Labor Day weekend leftovers

I don’t know, but I’m pretty sure you’ve had a busy week, between getting used to having your kids in school or planning what to do on this long holiday weekend.

Sorry for the folks in “sunny Florida” with plans ruined while dealing with Tropical Storm Gordon. (But you’re welcome for this souvenir to help you remember the occasion.)

amx_loop

I’ve been doing a lot of reading, besides taking my Google IT Support Professional Certificate class on Coursera, so I haven’t been able to share them on this blog like I should. I say “should” because they follow-up on issues I’ve raised here and you deserve a resolution to what you read here. Often, I put information on social media (my Twitter feed @feedbaylenny is on this page), or in the comments section of blog posts, but it’s only right to follow through in the format you saw it, and update the original. Unfortunately, most media don’t do so.

There may be a lot but it’ll go by quickly.

Ajit Pai fcc wikipedia
Ajit Pai (Wikipedia)

I’ll start with Federal Communications Commission Chairman Ajit Pai being cleared by his agency’s own inspector general. Reuters reported the Donald Trump appointee was under investigation to determine whether he was unfairly biased in favor of the Sinclair Broadcast Group–Tribune Media merger. Just weeks before the deal was announced, Pai raised suspicion by bringing back a rule – the UHF discount – that would’ve helped the largest U.S. television broadcast group stay within national ownership limits. But the inspector general said in his report there was

“no evidence, nor even the suggestion, of impropriety, unscrupulous behavior, favoritism toward Sinclair, or lack of impartiality related to the proposed Sinclair-Tribune merger.”

Of course, the deal never happened since the FCC eventually questioned Sinclair’s candor over necessary sale of some stations. Tribune backed out and sued Sinclair for $1 billion for alleged breach of contract. According to Reuters, Tribune said Sinclair

 “mishandled efforts to get the transaction approved by taking too long and being too aggressive in its dealings with regulators.”

feature Tribune gavel Sinclair

Now, Sinclair is countersuing.

“In Delaware Court of Chancery, Sinclair rejected Tribune’s allegations and suggested the companies had been very close to winning U.S. Department of Justice approval.”

It accused Tribune of pursuing a

“deliberate effort to exploit and capitalize on an unfavorable and unexpected reaction from the FCC to capture a windfall.” Tribune called Sinclair’s counterclaim “entirely meritless” and “an attempt to distract from its own significant legal exposure.”

Do you have access to the internet? Of course you do, since you’re reading this. (OK, maybe you’re reading a friend’s printout of this post.) Regardless, in December, the FCC under Ajit Pai repealed many net neutrality rules passed in 2015 during the Obama administration. Think of it as price up or speed down. Those internet service providers (ISPs) you love to hate, according to Variety, had been banned from

“blocking or throttling traffic, or from selling ‘fast lanes’ so websites and other types of content can gain speedier access to consumers.”

person on computer typing facebookBut luckily, denying all Americans equal access to a free and open internet got very controversial. Friday, California lawmakers passed a bill what Variety called “the strongest government-mandated protections in the country” and it’s now on Gov. Jerry Brown’s desk. Brown hasn’t said whether he’ll sign it. But the FCC ’s repeal forbids states from passing their own net neutrality rules. If Gov. Brown signs California’s bill, this could go to court. Pai, a former Verizon lawyer (think Fios), claims net neutrality stifled investment and burdened ISPs with regulation. Since June, ISPs have been able to make changes as long as they’re disclosed. So far, Reuters reports major providers have made no changes in internet access.

fcc logoHere’s more controversy from the FCC, and something I hadn’t written about before. This time, the agency is accused of lying to its watchdog, Congress, and it involves a TV comedian. More than a year ago, during the height of the net neutrality debate, the FCC claimed its “comment filing system was subjected to a cyberattack,” according to The Verge. On May 7, 2017, our old friend John Oliver, who I’ve shown on this blog several times, asked Last Week Tonight “viewers to leave pro-net neutrality comments on the commission’s ‘Restoring Internet Freedom’ proceeding.” Oliver encouraged them

“to flood the FCC’s website with the use of memorable links like gofccyourself.com and justtellmeifimrelatedtoanazi.com. That night, the FCC’s filing system crashed.”

LANGUAGE: Viewer discretion advised.

The next morning, senior officials concluded, according to emails uncovered by the inspector general, “some external folks attempted to send high traffic in an attempt to tie-up the server.” Of course, the site was shut down by a surge of valid complaints. Several people disputed the unsubstantiated fabricated traffic claim in emails, but the DDoS theory was passed on to commissioners, like Pai, who told members of Congress (Fake News Alert!) what happened that evening was “classified as a non-traditional DDoS attack.” Now, the agency’s inspector general is reporting

“there was no distributed denial of service (DDoS) attack, and this relaying of false information to Congress prompted a deeper investigation into whether senior officials at the FCC had broken the law.”

Turns out, an Oliver producer gave the FCC a “heads up” days before running the episode but it never responded, and the commission knew Oliver’s show had the power to move enough viewers to crash their system! According to that busy inspector general’s report, “We learned very quickly there was no analysis supporting the conclusion” that it was a DDoS attack. That’s when FCC officials started being investigated for allegedly breaking the law by providing false information to Congress. But the Justice Department decided not to prosecute.

We knew Facebook has been on the hot seat with Americans angry about how it handled 50 million users’ people’s data, as far back as March, but President Trump was more concerned about Amazon. Then, days later, I reported, “‘Vice President Mike Pence is concerned about Facebook and Google,’ according to a source. He argues those companies are dangerously powerful, and is worried about their influence on media coverage, as well as their control of the advertising industry and users’ personal info.” It looks like the Pence position is winning. Trump spent the week tweeting about fake news and according to Axios, attacked Google “for allegedly silencing conservative voices.”

Ars Technica reported that on Wednesday, Trump tweeted this

“video that claimed, incorrectly, that Google did not feature his first speech to Congress as president.”

(Hit the play button.)

It also reported Sen. Orrin Hatch (R-Utah) wrote a formal letter to the Federal Trade Commission, released Thursday, asking it to “reconsider the competitive effects of Google’s conduct in search and digital advertising.” But it wasn’t just Google for Trump.

Politico quoted him as saying,

“I think what Google and what others are doing, if you look at what is going on with Twitter and if you look at what’s going on in Facebook, they better be careful because you can’t do that to people. …I think that Google and Twitter and Facebook, they are really treading on very, very troubled territory and they have to be careful.”

nbc nightly news lester holtAnd as you just read, the president also claimed NBC Nightly News anchor “Lester Holt got caught fudging” his tape on Russia, but the peacock network fought back and posted the video of Trump’s extended, unedited interview with Holt last year.

No wonder he hates the media!

Of course, I won’t completely defend the news media from allegations of dumbing down and doing anything for profit in too many cases. But I’d love to see some of these disagreements fought out in open court. I don’t care who sues who. I just want the evidence presented so the truth becomes obvious to everyone.

2013-08-17 Leonard Cohen wikipedia Kings Garden Odense Denmark
Wikipedia: Cohen at King’s Garden, Odense, Denmark, Aug. 17, 2013

Also, I want to know why all Lenny Cohen searches show Leonard Cohen the musician instead of me!

As for the big tech companies, Yahoo! Finance reports,

“Wednesday morning, the Senate Intelligence Committee will question Twitter CEO Jack Dorsey and Facebook chief operating officer Sheryl Sandberg on their responses to foreign disinformation campaigns. The committee also invited Google CEO Sundar Pichai, but he declined to testify — another Google representative will testify in his place.

“Wednesday afternoon, the House Energy & Commerce Committee will quiz Dorsey on Twitter’s ‘algorithms and content monitoring.’”

NBC News has reported Facebook CEO Mark Zuckerberg announced changes to the platform’s news feed product since the data issue March, with “more posts from friends and family” and “less public content, including videos and other posts from publishers or businesses.” Now, NBC continues,

“The goal was to make Facebook more social with fewer commercial and product posts. Publishers ranging from big businesses to mommy bloggers are forced to post more content that they create personally, rather than sharing products or affiliate links.

“With these changes, some small publishers claim to see a massive downside.”

What I want to know is why in July, Zuckerberg decided Facebook would not ban Holocaust deniers! Fortune reported,

“Zuckerberg, who is Jewish, said he found Holocaust deniers ‘deeply offensive.’ Then he said, ‘but at the end of the day, I don’t believe that our platform should take that down because I think there are things that different people get wrong—I don’t think that they’re intentionally getting it wrong. It’s hard to impugn intent and to understand the intent.’”

So Holocaust deniers are simply uninformed? Are you kidding me, Mark? I would’ve hoped Sandberg, who grew up in North Miami Beach, whose brother David was my high school class valedictorian, would’ve set him straight. The Times of Israel reports Sandberg “said in an interview last year that, as a tech company, Facebook hires engineers — not reporters and journalists.” Personally, I find this would be one fight losing my job over. There has to be a line somewhere. Go far enough and you’re “just following orders” and we know what made that phrase so well known.

Zuckerberg later clarified in an email,

“I personally find Holocaust denial deeply offensive, and I absolutely didn’t intend to defend the intent of people who deny that.” Then, he “reiterated a distinction he tried to draw in the interview: Posts that advocate violence will be taken down, but those that peddle misinformation will stay but ‘would lose the vast majority of its distribution in News Feed.’”

Sounds like he has lost the vast majority of his mind!

Also coming up this shortened Labor Day week, Morning Brew reports Sen. Bernie Sanders (I-Vt.) will “introduce a bill requiring major employers—like Amazon, Walmart, and McDonald’s—to cover the cost of government assistance programs its workers rely on…programs like food stamps, public housing, Medicaid, and more.” For years, there has been criticism years about the way Amazon pays and treats workers at its warehouses. According to The Washington Post, the Democratic Socialist said his goal

“is to force corporations to pay a living wage and curb about $150 billion in taxpayer dollars that go to funding federal assistance programs for low-wage workers each year. The bill … would impose a 100 percent tax on government benefits received by workers at companies with 500 or more employees. For example, if an Amazon employee receives $300 in food stamps, Amazon would be taxed $300.”

Keep in mind, Amazon owner Jeff Bezos (another who spent years in Miami) also owns The Washington Post!

Two last things: The cemetery near Detroit finally fixed my grandfather’s grave. In June, it took hours to find the marker since it was buried under inches of dirt. Now, it has been raised and leveled.

oakview cemetery

bar mitzvah shirt

And this weekend is the 3?th anniversary of my bar mitzvah. The party had an animal theme, of course, and all the kids got t-shirts like this. (Yes, I’m keeping the specific year as evergreen as the narrator says on that Philadelphia show The Goldbergs on purpose, even though there are readers who were there!)

So that’s about it. All the original pages I found have been updated.

Before I go, I also have to thank every one of you for more than 16,800 page views on this site! The numbers have risen exponentially recently, and I wonder why. Please let me know if there’s anything I should be doing more here.

Leave your comments in the section below, and don’t miss out. If you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. I’m also available for writing/web contract work.

Advertisements

Sinclair sinks, Trump’s temper, Cox’s cash value

There’s something to be said for waiting before starting to write. That’s not my nature. I want to get things out first. I type very well but nobody can do it as quickly as my brain, so I often dictate into a phone and email myself. Then, I make any corrections and additions, and create the graphics and email preferences.

But this saga of Sinclair Broadcast Group trying to buy Tribune Media that has been going on for more than a year and suddenly failing last week – supposedly failing – is full of interesting details.

NO sinclair tribune

I wrote about a lot of them, Tuesday night. That was mostly background. You know how little I admire Sinclair and the people who run it. Tonight, you’ll see exactly what went wrong for the deal and what I think should be done. Let’s just say what went wrong could’ve been a lot of what I wrote Tuesday night!

I’m going to suggest starting by reading that last post, if you haven’t. It gives a lot of background about why Sinclair is so despised – that I’ve written about for months but conveniently put in one place – so there’s no sense repeating it here.

cox media group

But first, the latest, and that’s Cox Media Group – one of the best corporations owning TV stations out there, and a private one – is exploring putting itself up for sale.

Yesterday, FTVLlive’s Scott Jones got a secret copy of the talking points Cox managers are supposed to use while talking to employees. Let’s face it, “talking points” is another phrase meaning public relations. In other words, they’re trying to convince the workers to keep working extra hard because everything is going to be great! (I hope you used your best Tony the Tiger when you read that.)

Of course, that’s not how employees are feeling. When your company suddenly sets itself up to be bought, there is lots of uncertainty. You know spending will go down and jobs will not be filled, so the company’s financials look more attractive. And being bought by another major established company could lead to layoffs. But you know that’s not in the talking points which you can see below in this six-page slideshow.

This slideshow requires JavaScript.

Cox’s 14 TV stations are pretty good and most are highly-rated ones. From left to right, by row, they’re the ABC affiliate in Atlanta; ABC and independent in Orlando; Fox in Boston; CBS in Seattle; NBC in Pittsburgh; ABC and independent in Charlotte; Fox and CBS in Jacksonville; Fox in Memphis; CBS in Dayton, Ohio; Fox in Tulsa, Okla.; and also a “supply-side platform that brings automation and data-driven targeting to the buying and selling of television advertising” called Videa.

cox stations

There are also 61 radio stations, 4 daily newspapers, 11 non-daily papers, 16 digital brands, and one local cable channel.

FTVLive’s Scott Jones also got a market analyst report from Wells Fargo about how much Cox Media may be worth. The answer it gives is $2.65 billion, but consider many factors including the number of willing buyers, whether the stations get split up, and whether Tribune goes back on the market.

wells fargo cox

See Tuesday’s post for a lot more links to, and details on, the rest of Atlanta-based Cox.

So FCC Chairman Ajit Pai was arguably putting himself on the line while supporting the Sinclair-Tribune merger when surprisingly, last week, he said in a statement:

“Based on a thorough review of the record, I have serious concerns about the Sinclair-Tribune transaction. … The evidence we’ve received suggests that certain station divestitures that have been proposed to the FCC would allow Sinclair to control those stations in practice, even if not in name, in violation of the law. … When the FCC confronts disputed issues like these, the Communications Act does not allow it to approve a transaction. Instead, the law requires the FCC to designate the transaction for a hearing in order to get to the bottom of those disputed issues.”

How surprising?

Pai embraced the merger so much, he’s under investigation by the FCC’s inspector general for allegedly greasing the wheels by bringing back the UHF discount rule weeks before the deal was announced. That way, the new, larger company could still meet the FCC ownership limit of 39 percent of U.S. households, rather than vastly exceeding them.

— UPDATE: The FCC inspector general cleared Chairman Ajit Pai of being unfairly biased in favor of the Sinclair Broadcast Group–Tribune Media merger. —

sinclair before tribune
Sinclair’s reach now, without Tribune

Then yesterday – at an awkward moment for Pai, Sinclair and Tribune – a Washington-based U.S. Appeals Court rejected a challenge to the FCC reinstating the UHF discount that could’ve and could still pave the way for the merger. The three-judge panel was comprised of two President Barack Obama nominees and one President Trump nominee. They dismissed the case on technical grounds without considering its merits, ruling the activist groups that filed suit hadn’t shown they’d be injured by the consolidation at the heart of their case. What this really means is Tribune could be worth more if it pulls out of the deal, because other potential suitors will have more flexibility to make offers. Tribune can leave Sinclair at the alter/chuppah on Aug. 8.

The UHF discount, started in 1985, let companies with UHF (channels 14+) stations only count half the coverage area towards the ownership limit. But that was when there was a big difference between watching channels 2 to 13, and channels 14+. With today’s technology – and cable, satellite and computers added to the mix, and broadcast signals digital rather than analog – the quality looks the same. The rule was ended in 2016, just before the end of President Obama’s administration.

So why bring back the rule last year? For big corporations, up against the ownership limit, urging Pai to reinstate it so they could buy more stations – exactly what Sinclair needed to merge with Tribune.

According to Variety, Commissioner Mignon Clyburn, the sole Democrat on the FCC at the time, warned it would diminish diversity, competition, and localism, and she predicted a wave of mergers and acquisitions.

Variety wrote at the time,

“She showed a chart from Bloomberg showing how major station groups benefit from the discount. The largest, ION Media, reaches 33.7% of the country with the discount, but 65.2% without. Univision reaches 23.6% with the discount, but 44.8% without. When the discount was repealed last summer, station groups were allowed to retain their existing holdings, but they would be forced to divest assets in the event of a merger or corporate takeover.”

tv owner population share

But Pai argued the FCC would start examining the media ownership cap and reinstating the UHF discount would give the FCC a “blank slate.” The examination started in December.

generic tvA year later, in April 2018, Variety reported a panel of appellate judges asked why the FCC reinstated the rule and raised some concerns. Two of the three judges on the D.C. Circuit Court of Appeals also expressed concerns the FCC had restored a rule that was considered obsolete.

According to Variety, Judge Gregory Katsas noted to the FCC’s attorney, James Carr, that while the FCC

“might want to raise the cap,” there was “no reason for thinking at that the end of the day, part of the solution will be keeping the discount.”

“I think that is probably fair, your honor,” Carr replied. He argued that the UHF discount shouldn’t be eliminated without considering its implications to the 39% cap.

Meanwhile, CEO Chris Ruddy of conservative TV news network Newsmax said, “The judges on the D.C. Circuit reviewing the FCC’s UHF discount were left scratching their heads wondering why the rule was re-instated when everyone — Republicans and Democrats alike — agree that the discount is an analog relic and makes no sense in a digital world.

“The FCC should avoid the appearance of impropriety and proceed with a transparent national ownership cap proceeding to set a level playing field before approving any merger that benefits just one company, namely Sinclair.”

He also said he told President Trump strict limits on national TV ownership are needed not only to keep a lid on Sinclair, but also on the ‘liberal’ broadcast networks.

I told him [Trump] about my opposition because Sinclair would reach 70 percent of U.S. homes and — while I don’t disagree necessarily with Sinclair’s editorial point of view — I did not want to see NBC and ABC and the big liberal networks…[reaching] 70 percent.

“I think that would have been very dangerous if NBC was dictating the local news coverage in Des Moines, Iowa,” Ruddy said.

Keep in mind, Ruddy’s Newsmax and also Sinclair want to challenge Fox News Channel for conservative news viewers.

Politico summed it up by saying,

“Sinclair has been a frequent target for Democrats and liberal groups disturbed by reports that it favors President Donald Trump in its coverage via ‘must-run’ segments pumped to its network of stations.”

During the 2016 presidential election, The Washington Post reported Sinclair

“gave a disproportionate amount of neutral or favorable coverage to Trump during the campaign” while airing negative stories on Hillary Clinton, and Politico reported “on a boast by Trump’s son-in-law Jared Kushner that the president’s campaign had struck a deal with the broadcast group for better media coverage. Sinclair disputed the characterization, saying it was an arrangement for extended sit-down interviews that was offered to both candidates.”

Also, it was Trump who nominated Pai for the agency’s top post, so most experts felt the merger would eventually get the go-ahead due to President Trump’s public comments praising the media company, which boasts a conservative-leaning, anti-mainstream media news operation.

My last post mentioned many different cases of using shell companies under Sinclair’s control to still broadcast on more stations than allowed. Those so-called sidecar arrangements let Sinclair keep a stake in the revenue and programming of the spun-off stations.

I even asked, “Why was the FCC the last to find out? Or did it know and ignore the facts for political reasons?”

Today, I found a new example of a virtual triopoly (three stations in a market), when the FCC only allows duopolies (two stations in a market) and only under certain conditions.

So what changed? Politico reports problems in three cities.

WGN-TV

First, in Chicago, the plan was to sell

“WGN to Steven Fader, a Maryland business associate of Sinclair Executive Chairman David Smith who oversees car dealerships.”

According to Reuters,

“The draft order circulated by Pai’s office … said Sinclair’s actions around the divestiture of TV station WGN in Chicago ‘includes a potential element of misrepresentation or lack of candor.’”

Ouch! Not good for a company licensed to use the public airwaves. I used another example below and then offered a suggestion about what should happen to Sinclair.

Adweek added,

“The FCC feels Smith selling the asset to his friend and business associate presents a problem,”

and I’ll say the price of $60 million is ludicrous, considering the station is worth hundreds of millions of dollars.

According to The Chicago Tribune,

“The WGN services agreement would have kept Sinclair in charge of everything from programming to ad sales while giving it an option to buy back the station for the same price, subject to adjustments, within eight years.”

WPIX

Sinclair was also supposed to sell WPIX-New York, the nation’s largest TV market by far, for a measly $15 million to that same Cunningham Broadcasting, a company with close ties to the Smith family. That caused Pai to say he was concerned Sinclair’s proposed sales in Chicago and New York may have attempted to deceive the government.

Adweek said also troubling

“were the deals to sell stations in Dallas and Houston to Cunningham Broadcasting.”

The Tribune reported,

“The proposal also included an option to buy the stations back.”

According to Reuters,

“Separate filings with the FCC last month by the American Civil Liberties Union and conservative news outlet Newsmax Media” … raised “questions about whether Sinclair would continue to control some of the stations it proposes to divest.”

So Politico said,

“Pai announced an administrative law judge would review the station spinoff issues. The FCC takes that step when companies fail to persuade it that a transaction, even with conditions, would be in the public interest.”

Ars Technica reported the decision by FCC commissioners to adopt a Hearing Designation Order and have a judge review aspects of the deal was unanimous. Other options were

“denying the merger outright, approving the merger, or approving it with conditions.”

Click here for the full order. One of the key parts reads:

“Among these applications were three that, rather than transfer broadcast television licenses in Chicago, Dallas, and Houston directly to Sinclair, proposed to transfer these licenses to other entities. The record raises significant questions as to whether those proposed divestitures were in fact “sham” transactions. By way of example, one application proposed to transfer WGN-TV in Chicago to an individual (Steven Fader) with no prior experience in broadcasting who currently serves as CEO of a company in which Sinclair’s executive chairman has a controlling interest. Moreover, Sinclair would have owned most of WGN-TV’s assets, and pursuant to a number of agreements, would have been responsible for many aspects of the station’s operation. Finally, Fader would have purchased WGN-TV at a price that appeared to be significantly below market value, and Sinclair would have had an option to buy back the station in the future. Such facts raise questions about whether Sinclair was the real party in interest under Commission rules and precedents and attempted to skirt the Commission’s broadcast ownership rules. Although these three applications were withdrawn today, material questions remain because the real party-in-interest issue in this case includes a potential element of misrepresentation or lack of candor that may suggest granting other, related applications by the same party would not be in the public interest.”

This keeps getting better!at&t time warner

Politico said an administrative law judge was called in 2015 with the proposed Comcast-Time Warner Cable deal. The companies later abandoned it, rather than go through the hearing process. AT&T ended up with Time Warner, at least for now, after a federal judge allowed it without conditions, but the Justice Department is appealing.

By last Wednesday, Reuters reported Sinclair announced it would not divest the three TV stations currently owned by Tribune

“to ‘expedite’ the transaction after the FCC suggested the company would still control the stations,” and “two FCC officials who did not wish to be identified said Wednesday they believe the merger will not be able to proceed.”

Instead, Sinclair itself will acquire WGN-Chicago, and put KDAF-Dallas and KIAH-Houston into a divestiture trust and sold by an independent trustee (if the acquisition is finalized).

The Justice Department is also still reviewing the deal and the FCC may have even more concerns.

Sinclair denied any effort to mislead the FCC and issued this long statement:

“While neither Sinclair or Tribune have seen the draft HDO, Chairman Pai’s comments and press reports indicate the FCC is questioning the proposed divestitures in Dallas, Houston and Chicago.  Accordingly, in order to address such concerns and to expedite the Tribune transaction, Sinclair has withdrawn the pending divestitures of stations in Dallas (KDAF) and Houston (KIAH) to Cunningham Broadcasting Corporation and Tribune has withdrawn the pending divestiture of WGN in Chicago to WGN-TV LLC.  Sinclair intends to request permission from the FCC to put the Dallas and Houston stations into a divestiture trust to be operated and sold by an independent trustee following the closing of the Tribune acquisition.  Sinclair expects to have identified and entered into a purchase agreement with a third party buyer or buyers for the Dallas and Houston stations prior to closing.  As a result of the withdrawal of the application relating to WGN, Sinclair will simply acquire that station as part of the Tribune acquisition, which is, and has always been, fully permissible under the national ownership cap.

“Throughout the FCC review process of the Tribune merger and divestitures, Sinclair has had numerous meetings and discussions with the FCC’s Media Bureau to make sure that they were fully aware of the transaction’s structure and basis for complying with FCC rules and meeting public interest obligations. During these discussions and in our filings with the FCC, we have been completely transparent about every aspect of the proposed transaction. We have fully identified who the buyers are and the terms under which stations would be sold to such buyer, including any ongoing relationship we would have with any such stations after the sales. All relevant agreements documenting such terms as required by FCC rules have been filed. While we understand that certain parties, which oppose the transaction object to certain of the buyers based on such buyers’ relationships with Sinclair, at no time have we withheld information or misled the FCC in any manner whatsoever with respect to the relationships or the structure of those relationships proposed as part of the Tribune acquisition. Any suggestion to the contrary is unfounded and without factual basis.

“While the structures put forth to the FCC throughout the process have all been in compliance with law and consistent with structures that Sinclair and many other broadcasters have utilized for many years with the full approval of the FCC, we have consistently modified the structure in order to address any concerns raised by the FCC. As a result and in light of the ongoing and constructive dialogue we had with the FCC during the past year, we were shocked that concerns are now being raised. Nonetheless, we have decided to move forward with these additional changes to satisfy the FCC’s concerns.

“There can be no question regarding misrepresentation or character given that Sinclair has fully disclosed all terms of all aspects of the transactions it has proposed. The FCC’s reported concerns with sales to certain parties have been eliminated in light of the withdrawals of the applications relating to Dallas, Houston and Chicago. Accordingly, we call upon the FCC to approve the modified Tribune acquisition in order to bring closure to this extraordinarily drawn-out process and to provide certainty to the thousands of Tribune employees who are looking for closure.”

So what’s next for Tribune? Will it stick by the deal as it said it intends? We don’t know for sure yet, but it has until Aug. 8 and I already mentioned reasons to separate from Sinclair.

This video was made before Cox threw its assets into the ring.

One big winner, so far, could be 21st Century Fox Inc. chairman Rupert Murdoch, who has become close with President Trump.

Bloomberg notes, over the decades, Fox and Sinclair have been in business together, but the conservative organizations have also been rivals.

Sinclair owns dozens of local Fox affiliates. So does Tribune. Last year, Fox tried unsuccessfully to outbid Sinclair for Tribune.

In the meantime, the companies divide the retransmission fees paid by cable and satellite operators (meaning what you and I pay). Networks say local stations have more value because of them.

Former Fox exec Preston Paddon remembers in his blog,

“By 1992, Congress found that cable systems were paying carriage fees to the non-broadcast channels but not to the broadcasters, and that this was unfair to the broadcasters.”

It’s why we pay for free local TV if we’re not watching with an antenna.

Anyway, Sinclair buying Tribune and its own Fox affiliates would’ve given it a stronger negotiating hand in talks with Fox about how to divvy up those fees.

So after losing out on Tribune,

“Fox threatened to pull its affiliates from Sinclair and switch the stations to an independent broadcaster. Eventually, in order to satisfy regulators, Sinclair agreed to sell some Tribune stations to Fox, which, in turn, said it would renew Sinclair’s affiliation with more than two dozen stations.”

Now, Fox may be able to buy even more stations.

And “Sinclair may soon compete with Fox News for right-leaning TV viewers” may not come to pass. It has reportedly been talking about hiring former Fox News stars to create a block of conservative programming using WGN America, which it would acquire, or The Tennis Channel, which it already owns. Former Trump advisor Boris Epshteyn and former CBS correspondent Sharyl Attkisson already work for Sinclair. Politico reported Sinclair has even approached current and former Fox talent such as Jeanine Pirro, and Greta Van Susteren and Eric Bolling. I already wrote Talks with former Fox host Bill O’Reilly fell apart. Sinclair won’t admit to any of that.

Also, the Justice Department appealed the ruling that let AT&T buy Time Warner. That’s good for Fox at the moment because it involves Fox News Channel rival CNN, and may have kept Comcast/NBC from buying most of Fox, as it downsizes to become “New Fox.” Murdoch prefers Disney/ABC buying the assets, which the government already approved, and “the Murdoch family would see more tax benefits in that deal.”

So what’s President Trump’s beef? You already read about his relationship with Sinclair.

Tuesday night, he tweeted it was “sad and unfair that the FCC wouldn’t approve the Sinclair Broadcast merger with Tribune,” but Republicans control the FCC, he appointed Ajit Pai as chairman, and Pai has been accused of being too cozy with Sinclair. But except for appointments, the FCC is independent from the White House.

Deadline reported Sinclair commentator Boris Epshteyn, who used to work for Trump, is for the deal. So is Steve Bannon, who got friendly with Sinclair stations in swing states before the election. And Trump has to like Sinclair’s publicity.

The only Democratic FCC commissioner at the moment tweeted her response to the president with just one word: disagree.

But Trump’s friend Rupert Murdoch – who also owns TV stations and the pro-Trump Fox News Channel – is said to be against the merger. That would be especially so if Sinclair starts putting conservative news on cable through WGN America and The Tennis Channel. Trump is so chummy with Murdoch, he called in December to congratulate him on the Disney-21st Century Fox deal.

I wrote another friend, NewsMax chief Chris Ruddy, is definitely against Sinclair-Tribune, as well.

Furthermore, the president compared Sinclair-Tribune to letting “Liberal Fake News NBC and Comcast (get) approved” which happened under the Obama administration and FCC. Trump criticized it as being too big.

He didn’t mention it’s on the level of AT&T-Time Warner, which a federal judge recently allowed but the Justice Department is appealing.

The difference between Sinclair-Tribune and Disney-Fox – and NBC-Comcast and AT&T-Time Warner – is that the first pair involve companies that make content but don’t distribute it. In the second pair, NBC and Time-Warner make content, but Comcast and AT&T actually distribute it — Comcast through cable and AT&T by DirecTV satellite, both of which are paid subscription services.

In April, Axios reported President Trump defended Sinclair after the company started

“forcing conservative, pro-Trump editorials on its” news anchors and “Deadspin created a video of Sinclair broadcasters spurning ‘fake news.’

Viewers of Sinclair’s 200-plus local stations had already seen “centrally drafted opinion items reflecting its conservative, often pro-Trump positions,” but not by their own local anchors and certainly not side-by-side along with so many others.

That was at 6:34am. Keep in mind, a great number of Sinclair’s stations are affiliated with the networks.

Then, at 6:58, Trump took on CNN…

and got pushback from its PR department.

CNN reports some Sinclair journalists said they were unhappy with President Trump’s portrayal of the company as “conservative” because they want to be recognized for their straight-forward, nonpartisan work. Despite their stations being forced to air pro-Trump commentaries and stories, most journalists at local stations don’t want to be labeled by the president or anyone else.

As for Sinclair’s claim of more localism if the deal goes through, FTVLive’s Scott Jones found Sinclair station WSYX-Columbus, Ohio, doing a series of reports called “Gator Week” (as opposed to Shark Week, that has been on the Discovery Channel since 1988). Still, Jones thought it was “odd” considering “you don’t see many alligators in Ohio.” Then, he found out about other Sinclair stations doing the same thing, “including WGXA (Macon, Ga.), WPMI (Mobile, Ala.), WPEC (West Palm Beach) and others.” He joked he wasn’t sure it was a must-run.

I, myself, found Shark Week on a retweet from the Cunningham Broadcasting station in mid-Michigan. Maybe WBSF was allowed to go a different route.

WBSF’s “About” section says it’s “owned and operated by Cunningham Broadcasting Corporation and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.” So there are three terms/phrases: owned, operated, and “receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.” Maybe that’s because just above, it says to send all press releases to news@nbc25news.com. So maybe “certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group” includes press releases.

But wait!

Below, there are nbc25news email addresses for comments, webmaster (the Sinclair owned, operated, and apparently “affiliated” websites all look similar), contests and weather.

And below that are Sinclair (sbgi.net) email addresses for corporate, two for national advertising, and the secondary person for closed-captioning concerns.

So maybe those are all the “certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.”

That’s all very interesting since I knew Sinclair controlled two other stations in the same location!

NBC affiliate WEYI has on its “about” section (with the same look) that it’s “owned and operated by Howard Stirk Holdings, LLC and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.” That entire phrase is merely a substitution for Armstrong Williams’ company and we established in my last post that WEYI is one of a few Howard Stirk stations run by Sinclair. They also use the nbc25news email, but it’s more appropriate here.

Then there’s Fox affiliate WSMH that has on its “about” section (with the same look, of course) that it’s – wait for this! – actually “owned and operated by Sinclair Broadcast Group.” The email addresses are all wsmh.com. The “receives certain services” phrase is not there.

I did notice after the paragraph with the name of the owner, etc., and ties to Sinclair, is another called “Community Involvement.”

What’s funny is that all three stations start with “The owner and Sinclair Broadcast Group, LLC. continue to broaden its recruiting outreach…”

That means “the owner” can be whichever company actually holds the station license and it’s not named here, just referred to as “the owner,” out of laziness.

But what’s especially funny here is saying “The owner and Sinclair Broadcast Group” when Sinclair is really the owner!

But seriously, how does Sinclair operate the three stations with the same address, etc.? We learned in my last post that’s not allowed in Baltimore, with Sinclair, Cunningham and Deerfield Media. In fact, in Nov., 2012, TVNewsCheck reported the situation as “a virtual triopoly.”

The FCC’s webpage called Broadcast Ownership Rules clearly states in its section, Local TV Multiple Ownership:

“An entity is permitted to own up to two TV stations in the same Designated Market Area if either:

  • “The service areas – known as the digital noise limited service contour – of the stations do not overlap

  • “At least one of the stations is not ranked among the top four stations in the DMA (based on audience share), and at least eight independently owned TV stations would remain in the market after the proposed combination”

That’s the summary in its entirety! The stations cover the same area. An old website reports “eight full-power television stations in the Flint-Saginaw-Bay City market,” the others being CBS and ABC affiliates, two PBS affiliates and a religious broadcaster.

And the NBC, Fox and CW stations are controlled by the same company, for all intents and purposes. I’d bet the CW station is not in the top four rated, but the rules are for an entity “to own up to two TV stations” – just two!

(The MyNetworkTV affiliate is on a sub-channel of the CBS affiliate.)

I just found the mid-Michigan situation by accident and wonder how many other cities this has been going on in.

TVNewsCheck’s Harry A. Jessell put it this way, and then made lists of winners and losers at this point:

“Its mishandling of its merger application has badly stained its permanent FCC record in a way that could greatly complicate its future regulatory dealings. … And a liar is what the FCC has accused Sinclair of being by obfuscating the fact it would continue to control three major market stations that it told the FCC it would spin off to other broadcasters to comply with ownership limits.

“You see, the FCC acts on the honor system. It presumes that you are obeying all the rules and expects you to confess any infractions. It’s the principal way the FCC polices those it regulates. That’s why lying – the ever-polite FCC calls it “misrepresentation” or “lack of candor” – is taken seriously and is the FCC equivalent of a capital crime. … As the lawyers pointed out to me this week, once indicted for misrepresentation as Sinclair has now been, it sticks because it goes to the broadcaster’s basic character qualifications to be a licensee. It cannot buy or sell a station or even renew a license until it resolves the character question. Sinclair’s best move now is to walk away from the merger and promise, no, swear on a stack of Bibles, that it will never, ever mislead the FCC again.

“Sinclair has no one but itself to blame for this fiasco. It pushed too hard to keep as many of the Tribune stations as it could and somewhere along the line lost sight of the larger goal – get the transfer through the FCC and get to closing. … (David Smith) kept going back to the FCC (and the Justice Department) demanding more and more. Ironically, he will likely end up with nothing, except maybe a new set of regulatory hassles.”

Bloomberg quotes B. Riley FBR Inc. analyst Barton Crockett, who said in a note he has

“never seen such ‘harsh’ language from the FCC about an applicant for a merger. The ‘vitriolic’ tone of the FCC statement makes it dubious that Sinclair and Tribune will be able to come back with divestitures that will satisfy the FCC.”

Bottom line: Anyone who knows me knows I can be tough, especially on myself. The people who run and invest in the nation’s largest media company have been breaking rules all over the place for many years. It’s time the FCC gets extremely serious so it’s taken seriously when protecting the public interest from those using the public airwaves.

Does anyone remember the RKO situation? Have a seat and look for similarities. (I wrote this with information from several Wikipedia listings.)

RKO General 1962
1962 logo

RKO General was the main holding company through 1991 for the non-core businesses of the General Tire and Rubber Company.

It had been in broadcasting since 1943, and General Tire bought the RKO Radio Pictures movie studio in 1955, but dissolved it in 1959. From then until 1991, it operated six TV stations and more than a dozen radio stations. It also holds the record for the longest licensing dispute in television history.

KHJThe trouble began in 1965. RKO General applied for license renewal of KHJ-TV in Los Angeles (now KCAL-Channel 9). A local group, Fidelity Television, challenged it, charging RKO with second-rate programming, and later and more seriously, that General Tire conditioned its dealings with certain vendors on the basis they’d buy advertising time on RKO General stations. These “reciprocal trade practices” are considered anti-competitive. RKO and General Tire executives testified before the FCC and rejected the accusations. Four years later, in 1969, the commission issued an initial finding that Fidelity’s claims were correct.WNAC RKO

That same year, RKO faced a license challenge for WNAC-TV in Boston (now WHDH-Channel 7, not to be confused with the old WHDH-Channel 5), again charged with reciprocal trade practices.

WOR RKOFour years later, in 1973, the FCC ruled in favor of RKO in the Los Angeles case, pending findings in the still-ongoing Boston investigation. The next year, in 1974, when RKO applied for license renewal of WOR-TV in New York (now WWOR-Channel 9, technically Secaucus, NJ), the FCC conditioned the renewal on the Boston case as well.

SIDEBAR: Another Boston FCC case lasted 15 years – not the record, but from sign-on to sign-off – and involved the former WHDH-Channel 5. The DuMont Television Network applied for a construction permit for the channel, but shut down its network before getting it. The Boston Herald Traveler Corporation got the license, signed on in 1957, and shortly after, the FCC started investigating allegations of impropriety in the granting of the television license. (Allegedly, the controversy was over luncheon meetings the newspaper’s chief executive had with an FCC commissioner during the original licensing process.) So the old channel 5 (WHDH) never had a license longer than six months at a time while the standard was three years.

Eventually, the FCC ordered comparative hearings and in 1969, a local group called Boston Broadcasters was granted a construction permit for a new station on channel 5 called WCVB after it promised to air more local programming than any other station in America at the time. That’s even though the old channel 5 (WHDH) often broadcast more local programming than any other commercial TV station in Boston. Herald-Traveler Corporation lost its court case in 1972 and WCVB went on the air in its place. Luckily, everyone on the old channel 5 moved to the new channel 5 which still broadcasts from the suburb of Needham, since the old WHDH-TV refused to sell its studios, transmitter and tower to the new WCVB, which is now owned by Hearst.

NOW BACK TO THE STORY: In June, 1974, an administrative law judge renewed the WNAC-Channel 7 Boston license even after finding General Tire and RKO General had engaged in reciprocal trade practices. In December, 1975, a company competing for the license called Community Broadcasting asked the FCC to revisit the case. It alleged General Tire bribed foreign officials, maintained a slush fund for U.S. political campaign contributions, and misappropriated revenue from overseas operations. RKO denied all the allegations during a year-and-a-half series of proceedings. Then, in July, 1977, General Tire admitted to an eye-popping litany of corporate misconduct, including the bribery and slush fund charges, in order to settle an action brought by the Securities and Exchange Commission. But the TV situation wasn’t over yet. Still, the RKO proceedings dragged on!

Finally, in 1980, after a half-decade of hearings and investigations, the FCC stripped RKO of WNAC’s license. It found RKO “lacked the requisite character” to be the station’s licensee and gave as examples, the reciprocal trade practices of the 1960s, false financial filings by RKO, and General Tire’s gross misconduct in non-broadcast fields.

But the worst was RKO’s dishonesty before the FCC. During hearings, RKO withheld evidence of General Tire’s misconduct, including the fact the SEC had been investigating the company in 1976. RKO also denied it had improperly reported exchanges of broadcast time for various services, despite indications to the contrary in General Tire’s 1976 annual report. So the FCC found RKO had displayed a “persistent lack of candor” over its own and General Tire’s misdeeds, which threatened “the integrity of the Commission’s processes.” That FCC ruling meant RKO lost the KHJ-TV Los Angeles and WOR-TV New York licenses as well.

RKO appealed to the District of Columbia U.S. Court of Appeals, which upheld the revocation solely on the basis of RKO’s lack of candor. It wrote in its opinion, “[t]he record presented to this court shows irrefutably that the licensee was playing the dodger to serious charges involving it and its parent company.” But the court interpreted the candor issue so narrowly that it applied only to WNAC-TV, and ordered rehearings for WOR and KHJ. RKO General appealed again, this time to the U.S. Supreme Court. In 1982, SCOTUS refused to review the license revocation, and it was over. RKO General sold WNAC’s assets to New England Television (NETV), a new company from the merger of Community Broadcasting and another competitor for the license, the Dudley Station Corporation. The FCC granted a full license to NETV on channel 7, which it renamed WNEV-TV. Since then, the station changed its call letters to WHDH-TV, had low ratings, and was sold to Ed Ansin’s Sunbeam Television Corporation. (This WHDH has no relation to the old WHDH-Channel 5.)

It could’ve been worse. In 1983, the FCC began taking competing applications for all of RKO’s broadcasting licenses, but Congress passed a law sponsored by Sen. Bill Bradley requiring the commission to automatically renew the license of any commercial VHF-TV station relocating to a state without one, meaning New Jersey and Delaware. Two months later, RKO General officially changed WOR’s city of license from New York to Secaucus, NJ, where it remains on paper. The FCC made the station move its main studio there and step up coverage of events in the Garden State. Still, WOR maintained its identity as a New York station. (It’s now owned by Fox, which also owns WNYW-Channel 5, and got rid of channel 9’s newscasts.)

In 1984, RKO sold its Radio Networks operation to United Stations. In 1986, under pressure, RKO put WOR up for sale. MCA/Universal won the bidding war and the FCC approved the purchase. In 1987, MCA changed the call letters to WWOR. (Remember the slogan Universal 9, about 15 years before NBCUniversal was formed?)

RKO was lucky it sold WOR. In 1987, an FCC administrative law judge found it unfit to be a broadcast licensee due to a long history of deceptive practices he called the worst case of dishonesty in FCC history, and ordered RKO to surrender the licenses for its two remaining two TV stations and 12 remaining radio stations. RKO declared all of the employees responsible for the misconduct had been fired and appealed, claiming the ruling was deeply flawed. But the FCC made it clear it would probably reject any appeals and strip the licenses, and urged RKO to sell everything before that became necessary.

In 1988, under an FCC-supervised deal, the license of KHJ-Los Angeles was granted to Fidelity, the company that had originally challenged RKO General. Fidelity then transferred it to Disney, before it bought ABC, for $324 million. RKO got about two-thirds and Fidelity got the rest. By 1991, everything was sold. (Fort Lauderdale-Miami’s WAXY-FM 105.9 – which labeled itself “an RKO radio station” before giving its call letters, near the end – was sold in 1990. That was 28 years ago! Unbelievable!)

TVNewsCheck’s Harry Jessell put it this way:

“When people are making comparisons between your station group and RKO General, you know you have screwed up.”

I think there are too many changes going on in the industry right now as technology improves so quickly. Jessell mentioned certain former FCC commissioners would’ve gone the RKO route with Sinclair. I agree because now more than ever, broadcasters use the public airwaves and must pay us back with public service under tougher rules than its competitors. And the FCC needs complete and total honesty, with so much on its hands.

Sinclair needs to be brought down similarly for all it has done, with the same family as owners and no concern for anything but profit over the decades. The stations should be separated. Local broadcasters or broadcasting groups with no other industry interests should be given first shot at the stations. Then, they can hire experienced people with original ideas, and decisions would be made right there in the studio building.

Please leave your comments in the section below, and don’t miss out. If you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. I’m also available for writing/web contract work.

Be nicer to Mike Jerrick, and other thoughts on what’s making news

People who know me can never, ever say I’m not loyal to people I like and respect. You’ll see that in a moment, along with an example of the opposite. (Is your mouth watering yet?)

newspaper jerrick
http://www.philly.com/philly/news/mike-jerrick-good-day-philadelphia-morning-show-format-20180319.html

Yesterday, one of Philadelphia’s daily newspapers published an article called “Is the morning news format that fuels Mike Jerrick’s ‘weird uncle’ shtick on its way out?”

I’m going to give the writer the benefit of the doubt because reporters don’t usually write headlines, and the headline goes after the format rather than the person.

The article started by criticizing Mike Jerrick’s on-air behavior on International Women’s Day, March 8. It quoted Peter Jaroff – assistant professor of media studies and production at Temple University and a former WPVI-6ABC producer – who described the situation perfectly.

Jaroff told the paper,

“You’re supposed to chat and fill up time and be engaging to your audience, and that can get you in a lot of trouble.”

Let me repeat: “Fill up time and be engaging.

He didn’t say for how long or how often. Let’s look at the situation.

WTXF-Fox 29 puts on a six-hour morning show.

(I mentioned people who know me. They also know I hate the phrase “show” rather than “newscast” because a newscast is special with the responsibility of informing people about important current events and controversies – even though they typically air too much crime and too many fires, often without putting any of it in perspective. A “show” can be anything.)

Jerrick is on the air for four hours straight, from 6 to 10am. His broadcast, Good Day Philadelphia, actually starts at 4. (Yes, it’s the same name as all the other local Fox stations call their morning shows because they copy.)

Speaking of copying: Today, were we supposed to look at this and know where St. Mary’s County is? No clues. The company itself owns three Fox 5s. That doesn’t include affiliates. But this didn’t cost a cent!

It begins with hard news. Certainly, a lot of the content is from the day before because very little happens between 11:30pm and 4am, except for the crime and fires.

Jerrick is as good as anybody when he goes on the air at 6.

But let’s start before 6.

mike bio
Mike’s bio, but is it FOX or Fox? (Absolutely NOT Mike’s fault!)

I worked with him for 15 months. I’ve seen him at 5:30am daily, before the public at 6, telling producers and an executive producer his intelligent, educated, experienced opinion – usually right – on what stories he should be talking about and which shouldn’t air. Four hours, or actually six, can be a long, long time – and a lot can happen to change things.

There will never be a TV station that has the staffing it really needs.

Jerrick would start out doing the news, correcting mistakes in scripts based on what aired earlier, what has changed since then and what he knows is the truth. (In other words, somebody else’s mistake.) He won’t let a live reporter go without making sure viewers have all the facts they need.

That may throw off the time, and producers have to go almost by the second – which probably makes them crazy – but realize Good Day Philadelphia producers do two straight hours in the control room. That’s a lot, even for the most disciplined, attentive, anal person trying to get as much new material on as possible.

The producers can’t read every script before they air. Scripts are still being written moments before, especially in breaking news situations. Jerrick and his counterpart, Alex Holley, may be told a few quick points in their earpieces and given a line or two. Very few TV news anchors can do that as flawlessly as they do multiple times every morning, while keeping tabs on what the live picture is showing, or if the signal goes bad.

At 7:30am, there’s often a live interview with a newsmaker, victim, etc. Jerrick and Holley consistently show the right tone, depending on the situation.

I haven’t forgotten their great job with the return of a station intern, wounded in the Orlando Pulse nightclub shooting, who lost a loved one. Or the controversial Philadelphia sugar tax that mostly affects soda. Or the superintendent of the School District of Philadelphia about needing 1,000 new teachers when the other teachers hadn’t gotten a raise in five years and put up a billboard on busy I-95, making sure everyone sees the claim Philadelphia doesn’t value its students. I remember Jerrick and Holley making sure to present both sides, playing devil’s advocate when necessary, and give everyone a fair shot – for journalism and conscience.

mike jerrick alex holley
Mike Jerrick: http://www.fox29.com/about-us/mike-jerrick-good-day-philadelphia-co-host;       Alex Holley: http://www.fox29.com/about-us/alex-holley-good-day-philadelphia-co-host

I know because in each of those situations, I took notes and when each was over, I quickly got in and out points to put the video on the web, and wrote stories that started with the new information Jerrick and Holley were able to gather. Often, they made the interviews memorable experiences and that’s exactly what TV goes for: memorable experiences involving people associated with your station. The bosses get credit, the station makes money, but it’s Jerrick, Holley and company who actually do the work.

I’ll tell you now, I have not watched for a moment since I left last Aug. 10. Too painful. And that personal story is far from over. The people I’m writing about may not know that but their bosses sure do!

So how can Jerrick and Holley go from being hard news people – bringing viewers every new fact possible while guaranteeing their accuracy, while sitting inside a studio – and suddenly become time fillers at 9? They’d have to be extremely talented and well-rounded, or bipolar!

Sure, they report breaking news the executive producer decides is important enough until 10:00, but the *show* transitions from hard news to arguably nonsense and no matter how slowly that process takes, and the audience changes, it still involves the same on-air people.

steve keeley
http://www.fox29.com/about-us/steve-keeley-fox-29-reporter

It’s very rare, but I remember the morning hero, reporter Steve Keeley, breaking three new stories live at three different locations one morning! It’s a combination of his sources and reading everyone’s social media (and I included every police and fire department’s tweets in three states when I wrote everyone’s).

The station is too cheap to hire other people.

STOP FOR A SIDEBAR: All I ever got from the station, other than hard times, was a green t-shirt and hat for the St. Patrick’s Day parade in 2017. Most other places give gift bags when you start.

But I got a Good Day Philadelphia Weekend shirt that one of the anchors, Bill Anderson, actually spent time and money to make all by himself! Don’t believe me? He did that to connect with viewers and increase ratings – and then the bosses took him off the show and gave him a reporting franchise, For Goodness’ SakeSome thanks and appreciation!

Bill is still doing what he does, great reporting, substitute anchoring, and wardrobes.

Yes, folks. This is the fourth largest TV market in America and this is what a local native – great person, great at his job – obviously feels forced to do. Somebody should be ashamed, and it’s sure not Bill!

BACK TO THE STORY: At 9, one of the 4-6am anchors usually joins Jerrick and Holley. They’re given a list of topics to ad lib about. That means no real scripts for them or their director, who has to make sure the right video is playing. Reporters who were on the air earlier usually change stories – not because of news happening, but planned events. Everyone’s time is planned out so there’s no waste, or rest on a bad day.

There’s a lot for the anchors to keep track of while making small talk with weathercaster Sue Serio, the most open, genuine human you’ll ever meet – and traffic reporter Bob Kelly, who has to keep track of all roads and transit in the region, get all the facts as they change without getting confused, and then find the live shots or make the graphics you see without any help. Oh, and then it’s Kelly’s Classroom or Camp Kelly, depending on the season, and Breakfast with Bob weekly.

sue serio bob kelly
Sue Serio: http://www.fox29.com/about-us/sue-serio-fox-29-weather-anchor;       Bob Kelly: http://www.fox29.com/about-us/bob-kelly-fox-29-traffic-reporter

So there’s a hell of a lot that goes on that viewers don’t see, except for the same faces, over and over again. How they seem to know everything – and at that hour – is incredible! They deserve credit, not scorn.

Of course, the viewers want the local angle, rather than the network or cable morning shows. There’s a place for it but honestly, it’s not for me.

I’ve often thought of Mike Jerrick as Johnny Carson. Who except Dom DeLuise and Joan Rivers ever had a public spat with Johnny?

I mean, Jerrick is from the Great Plains (Kansas), smart, funny, and – yes – older. That’s valuable and lacking in too many places today. I wasn’t around when Carson (from Iowa) started on The Tonight Show in 1962 and wasn’t allowed to stay up late enough to see him until I was old enough, and still, a lot was over my head.

No, not everything goes as planned. That’s the nature of live TV. How the people on-air react is what separates amateurs from professionals. The anchors you see on that station I really don’t like are professionals.

So Mike and Alex’s job is basically to fill time, and it works because they’re often #1 in the later time periods. That means they do very, very well – especially because one of their competitors is the nation’s powerhouse station.

Something ironic: The article with the title about a format possibly being on its way out barely touches on history. It used to be a white guy doing the news. Or two white guys. Same with weather and sports. Then came Adam and Eve – a man and a woman. The article quotes University of Maryland journalism professor Linda Steiner as saying network executives see that “as the kind of ideal nuclear family.”

But this isn’t Leave it to Beaver. This is Fox. So you have to expect a little pushing of the boundaries, especially from a station with the brand We Go There.

As seriousness turns to silliness, children have headed out to school. If they’re home sick, how would you compare Jerrick’s behavior to afternoon soap operas in the past? Or to the lowlifes too often seen on daytime talk and reality shows, these days? Do you want your kid watching Maury (a KYW-TV3 alum) or Springer? The difference is, Mike is the serious newscaster, earlier in the morning. (I’ve never asked him which role he prefers, if either.)

And HBO’s John Oliver used Jerrick as an example of someone who spent “the entire day (International Women’s Day) acting inappropriately.”

Yes, times change. Jerrick – with daughters and grandchildren – would be one of the first to support #MeToo.

He also keeps colleagues on their toes and the audience interested. I give management and the parent company no credit for that. Absolutely none. It’s the people you see, and I don’t have a bad thing to say about any of them. And when the show is over, they clean up (if necessary), meet to discuss the good and the bad of the morning, plan the next show, and then go out to shoot all the special segments viewers see. It’s usually not far from 12-hour days.

Do you think all the pre-NFL Draft features happened on their own or by magic? It was big planning, changing clothes and going with the flow – just like at the newsdesk but with a little more wiggle room.

Kellyanne Conway wikipedia
Kellyanne Conway, Wikipedia

So he said “bullshit” when President Trump’s assistant Kellyanne Conway – a local woman – used the phrase “alternative facts” about the Trump inauguration’s crowd size. WHO WASN’T THINKING THAT? And he took his punishment knowing he shouldn’t have used the word, and knowing the station had to pretend to care about Federal Communications Commission rules.

Tom Snyder – who anchored here at KYW-TV3 in the late 1960s – shot a bird on WABC in New York, in the early 1980s. This is how he remembered it, years later, on CNBC.

I can imagine the same situation here.

And who was totally honest about needing to take a few months off?

Nobody is perfect but Mike Jerrick – with the job he has – is pretty damn close. (I can say the same about Alex Holley who, among so much else, has made her own family out in Texas, our own family.) It has earned him promotions and made him a national figure. And I sure hope he’s not working for the money. (I’ve always said money is freedom.)

Ryan Lochte wikipedia
Ryan Lochte, Wikipedia

And don’t tell me Ryan Lochte (pre-2016, Rio) didn’t deserve to be laughed at after his interview,

Robert Kardashian OJ Simpson trial 1995
Robert Kardashian (right) & O.J. Simpson, 1995

along with anything to do with the Kardashian family. (See the newspaper article link.) When I hear that name, I still think about lawyer Robert from my O.J. Simpson days, rather than his unbelievable ex and offspring. (So I’m also a fuddy duddy. Act surprised.)

Dave Garroway 1955 Wikimedia Commons
Dave Garroway, 1955, Wikimedia Commons

I’d never put any of them on my show and I doubt Mike would either, unless they did something SO ridiculous that everyone was talking about it.

The article pretty much says Jerrick found his niche and compares him to the Today show’s first host, Dave Garroway, buried here at West Laurel Hill Cemetery.

So bottom line: Mike Jerrick is the right person for the job, the station is lucky to have him and I will blame any future fall in ratings with changes in front of and behind the camera, or the end of an era – not Mike.

(For the record, I was NOT in contact with ANYBODY associated with the station for weeks before, or while writing. The thoughts are completely my own.)

Speaking of people I like, I can’t say enough about the Marjory Stoneman Douglas High School massacre survivors outside Fort Lauderdale. They’ve spoken forcefully and eloquently about the need for stricter gun laws.

vote voting electionJust wait, but some of them and other high school students will be old enough to vote by this year’s midterm elections. Mark your calendar for Tuesday, Nov. 6. Every member of Congress will be up for (re)election, along with about a third of the Senate.

Plus, 39 states including Pennsylvania and New York (I’ll get to that one in a few moments) will be (re)electing governors, and there will be many state legislature elections. (If I remember correctly, in ancient times in Florida, you could register to vote at 17 but not actually vote until your 18th birthday.)

Then, in two (hopefully) short years, more than half of today’s high school students will be able to vote in the 2020 presidential election.

gun outlineAnyone who dismisses the Stoneman Douglas student group over their ages is stupid because they’ll be voting before you know it, and are already convincing other voters! Same for that Fox News host, Todd Starnes, who was troubled by how Cameron Kasky took down Sen. Marco Rubio, the one-time presidential candidate, over whether he would agree to refuse further political contributions from the National Rifle Association during a CNN Town Hall. (Click here to watch and read it all.)

feature
Cameron Kasky, CNN’s Jake Tapper (a Philadelphia native), Sen. Marco Rubio (R-Fla.)

The young people are absolutely right about the need to make gun laws stricter. As for what changes, there are many so I won’t be specific. However, as powerful as this group and their supporters become, I worry about all the federal judges President Trump is appointing, and at least one justice so far on the Supreme Court. The young people and 100 million other Americans may convince some legislatures to vote their way, but those bills-turned-laws will have to be upheld if challenged.

I’ve mentioned Kasky’s mother has been a friend for many years. Besides beating a sitting senator in a debate, he’s the one who had to leave the 60 Minutes interview that aired last Sunday for a family dinner. (Ask them, not me.)

TVNewser called that episode “on pace to finish with 10 million viewers, which would make it one of the most-watched episodes of 2018.”

It’s not my place to name Kasky’s mother because she has not spoken out publicly (nor does she have to, with her son doing the job much more than adequately), but for those who are getting over school shootings or need a reminder of how devastating the situation has been for not only the community but 17 families, his mother shared this post on Facebook on Sunday.

Carmen Schentrup father

No, there are no words that could comfort that father – certainly not from this NRA woman

nor people who come up with crap like this…

nra instagram example

nor this self-proclaimed “physical education instructon and football coach” in an outer Atlanta suburb with whom I have two friends in common. He apparently feels it necessary to use some dumb “gun permit” that never expires, that somebody made up, as his profile picture. I’ve read his take on gun issues too many times. I think his priorities are off and he has too much time on his hands. I hope we never meet.

roy groshek

Before leaving the topic, a possible solution to the guns-in-schools problem.

This morning, Axios reported “How urban schools avoid mass shootings” (that’s the headline) via the Associated Press that

“As schools around the U.S. look for ways to impose tougher security measures, … they don’t have to look further than urban districts such as Detroit, Chicago, Los Angeles and New York that installed metal detectors and other security in the 1980s and 1990s to combat gang and drug violence”

Also,

“Security experts believe these measures have made urban districts less prone to mass shootings, which have mostly occurred in suburban and rural districts.”

And,

“Officials in some suburban and rural school districts are now considering detectors as they rethink their security plans after the shooting at Marjory Stoneman Douglas High School.”

Let’s hope tougher security measures including installing metal detectors is a solution to save lives.

Now, a slightly less vicious political story (and I mean slightly):

Yesterday, I mentioned Sex and the City’s Cynthia Nixon running for governor of New York against fellow Democrat Andrew Cuomo. (I’m shocked this politician doesn’t have his picture at the top of his official webpage!)

People magazine reported she tweeted alongside a two-minute video,

“New York is my home. I’ve never lived anywhere else. … I was given chances I just don’t see for most of New York’s kids today. …Our leaders are letting us down.”

In the video, Nixon noted she grew up with her single mom in a one-bedroom fifth-floor walkup.

She has been a vocal critic of Gov. Cuomo’s educational policies. According to People, she accused the two-termer of being the main cause of the divide between the state’s “richest” and “poorest schools.”

Today, JTA reported, “Her two eldest children from her first marriage are Jewish and have both been bar- and bat-mitzvahed.” (I hate that phrase! You can’t simply add an –ed to a word that’s not English!)

It also said she’s

“an active member of Congregation Beit Simchat Torah, Manhattan’s most prominent LGBTQ synagogue, and has spoken there multiple times”

including her June 2011 Friday night sermon, the same day same-sex marriage became legal in New York state.

Back then, she lavishly praised Gov. Cuomo for his leadership in making that happen. I wonder if she changed her mind.

Nixon is getting support from former co-star Kristin Davis…

and fellow lesbian actress/activist Rosie O’Donnell…

but now, the New York Post is reporting Nixon is being “denounced” by arguably the Big Apple’s most prominent lesbian politician, former City Council Speaker Christine Quinn.

Besides being the first openly lesbian governor in the U.S., I think Nixon would be the first governor in the U.S. to go topless. Just a thought, for those interested. Or would you have preferred to see Richard Nixon topless?

And rather than me leave you on that last note, there’s an update after I showed you:

* how Rupert Murdoch wanted money from Facebook for having his content on its site (no, people who work for him put it up, in hopes the public will click and see his websites’ articles and advertisements, and help his businesses), and

* how CNN’s Jeff Zucker accused Facebook and Google of having a duopoly or monopoly on money from digital content, and wanted regulators to look into the two companies (even though CNN was a monopoly on 24-hour cable news from June 1, 1980 to 1996 when MSNBC started on July 15, and Fox News Channel went on the air on Oct. 7, except for the 16 months ABC/Westinghouse’s Satellite News Channel competed).

Today, there are two articles that ask, “Can Amazon Chip Away at Google and Facebook’s Digital Ad Dominance?

Adweek reports that yesterday,

“Data aggregator eMarketer … released a report indicating Google and Facebook’s (aka “the duopoly”) dominance of the digital ad market is about to be less dominant, as “smaller players” like Amazon and Snapchat are on the rise.”

And according to Recode,

“Google’s share is expected to decline from 38.6 percent last year to 37.2 percent in 2018, while Facebook could shrink slightly from 19.9 percent to 19.6 percent.”

I guess that should make Zucker, who I compared to a sore loser, pretty happy. He’ll have less of a problem!

Meanwhile, Recode also reported Facebook and Google banned cryptocurrency advertisements, and Twitter is planning to do the same.

sky news logo

Ironically, it says Sky News – which Murdoch owns a minority interest in and is competing with Comcast/NBC to buy the rest, so he can sell it to Disney/ABCfirst reported Twitter’s plan late Sunday night!

comcast fox disney

So let these crypto companies call good ‘ol Rupert and advertise on 21st Century Fox and News Corp. websites. That’s even though Recode says,

“the crypto industry is still new, unregulated and fraught with fraud.”

Shouldn’t stop the mogul from accepting a dollar, or pound, you think?

Please, if you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish.

Flakes and facts, lots on my mind

Gotta love a snow day if you don’t have anywhere to be. Yes, I have a busy week ahead and things to prepare, but they don’t require going out.

weblocalradar.gif
http://philadelphia.cbslocal.com/cbs3-radar/

The TV people were right this time. It’s almost 1pm and I’m supposedly getting 3 inches of snow an hour, which should end up as 6-10 inches when it’s done, and the snow didn’t even stick at first.

The storm comes less than a week after this last one, last Friday.

2018-03-02 snowy icy friday
March 2, 2018

Luckily, I have lots on my mind to share with you today.

From ugly weather (to those of you in Florida) to an ugly video: Monday, Britain’s Independent reported, “The National Rifle Association has released a video containing a threatening message to journalists, warning them ‘your time is running out.’”

NRA National Rifle Association official logoYou see an angry looking and sounding “conservative political activist and TV host Dana Loesch telling “every lying member of the media” that “we are done with your agenda” and they have “had enough.”

She names lots of media hosts and shows. Then, at the end, she ominously says, “Your time is running out. The clock starts now,” and she turns over an hourglass.

Talk about bitter! Thousands of Americans have stood behind the young survivors of the Marjory Stoneman Douglas High School massacre in Florida that killed 17 of their classmates, as they called on lawmakers to reform the gun rules.

Click here for more details and reaction to the video.

video games

Also Monday, Variety reported President Trump will be talking about gun violence — with leaders of the video game industry!

According to the Entertainment Software Association, which represents major video game makers:

“Video games are enjoyed around the world and numerous authorities and reputable scientific studies have found no connection between games and real-life violence.” … “Like all Americans, we are deeply concerned about the level of gun violence in the United States. Video games are plainly not the issue: entertainment is distributed and consumed globally, but the U.S. has an exponentially higher level of gun violence than any other nation.”

But a group spokesman says they’ll be there anyway.

The entertainment magazine reports after the Parkland massacre, the President said,

“I’m hearing more and more people say the level of violence on video games is really shaping young people’s thoughts.”

The ESA — which operates a voluntary ratings system — said the White House meeting

“will provide the opportunity to have a fact-based conversation about video game ratings, our industry’s commitment to parents, and the tools we provide to make informed entertainment choices,”

but their titles don’t contribute to real-life mayhem.

In 2011, the Supreme Court struck down a California law to restrict minors’ access to video games, ruling it’s protected by the First Amendment.news flash

I’m excited about something else. It’ll help you watch out for hidden agendas in news, or media that knowingly publish falsehoods or propaganda.

The Nieman Journalism Lab announced a start-up initiative called NewsGuard that’ll fight fake news by rating more than 7,500 news sources. NewsGuard says it plans to hire dozens of people with journalism backgrounds and have them

“research online news brands to help readers and viewers know which ones are trying to do legitimate journalism — and which aren’t.”

The ratings will be like a traffic light. A real newspaper publishing good content will get green. A fake news site will get a red. Then, according to Nieman,

“A site that’s not putting out deliberately fake news, but is overwhelmingly influenced in its coverage by a funder that it’s not eager to disclose? Maybe a yellow.”

And the ratings — called “nutrition labels” – will come with “a 200- to 300-word write-up on each source’s funding, its coverage, its potential special interests, and how it fits in with the rest of the news” world since the founders acknowledge not all of the sites in a given color category are equal.

websites

I can’t wait for this to start. The folks behind NewsGuard are Steven Brill (founder of The American Lawyer and Court TV) and L. Gordon Crovitz (former publisher of The Wall Street Journal).

Brill told CNN “algorithms aren’t cutting it, so real-life reviewers are needed to judge reliability.”news websites

They say their “goal is to give everyone the information they need to be better informed about which news sources they can rely on — or can’t rely on.”

Analysts will work in pairs. They may not settle on a rating if they feel they don’t have enough information to be confident, or have editors weigh in if the analysts disagree.news interview

Plus, “The company will also have ‘a 27-7 ‘SWAT team’ that responds to breaking news and news items that are suddenly trending.”
It plans to stay in business by licensing “NewsGuard’s encyclopedia of news sources to social media platforms and search engines” – in other words, GoogleMicrosoft, Facebook and Twitter, which could leave out the reds or use them with a warning – and offering advertising for businesses that “want to be spared any embarrassment that comes from advertising on deliberately fake sites.”generic website

Brill said the tech companies will pay because, “We’re asking them to pay a fraction of what they pay their P.R. people and their lobbyists to talk about the problem.”

Good luck, guys!

Rupert Murdoch wikimedia commonsNow, to Rupert Murdoch’s chutzpah and greediness. In January, he called for Facebook to pay for the content his companies – 21st Century Fox and News Corp. – publish on the site, while it’s Mark Zuckerberg’s company that really does him a favor by distributing the stuff! (You can decide how much the stuff is worth until NewsGuard kicks off.)

Now, the U.K.’s The Register is reporting Facebook “abandoned its ‘fix’ for news after publishers complained about a drop in traffic” and that’ll mean more clickbait for the rest of us.

Facebook had added an Explore tab in October, to show us more from friends and family on our News Feeds, and remove professional publishers.

The Register described a few examples:

“Clickbait-focused publishers such as Buzzfeed had benefited enormously from being promoted on Facebook – and owed much of their success to lightweight ‘shareable content.’ But after the changes, traffic dropped sharply. Facebook rushed to assure publishers it was just a test. It has now formally abandoned the experiment, counting “feel-good news and service content” publisher LittleThings among the casualties.”

facebook f logoOn Feb. 28, the U.K.’s Business Insider reported once flourishing women-focused digital publisher LittleThings closed down, blaming Facebook’s huge algorithm tweak.

The Register explained Facebook has “come under fire” since the 2016 Presidential election. First, the News Feed was “hand-curated by low-paid graduates” but “accused of political bias.” Then it replaced the people “with an algorithm that valued ‘engagement’” but a “low bar for inclusion” exposed more “inflammatory and bogus material.”

It also quoted former senior Facebook exec Antonio Garcia Martinez, who explained how viral content was given a premium value.

“Rather than simply reward that ad position to the highest bidder, though, Facebook uses a complex model that considers both the dollar value of each bid as well as how good a piece of clickbait (or view-bait, or comment-bait) the corresponding ad is,” Martinez said. “If Facebook’s model thinks your ad is 10 times more likely to engage a user than another company’s ad, then your effective bid at auction is considered 10 times higher than a company willing to pay the same dollar amount.”

Donald TrumpAnd Donald Trump’s campaign – which spent very little money – was playing by Facebook’s rules since “rural targets were cheaper to reach than urbanites, and Trump wanted to reach them, so Facebook ad spending proved to be very good value.”

Bottom line, according to The Register:

“The results of Facebook abandoning this particular experiment is that clickbait-hungry publishers will continue to rely on the platform for exposure, rather than building their own brands, and Facebook will rely on clickbait-y free content to keep people on the site. It’s a marriage of the desperate.”

mark zuckerberg facebookThat’s not what I wanted to read.

I suggest Zuckerberg suspend all Fox and News Corp. accounts from Facebook for a week. Every newspaper, TV station, news anchor, etc. That should show ‘em!

Meanwhile, Miami’s CNN’s Jeff Zucker accused Facebook and Google of having a duopoly or monopoly on money from digital content, and wants regulators to look into the two companies.

jeff zucker cnnKeep in mind, CNN was a monopoly on 24-hour cable news from June 1, 1980 to 1996 when MSNBC started on July 15, and Fox News Channel went on the air on Oct. 7. (That’s except for when ABC/Westinghouse’s Satellite News Channel competed from June 21, 1982 until Oct. 27, 1983, and CNN founder Ted Turner bought it.)

Sounds like a sore loser. His ratings stink.

Late last month, he tried to come across as a spokesperson trying to protect good journalism when The Hollywood Reporter quoted him as saying,

“Everyone is looking at whether these combinations of AT&T and Time Warner (his own company, which AT&T wants to buy for $85 billion, and may put his own job in jeopardy -Lenny) or Fox and Disney pass government approval and muster, the fact is nobody for some reason is looking at the monopolies that are Google and Facebook. … That’s where the government should be looking, and helping to make sure everyone else survives. I think that’s probably the biggest issue facing the growth of journalism in the years ahead.”

Government “helping to make sure everyone else survives” sounds a whole lot like President Obama bailing out the U.S. banking and auto industries during the Great Recession. It was probably the best thing he did as President. Philosophically, maybe he shouldn’t have, but nobody can deny it worked and saved jobs.

But the banking and auto industries are not journalism. They’re not protected by the First Amendment. And intelligent people will turn to quality news, even if it’s hard to find, and that has already become harder and harder for years.

Advice for Zucker: Do a better job on TV. In contrast to President Obama, explain why you hired so many digital staffers a year ago, only to lay off roughly 50 of them last month – and why you shouldn’t be one to go.cnn

Vanity Fair reports, “Several high profile digital initiatives are being scaled back.” Media analyst Jeffrey McCall told Fox News the layoffs “seem to suggest that CNN may have outkicked its coverage” and Zucker wanted his digital group to “grow too quickly” before having a “comprehensive plan” in place. Also, “It does seem odd that these cuts are apparently targeted for the digital side at this time, when most strategists seem to think that’s an area for potential growth,” McCall said.

And the kicker (rather than “kick ass”), according to the Fox article,

“Last month, YouTube star Casey Neistat — hired by Zucker on the recommendation of his teenage son — abruptly walked away from CNN less than two years after CNN reportedly paid more than $20 million for his video-sharing startup Beme.”

at&t time warnerTime Warner is a big company. It owned AOL – one of the early pioneers of the Internet – until about the time you were hired. Why didn’t TW compete? Or did it, and free enterprise sent the experiment to wherever those 50 laid off digital staffers are?

According to TV Newser, the Justice Department sued to block the AT&T-Time Warner deal back in November, and the antitrust trial is set to begin March 19.

Zucker, get more people to your website and have your digital salespeople do a better job, you sore loser, or you’ll be out of a job!

comcast new 595x227Back to 21st Century Fox’s Murdoch. He got a black eye about a week ago when Philadelphia-based Comcast (the cable company that also owns competitor NBC) topped his company’s offer to buy the 61 percent of Sky PLC it didn’t already own. That could halt Fox’s attempt to consolidate ownership of the British broadcaster. It has owned 39 percent of Sky for years.

comcast
Today on https://corporate.comcast.com/, obviously important to the company!

But even more importantly, Sky is supposed to be one of many assets Fox plans to turn around and sell to Disney (owner of ABC) — while keeping only its American broadcast network, TV stations (you know by now Fox doesn’t bother list them on its Stations Group website) and plans to buy more, the Fox News Channel and the Fox Business Network — in a separate $52 billion follow-up deal.

But Fox was cheap.

fox sky news disney

Reuters reports Comcast offered £12.50 per share ($31 billion), significantly higher (more than 16 percent) than Fox’s £10.75 per share. (Yes, I know how cheap Fox is. I worked for them. The one exception is the NFL.) Sky already agreed to be sold to Fox, but the British government delayed the takeover because it’s concerned about Rupert Murdoch’s influence. In 2011, he closed the News of the World after its journalists admitted hacking phones to get scoops, but he still owns The Sun and Times newspapers.

Fox promised to keep Sky News fully independent for ten years, but faces skepticism across the pond. And with a ten-year promise, I don’t understand how it could be sold to Disney.

Reuters reports Sky’s shares jumped more than 20 percent, while shares of Comcast, Fox and Disney all fell. So if the Sky-to-Fox first part doesn’t happen, investors may expect a bidding war.

You’ll remember in December, Comcast bid $60 billion for Fox’s assets – “substantially more” than Disney – maybe even $10 billion more, according to Philly.com. But Disney’s bid beat Comcast’s. The Wall Street Journal reported Murdoch “was concerned that a Comcast deal would be opposed by U.S. regulators and instead opted for the lower Disney offer.” The deal still needs approval from the Justice Department.

The Hollywood Reporter says Comcast said at the time:

“When a set of assets like 21st Century Fox’s becomes available, it’s our responsibility to evaluate if there’s a strategic fit that could benefit our company and our shareholders. … That’s what we tried to do, and we are no longer engaged in the review of those assets. We never got the level of engagement needed to make a definitive offer.”

More merger news: Broadcasting & Cable reports eight of the 50 states’ attorneys general came out against the SinclairTribune merger. They told the Federal Communications Commission “it does not have the authority to raise the 39 percent national audience reach cap for TV station groups, that it does have the authority to eliminate the UHF discount” – the old rule that discounts the number of viewers UHF stations reach by half, because they were weaker and harder to watch years ago before modern technology like cable, computers, etc. – and that it should eliminate the discount.

That UHF discount was gone until FCC chairman Ajit Pai – a President Trump appointee under investigation for improperly pushing for rule changes to benefit Sinclair Broadcasting in its attempt to acquire Tribune Media. Now it’s back. Critics say Sinclair has forced local stations to provide favorable coverage to Republican candidates for years.

Ajit Pai fcc wikipedia
Ajit Pai (Wikipedia)

B&C claims Pai is “saying the previous commission should have considered the cap and the discount together, which it is now doing.”

The attorneys general are from Illinois (home to Tribune), Pennsylvania, Iowa, Maine, Massachusetts, Rhode Island, California and Virginia.

They – according to B&C – argue “getting rid of the cap would threaten diversity, competition, and localism, and cites Sinclair Broadcasting, whose Tribune deal would benefit from lifting or eliminating the limit, pointing out that it distributes news stories that must run in its newscasts.”

generic tvIn November, The Baltimore Sun reported Maryland’s attorney general opposed the takeover because “the combination would decrease consumer choices and diversity in the media marketplace.” Sinclair is based in Maryland.

According to The Sun, Sinclair claims “the merger would allow the new company to better serve local viewers with expanded local coverage, better facilities and more programming, delivered in part by operational efficiencies.”

The company announced it would sell several stations to stay under a new cap, but the deals it reached would let it continue to control the New York and Chicago stations it sells, so those big cities won’t count. (Is there ANYBODY who thinks that’s OK?)

WPIXAccording to Variety, Sinclair will sell WPIX-New York for a measly $15 million to Cunningham Broadcasting. More than 90 percent of that company’s stock is controlled by trusts owned by the estate of Carolyn Smith, the late wife of Sinclair founder Julian Smith and mother of Sinclair chairman David Smith. So the Smith children own it. Talk about a shell corporation! Cunningham owns 20 stations but at least 14 of them are run by Sinclair!

WGN-TVAnd it would sell WGN-TV Chicago for just $60 million to Steven B. Fader, chairman of Baltimore-based Atlantic Capital Group and business partner of David Smith in Atlantic Automotive Corp.

Those stations are worth hundreds of millions of dollars, maybe a half-billion.

On top of that, Variety says,

“Sinclair would not only continue to operate the stations and receive the lion’s share of their revenue, but the sale agreement with both buyers gives Sinclair an option to buy the stations back within eight years. That’s seen as a marker for the company to bide its time in the hopes that the FCC relaxes its station ownership restrictions in the near future.”

The $3.9 billion deal – if it goes through – would make the nation’s largest television broadcast company even larger. Sinclair is already largest with 191 stations, while Tribune brings another 42 stations before divestitures. The post-merger reach would be 72 percent of U.S. homes. (Does that include the huge markets of New York and Chicago?)

This is something I didn’t consider in my last blog, about the possibility Fox buys Miami’s CW affiliate WSFL due to the merger, even though it doesn’t produce news, and gives up strong affiliate WSVN – simply to own a Miami station since Miami has an NFL team, the Dolphins. TVNewsCheck‘s editor Harry Jessell reported, “Fox has one other obvious option in Miami. It could buy ABC affiliate WPLG.” Warren Buffett’s Berkshire Hathaway bought it from Graham Media (the former Post-Newsweek) in 2014, and it’s Buffett’s only station.

I’m sure Buffett makes money but he has no vertical integration. Graham was supposed to help run the station after the sale, and it still has a Graham station look. So does its website. Also, Buffett is not the type to get attached (except maybe to Omaha) and would be willing to cash out of the price is right.

If he sells WPLG to Fox, then it makes sense ABC would probably call WSVN. Makes the most sense by far, but I wouldn’t swear on anything. In 1988, CBS seemingly surprised everyone by buying the former WCIX instead of affiliating with WSVN.

Jessell also reported he spoke to Ansin who said Fox hasn’t mentioned anything about “moving into the market and no expression of interest in WSVN.”

I also want to point out another example of a TV network not renewing a local TV station’s affiliation because it competed for viewers in part of a city where the network owned its own station. The last blog mentioned NBC getting rid of WMGM in Atlantic City because of its Philadelphia station, WCAU, and how ABC was much nicer years earlier when it paid the owner of KNTV in San Jose to leave the network because it owned KGO-TV in San Francisco. (WMGM shut down its news department.)

Since then, I remembered NBC dropped WHAG (now WDVM) in Hagerstown, Md., in the middle of 2016 because of Washington, DC’s WRC. Since then, the independent station really became competition, expanding its coverage area by 1.2 million households, also serving Chambersburg, Pa., Martinsburg, W.V. and Winchester, Va.

Also, I learned NBC dropped KENV-DT in Elko, Nev., which served a lot of the Nevada side of the Salt Lake City market. It aired its own news, but was run out of Sinclair NBC affiliate KRNV in Reno. That goliath Sinclair also owns three stations in Salt Lake City, but not the NBC affiliate. KENV is actually owned by Cunningham Broadcasting, and it shut down its news department.

wkptAnd then I remembered something similar in the Tri-Cities of TN/VA, where I used to work. ABC dropped affiliate WKPT, the only TV station owned by Holston Valley Broadcasting. Yes, the station was weak. But no, there weren’t any other local stations that carried news. And no, ABC couldn’t get one of the two that did to change over to ABC. Instead, it made a deal to put ABC on the CBS affiliate’s subchannel! That shows it pays to be big and powerful (in contrast to what happened at Ed Ansin’s two stations in Miami and Boston), and that networks have a lot more possibilities for affiliates when it comes to subchannels. It’s not a good idea to get on their bad side. WKPT dropped local news and I showed you the unbelievable farewell to the main anchor just before that happened!

Thursday Night Football logoAnd Jessell also wrote he’s hearing “Fox is once again pushing the idea that it should represent its affiliates in all retrans negotiation.” That means instead of each station demanding money from cable and satellite companies to carry them, Fox would do the work for them all and send each station its share. It would carry the power of nearly 200 stations, and those stations won’t have to bother negotiating. Of course, Fox would also carry power over the stations, and the network’s opinion is its programming (sports) makes the stations worth more and will take its share. Plus, somebody has to pay for Thursday Night Football!

For me, it was nice peeking out the window and watching the snowstorm as I wrote, but like this blog, and certain stations’ newscasts, it appears to be over.

weblocalradar (1).gif
http://philadelphia.cbslocal.com/cbs3-radar/

feature snow

By the way, you’re not alone. This blog site reached more than 10,500 views today! Please, if you like what you read, subscribe with either your email address or WordPress account, and you’ll get an email whenever I publish.