big media controlling everything from corporate headquarters! This is what happens when it does. Locals should be in charge of local programming, following the rules of the FCC for using OUR public airwaves!

OK, since you read everything, I’ll give you John Oliver here!

Please, if you like what you read or watch here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish.

In defense of Emma González, not that she needs it but deserves it

I have a lot more on Marjory Stoneman Douglas hero Emma González, not a hero for surviving but for her activism after. She has probably suffered more than her surviving schoolmates after February’s shooting massacre.

Steve King facebook
Facebook

In late March, USA Today reported Iowa Republican Rep. Steve King drew criticism when someone from his campaign team mocked González’s ‘look’ in a meme published to King’s official Facebook page.

According to the paper, “It’s part of a wave of recent attempts to discredit González and other survivors as they call for legislation to address gun violence.”

It described

“an image of Gonzalez with tears streaming down her face at (the) March for Our Lives in Washington, D.C., as she recalled the 17 lives lost at her school. … The accompanying text criticizes Gonzalez’ Cuban heritage, seeming to reference the Cuban flag patch seen on her sleeve.”

It was posted on March 25 and was STILL UP moments ago.

You can see, the post says, “This is how you look when you claim Cuban heritage yet don’t speak Spanish and ignore the fact that your ancestors fled the island when the dictatorship turned Cuba into a prison camp, after removing all weapons from its citizens; hence their right to self defense.”

The New York Daily News reported,

“King’s page later denied that it was bullying the teen, who has been the victim of right-wing vitriol over speeches remembering her classmates and calling for stricter gun laws, and said that it was strictly focused on communism in Cuba, whose flag Gonzalez was wearing on her arm.”

Maybe except the part about, “after removing all weapons from its citizens; hence their right to self defense.”

 

analytics

Just so you know where many Americans stand, Facebook reported the post got a lot of attention: about 3,400 likes, 2,200 angers, 459 laughs, 154 loves, 114 sad faces, and 110 wow/shocks.

According to a Univision profile, González’s father escaped from Fidel Castro’s Cuban regime and moved to New York in 1968.

You know criticism of the congressman’s post came quickly.

comment

But “Team King” and his supporters stood by the meme.

responses

(Pretty classy! Does this change your opinion of politicians?)

King even angered Cuban-Americans who wrote in an article, “The Cuban flag has nothing to do with communism.”

Nelly Cuban flag

Even fellow survivor and activist David Hogg tweeted his senator, Florida Republican Marco Rubio, to address King.

As far as I’ve seen, Hogg got the same response as a third survivor and activist, Cameron Kasky, when he asked Rubio during a CNN town hall to refuse contributions from the National Rifle Association: no answer.

2018-02 kasky rubio tapper cnn town hall

But he did better when calling for somebody to challenge Leslie Gibson, who was running unopposed as a Republican for the Maine House of Representatives. Gibson had described González as a “skinhead lesbian.”

He got not one but two other candidates, and Gibson dropped out of the race in response to public reaction critical of his comments.

Even well-meaning Miami Herald columnist Fabiola Santiago, who defended González, started out,

“As soon as she walked on the March for Our Lives stage clad in an olive green jacket, a Cuban flag patch on her right arm — the words of another student ‘Welcome to the Revolution’ still ringing in our ears — I knew that the optics wouldn’t favor Emma González.

“Ugh, good thing she didn’t go for the Che Guevara beret, too.

“I’m a gun control advocate, but I am also a Cuban-American marked and wounded by a revolution turned into one of the world’s longest-lasting dictatorships. The men who seized power and repressed — who burst into homes to search without warrants and confiscated businesses, homes, lands, and guns – wore olive green fatigues.”

González did get a complete thumbs-up from Gloria Estefan, who certainly understands the situation in Cuba more than her.

View this post on Instagram

I also stand with Emma! 🤝✌️Our brave young people are trying to make our beautiful country a better and safer place in which to live. I support them 100%! #Repost @hereisgina with @get_repost ・・・ #movementmondays Emma Gonzalez is an 18-year-old American activist and student with Cuban descent. Gonzalez was a survivor of the Stoneman Douglas High School shooting in Florida in February 2018. This led her to become the co-founder of the gun-control advocacy group Never Again MSD. She gained national attention after her “We call B.S” speech at the Rally to Support Firearm Safety Legislation in Fort Lauderdale in response to gun laws, calling for advocacy, and empowering young people to speak out against school shootings. She has continued to speak against gun violence to Florida legislators and a nationally televised town hall, Glamour Magazine call her “the face of the #NeverAgain movement.” In March 2018, Gonzalez and other fellow activists appeared on the cover of Time Magazine. On Saturday March 24, Gonzalez and other students organized and participated in the nationwide March For Our Lives. At the rally, she went on stage, listed the names of the 17 students and staff gunned down, and then went silent for the remainder of her 6 minutes and 20 second speech. It was her way of showing the world how it felt to be crouched in a school room for that length of time while a murderer carried out his shooting spree. Gonzalez wrote in the Harper’s Bazaar, “Adults like us when we have strong test scores, but they hate us when we have strong opinions. I’m constantly torn between being thankful for the endless opportunities to share my voice, and wishing I were a tree so that I’d never have had to deal with this in the first place.” In March 2018, the Florida Legislature passed a bill titled the Marjory Stoneman Douglas High School Public Safety Act in response to the student activists making their voices finally heard. This isn’t the end but only the beginning! I stand with Emma!

A post shared by Gloria Estefan (@gloriaestefan) on

North Miami City Councilman Scott Galvin – who taught middle school U.S. History for a decade, and spoke when I had to organize Career Day at a nearby elementary school outside city limits – wrote about meeting Emma, “and she was polite and warm.”

But later, he recognized a teachable moment and escorted about 70 students from the city’s North Miami High and Alonzo Mourning High for a bus ride to Washington for the March of Our Lives.

Councilman Galvin emailed,

“As she strode on stage, however, she was all tiger. Wow. She emotionally swung into her speech. Then, suddenly, tears streamed down her face and she went silent.  It seemed to me that she had frozen.  I thought that the pressure of the last six weeks had caught up with her.  But I was glad no adult rushed on stage to bail her out.  There hadn’t been an adult on stage the whole day, outside of performers. I didn’t want them to start now.

“But her silence continued.  One minute.  Two minutes.  Three minutes.

“At this stage, I was now hoping for someone, anyone to wrap their arms around Emma and save her from this emotional shock.  But no one did.  I was getting increasingly uncomfortable.

“Suddenly, after four minutes of silence, I heard her watch alarm go off.  NOW I understood.  Emma allowed her speech to last exactly six minutes and twenty seconds, the exact amount of time that elapsed as a gunman cut down her friends back at Douglas.

“She then told the audience that they needed to stand up for their own lives before someone else had to do it in their absence.

“Wow.  What a speech!”

galvin

The National Education Association quoted González saying “This was not the end. This is just the beginning” in an email urging members to make their voices heard until Congress passes legislation to stop gun violence.

nea

I mentioned on April 25, The Washington Post reported,

“A doctored animation of González tearing the U.S. Constitution in half circulated on social media during the rally, after it was lifted from a Teen Vogue story about teenage activists. In the real image, González is ripping apart a gun-range target.”

emma tear gun ange target NEVER AGAIN

This tweet from Teen Vogue’s chief content officer, Phillip Picardi, shows the absolute difference but he apparently doesn’t know exactly who’s responsible.

And even Kanye West, who has been making news for all the wrong (or controversial) reasons this week – as you see here…

… — took time out to tweet his admiration for González, calling her a hero like I did in the April 25 post.

Then, 18 minutes later, West wrote he’s “inspired by Emma.”

Nice thoughts, but her response seemed to show she doesn’t feel the same about him.

At the exact minute of West’s second tweet — 9:27pm on April 28 — González sent this out: “my hero  James Shaw Jr.”

Shaw was eating at a Waffle House near Nashville when police said a gunman wearing nothing but a green jacket opened fire outside.

He charged at the man with the rifle. They fought. Finally, Shaw said he managed to wrestle the barrel of the rifle from the gunman and tossed it behind the counter. The suspected shooter got away for a day, and Shaw got a trip to the hospital.

James Shaw waffle house

Maybe González’s problem with West is his friendship with President and Second Amendment defender Donald Trump.

(I had to throw in that last one, but can’t neglect this:)

Speaking of Second Amendment defenders, click here for details on why USA Today said Congressman “King made a name for himself criticizing immigrants.” (Oh, and a bit about a Confederate flag on his desk, despite King being a native Iowan and Iowa being a Union state.)

You can have your say in a more private way. King’s phone number is 712-664-5097 and click here for his campaign website. He’s up for reelection in November.

Please, if you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish.

Facebook: Friend or foe? Keep or delete?

If you were reading the Sunday paper, you may have come across this full-page ad from Facebook with a letter signed by Mark Zuckerberg. Seems like he spent a fortune but needed to for a chance to save his company.

2018-03-25 facebook apology

Axios reports the ad ran “inside the front section of today’s N.Y. Times, on the back cover of today’s WashPost, and in The Wall Street Journal. In London, it’s running in The Sunday Times, The Sunday Telegraph, The Observer, The Mail on SundaySunday Mirror and Sunday Express.”

mark zuckerberg facebookZuckerberg used part of the letter to say he failed to better control Facebook’s customers’ data, and should’ve allowed more experiments with leaked data like a university professor got away with in 2014, just “to make sure this doesn’t happen again.”

But he was far too late.

What happened was a political marketing firm that worked with Donald Trump’s presidential campaign — Cambridge Analytica — improperly accessed the data of 50 million Facebook users. This came at a time political campaigns were increasingly looking to sway voters on popular digital platforms. Politico reported “nobody is certain how much” help it was to the campaign but said Trump’s name added to the furor.

It added, “Facebook has always been slipshod about privacy” since Zuckerberg “sins, seeks forgiveness in confession, and then with that naughty boy expression pasted on his face he goes forth and sins again. Zuckerberg’s filibustering apology and promise today to be a better boy is just more of the same.”

Zuckerberg’s ad mentioned what his company has done, what it’s doing and what it will do, before promising “to do better for you.”

But should’ve come about a week earlier and before the social network’s shares tumbled 14 percent.

Mashable reports it also happened after Facebook’s “lawyers threatened to sue the news outlet reporting the story.”

Campbell Brown
Campbell Brown, Wikipedia

That would be The Guardian.

But Facebook’s head of news partnerships, Campbell Brown, tried to make the company’s regret very clear. She noted it was “not our wisest move. … “If it were me I would have probably not threatened to sue The Guardian,” CNET reported her as saying.

Mashable summarized, “In other words, Facebook threatened legal action to prevent accountability and reform. And they definitely think that was a bad idea.”

And Techdirt reports Facebook was one of the companies that helped kill

“some pretty basic but important consumer privacy rules. The protections, which would have taken effect in March of 2017, simply required that ISPs be transparent about what personal data is collected and sold, while mandating that ISPs provide consumers with the ability to opt of said collection. But because informed and empowered consumers damper ad revenues, ISPs moved quickly to have the rules scuttled with the help of cash-compromised lawmakers.”

sheryl sandbergNow, Deadline magazine reports, “Facebook Chief Operating Officer Sheryl Sandberg acknowledged that the social network will likely be subject to regulation.”

“It’s not a question of ‘if regulation’ it’s a question of what type,” Sandberg said in an interview Thursday with CNBC’s Julia Boorstin. “We are not even waiting around for regulation.”

(Disclosure: Sandberg grew up in North Miami Beach and went to the same schools as me. Her brother David was my senior class valedictorian. I respect both a lot.)

facebook f logo

Facebook and other technology companies rely on the tremendous amount of data they gather from billions of their users. That information makes money for their products, services and – most importantly – advertising sales based on user information.

We volunteer some of that information, like email addresses and birthdays. On the other hand, we give Facebook even more by simply using it. That’s how Facebook knows our likes and friend connections.

Zuckerberg blamed apps that may be leaking user data to third parties and pledged to crack down on them, plus identify them to us.

person on computer typing facebook

But the incident raised new questions about Facebook’s ability to protect user data and led to an online movement calling for users to drop their accounts with the social media giant.

Other developers have been working on us keeping all our data on our computers or a cloud storage provider we choose. Think of it like an encrypted phone book. Then, if we want to use an app, we’d simply give “it a key that could decrypt all that personal information” we control. And if we “later decided the app was no good,” we could simply take back the key, so we control the information.

“There’s no company in the middle that’s hosting all the data,” developer Muneeb Ali explained.

Another benefit is our information is spread out across billions of separate machines, making any single breach far less damaging. Think Equifax.

That’s different in a lot of ways than Facebook, which we’ve been trusting to hold our information.

Politico shared on Wednesday about Facebook, “Once celebrated for its all-seeing, all-knowing, all-tracking ways, it’s now damned for those same attributes.”

 

So should we delete our Facebook accounts?Elon Musk June 2015 flickr

The Washington Post reports Elon Musk followed through on a promise to many of his Twitter followers. The automaker and aerospace innovator – and chief executive – deleted the Facebook pages of both companies he runs, Tesla and SpaceX. Now, go to them and you’ll see pages with a generic Facebook message, “Sorry, this content isn’t available right now.” Along with not being able use Facebook to provide information on his companies, he also lost 5 million combined users’ “likes.”

content isnt available right now

What led to Musk’s big decision was personal. The Post reports he saw a tweet Brian Acton, co-founder of Facebook-owned WhatsApp, wrote Tuesday.

The message could hardly be more simple: The sentence “It is time.” And the hashtag #deletefacebook.

Then, some sarcasm. Musk claimed not to know SpaceX even had a Facebook page.

Shortly after, it became a dare.

dare Musk delete FB

Musk deleted Tesla’s Facebook page, writing it “looks lame anyway.”

Tim Cook January 2009Saturday, Bloomberg reported Apple’s CEO Tim Cook called for stronger privacy regulations that prevent the misuse of data.

Bloomberg said, “Cook called for ‘well-crafted’ regulations that prevent the information of users being put together and applied in new ways without their knowledge.”

Also according to the report, “Cook said his company had long worried that people around the world were giving up information without knowing how it could be used.”

“The ability of anyone to know what you’ve been browsing about for years, who your contacts are, who their contacts are, things you like and dislike and every intimate detail of your life,” Cook said, “from my own point of view it shouldn’t exist.”

But according to Mashable,

Deleting Facebook won’t fix the data privacy nightmare we’re only just waking up to” and “there is no way to undo the damage that’s been done. Scores of developers could still be hoarding our old Facebook data and there’s nothing we can do about it. Moreover, it’s not just Facebook you should be worried about. Almost everything you touch in your digital life is tracking you in more ways than you know. … We, as digital citizens, need to take more responsibility for our data and who we let have it. And companies (likely with the help of some good, old-fashioned government regulation) need to fundamentally change as well. It’s the only way our privacy nightmare ends.”

Mirror Online interviewed leading privacy advocate and CEO of MeWe, Mark Weinstein: Is there any way to use Facebook without giving up all your data?

He said no:

“There is no way to use FB without giving up all your data. People forget or don’t understand that Facebook is a “data” company and that is their true business. So even the facade of “privacy” settings on FB have absolutely nothing to do with their ability to spy on you and track everything you and your friends do. Facebook creates a data packet on you that may include 2,000+ points of information. And Facebook tracks their members across the Web – not just at Facebook but at thousands of sites. If a person wants privacy and data ownership – then Facebook is the wrong company to use.”

USA Today columnist Jefferson Graham has an idea if you choose to keep it:

“Review what apps have access to your Facebook data, then start deleting. … Facebook says it has stricter controls than it used to, and will now take a good, hard look at all its app developers to weed out abuses. You can take that at face value and either believe them, or be highly skeptical. (I’m in the latter camp.) … While you wait for Facebook to (hopefully) change, you can take action. Get rid of as many apps as you can now.”

He also says users “grant sign-on access via Facebook with one click, and in turn, those app developers can get personal data” so “It’s smarter to register for access with the app itself, instead of using the Facebook sign-in.”

Plus,

“Check your Facebook setting to see how many apps have been granted access. … To delete the apps, click the checkmark next to the question mark at the top right of the News Feed, select Settings, then Apps on the left-side menu, and then Apps, Websites and Plug-ins. From there, take a look at who you’ve granted access to, and start deleting those apps you don’t use.” But Facebook makes it difficult since there’s “no Select All button, or even a way to select multiple apps at once. You’ll have to delete each one, one by one.”

Jordan Crook of Tech Crunch says it’s easier. Have a copy of all your Facebook information. Click here for directions on downloading “an archive of your account, which includes your Timeline info, posts you have shared, messages and photos, as well as more hidden information like ads you have clicked on, the IP addresses that are logged when you log into or out of Facebook, and more.”

But he adds, “Oddly, finding the button to delete your Facebook account isn’t available in the settings or menu. It lives on an outside page, which you can find by clicking right here.”

Then, you’ll come up with this:

delete fb

Business Insider has an article “10 reasons to delete your Facebook account.” They include “Facebook’s Terms of Service are completely one-sided,” “Facebook is pulling a classic bait-and-switch,” and “The Facebook application itself sucks.” I’ve discussed several of them. Click here to get the rest and more details.

But Business Insider has another article called “I can’t bring myself to break up with Facebook – and it’s because I used the login to sign into all of my other accounts.” It’s pretty much for app lovers.

One quote:

“I know why I’d used Facebook to log into all these things: It was quick, convenient and secure, or so I thought. But I didn’t foresee the consequences of linking so many applications to one account.”

So how did it happen?
Cambridge Analytica wikipedia

 

Tuesday, CNN reported Aleksandr Kogan said “he gathered information on 30 million Americans through his Facebook personality test app in 2014 — data he then passed to Cambridge Analytica, which later worked on the Trump campaign.”Aleksandr Kogan twitter

 

Then, “When Facebook learned in 2015 that Kogan had shared the information with Cambridge Analytica, it demanded the data be deleted, saying that transferring or selling it was against its company guidelines.”

But the 32-year-old claimed he’s not alone and “suspects thousands of other developers and data scientists had used similar methods to gather information on Facebook users.”

Kogan also claims Facebook is making him a scapegoat, since

“Christopher Wylie, then a Cambridge Analytica staffer, assured him he was doing everything in accordance with Facebook policy. Wylie’s revelations about his former company, reported by The New York Times and The Observer, sparked the current crisis facing Facebook and Cambridge Analytica.”christopher wylie

Wylie, a 28-year-old Canadian with red hair, “came up with an idea that led to the foundation of a company called Cambridge Analytica,” according to The Guardian. The data analytics firm helped the Brexit Leave campaign in the UK to get out of the European Union.

Steve Bannon – the Breitbart executive chairman-turned Trump campaign CEO-turned White House chief strategist – was Wylie’s boss in 2014. Plus, Republican donor Robert Mercer was Cambridge Analytica’s investor.

On top of that, Mediaite reports,

A former staffer at Cambridge Analytica … is now a member of his (Trump’s) administration. Records obtained by watchdog group American Oversight show Kelly Rzendzian served as a political affairs manager for the firm starting in March 2016, the same time during which it was hired by the Trump campaign. Her LinkedIn profile says she worked as a senior advisor for SCL Group, which is affiliated with Cambridge Analytica, from that time to February 2017. As of February 2017, Rzendzian has worked as a special assistant for the Department of Commerce secretary. According to her resume, her time with Cambridge Analytica involved engaging in ‘Collaborate Across Teams to Execute Targeted Engagement and Outreach Strategies, including Oversight of Audience Segmentation and Message Planning for Presidential Campaign.’ … Before she joined Cambridge Analytica, Rzendzian worked on the election campaigns of Mitt Romney and Sen. John McCain (R-Ariz.).”

But Wylie reportedly also came up with the idea “to bring big data and social media to an established military methodology – ‘information operations’ – then turn it on the US electorate.”

For what it’s worth, Kogan told CNN when he started looking into what can be predicted about a person based on what their Facebook “likes,” he was relying on research done by others like Wylie. Then, he found it wasn’t effective.

“What we found ourselves was that the data isn’t very accurate at the individual level at all,” Kogan said.

And that would mean Cambridge Analytica was selling a “myth” to political campaigns because it really couldn’t offer a more sophisticated method of targeting voters by determining their personality types through social media.

Does that make you feel better?

social media

Kogan told CNN he would be happy to testify before Congress and speak to authorities, but he hopes there’s a discussion about how social media companies like Facebook use personal information to sell ads.

He said, in exchange for free services like Facebook, users become the product that’s sold to advertisers.

“Are we concerned with being the product?” he asked.

man reading newspaper

The Guardian reports Cambridge Analytica is being investigated “in the US, as part of special counsel Robert Mueller’s probe into Trump-Russia collusion,” but it’s also the key subject of two inquiries in the UK. The Electoral Commission wants to know the firm’s possible role in the EU referendum and the Information Commissioner’s Office is looking into data analytics for political purposes.

As for Wylie, “Going public involves an enormous amount of risk” since he’s “breaking a non-disclosure agreement and risks being sued. He is breaking the confidence of Steve Bannon and Robert Mercer.”

That’s his problem.

Plus, Mashable reports an FEC filing shows Facebook board member Peter Thiel, “who infamously supported the presidential campaign of Donald Trump, also happened to donate $1,000,000 in October of 2016 to the Super PAC Make America Number 1 — an organization that paid Cambridge Analytica $231,352 toward the end of the same year.”

It summarizes,

“In other words, a portion of Thiel’s wealth — some of which was derived from his early investment in Facebook — likely made its way into the coffers of Cambridge Analytica via Make America Number 1. … Of course, it’s unclear if Thiel knew that Make America Number 1 was shelling out tons of cash to Cambridge Analytica when he made his donation. But here’s the thing: it most certainly was. Thiel’s contribution was on October 26, 2016. FEC documents show that between October 3 and October 19 of the same year Make America Number 1 paid out $323,908 to Cambridge Analytica — $20,000 of which was for ‘DATA ACQUISITION SERVICES.’”

Unfortunately, Democrats did the same – earlier – and with special permission!

President Barack Obama Official White House Photo
Official White House Photo

Politico’s Eric Wilson points out,

And it’s not just Republicans who have taken advantage of Facebook’s invasive features. Far from it: During the 2012 campaign, President Barack Obama’s reelection team built an app that extracted the same types of data in the same fashion as the Cambridge Analytica data in question, with one critical difference: Obama’s team extracted nearly five times the information.

According to Carol Davidsen, a member of Obama’s data team, ‘Facebook was surprised we were able to suck out the whole social graph, but they didn’t stop us once they realized that was what we were doing.’ The social graph is Facebook’s map of relationships between users and brands on its platform. And after the election, she recently acknowledged, Facebook was ‘very candid that they allowed us to do things they wouldn’t have allowed someone else to do because they were on our side.’ There’s been no word on whether the Obama team was asked to delete its data, nor has it been suspended from Facebook.”

black laptop computer keyboard

Now, you and I have things to think about:

Were we some of the 50 million affected? We’re supposed to be notified. When? We’ll see.

Do hundreds of gigabytes of unencrypted Facebook data still exist on Cambridge’s servers, contradicting assurances given to congressional investigators?

Is Facebook really back in control?

Congress

Will Zuckerberg testify about the situation? Sen. Amy Klobuchar (D-Minn.), said in a statement: “They say ‘trust us,’ but Mark Zuckerberg needs to testify before the Senate Judiciary Committee about what Facebook knew about misusing data from 50 million Americans in order to target political advertising and manipulate voters.”

facebook phone mobileVox points out, “For many people, using Facebook regularly is a required part of their job or education.” Find a reporter today who doesn’t have to use Facebook and other social media to break news and tease the product.

And keep in mind, deleting Facebook means we’ll need other ways to find and keep in touch with people we haven’t seen in years. Without it, we won’t be able to send baby (or cat) pictures to many of our contacts with not much more than a click of a button.

Decisions, decisions!

—–

Now, here is something that I realized I missed, although I did not read it anywhere – so it’s true, but you’re getting it late. I’m sorry.

I’ve written many times against Sinclair Broadcast Group buying Tribune Media, and how horrible it would be, and how unethically it’s being done – from the Sinclair people to the Federal Communications Commission.

One issue holding up the $3.9 billion deal, though there should officially be many more, is how many TV stations around the country will have to be sold off, since a Sinclair-Tribune combination will own more stations than the government allows. (Don’t forget the feds recently reestablished the UHF discount just before this deal was made, and FCC chairman Ajit Pai is under investigation because of that.) Another question is which stations would be spun off. And a third is whether the new conglomerate would be allowed to own more than one station (duopolies) in certain cities.

Now, there’s something called the Sinclair Divestiture Trust.

Radio + Television Business Report, which I’d never heard of over the years, reported more than a month ago – back on Feb. 21 – the controversial combination got a step closer.

That’s because “A series of Form 314 filings have been made (that day) with the FCC indicating the divestiture of up to 23 broadcast television properties by Sinclair.”

The Sinclair Divestiture Trust is the place where those stations would be listed and trustee RAFAMEDIA LLC, led by veteran media broker Richard A. Foreman, told RBR+TVBR the stations – from both Sinclair and Tribune – were put in the trust “for the purpose of removing them from the licensee” – in other words, to be sold off.

The article listed these stations:
* Tribune’s KCPQ-TV and KZJO-TV in Seattle-Tacoma,
* Tribune’s KPLR-11 in St. Louis,
* Tribune’s FOX-affiliated KSTU-13 in Salt Lake City,
* Sinclair’s KOKH-TV and KOCB-TV, and also Tribune’s KAUT-TV and KFOR-TV, in Oklahoma City,
* Sinclair’s WXLV-TV and WMYV-TV, and Tribune’s WGHP-TV, in Greensboro, NC,
* Sinclair’s WWMT-TV in Kalamazoo, and Tribune’s WXMI-TV in Grand Rapids,
* Sinclair’s WHP-TV in Harrisburg, and Tribune’s WPMT-TV in York, Pa.,
* Sinclair’s WRLH-TV, and Tribune’s WTVR-TV in Richmond, Va.,
* Sinclair’s KDSM-TV, and Tribune’s WHO-TV in Des Moines, and
* Tribune’s WTTV-TV and WXIN-TV in Indianapolis.

I mentioned many of these stations in my last post, and also a Sinclair-Tribune combination would own four stations in Seattle, three in St. Louis, four in Oklahoma City, three in Greensboro and two in Richmond.

sinclair before tribune
Sinclair currently, without Tribune, from http://sbgi.net/tv-stations/

Don’t forget Sinclair wants all of America to be able to watch local stations it owns. That can’t happen because the limit is 39 percent of the American population. (However, the reinstated UHF discount I mentioned early only counts UHF stations as covering half the people in the market, so the percentage is actually higher. Of course, technology these days means it’s just as easy for you and me to watch a UHF station as a VHF station, so reinstating UHF discount is both controversial and unnecessary, except for large station owners like Sinclair to get even larger.)old tv sets

Sinclair has gotten around the rules, especially while the UHF discount was not enforced from 1985 to April 2017, with shell corporations either owned by the family that owns Sinclair, or others that let Sinclair program them through local marketing agreements. Sinclair doesn’t technically own all those stations, but operates them as if they do.

According to RBR+TVBR, Sinclair noted stations were placed in the divestiture trust “in order to retain flexibility, based on the outcome of Sinclair’s request to own two top-four stations in this market, to determine which station, if any, will be placed in the Trust.”

map Harrisburg Indy GreensboroThat’s because the proposed combination can’t simply decide to hold onto the two highest-rated stations in a city. There are FCC rules, detailed in the last post. They include the population of the market, and also not owning two of the top four rated stations. Sinclair asked the FCC for waivers to that in Harrisburg, Indianapolis and Greensboro.

 

So the trust is flexible.

With that in mind, Divestiture Trust Applications were reportedly being filed on Tribune’s WPIX in New York and KSWB in San Diego, so they may go into the trust but not necessarily.WPIX

WPIX, a CW affiliate, was reportedly going to be sold for just $15 million – rather than hundreds of millions – to Cunningham Broadcasting, owned by Sinclair’s founder’s survivors. Then, Sinclair will run it and possibly buy it back within eight years, if the ownership rules are relaxed further by then.

KSWB, a Fox affiliate, was reportedly going to be sold.

Sinclair Divestiture Trust
Trust list via http://www.tvnewscheck.com/tv-station-directory/group/1434

Not listed in the trust means Sinclair intends to keep KOMO-TV and KUNS-TV in Seattle; KDNL-TV in St. Louis; and KJZZ-TV and KUTV-TV in Salt Lake City.

RBR+TVBR reported Sinclair “intends to keep one of the stations being placed into trust in Indianapolis, Des Moines, Richmond, Harrisburg, Grand Rapids, Greensboro, and Oklahoma City.”

Without selling any stations, RBR+TVBR noted, “The combined company would reach 72% of U.S. television households, and would own and operate the largest number of broadcast television stations of any station group.”

Also, there was a 180-day timeline for the merger to happen, but it was stopped at Day 167 way back on Oct. 18, 2017, for additional comment and revised divestment applications. That means if this really happens, it will have taken much longer than originally thought. If not, then a whole lot of time and money were wasted.

Good!

sinclair broadcast group

And while I’m at it, and Sinclair has so much clout, here are some questions for those who run it:
* How about putting local news back on the air in Pittsburgh? Isn’t the Steel City big enough for four local news stations, especially when you do news in much smaller places?
* How about having local news anchors in local towns, like Toledo OH (where it owns the NBC affiliate) and Scranton/Wilkes-Barre PA (where it owns the Fox affiliate)? Instead, Sinclair’s anchors at its CBS affiliate in South Bend IN do news for all three places, even though they don’t know the other cities. Tell me why this isn’t a money-saver, in the best interest of shareholders rather than the public.
* Why do you really use companies like Cunningham Broadcasting, in which you already own 90 percent, and what would happen if you sold its stations to an outsider with no connection to you?
* How about selling the rest of the TV stations you don’t own the licenses for, using sharing services or local marketing agreements to get by FCC regulations?
* How about letting your local stations program their newscasts locally, rather than making time for your slanted must-carry stories you require them to air daily? You do use localism as a reason the deal with Tribune should go through.

NO sinclair tribune

Please, if you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish.