Ron DeSantis didn’t learn from Roseanne Barr

There are just 69 days until the midterm elections (for those of you who really explored all around this all-around great blog to see what’s new and what it has offered for so long, like relevant countdowns) and Florida held its primary yesterday. The ballot was packed and perhaps the biggest race was for Democratic nomination for governor.

Mayor Andrew Gillum (D) defeated former Rep. Gwen Graham (D)

governor democrat

According to the Sun-Sentinel, Andrew Gillum defeated Gwen Graham for the Democratic gubernatorial nomination. It was an upset for the 39-year-old Gillum, who has been mayor of state capital Tallahassee for the past four years. He beat Graham, a former congresswoman who had name recognition all over the Sunshine State as daughter of former U.S. senator and Florida Gov. Bob Graham. Gillum could now become the first black Florida governor ever.

ron desantis adam putnam

Rep. Ron DeSantis (R) beat Comm. Adam Putnam (R)

governor republican

I’ve written about the Republican side before, here and here. Congressman Ron DeSantis beat state Agriculture and Consumer Affairs Commissioner Adam Putnam by a wide margin. Things to note: DeSantis – a military man (Navy) and also 39, coincidentally – has President Donald Trump’s support; DeSantis appeared on Fox News many times while Putnam wasn’t given chances to be seen by Florida Republicans before the primary, except for a debate; DeSantis’ job as congressman has had him in Washington as chairman of the National Security subcommittee and member of committees on foreign affairs, the judiciary, and oversight and government reform; while Putnam was already in Tallahassee dealing with Florida issues.

Keep in mind, Wikipedia notes,

“A Democratic candidate has not won a gubernatorial election in Florida since 1994 when Governor Lawton Chiles was elected to a second term.”

Of course, this year, Trump is president and Gillum could become Florida’s first black governor so this will become an unusual election.

What’s not unusual is that DeSantis said on Fox News (again) how well Gillum performs in debates, but that he has far-left views and problems governing Tallahassee – and how the state needs to continue building off its success of the past eight years.

What’s unusual is the way he put it, in this 45-second clip:

“The last thing we need to do is to monkey this up by trying to embrace a socialist agenda with huge tax increases and bankrupting the state.”   – Rep. Ron DeSantis

Later, Fox News returned with a clarification from DeSantis’ campaign and also an apology.

This afternoon, on Fox with Shepard Smith, Gillum accused DeSantis of

“taking a page directly from the campaign manual of Donald Trump”

and said he believes Florida voters are “sick” of the division from DeSantis.

Gillum also said,

“Well, in the handbook of Donald Trump, they no longer do (racist) whistle calls. They are now using full bullhorns.”

For his part, President Trump said he didn’t hear the remark.

Gillum does have the support of democratic socialist Vermont Sen. Bernie Sanders and others on the left.

There’s no excuse for what DeSantis said, whether racial or not, and I’m not making that claim. I will say it was pretty dumb.

You would expect DeSantis – whose House biography website says he graduated magna cum laude from Yale, graduated with honors from Harvard Law School, earned a commission as a JAG officer in the Navy, and deployed to Iraq during the 2007 troop surge as an adviser to a U.S. Navy SEAL commander in support of the SEAL mission in Iraq and also served at the terrorist detention center at Guantanamo Bay, Cuba – would be more disciplined.

DeSantis – a lieutenant commander in the reserve component of the Navy who has won the Bronze Star Medal (meritorious service), the Navy and Marine Corps Commendation Medal (gold star in lieu of second award), the Navy and Marine Corps Achievement Medal, and the Iraq Campaign Medal – must not have been aware of the TV show that starred his supporter Trump’s big supporter Roseanne Barr.

ABC and its parent company, Disney, quickly pulled the plug on the new, highly-anticipated Roseanne after Barr wrote a series of derogatory tweets. One equated President Obama’s adviser Valerie Jarrett to an ape.

Roseanne logo ABC
ABC

Most of the cast and support staff publicly condemned Barr and quit the show. She lost a lot of entertainment industry friends.

Of course, not everybody condemned her.

But Monday, CNN reported co-star John Goodman said he was “broken-hearted” by what happened in the aftermath.

TV husband Goodman defended Barr, saying he knows

“for a fact that she’s not a racist.”

John Goodman Wikipedia-Gage Skidmore
Wikipedia-Gage Skidmore

Since then, ABC picked up a spin-off called The Connors that’ll focus on the rest of the family.

Yesterday, TVLine confirmed grandkids Emma Kenney (Harris), Ames McNamara (Mark) and Jayden Rey (DJ’s daughter Mary) agreed to be series regulars. It’ll be a promotion for Rey, who had been just a recurring guest star.

They follow Goodman (Dan), Sara Gilbert (Darlene), Laurie Metcalf (Jackie), Lecy Goranson (Becky) and Michael Fishman (DJ), who will also be returning in October.

According to CNN, Goodman seemed to either confirm or speculate the rumor the new show would kill off Barr’s character could be true.

“I guess he’ll be mopey and sad because his wife’s dead,”

Goodman guessed about his own character’s future.

Roseanne has reportedly settled with and separated from ABC, and now has her own YouTube show.

Rep. DeSantis, was it worth it?

Two more election notes from Florida:

rick scott bill nelson

Gov. Rick Scott (R) will try to knock off incumbent Sen. Bill Nelson (D) in November

senate republican

Two-term Gov. Rick Scott easily won the Republican primary for U.S. Senate. He’ll face three-term incumbent Sen. Bill Nelson, who ran unopposed in the Democratic primary. Wikipedia notes Nelson is the only Democratic statewide elected official in Florida.

house Shalala

Also, Donna Shalala, 77, won her Democratic primary for Congress in the 27th District to replace retiring Rep. Ileana Ros-Lehtinen (R). Shalala was President Bill Clinton’s Secretary of Health and Human Services for eight years and then president of the University of Miami for 14. Notably, the Miami Herald wrote Shalala

“knows how to ‘win friends and influence people’ — and raise money. All vital skills.”

But at the same time, it said she’s too close to

“the establishment political machine” and her “long-time friend Hillary Clinton(’s)” … “sometimes maligned foundation hired Shalala after she left UM.”

Regrettably, The Herald’s anti-endorsement explanation did not note what the Miami New Times reported in May: As University of Miami president, Shalala sold

“88 acres of critically endangered Miami pine rocklands”

to a Palm Beach County-based developer

“for $22 million — a complete steal for the developer in light of the relative worth of nearby property.”

Now,

“One of the last shreds of an ecosystem that does not exist anywhere else on Earth will soon become an apartment complex with a Chili’s, LA Fitness, and Walmart attached.”

Instead of endorsing Shalala, who The New Times wrote

“hopes to paint herself as a progressive, environmentally conscious Democrat,”

The Herald endorsed state Rep. David Richardson.

It said, among other good things, Richardson “made an impact … as a Democrat outnumbered in the Republican-majority state House .. reforming Florida’s broken prison system.”

Too bad Florida Democrats didn’t agree.

Please leave your comments in the section below, and don’t miss out. If you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. I’m also available for writing/web contract work.

Advertisements

The FCC’s war on American children, adults

The Federal Communications Commission has a very important mission, but it’s not being fulfilled.girl watching tv

In fact, the opposite has been happening over the past few days and it’ll likely lead to less children’s programming – and less attention when you complain about your TV, phone company or internet service provider.

The FCC says its mission is to regulate

“interstate and international communications by radio, television, wire, satellite, and cable in all 50 states, the District of Columbia and U.S. territories. An independent U.S. government agency overseen by Congress, the Commission is the federal agency responsible for implementing and enforcing America’s communications law and regulations.”

But the amount of regulation looks to be receding faster than cars in a race.

Do you have kids, or know anyone who puts their kids in front of the TV?

trump quotes

Axios reports the FCC is starting to loosen broadcasters’ requirements for children’s TV programming. You know, those stations that are licensed by the government to use the public airwaves for the public interest.

schoolhouse rockYou probably watched Saturday morning cartoons. They weren’t just fun but also carried a message or lesson. Even breaks in programming like ABC’s Schoolhouse Rock! were educational. I’d go as far as to credit NBC’s The More You Know.

Cartoons were on all three networks when there were only three commercial broadcast networks, plus Fox may have even gotten into the act before the end. The new kid on the block did carry weekday afternoon cartoons, early on, when it had weaker stations that didn’t carry news.

smurfs
Common Sense Media

News. That’s the magic word. It’s cheaper to produce and stations can pretty much put as many commercials in as they want.

NBC was first with Weekend Today. Then CBS and ABC came up with weekend editions of their weekday morning shows. (CBS did have Sunday Morning before the Saturday cartoon era ended.) And eventually, local stations followed. The news looked a lot like the previous night’s 11:00 news, just with different people!

It wasn’t like there was much going on most of the time.

OK, so I did produce newscasts with JFK Jr.’s deadly plane crash and Elián González’s capture from his Miami relatives’ closet on weekend mornings while at WCAU in Philadelphia. I had the morning off from KYW-TV when the Space Shuttle Columbia disintegrated over Texas while returning to Earth, killing all seven crew members.

But the new newscasts didn’t have to be good back then. It was the same when TV stations started putting local news on, weekday mornings. The TV station just had to let viewers know the world hadn’t ended, we weren’t at war and what the weather would be like.

Now, the FCC says the old rules aren’t needed because kids these days have apps and streaming services just for them! (Do they all have access? Really?)

Axios reports Nielsen data says the prime target of the rules — kids between 2 and 11 – are watching about 22 percent less regular TV between 2014 and 2017. Any wonder, when there’s nothing on for them? Put the youngsters in front of Fox News Channel and Days of Our Lives.

sesame street muppet wikia
http://muppet.wikia.com

Instead, they’re using “apps like YouTube Kids, 24/7 kid-friendly cable channels like Nickelodeon and Disney Junior, on-demand shows like Sesame Street on HBO, and over-the-top kids programming on Netflix.”

FCC commissioners who want to lessen the kid rules refer to them as among the many “outdated, unnecessary, or unduly burdensome” ones on the books, according to Deadline magazine.

They say TV broadcasters have too many rules to follow, while tech companies don’t have any, so this would just make things fairer. But I say that’s because tech companies don’t use the public’s airwaves!

What are those rules and how burdensome are they?

Axios says,

“In 1990, Congress passed the Children’s Television Act, which requires broadcasters to air three hours of educational programming per week (with limited advertising) in order to maintain their license. Children’s programming must also meet certain ‘Kid Vid’ requirements with respect to educational purpose, length and the time of day it is aired.”

My heart goes out to them.

Pee-Wee's Playhouse peewee wikia
peewwee.wikia.com

Nobody is saying the three hours of educational programming per week has to be original. The networks, or syndication companies, or companies that own more than 100 TV stations can come up with it!

Captain Kangaroo Bob Keeshan 1977 wikipediaOn the other hand, back in the day, it seemed every TV station had its own locally-produced children’s programming with live studio audiences, and I’m not referring to Captain Kangaroo which aired on CBS. Of course, back then, they also took news seriously, too!

Coming up next (using a TV phrase), it’s up to us – the public – to comment on the proposal. Then, the FCC will vote on final changes, later this year. If they succeed, Deadline says

“broadcasters could be able to satisfy government requirements that they produce appropriate children’s far by ‘relying in part on special sponsorship efforts and/or special non-broadcast efforts.’”

fcc commissioners 2018Speaking of the public telling the FCC what we think, that federal agency will probably soon start forcing us to pay $225 to file – and for them to review – a formal complaint against a telecom company! That means broadband, TV, and phone companies.

Yes, it’s hard to believe. No, I’m not making this up. This is America, 2018.

Thursday, according to Ars Technica, the FCC voted 3-1 to stop reviewing informal consumer complaints.

The fifth seat – to be held by a Democrat – has not been filled since Mignon Clyburn resigned last month. (As if that vote would’ve changed things!)

You’d still have to pay the $225 even if your internet service provider, which you pay every month, doesn’t respond to your informal complaint.

What would cause the FCC to make this move? I was wondering the same thing.

Turns out, Ars Technica reports the biggest change will be “the text of the FCC’s rule about informal complaints.”

In other words, this is how things have been!

“Nothing is substantively changing in the way that the FCC handles informal complaints,” FCC Chairman Ajit Pai said. “We’re simply codifying the practices that have been in place since 1986.”

That’s when Ronald Reagan was president.

But the commission’s only Democrat, Jessica Rosenworcel, remembered things differently.

Ars Technica reports she said the FCC has reviewed informal complaints in the past.

“This is bonkers,” she said at Thursday’s meeting. “No one should be asked to pay $225 for this agency to do its job. No one should see this agency close its doors to everyday consumers looking for assistance in a marketplace that can be bewildering to navigate. There are so many people who think Washington is not listening to them and that the rules at agencies like this one are rigged against them – and today’s decision only proves that point.”

Rosenworcel said the FCC gets 25,000 to 30,000 informal complaints a month.

“After they are filed, the agency studies the complaint, determines what happened, and then works with providers to fix consumer problems,” Rosenworcel said. “For decades, this has been the longstanding practice of this agency. But for reasons I do not understand, today’s order cuts the FCC out of the process. Instead of working to fix problems, the agency reduces itself to merely a conduit for the exchange of letters between consumers and their carriers. Then, following the exchange of letters, consumers who remain unsatisfied will be asked to pay a $225 fee to file a formal complaint just to have the FCC take an interest.”

On top of the formal complaint process being expensive, it’s also complicated.

“Parties filing formal complaints usually are represented by lawyers or experts in communications law and the FCC’s procedural rules,”

the FCC says.

If the change becomes final, two references to the commission’s review and “disposition” of each informal complaint will be removed from the FCC complaints rule.

Then, even if you get no response, you’ll have to file a formal complaint – and pay.

FCC headquarters, Ser Amantio di Nicolao-Wikipedia
FCC headquarters, Ser Amantio di Nicolao-Wikipedia

This comes as part of a larger rulemaking aimed at ‘streamlining’ the formal complaint process.

According to FCC Commissioner Brendan Carr, “Today’s decision is another win for good government.”

I wonder what we did to deserve that!

Click here for my post containing Schoolhouse Rock! clips.

Please, if you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. I’m also available for writing/web contract work.

Media mega-merger may be moving closer, impacting Miami

I’ve avoided writing much about Sinclair Broadcast Group trying to buy Tribune Media because I’ve been busy and I don’t want to jinx any possibility the merger will fall through.

But there has been some news, and the biggest for a local TV market could be Miami/Fort Lauderdale (of course!).

feature no sinclair tribune miami

You’ll remember, one of the biggest, nastiest TV station groups has been trying to buy another biggie. (Click here for the official Federal Communications Commission docket.)

Of course, I’m referring to Sinclair Broadcast Group doing everything it can to spread its conservative information campaign to most of the U.S. that the company doesn’t already reach.

One week ago, TVNewsCheck‘s Harry Jessell noted,

For nearly a year, Sinclair has been screwing around, working every angle in its grim determination to hang on to every Tribune station it could in the face of FCC ownership caps and Justice Department antitrust limits.”

But the deal announced in May, 2017, still hasn’t happened.

To follow through, it would need government approval: from the Justice Department for antitrust worries and the FCC to approve ownership limits. (And Sinclair may have already gotten “help” from FCC chairman Ajit Pai, who was selected by President Trump. Pai is now under investigation by his own agency’s inspector general. Keep reading.)

— UPDATE: The FCC inspector general cleared Chairman Ajit Pai of being unfairly biased in favor of the Sinclair Broadcast Group–Tribune Media merger. —

The $3.9 billion deal would still require a number of stations to be sold. The questions partially responsible for holding things up were how many, and in which cities? About six weeks ago, I explained TV ownership limits are very complicated, with four rules in play: 1. national TV ownership, 2. local TV multiple ownership, 3. the number of independently owned “media voices” – 4. and at least one of the stations is not ranked among the top four stations in the DMA (that’s the “designated market area” or city, and ranking based on audience share), and at least eight independently owned TV stations would remain in the market after the proposed combination.

angry womanPlus, there have been literally thousands of complaints from activists who know how important this is. Click here to see 4,497 total FCC filings since July 5, 2017, including 891 in the past 30 days. THANK YOU if your name is on the list! Keep reading for directions on how to say no.

Now, click here to see some of the “33 concurrently filed applications on FCC Form 315 that seek the Commission’s consent to a transaction,” back in July, 2017, and what the companies consider “Public interest benefits of the transaction.” You’ll soon know better if you actually believe there are public interest benefits! You’ll also notice the companies fighting for every last station they could, to grow even larger.

sinclair broadcast group

On April 24, The Wall Street Journal reported Sinclair “reached deals to sell nearly two dozen television stations as it works to get regulators to sign off on its purchase of Tribune.”

Sinclair said it’ll spin off 23 stations in 18 markets – some owned by Sinclair and others by Tribune.

Also on April 24, Deadline magazine reported, “Sinclair expects the transactions for the station sales to close the same day the Tribune deal is approved, and now estimates it all will be wrapped up by June.”

Folks, that’s next month!

So let’s take a look at the “List of stations to be divested,” filed with the FCC in April. Click here for the complete 138 pages.

These are the stations currently owned by Sinclair that would be divested only if the merger goes through…

sinclair divest

and these are the stations currently owned by Tribune.

tribune divest

So now we know who is expected to own the stations a Sinclair-Tribune combination would not be allowed to keep. Unfortunately, it’s not as clear as the charts above that list call letters and cities.

First, the official licensee could have a different name but we know we’re dealing with stations owned by Sinclair and Tribune.

More importantly and suspiciously is the last column, called Buyer. That’s because Sinclair has been the king of using shell companies to get around ownership rules. These corporations are either owned by the Smith family that owns Sinclair, or others that let Sinclair program them through local marketing agreements. Sinclair doesn’t technically own all those stations, but operates them as if they do.

So let’s take a look.

Cunningham Broadcasting

Cunningham Broadcasting Corporation is the most controversial. It calls itself “an independent television broadcast company that, together with its subsidiaries, owns and/or operates 20 television stations in 18 markets across the United States.”

First, notice “owns and/or operates.”

As for independent, Wednesday, Forbes magazine (not a liberal publication) put out an article called “Meet the Billionaire Clan Behind the Media Outlet Liberals Love To Hate” and it described Sinclair’s owners and their ties to Cunningham.

“The Smith family, which includes brothers David, Robert, Frederick, J. Duncan and a flurry of family trusts, is worth a combined $1.2 billion, Forbes estimates, based on the family members’ ownership of stock in publicly traded Sinclair Broadcasting, share sales over the past 15 years, dividends and some private assets,” it read.

“Revenues have increased 281% over the last decade to $2.7 billion in 2017, while Sinclair’s share price has increased 367% over the same period, pushing its market capitalization up to a recent $3 billion. All of this growth has occurred under the control and oversight of David Smith, 67, the chairman and former CEO of the company, as well as the son of the company’s founder Julian Sinclair Smith,” it continued.

Jessell of TVNewsCheck reported, “Its financials are consolidated with Sinclair’s in its SEC filings and earnings reports.”

Forbes quoted Daniel Kurnos, an analyst at Benchmark Capital, as saying, “Sinclair plays some of the hardest ball of anyone,” from acquiring stations to negotiating advertisement pricing and retransmission fees, which are some of the highest in the business.

SIDEBAR: Wednesday, The TV Answer Man Phillip Swann reported PlayStation Vue removed Sinclair-owned local stations affiliated with Big 4 networks from its streaming lineup without an explanation. Just Tuesday, subscribers got an e-mail that live channels would be replaced May 1 (that day) with an On-Demand version.

PlayStation Vue

Sinclair said it pulled the stations and blamed “Sony (for) failing to comply with certain contractual provisions.” It didn’t elaborate but urged Sony subscribers to consider other video distributor options, including Sony competitor YouTube TV.

Sony hasn’t commented.

The Baltimore Sun reports, “Sony describes PlayStation Vue as a live streaming TV service for up to five devices at once that offers sports, news and other programs along with premium channels and a cloud DVR.”

BACK TO THE STORY: Under David Smith, who wouldn’t comment for the article, Sinclair went from three cities – Baltimore, Pittsburgh and Columbus – to what it is today.

sinclair before tribune
Sinclair today, without Tribune

“To ‘purely make money’ in a scale-oriented business, David bought up as many broadcast stations as possible. First he concentrated on secondary markets, like Memphis, St. Louis and San Antonio, where operation costs were cheaper than in places like New York or Chicago.

“‘I believed that certain things were going to happen in the television industry, the most important being consolidation,’” David told Forbes in 1996.

So much for public service!

But then came the controversial Cunningham, arguably rigging the system.

“In the 1990s, the company pioneered a technique to circumvent an FCC rule limiting ownership of more than one TV station per metro area. David’s mother, Carolyn Smith, started another business, Cunningham Broadcasting. Following Carolyn’s death in 2012, most of the ownership of Cunningham Broadcasting shifted to a family trust, which is included in the overall Smith family valuation.”

So Cunningham really isn’t independent, as its website claims!

Known as “Glencairn, Ltd. prior to 2002,” it got into some trouble back in 1998. In July of that year, Broadcasting & Cable magazine reported,

PUSH pushing FCC over Sinclair/Glencairn

“The Rainbow/PUSH Coalition is raising questions at the FCC about whether Sinclair Broadcasting is exercising control over a minority-headed TV group with which it has struck a series of local marketing agreements (LMAs).

“In a July 1 filing at the FCC, Rainbow/PUSH said it plans to study whether the LMA deal between Sinclair’s KABB(TV) San Antonio and Glencairn’s KRRT(TV) Kerrville, Tex., violates the commission’s prohibition against common ownership of two local stations. (The rules were more strict then.)

“‘Rainbow/PUSH has not had an opportunity to fully research this matter, and thus preserves here the question of whether Glencaim is the alter ego of Sinclair,’ the group told the FCC.”

More than three years later, in Dec., 2001, Broadcasting & Cable was finally able to report the decision.

FCC fines Sinclair for Glencairn control

“Sinclair Broadcasting exercised illegal control of business partner Glencairn Ltd., the FCC found Monday after three years of investigating the companies’ relationship.

“Each company was fined $40,000 but escaped tougher sanction sought by civil rights groups-a government rejection of Sinclair’s request to buy 14 stations from Sullivan Broadcasting.

“The commission’s three Republicans judged that the companies were liable for misinterpreting FCC policies, but found they did not intentionally mislead the agency about compliance.

“Democratic Commissioner Michael Copps wanted the FCC to pursue a tougher sanction and voted to designate the station sales for hearing in front of an administrative law judge.

“Sinclair has repeatedly ‘stretched the limits’ of FCC ownership rules, he said.”

lisa asher
http://cunninghambroadcasting.com/about-us/

Back to the Forbes article, last year, Cunningham paid Sinclair more than $120 million for running its stations. Also, Cunningham admits its treasurer and chief financial officer, Lisa Asher, worked as Sinclair’s assistant controller before moving over in 2002.

So we know Cunningham, set to buy Tribune stations in Dallas and Houston, appears to be a shell company, and we can make bets who will operate and control it if the Sinclair-Tribune deal ever comes to fruition.

But there’s a lot more evidence.

Cunningham is headquartered near Sinclair in Maryland, which is very convenient since

“Cunningham Broadcasting owns the FCC broadcast licenses and operates through various management agreements with Sinclair Broadcast Group, Inc. WNUV-TV in Baltimore, Maryland; WTTE-TV in Columbus, Ohio; WMYA-TV in Anderson, South Carolina; WRGT-TV in Dayton, Ohio; WVAH-TV in Charleston, West Virginia; WDBB-TV in Bessemer, Alabama; WBSF-TV in Flint, Michigan; WGTU-TV in Traverse City, Michigan; KBVU-TV in Eureka, California; KCVU-TV in Chico-Redding, California; WEMT-TV in Greeneville, Tennessee; WPFO-TV in Portland, Maine; WYDO-TV in Greenville, North Carolina; and KRNV-TV & KENV-TV in Reno, Nevada.”

Fox TV stations

Looking at its list of stations — something the Fox Television Stations Group never posted on its own website despite me calling them out for it herehere, here, here (so far in no particular order, although I may have missed a couple), and my favorite, here — you may realize Sinclair recently bought Bonten Media Group (Disclosure: I used to be Digital Media Manager at the former Bonten’s WCYB but left before the sale.) but Cunningham bought the stations Bonten operated. Notice those stations listed on the website have no websites of their own. And I’ll get back to Fox later. I’ll bet they can’t wait!

WBFFAnother dead giveaway is that Cunningham is based at 2000 W. 41st Street, Baltimore MD 21211 and coincidentally, Sinclair flagship WBFF-45 (Fox affiliate) has the same address!

But not just WBFF.

WNUVSo is WNUV-54 (CW affiliate), which says it’s “owned and operated by Cunningham Broadcasting Corporation and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.”

(Sinclair, the corporation, is based in nearby Hunt Valley, MD.)

But that’s not all, folks!

WUTBThere’s still WUTV-24 (MyNetworkTV affiliate), with the same look as the other websites, which says it’s “a SBG Television affiliate owned and operated by Deerfield Media, Inc and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.”

Deerfield, with apparently no website of its own (so see Wikipedia’s take), is another of the shell companies, formed in 2012 but not involved in the proposed Tribune transaction.

How’d that happen?

In Nov., 2012, TVNewsCheck reported,

“For years (before 2012), Fox Television Stations’ WUTB Baltimore gave Fox considerable leverage in its sometime contentious affiliation negotiations with Sinclair Broadcast Group.

“If Sinclair ever got out of line, Fox could threaten to yank its affiliation from Sinclair’s flagship station WBFF Baltimore and move it to WUTB.

“But last May, Fox relinquished that leverage when it extended its affiliation with WBFF and 18 other Sinclair stations for five years starting Jan. 1, 2013, and granted Sinclair an option to buy WUTB.

“Sinclair is now exercising that option by assigning it to a third party, Deerfield LLC.

“According to an FCC filing seeking approval of the deal, Deerfield is buying WUTB and allowing Sinclair to run the MNT affiliate through joint sales and shared services agreements.

“The deal gives Sinclair a virtual triopoly in Baltimore where it also operates CW affiliate WNUV, which is owned by Cunningham Broadcasting, Sinclair’s longtime duopoly partner that is controlled by trusts for the children of Sinclair’s controlling shareholders.”

But Sinclair and Deerfield were already in cahoots.

Months earlier, in July, 2012, MarketWatch reported Sinclair intended

“to buy six television stations from Newport Television LLC for $412.5 million and agreed to buy Bay Television Inc. for $40 million. … Sinclair also agreed to sell the license assets of its San Antonio station KMYS and its WSTR station in Cincinnati to Deerfield Media Inc. Sinclair will also assign Deerfield the right to buy the license assets of WPMI and WJTC in the Mobile/Pensacola market, after which Sinclair will provide sales and other non-programming services to each of these four stations under shared services and joint sales agreements.”

The next day, TVNewsCheck reported,

“Sinclair Broadcast is getting six stations in five markets for $412.5 million:
— Cincinnati (DMA 35) — WKRC (CBS)
— San Antonio, Texas (DMA 36) — WOAI (NBC)
— Harrisburg-Lancaster (DMA 41) — WHP (CBS)
— Mobile, Ala.-Pensacola, Fla. (DMA 60) — WPMI (NBC) and WJTC (Ind.)
— Wichita, Kan. (DMA 67) — KSAS (Fox)

“Sinclair is also acquiring Newport’s rights to operate third-party duopoly stations in Harrisburg, Pa. (CW affiliate WLYH), and Wichita, Kan. (MNT affiliate KMTW). Those rights include options to buy the stations. …

“While Sinclair was buying, it was also selling.

“It said it would spin off its CW affiliate in San Antonio (KMYS) and its MNT affiliate in Cincinnati (WSTR) to Deerfield Media Inc., presumably to comply with the FCC ownership limits. In the deal, Deerfield also picks up an option to buy two of the stations it is acquiring from Newport, WPMI-WJTC Mobile, Ala.-Pensacola, Fla.

“Sinclair said it intends to ‘provide sales and other non-programming services to each of these four stations pursuant to shared services and joint sales agreements.’

“In yet another deal, Sinclair said it is buying WTTA Tampa-St. Petersburg from Bay Television Inc. for $40 million. Since 1998, Sinclair has operated WTTA pursuant to a local marketing agreement.”

And that was the start of the Deerfield connection!

tv airwaves

Even more telling is that Deerfield’s WUTV moved from Channel 24 (24.1) to 45.2, which is a subchannel of Sinclair’s WBFF! The website doesn’t tell why. It just explains to viewers watching over the air with an antenna how to rescan, but the reason is really the FCC’s recent spectrum auction.

With three stations realistically (unless you prefer names over control), Sinclair was in a great position to sell off some spectrum space and make even more money. This website shows Channel 24 will go off the air and the owner (or operator?) will get $122,912,964 for its spectrum.

SIDEBAR: The purpose of the reverse auction is “broadcaster licensees bid (low price) to relinquish spectrum usage rights.” Then, “the FCC will reauthorize and relicense the facilities of the remaining broadcast television stations that receive new channel assignments in the repacking” so the remaining stations are close together and that will happen in waves because there are so many. And finally the FCC will sell that spectrum to commercial wireless service providers (high price) to expand mobile broadband services. (That has all happened already except for stations moving to their new assignments.)

It looks like stations sold $10 billion of spectrum and wireless providers bought $19 billion, so the FCC made money.

BACK TO OUR STORY: So for those of you in Baltimore, do you need to reach the newsroom, are you looking for a job (Would they hire me for my investigative work?), or interested in inspecting the FCC public file of any of the three stations? All the information is the same, from address to phone numbers, and we already established three stations in one city are not allowed!

To the next perspective buyer…

hsh Howard Stirk HoldingsHSH stands for Howard Stirk Holdings, and is owned by conservative journalist, entrepreneur and producer Armstrong Williams. Wikipedia described Howard Stirk Holdings as “a media company affiliated with Sinclair Broadcasting that has made numerous television station purchases.”

Don’t believe it? It’s somewhat true, after a controversial beginning.

In a Broadcasting & Cable article on the news section of HSH’s website dated July, 2013, and was written in first-person, Williams mentions suing the FCC for not reviewing

“its broadcast ownership rules every four years. …

“This is one of the reasons why my company, Howard Stirk Holdings, LLC (HSH), has sued the FCC. As an African American licensee of two television stations, I believe that by refusing to complete its 2010 quadrennial review, the FCC has unlawfully withheld taking an action required by Congress and the law, and thus is arbitrarily and capriciously retaining burdensome regulations that are no longer in the public interest.”

Williams was angry the FCC “adopted a new rule restricting joint sales agreements (JSAs) between television broadcasters in the same market.”

He claimed, “It effectively slams the door shut on an important gateway to enhancing localism, viewpoint diversity, and opportunities in broadcast television ownership by minorities and underrepresented groups.”

But there’s more.

Armstrong Williams talked about the impact of a March 31, 2014, Federal Communications Commission (FCC) ruling that television station owners cannot control more than one station in the same local market via the use of joint sales agreements and shared services agreements, often known as “sidecar” deals. Mr. Armstrong, who owns two TV stations through a sidecar agreement with Sinclair Broadcasting, argued that the ruling could cause minority owners, and small station owners more generally, to be forced out of existence.”

That’s from a C-SPAN article on the news section of HSH’s website dated April, 2014, where you can watch the whole interview.

Washington Times article from a few weeks earlier, on the same News page as the others on HSH’s website, said,

“The FCC, backed by the Obama administration Justice Department, argues that broadcasters have used the shared-service, or “sidecar,” arrangements to circumvent long-standing rules against owning multiple television stations in a single market, allowing them to raise ad prices and weaken market competition.”

armstrong williamsWilliams and his supporters suggest a more partisan motive: his conservative views.

In fact, it seems every article in HSH’s News section mentions Sinclair or those joint sales agreements designed to get by without abiding by the FCC’s ownership rules!

In other words, he was a great partner for Sinclair since he’s a minority (but without the views of most other minorities) and they’re both making money by using each other!

But I found it eventually gets somewhat better.

hsh jobs
http://www.hsh.media/search-openings/

Howard Stirk Holdings’ website’s Content Creation page calls it “a leading broadcast television company” but have you heard of it before starting this article? The page doesn’t say how many TV stations it owns or operates on its own. Even the page to search job openings offers no links (except the top navigation which doesn’t say much), and that includes its Terms of Service and Privacy Policy.

Something was obviously wrong, so I turned to the FCC and found no entities or file names from before 2012.

Then I went to Wikipedia and read Williams helped Sinclair buy Barrington Broadcasting in late 2013, so he got stations in Flint, MI, and Myrtle Beach, SC, but they remain operated by Sinclair. They’re actually his only stations run by Sinclair and remember, at the time, his company was accused of “acting as a ‘sidecar’ of Sinclair to skirt FCC ownership rules.”

But that was then.

A year later, he actually, really bought three stations from Sinclair: one in Charleston and two in Alabama.

Charleston wasn’t planned. The first two paragraphs from a Sept., 2014, Broadcasting & Cable magazine article is posted on HSH’s website’s News section.

Howard Stirk Holdings Grabs WCIV for $50,000

“Howard Stirk Holdings, run by Armstrong Williams, has agreed to acquire WCIV Charleston for $50,000. Sinclair picked up WCIV, an ABC affiliate, when it acquired Allbritton. While Howard Stirk is acquiring the license, among other assets, it and Sinclair will share some aspects related to the station, and Sinclair will provide services.

“‘We’ll continue some of the wonderful business relationships we have with them,’ said Armstrong Williams, principal at Howard Stirk Holdings.”

WCIV’s services came up because of a tangled web of local marketing agreements. There were ownership conflicts over licenses and other assets of three stations.

charleston 36Sinclair owned MyNetworkTV affiliate WMMP-36 for years. Then, in 2001, it bought and spun off Fox affiliate WTAT-24 to Glencairn (to become Cunningham) and crafted a local marketing agreement between the two stations. That got Sinclair fined Sinclair $40,000 for illegally controlling a duopoly.

But in 2013, Allbritton sold its entire television group, including ABC affiliate WCIV-4, to Sinclair, which intended to sell WMMP’s license but still control it. Thus, three stations!

Unfortunately for Sinclair, WMMP had that local marketing agreement with WTAT. So Sinclair decided to cut ties from WTAT, keep the more established WCIV and sell WMMP.charleston 4

But Sinclair told the FCC it couldn’t find a buyer for WMMP, so it would shut down WCIV and keep WMMP because its facilities were better — but move WCIV’s affiliation and all its programming to WMMP. Then, WMMP’s programming including MyNetworkTV would move to a subchannel.

Instead, Sinclair filed to have WCIV’s license sold to HSH to avoid shutting it down. Thus, the low price of $50,000. Then, the two stations swapped licenses, Sinclair let Williams’ WCIV share studio space at WMMP’s facilities and Williams explained he hoped to “continue some of the wonderful business relationships we have with [Sinclair]” through the deal — but operated independently from Sinclair.

Shortly after, this page on the company’s website’s News section lifts the first four paragraphs from a Feb., 2015, Broadcasting & Cable magazine article.

Howard Stirk Acquires KVMY Las Vegas

“Howard Stirk Holdings has agreed to acquire KVMY, the Las Vegas MyNetworkTV affiliate, for $150,000. Armstrong Williams is the principal at Howard Stirk, which is closely aligned with Sinclair. The price reflects $25,000 for the equity assets, including the FCC license, and $125,000 for the transmission assets.

“According to the following, Howard Stirk ‘acknowledges that it is not buying the Business of KVMY-TV as a going concern.’” (There was a call letter and affiliation change, but Howard Stirk Holdings runs several digital subchannel networks on the signal.)

“In September, Sinclair agreed to acquire NBC affiliate KSNV Las Vegas for $120 million. It also owns CW outlet KVCW.

“Last year, Howard Stirk Holdings acquired the license and other assets to WCIV Charleston from Sinclair for $50,000.”

So they’ve been in business several times, and it may not be over.

George W BushSome more about Williams: In 2004, the Bush administration paid him $240,000 to promote the No Child Left Behind (NCLB) law on his nationally syndicated TV show and urge other black journalists to do the same. USA Today reported the campaign was part of an effort to build support among black families and Williams was “to regularly comment on NCLB during the course of his broadcasts” and interview Education Secretary Rod Paige for TV and radio spots that aired during the show. Williams said he understood critics could find the arrangement unethical, but “I wanted to do it because it’s something I believe in.”

Two years ago, The Washington Post reported Williams settled a sexual harassment and retaliation suit filed by a former salesman at a DC Jos. A. Bank. Court records reportedly showed the complaint alleged Williams had sought sexual favors after befriending and mentoring the other man. That man did get jobs at the Washington Times and then at a Howard Stirk Holdings TV station, but he lost that job.

It wasn’t Williams’ first such situation.gavel judge

In 1997, Williams’ former personal trainer-turned-producer sued him, contending he “repeatedly kissed and fondled him for almost two years,” before being fired. Williams claimed he was fired for incompetence. That case was also settled.

Bottom line: As of now, Howard Stirk Holdings owns seven stations. Two are in the same Anniston-Tuscaloosa-Birmingham, Ala., market, and Williams’ first two are still run by Sinclair. Now, after other purchases, he’s expecting to buy three more if the Sinclair-Tribune merger happens.

standard media

Then there’s Standard Media Group. I hadn’t heard of them either. Its website says Standard General was founded in 2007 and is pretty much an investment advisor, but getting into the broadcasting business. We’ll see how long that lasts. Investment firms are more likely to sell than others with broadcasting in their blood, especially ones who invest in their communities.

Now, if the deal goes through, it’ll fulfill its “goal of swiftly building a substantial broadcast television group with a strong and diverse voice” that includes four state capitals.

The stations are Fox affiliates except where noted: Oklahoma City, Grand Rapids, York PA, Greensboro NC (ABC), Richmond, Sinclair’s role in a Wilkes Barre Fox-CW-MyNetworkTV triopoly, and Des Moines.

meredith corporation

You may have noticed Meredith Corp. on the list of buyers. TVSpy noted Meredith “has signed a deal to acquire KPLR (CW) from Tribune for $65 million, pairing it with KMOV (CBS) which Meredith has owned since 2013. … Sinclair already owns KDNL (ABC) and will also own KTVI (FOX) in the market.” Great for owners’ synergies. Bad for the number of independent voices in such a big city. Which do you care more about?

WGN-TV

Of the other big city stations, Tribune’s legendary WGN-TV9 is supposed to go to WGN TV LLC but that’s really code for Steven Fader, a Maryland auto dealer and business associate to Sinclair chairman David Smith, for a mere $60 million. Sinclair would also have an option to buy WGN-TV outright within eight years and you know it’s counting on the FCC to relax its ownership rules even more within that time frame!

Concerning WGN, there are now plans for a Sinclair news channel. Yesterday, Politico reported,

“Sinclair Broadcast Group, which for months has denied any interest in challenging Fox News while awaiting approval of a merger with Tribune Co., is gearing up to do just that.”

TVNewser put it this way:

“Even though Sinclair CEO Chris Ripley has said a 24-hour national news network is not in the works, his boss (David) Smith seems to like the idea of a few hours of prime time opinion programming to challenge Fox News.”

Fox News is carried in more than 90 million homes, compared to 80 million for WGN America which Sinclair would own if regulators approve, and 55 million for the Tennis Channel which Sinclair already owns.

If your cable or satellite company doesn’t offer either of those last two, then expect it to get a call when any deal with Sinclair is about to expire.

Politico quotes “a person familiar” saying “Smith has been holding meetings with potential future employees, including former Fox News staff members, and laying out a vision for an evening block of opinion and news programming that would compete with Fox’s top-rated lineup.”

So, the discussions are over “a block of at least three hours, but also potentially up to six. Smith is settled, though, on basing his new operation in Washington, D.C.” That’s because the company already owns local station WJLA-7, where it produces some of its national content.

Greta Van Susteren Wikipedia
Wikipedia

One apparent Sinclair target is former Fox News host Greta Van Susteren, who left the network in Sept., 2016, and then had a short stint at MSNBC before signing on with Voice of America. Van Susteren wrote in an email she has spoken with Smith.

“If the Sinclair deal happens, I might talk to him further. … but it would have to be something that would not take me from VOA,” Van Susteren said.

“Other potential hires are former Fox anchor Eric Bolling and reporter James Rosen,” who both left Fox under sexual harassment allegations. Neither admitted whether they met with Smith or other Sinclair executives.

Talks with former Fox host Bill O’Reilly reportedly fell apart.

The slant of a national news block hasn’t been decided. We know where Sinclair stands, politically, but TVNewser notes, “There are already national challengers from the right, including Newsmax TV and OAN.”

WPIX

And in the nation’s largest market, Tribune’s WPIX-11 is now off the market. It was supposed to go to Cunningham for a mere $15 million. That’s pennies on the dollar, and it would’ve been run by Sinclair. Now, it’ll just go to Sinclair so it’s not on the list.

Tribune Broadcasting Company

But what about those TBDs (to be determined)? They are all owned by Tribune: the Fox affiliates in San Diego, Seattle/Tacoma, Cleveland, Sacramento, Salt Lake City and Denver, and the CW affiliate in Miami/Fort Lauderdale.

And you may have noticed Rupert Murdoch’s Fox conglomerate was not listed as one of the buyers, but that’s sure to change.

The Hollywood Reporter wrote, “Sinclair and Tribune have been negotiating a sale of up to 10 stations to 21st Century Fox, and those talks are still proceeding.”

Jessell of TVNewsCheck was more direct, saying all Sinclair

“has to do now is wrap up its negotiations with Fox. I don’t know what’s delaying that deal, except that neither Fox nor Sinclair is famous for making concessions. Once Sinclair does that, it can finalize its application and the FCC can complete it long-stalled review.”

Those greedy bastards are going to end up screwing everything up for themselves (which I’d love to see happen), and you’ve only read about half of the plans, so far!

Fox network

First, Fox actually used to own the Cleveland, Salt Lake City and Denver stations but sold them to a company called Local TV which sold itself to Tribune. So much for Fox — selling stations and then buying them back later — caring about communities. IMHO, that company can’t make a case for a second chance at ownership.

But now, 21st Century Fox plans to sell off most of its assets like its studio, cable networks and regional sports networks to Disney – keeping just its Fox News Channel, Fox Business Network, its FS1/FS2 cable sports channels, adding to its TV stations, and its network, which will focus on live events, especially NFL Football. The new, smaller company is being referred to as New Fox.NFL Logo

That’s the reason Fox has tried to own stations in cities that have NFC conference football teams since it got the rights to most of their away games in 1994 – and even trade or sell other stations for them – despite the fact a regular season of 16 games could mean the home audience would see its team play about 12 games a year on its local Fox station, unless the team makes the playoffs.

Whether paying a fortune for NFL rights that keep skyrocketing is questionable. It wasn’t questionable in 1994 when Fox arguably overpaid the NFL to get the New World stations to switch away from the Big 3 networks. We’ll see about Fox doing the same on Thursdays, when it doesn’t have popular programming.

Thursday Night Football logo

Fox even got its hands on Cox’s KTVU in San Francisco (with an NFC team, the 49ers, and the AFC Oakland Raiders across the bay will now be moving to Las Vegas in 2020) and give Cox its own stations in Boston (the New England Patriots are AFC) and Memphis (no NFL team).

What has changed is Fox bought the rights to Thursday Night Football, which should split games between NFC and AFC teams. That means Fox has become more interested in AFC team cities, even though there’s no pattern as to which teams play on Thursdays.

Football teams have moved, but the cities Fox wants are Seattle (especially because it’s NFC), and Cleveland, Denver and Miami (because they have AFC teams). San Diego and St. Louis no longer have teams, so Fox isn’t interested in Tribune’s Fox affiliates in those cities.

Seattle, Cleveland and Denver should be easy. The stations are already Fox affiliates so prime-time programming and the amount of news shouldn’t change. And Fox has leverage because it can threaten to take away its affiliation from those stations, lowering their value, if they’re sold to another company.

Remember what Fox did in Charlotte? It dropped a good affiliate, WCCB-Channel 18, because it wanted to own a station where the NFC Carolina Panthers play. Instead, it bought a nothing station, WJZY-Channel 46, and started it from scratch. And it had to do that a second time when it tried to be too different and less traditional the first time! (And, for disclosure: It got a great new news director who is a former colleague.) Remember, Charlotte pretty much sits on the North Carolina-South Carolina line. Old timers are pretty traditional. Was the move worth it for Fox?

Miami is a different story. Fox has a very good affiliate, WSVN-7, owned by Ed Ansin’s Sunbeam Television. (Disclosure: I got my start in journalism there.) It gives Fox great coverage of breaking news in South Florida. Several people at Fox News Channel used to work there. The ratings are great. So what’s the problem?

WSVN

The Miami Dolphins play there, and as an AFC team, they show up on Fox on a few Sundays and may now also be seen on Fox on Thursdays.

But the station that’s available is Tribune’s WSFL-39, a CW affiliate without a news department despite a few morning attempts. WSVN owner Ansin has shown he’ll probably take the station to his grave, with or without any affiliation, so there’s no realistic possibility there.

WSFL

Should Fox dump WSVN and start from scratch with WSFL? Would it be worth the effort?new wsvn 1

Unlike Charlotte, WSVN is a #1 station. And Miami is a very different place. There’s big news regularly and the two main Spanish stations do better than most of the English! People who aren’t bilingual can’t watch all the available stations, which really limits its size, making it actually smaller than the 16th largest market. We’ll have to see who wants WSFL, since a Sinclair-Tribune merger can’t include it due to FCC ownership rules.

One thing I’d say for sure is that WSFL loses its CW affiliation because CBS and Warner Brothers (Time Warner) own the network, and CBS doesn’t only own WFOR-4 (CBS station) and but also WBFS-33 (MyNetworkTV affiliate) and the CW does better.

Staying with this possibility, WSFL could become the new MyNetworkTV affiliate, and MyNetworkTV is owned by Fox.

It’s not so unusual for a network to own stations but not air the network on them.

Let’s take CBS, for example. It owns independents in New York (WLNY-55) and Los Angeles (KCAL-9). In Dallas, WTXA-21 is also independent.

In Miami, WBFS ended up with MyNetworkTV to please Tribune since CBS got the CW in so many other cities when the WB and UPN combined. It’s similar in Boston where WSBK-38 airs MyNetworkTV, but that’s expected to change since Sunbeam’s WLVI-56, which used to be owned by Tribune, airs the CW.

Single CBS-owned stations in Atlanta, Seattle and Tampa air the CW while affiliates owned by other companies air CBS programming.

And in Indianapolis, CBS’ WBXI-47 airs Decades, while the actual CBS affiliation changed from one outside company to another. CBS dumped a strong WISH-8 and went to half of Tribune’s duopoly, independent WTTV-4, over a disagreement with the former Media General.

WPLGA last possibility if Fox is determined to buy a Miami station is ABC affiliate WPLG-10. That station, stable under Post-Newsweek (now Graham Media) for decades, was sold to Berkshire Hathaway as its only broadcast property. We’ve talked about synergies (BH, as an “only child,” has none) and know Warren Buffett wants to turn a profit, so we can imagine Fox dumping WSVN for WPLG, but can’t assume ABC will take its affiliation to WSVN. Remember how CBS didn’t do that in 1989? But that’s highly unlikely.

And somebody will end up with WSFL.

A lot of the information on which stations would be sold was expected since Sinclair hinted in a February filing which stations it planned to sell, to avoid owning more than allowed.

Deadline noted, “For decades, the maximum reach by one single owner has been 39 percent, but the Federal Communications Commission has been re-evaluating the cap.”

old tv sets

More specifically, rather than gutting rules like a good conservative would ordinarily do, the FCC under Pai brought the UHF discount is back. That rule started because it used to matter whether a local TV station was VHF or UHF, due to antennas and how old TV sets were not made for the UHF band. So the FCC decided the amount towards a company’s ownership cap should only be half for those stations, compared to VHF stations. It was ended because today’s technology means it doesn’t matter anymore.

Regarding the UHF discount’s revival, The New York Times wrote, “A few weeks later, Sinclair Broadcasting announced a blockbuster $3.9 billion deal to buy Tribune Media — a deal those new rules made possible.” (Oh, and led to Pai’s investigation. But luckily, Harry Jessell of TVNewsCheck wrote critics of station consolidation say it “now serves only to allow groups to circumvent the intent of Congress, which was to limit groups to 39%” and they’ve “challenged the perpetuation of the UHF discount in court (D.C. Appeals Court), and seem to have made some headway in their oral arguments.”)

It also wrote,

“A New York Times investigation published in August found that Mr. Pai and his staff members had met and corresponded with Sinclair executives several times. One meeting, with Sinclair’s executive chairman, took place days before Mr. Pai, who was appointed by President Trump, took over as F.C.C. chairman.

“Sinclair’s top lobbyist, a former F.C.C. official, also communicated frequently with former agency colleagues and pushed for the relaxation of media ownership rules. And language the lobbyist used about loosening rules has tracked closely to analysis and language used by Mr. Pai in speeches favoring such changes.”

An FCC spokesman representing Mr. Pai countered the allegations of favoritism were “baseless,” and

“For many years, Chairman Pai has called on the F.C.C. to update its media ownership regulations. … The chairman is sticking to his long-held views, and given the strong case for modernizing these rules, it’s not surprising that those who disagree with him would prefer to do whatever they can to distract from the merits of his proposals.”

Last week, Broadcasting & Cable’s John Eggerton wrote FCC chair Ajit Pai suggested at a House Financial Services and General Government Subcommittee hearing “the FCC had not yet had a chance to fully evaluate” the Sinclair-Tribune deal, but, “He would not agree to delay a decision on the Sinclair-Tribune deal until a court ruling on a related issue, the UHF discount.”

However, “Pai said he would factor the potential court decision into the FCC’s decisionmaking.”

Rep. Mike Quigley (D-IL) told Pai the spin-off of WGN-TV Chicago to the owner of a car dealership owned by Sinclair’s executive chair, “stretches the definition of divestiture under the plan to something unrecognizable” and the planned divestitures make a mockery of FCC rules.

Author Eggerton suggested, “One thing the FCC could do would be to condition the deal on the court upholding the UHF discount” and Jessell expects a decision to come in August or September.

Pai denied Rep. Quigley’s request to hold off on a decision on Sinclair until the UHF discount court decision, saying that was a case of clashing hypotheticals — both what the court would do with the discount and what the FCC would do with the proposed merger.

The nerve, since Congress controls the FCC!

Jessell of TVNewsCheck brought up the old saying, “Possession is nine-tenths of the law, and that is no less true when the thing being possessed is a broadcast license.” He also had a lot more details on the court case.

In another article, Jessell analyzed the ownership numbers in this case, and you try to figure out what’s true.

He led by saying,

“Sinclair is telling the FCC that its coverage after spinoffs from its merger with Tribune will be just 58.7%. But that’s for regulatory purposes. (In other words, with the revived UHF discount that only counts channels 14 and up as half the audience of the market.) In the real world, where it matters, Sinclair’s national reach will be 66.3% — a full two-thirds of TV homes.”

But he said Sinclair is telling the FCC

“the coverage of the group will be just 58.7% and, with the UHF discount, below the statutory 39% cap. But those percentages are for regulatory consumption, not the real world.”

So there’s a 7.6-point disparity, the difference between 58.7% and 66.3%. How’d that happen? And don’t forget about the part, “with the UHF discount, below the statutory 39% cap.”

Jessell explained Sinclair

“is claiming 58% because it is not counting stations in three big markets — WGN Chicago, KDAF Dallas, KIAH Houston — that it is spinning off to closely affiliated companies. Without those markets and the discount in effect, Sinclair’s reach will be just 37.39%, safely below the 39% cap.”

Plus, with Dallas and Houston (but not Chicago), “Sinclair has put additional distance between itself and Cunningham” but will “have an option to buy the stations should the FCC ever ease the rules to allow it.”

So this is Jessell’s bottom line:

“So, again, for regulatory purposes, Sinclair’s reach will be 58.7% without the discount and 37.39% with it.

“But I don’t think that is reality. Those are not the numbers that Sinclair will be showing national advertisers, MVPDs, vendors and others with which it does business.

“In the real world, Sinclair will have a lot of control over Chicago and some control over Dallas and Houston, and its effective national reach will be 66.3%. (For the record, its reach with the UHF discount will be 41.1%, two points over the cap, but that will not matter because regulators will not be counting the three markets.)”

Then Jessell questioned Fox’s counting, assuming it’ll buy Miami, Cleveland, Sacramento as well as Seattle, Denver, Salt Lake City and possibly San Diego.

He calculated Fox reaches 36.8% of homes, but just 24.3% with the UHF discount. If it buys up all seven stations, its reach will grow to 45.9% but, well below the cap at just 30.4% with the discount.

But where will Fox find the money to buy the stations it wants? That’s another story!

Last year, Disney made a $52.4 billion offer to buy most of Fox, including its stake in the European pay TV company Sky.

But The Hollywood Reporter said on Wednesday, “Back in 2004, Comcast CEO Brian Roberts bid $54 billion to acquire The Walt Disney Co.” At the time, Comcast hadn’t bought NBCUniversal but Disney did own ABC. It was a 22 percent more than Disney was worth then, but former CEO Michael Eisner said no anyway.

Now, even though NBCUniversal has performed well, some say Roberts wants revenge by offering the same $52.4 billion as Disney for most of 21st Century Fox.

There could also be a bidding war overseas. Sky had agreed to let Fox, a 39 percent shareholder, buy the portion it doesn’t already own – and that Disney agreed to buy from Fox in December. Comcast could ruin those companies’ plans.

sky news logo

CNN reports, “It pledged … to maintain investment in Sky News for 10 years, and ensure the division’s editorial independence.”

Rupert Murdoch wikimedia commons
Rupert Murdoch, Wikimedia Commons

Then, in January, a UK regulator advised the government to block Fox’s bid to buy the remaining 61 percent of Sky because it would give one family – the Murdochs – too much control over media in Britain.

So Murdoch had preferred Disney as the buyer, afraid the Comcast offer came with more regulatory risks. Then, Disney offered to buy Sky News just to help Murdoch buy full control of Sky News’ parent company, the broadcaster Sky. But CNN reported Fox made a new pitch to win approval for Sky by selling Sky News to Disney, and another proposal that would’ve legally separated Sky News from the rest of Sky to ensure its editorial independence.

Then, last month, The Hollywood Reporter reported, “The U.K. Takeover Panel … ruled that Walt Disney must make a mandatory offer to buy full 100 percent control of Sky if and when it completes its planned acquisition of large parts of 21st Century Fox, including Fox’s stake in Sky.”

Then, according to Deadline, “Disney will have 28 days from the completion of its $66 billion acquisition of Fox to make a $15 offer for all the shares of Sky if Fox’s own $15.7 billion takeover of Sky is not complete by then, or if Comcast’s rival offer has not been accepted. It also (decided) this would not be required if another third party has acquired 50 percent of Sky by then.”

But last week Comcast made its $31 billion bid for Sky official and that’s 16 percent higher. Deadline reported that caused Sky directors to withdraw their recommendation of a Fox takeover bid.

This all comes along with many mergers and acquisitions across the industry.

at&t time warner

In fact, a decision on this may not come until a judge determines whether to let AT&T buy Time Warner. The Justice Department has been fighting against it with an antitrust case. Closing arguments just finished and a decision is expected June 12.

According to The Hollywood Reporter, last week Fox said it’s “considering its options” on Sky and is believed to be prepping a sweetened bid. But Comcast is known for (usually) getting what it wants.

But back to Sinclair, which hasn’t been doing itself any favors.

Deadline noted Sinclair “has faced further attention in recent weeks over a push to have local anchors at its stations read company-scripted messages, including a recent prohibition against fake news. The spots … struck many in media as too closely aligned with the dismissive rhetoric of President Donald Trump.”

So much for localism at a company that already owns or operates an astounding 193 TV stations, in 89 cities, covering a huge part of the American population. (You’ve read the different takes on the numbers.)

This is criticism from The New York Times

from the PBS NewsHour

from USA Today

and even Russia Today

and Al Jazeera English.

But Sinclair fought back against CNN’s criticism (and banned comments from YouTube!):

FTVLive’s Scott Jones showed a memo from Portland, OR – I’m sure one of many around the country – ordering employees not to complain.

katu memo

Notice KyAnn’s name. KyAnn Lewis was the news director until Scott reported today she was fired. No details why, especially in the middle of the May ratings period.

Don’t forget, at least for now, local news organizations remain the most trusted source of information in Pew Research Center’s polling on trust in media – even though in January, a Pew Research Center report announced fewer Americans regularly rely on TV news.

Since then, The Poynter Institute said Emory University researchers found

“many TV local news stations are focusing more on national politics and have taken a rightward slant over the past year. And that move is stemming from ownership of the stations, not the demands of a local audience.”

Poynter noted, “The study comes just as many are raising concerns about a coordinated effort by one major owner of TV stations that forces its anchors to record a segment about ‘the troubling trend of irresponsible, one-sided news stories plaguing our country.’” And you know who that is.

The researchers examined 7.5 million transcript segments from 743 local news stations and saw huge differences between other stations, and outlets owned by the nation’s largest local broadcasting chain, Sinclair Broadcast Group.

“The authors found Sinclair stations, on average, carried about a third less local politics coverage and a quarter more national politics … (including) commentaries the stations are forced to run by former Trump official Boris Epshteyn.”

Researchers warned,

“The ‘slant scores,’ based on repetition of ideologically linked phrases, increased by about one standard deviation after acquisition by Sinclair as compared to other stations in the same markets. … And this programming could spur nationalistic and polarizing movements, ‘be expected to reduce viewers’ knowledge of the activities of local officials’ — and hurt accountability, especially “given the decline of local print media.”

So while everything plays out, from fighting the UHF discount in court, to negotiating spinning off stations, to Fox getting money to buy stations (while keeping its Sinclair affiliates), to counting how long the deal has taken (since May, 2017), to counting how long the steps still to be taken will last, the two companies’ bosses have no public complaints or worries.

Sinclair president and CEO Chris Ripley:

“After a very robust divestiture process, with strong interest from many parties, we have achieved healthy multiples on the stations we are divesting. …While we continue to believe that we had a strong and supportable rationale for not having to divest stations, we are happy to announce this significant step forward in our plan to create a leading broadcast platform with local focus and national reach. The combined company will continue to advance industry technology, including the Next Generation Broadcast Platform, and to benefit from significant revenue and expense synergies.”

Tribune CEO Peter Kern to employees:

“There is no reason to assume that this change won’t be for the better. … So try to focus, as you have always done, on the business at hand—delivering outstanding local journalism and great content for our audiences and communities, collaborating with your colleagues, and driving results for our customers.”

Of course!

Click here for a look at many other Sinclair sins, from must-runs, to forced network preemptions, to the script the local anchors where you may live were forced to read, plus John Oliver’s take on the man in charge of Sinclair holding more licenses than anyone else to broadcast over the public airwaves (at least in TV) despite being “charged with committing a perverted sex act in a company-owned Mercedes” in 1996, according to The Baltimore Sun — and also how to have your say and influence the FCC to deny Sinclair the chance to buy Tribune. Plus, get updates from StopSinclair.com.

Other stories of interest:
Big changes when Sinclair bought Seattle station
Veteran reporter fired after report on climate change
April 18 report DOJ days away from clearing the deal
Sinclair ABC station with no news fires commentator for threatening Parkland teen
Sinclair president/CEO email after forcing anchors to read the script
Top journalism schools voice displeasure with Sinclair
Sinclair allows paid ads attacking it, but sandwiched inside its opinion
Sinclair boss Smith’s response to criticism: ‘You can’t be serious!’
Confessions of a former Sinclair news director
Trump: “So funny to watch Fake News Networks … criticize Sinclair Broadcasting for being biased”
Cincy Councilman says he’s boycotting local Sinclair station
Nick Clooney: ‘I have no idea what these folks are doing for a living, but it isn’t news’
Sinclair Chairman Claims Entire Print Media Has ‘No Credibility’
Sinclair’s “Terrorism Alert Desk” segments are designed to gin up xenophobia
Tom DeLay: Why Trump should block the Sinclair merger
Sinclair TV boss donated to Montana congressman who attacked reporter

Enough of big media controlling everything from corporate headquarters! This is what happens when it does. Locals should be in charge of local programming, following the rules of the FCC for using OUR public airwaves!

OK, since you read everything, I’ll give you John Oliver here!

Please, if you like what you read or watch here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish.

Flakes and facts, lots on my mind

Gotta love a snow day if you don’t have anywhere to be. Yes, I have a busy week ahead and things to prepare, but they don’t require going out.

weblocalradar.gif
http://philadelphia.cbslocal.com/cbs3-radar/

The TV people were right this time. It’s almost 1pm and I’m supposedly getting 3 inches of snow an hour, which should end up as 6-10 inches when it’s done, and the snow didn’t even stick at first.

The storm comes less than a week after this last one, last Friday.

2018-03-02 snowy icy friday
March 2, 2018

Luckily, I have lots on my mind to share with you today.

From ugly weather (to those of you in Florida) to an ugly video: Monday, Britain’s Independent reported, “The National Rifle Association has released a video containing a threatening message to journalists, warning them ‘your time is running out.’”

NRA National Rifle Association official logoYou see an angry looking and sounding “conservative political activist and TV host Dana Loesch telling “every lying member of the media” that “we are done with your agenda” and they have “had enough.”

She names lots of media hosts and shows. Then, at the end, she ominously says, “Your time is running out. The clock starts now,” and she turns over an hourglass.

Talk about bitter! Thousands of Americans have stood behind the young survivors of the Marjory Stoneman Douglas High School massacre in Florida that killed 17 of their classmates, as they called on lawmakers to reform the gun rules.

Click here for more details and reaction to the video.

video games

Also Monday, Variety reported President Trump will be talking about gun violence — with leaders of the video game industry!

According to the Entertainment Software Association, which represents major video game makers:

“Video games are enjoyed around the world and numerous authorities and reputable scientific studies have found no connection between games and real-life violence.” … “Like all Americans, we are deeply concerned about the level of gun violence in the United States. Video games are plainly not the issue: entertainment is distributed and consumed globally, but the U.S. has an exponentially higher level of gun violence than any other nation.”

But a group spokesman says they’ll be there anyway.

The entertainment magazine reports after the Parkland massacre, the President said,

“I’m hearing more and more people say the level of violence on video games is really shaping young people’s thoughts.”

The ESA — which operates a voluntary ratings system — said the White House meeting

“will provide the opportunity to have a fact-based conversation about video game ratings, our industry’s commitment to parents, and the tools we provide to make informed entertainment choices,”

but their titles don’t contribute to real-life mayhem.

In 2011, the Supreme Court struck down a California law to restrict minors’ access to video games, ruling it’s protected by the First Amendment.news flash

I’m excited about something else. It’ll help you watch out for hidden agendas in news, or media that knowingly publish falsehoods or propaganda.

The Nieman Journalism Lab announced a start-up initiative called NewsGuard that’ll fight fake news by rating more than 7,500 news sources. NewsGuard says it plans to hire dozens of people with journalism backgrounds and have them

“research online news brands to help readers and viewers know which ones are trying to do legitimate journalism — and which aren’t.”

The ratings will be like a traffic light. A real newspaper publishing good content will get green. A fake news site will get a red. Then, according to Nieman,

“A site that’s not putting out deliberately fake news, but is overwhelmingly influenced in its coverage by a funder that it’s not eager to disclose? Maybe a yellow.”

And the ratings — called “nutrition labels” – will come with “a 200- to 300-word write-up on each source’s funding, its coverage, its potential special interests, and how it fits in with the rest of the news” world since the founders acknowledge not all of the sites in a given color category are equal.

websites

I can’t wait for this to start. The folks behind NewsGuard are Steven Brill (founder of The American Lawyer and Court TV) and L. Gordon Crovitz (former publisher of The Wall Street Journal).

Brill told CNN “algorithms aren’t cutting it, so real-life reviewers are needed to judge reliability.”news websites

They say their “goal is to give everyone the information they need to be better informed about which news sources they can rely on — or can’t rely on.”

Analysts will work in pairs. They may not settle on a rating if they feel they don’t have enough information to be confident, or have editors weigh in if the analysts disagree.news interview

Plus, “The company will also have ‘a 27-7 ‘SWAT team’ that responds to breaking news and news items that are suddenly trending.”
It plans to stay in business by licensing “NewsGuard’s encyclopedia of news sources to social media platforms and search engines” – in other words, GoogleMicrosoft, Facebook and Twitter, which could leave out the reds or use them with a warning – and offering advertising for businesses that “want to be spared any embarrassment that comes from advertising on deliberately fake sites.”generic website

Brill said the tech companies will pay because, “We’re asking them to pay a fraction of what they pay their P.R. people and their lobbyists to talk about the problem.”

Good luck, guys!

Rupert Murdoch wikimedia commonsNow, to Rupert Murdoch’s chutzpah and greediness. In January, he called for Facebook to pay for the content his companies – 21st Century Fox and News Corp. – publish on the site, while it’s Mark Zuckerberg’s company that really does him a favor by distributing the stuff! (You can decide how much the stuff is worth until NewsGuard kicks off.)

Now, the U.K.’s The Register is reporting Facebook “abandoned its ‘fix’ for news after publishers complained about a drop in traffic” and that’ll mean more clickbait for the rest of us.

Facebook had added an Explore tab in October, to show us more from friends and family on our News Feeds, and remove professional publishers.

The Register described a few examples:

“Clickbait-focused publishers such as Buzzfeed had benefited enormously from being promoted on Facebook – and owed much of their success to lightweight ‘shareable content.’ But after the changes, traffic dropped sharply. Facebook rushed to assure publishers it was just a test. It has now formally abandoned the experiment, counting “feel-good news and service content” publisher LittleThings among the casualties.”

facebook f logoOn Feb. 28, the U.K.’s Business Insider reported once flourishing women-focused digital publisher LittleThings closed down, blaming Facebook’s huge algorithm tweak.

The Register explained Facebook has “come under fire” since the 2016 Presidential election. First, the News Feed was “hand-curated by low-paid graduates” but “accused of political bias.” Then it replaced the people “with an algorithm that valued ‘engagement’” but a “low bar for inclusion” exposed more “inflammatory and bogus material.”

It also quoted former senior Facebook exec Antonio Garcia Martinez, who explained how viral content was given a premium value.

“Rather than simply reward that ad position to the highest bidder, though, Facebook uses a complex model that considers both the dollar value of each bid as well as how good a piece of clickbait (or view-bait, or comment-bait) the corresponding ad is,” Martinez said. “If Facebook’s model thinks your ad is 10 times more likely to engage a user than another company’s ad, then your effective bid at auction is considered 10 times higher than a company willing to pay the same dollar amount.”

Donald TrumpAnd Donald Trump’s campaign – which spent very little money – was playing by Facebook’s rules since “rural targets were cheaper to reach than urbanites, and Trump wanted to reach them, so Facebook ad spending proved to be very good value.”

Bottom line, according to The Register:

“The results of Facebook abandoning this particular experiment is that clickbait-hungry publishers will continue to rely on the platform for exposure, rather than building their own brands, and Facebook will rely on clickbait-y free content to keep people on the site. It’s a marriage of the desperate.”

mark zuckerberg facebookThat’s not what I wanted to read.

I suggest Zuckerberg suspend all Fox and News Corp. accounts from Facebook for a week. Every newspaper, TV station, news anchor, etc. That should show ‘em!

Meanwhile, Miami’s CNN’s Jeff Zucker accused Facebook and Google of having a duopoly or monopoly on money from digital content, and wants regulators to look into the two companies.

jeff zucker cnnKeep in mind, CNN was a monopoly on 24-hour cable news from June 1, 1980 to 1996 when MSNBC started on July 15, and Fox News Channel went on the air on Oct. 7. (That’s except for when ABC/Westinghouse’s Satellite News Channel competed from June 21, 1982 until Oct. 27, 1983, and CNN founder Ted Turner bought it.)

Sounds like a sore loser. His ratings stink.

Late last month, he tried to come across as a spokesperson trying to protect good journalism when The Hollywood Reporter quoted him as saying,

“Everyone is looking at whether these combinations of AT&T and Time Warner (his own company, which AT&T wants to buy for $85 billion, and may put his own job in jeopardy -Lenny) or Fox and Disney pass government approval and muster, the fact is nobody for some reason is looking at the monopolies that are Google and Facebook. … That’s where the government should be looking, and helping to make sure everyone else survives. I think that’s probably the biggest issue facing the growth of journalism in the years ahead.”

Government “helping to make sure everyone else survives” sounds a whole lot like President Obama bailing out the U.S. banking and auto industries during the Great Recession. It was probably the best thing he did as President. Philosophically, maybe he shouldn’t have, but nobody can deny it worked and saved jobs.

But the banking and auto industries are not journalism. They’re not protected by the First Amendment. And intelligent people will turn to quality news, even if it’s hard to find, and that has already become harder and harder for years.

Advice for Zucker: Do a better job on TV. In contrast to President Obama, explain why you hired so many digital staffers a year ago, only to lay off roughly 50 of them last month – and why you shouldn’t be one to go.cnn

Vanity Fair reports, “Several high profile digital initiatives are being scaled back.” Media analyst Jeffrey McCall told Fox News the layoffs “seem to suggest that CNN may have outkicked its coverage” and Zucker wanted his digital group to “grow too quickly” before having a “comprehensive plan” in place. Also, “It does seem odd that these cuts are apparently targeted for the digital side at this time, when most strategists seem to think that’s an area for potential growth,” McCall said.

And the kicker (rather than “kick ass”), according to the Fox article,

“Last month, YouTube star Casey Neistat — hired by Zucker on the recommendation of his teenage son — abruptly walked away from CNN less than two years after CNN reportedly paid more than $20 million for his video-sharing startup Beme.”

at&t time warnerTime Warner is a big company. It owned AOL – one of the early pioneers of the Internet – until about the time you were hired. Why didn’t TW compete? Or did it, and free enterprise sent the experiment to wherever those 50 laid off digital staffers are?

According to TV Newser, the Justice Department sued to block the AT&T-Time Warner deal back in November, and the antitrust trial is set to begin March 19.

Zucker, get more people to your website and have your digital salespeople do a better job, you sore loser, or you’ll be out of a job!

comcast new 595x227Back to 21st Century Fox’s Murdoch. He got a black eye about a week ago when Philadelphia-based Comcast (the cable company that also owns competitor NBC) topped his company’s offer to buy the 61 percent of Sky PLC it didn’t already own. That could halt Fox’s attempt to consolidate ownership of the British broadcaster. It has owned 39 percent of Sky for years.

comcast
Today on https://corporate.comcast.com/, obviously important to the company!

But even more importantly, Sky is supposed to be one of many assets Fox plans to turn around and sell to Disney (owner of ABC) — while keeping only its American broadcast network, TV stations (you know by now Fox doesn’t bother list them on its Stations Group website) and plans to buy more, the Fox News Channel and the Fox Business Network — in a separate $52 billion follow-up deal.

But Fox was cheap.

fox sky news disney

Reuters reports Comcast offered £12.50 per share ($31 billion), significantly higher (more than 16 percent) than Fox’s £10.75 per share. (Yes, I know how cheap Fox is. I worked for them. The one exception is the NFL.) Sky already agreed to be sold to Fox, but the British government delayed the takeover because it’s concerned about Rupert Murdoch’s influence. In 2011, he closed the News of the World after its journalists admitted hacking phones to get scoops, but he still owns The Sun and Times newspapers.

Fox promised to keep Sky News fully independent for ten years, but faces skepticism across the pond. And with a ten-year promise, I don’t understand how it could be sold to Disney.

Reuters reports Sky’s shares jumped more than 20 percent, while shares of Comcast, Fox and Disney all fell. So if the Sky-to-Fox first part doesn’t happen, investors may expect a bidding war.

You’ll remember in December, Comcast bid $60 billion for Fox’s assets – “substantially more” than Disney – maybe even $10 billion more, according to Philly.com. But Disney’s bid beat Comcast’s. The Wall Street Journal reported Murdoch “was concerned that a Comcast deal would be opposed by U.S. regulators and instead opted for the lower Disney offer.” The deal still needs approval from the Justice Department.

The Hollywood Reporter says Comcast said at the time:

“When a set of assets like 21st Century Fox’s becomes available, it’s our responsibility to evaluate if there’s a strategic fit that could benefit our company and our shareholders. … That’s what we tried to do, and we are no longer engaged in the review of those assets. We never got the level of engagement needed to make a definitive offer.”

More merger news: Broadcasting & Cable reports eight of the 50 states’ attorneys general came out against the SinclairTribune merger. They told the Federal Communications Commission “it does not have the authority to raise the 39 percent national audience reach cap for TV station groups, that it does have the authority to eliminate the UHF discount” – the old rule that discounts the number of viewers UHF stations reach by half, because they were weaker and harder to watch years ago before modern technology like cable, computers, etc. – and that it should eliminate the discount.

That UHF discount was gone until FCC chairman Ajit Pai – a President Trump appointee under investigation for improperly pushing for rule changes to benefit Sinclair Broadcasting in its attempt to acquire Tribune Media. Now it’s back. Critics say Sinclair has forced local stations to provide favorable coverage to Republican candidates for years.

Ajit Pai fcc wikipedia
Ajit Pai (Wikipedia)

B&C claims Pai is “saying the previous commission should have considered the cap and the discount together, which it is now doing.”

The attorneys general are from Illinois (home to Tribune), Pennsylvania, Iowa, Maine, Massachusetts, Rhode Island, California and Virginia.

They – according to B&C – argue “getting rid of the cap would threaten diversity, competition, and localism, and cites Sinclair Broadcasting, whose Tribune deal would benefit from lifting or eliminating the limit, pointing out that it distributes news stories that must run in its newscasts.”

generic tvIn November, The Baltimore Sun reported Maryland’s attorney general opposed the takeover because “the combination would decrease consumer choices and diversity in the media marketplace.” Sinclair is based in Maryland.

According to The Sun, Sinclair claims “the merger would allow the new company to better serve local viewers with expanded local coverage, better facilities and more programming, delivered in part by operational efficiencies.”

The company announced it would sell several stations to stay under a new cap, but the deals it reached would let it continue to control the New York and Chicago stations it sells, so those big cities won’t count. (Is there ANYBODY who thinks that’s OK?)

WPIXAccording to Variety, Sinclair will sell WPIX-New York for a measly $15 million to Cunningham Broadcasting. More than 90 percent of that company’s stock is controlled by trusts owned by the estate of Carolyn Smith, the late wife of Sinclair founder Julian Smith and mother of Sinclair chairman David Smith. So the Smith children own it. Talk about a shell corporation! Cunningham owns 20 stations but at least 14 of them are run by Sinclair!

WGN-TVAnd it would sell WGN-TV Chicago for just $60 million to Steven B. Fader, chairman of Baltimore-based Atlantic Capital Group and business partner of David Smith in Atlantic Automotive Corp.

Those stations are worth hundreds of millions of dollars, maybe a half-billion.

On top of that, Variety says,

“Sinclair would not only continue to operate the stations and receive the lion’s share of their revenue, but the sale agreement with both buyers gives Sinclair an option to buy the stations back within eight years. That’s seen as a marker for the company to bide its time in the hopes that the FCC relaxes its station ownership restrictions in the near future.”

The $3.9 billion deal – if it goes through – would make the nation’s largest television broadcast company even larger. Sinclair is already largest with 191 stations, while Tribune brings another 42 stations before divestitures. The post-merger reach would be 72 percent of U.S. homes. (Does that include the huge markets of New York and Chicago?)

This is something I didn’t consider in my last blog, about the possibility Fox buys Miami’s CW affiliate WSFL due to the merger, even though it doesn’t produce news, and gives up strong affiliate WSVN – simply to own a Miami station since Miami has an NFL team, the Dolphins. TVNewsCheck‘s editor Harry Jessell reported, “Fox has one other obvious option in Miami. It could buy ABC affiliate WPLG.” Warren Buffett’s Berkshire Hathaway bought it from Graham Media (the former Post-Newsweek) in 2014, and it’s Buffett’s only station.

I’m sure Buffett makes money but he has no vertical integration. Graham was supposed to help run the station after the sale, and it still has a Graham station look. So does its website. Also, Buffett is not the type to get attached (except maybe to Omaha) and would be willing to cash out of the price is right.

If he sells WPLG to Fox, then it makes sense ABC would probably call WSVN. Makes the most sense by far, but I wouldn’t swear on anything. In 1988, CBS seemingly surprised everyone by buying the former WCIX instead of affiliating with WSVN.

Jessell also reported he spoke to Ansin who said Fox hasn’t mentioned anything about “moving into the market and no expression of interest in WSVN.”

I also want to point out another example of a TV network not renewing a local TV station’s affiliation because it competed for viewers in part of a city where the network owned its own station. The last blog mentioned NBC getting rid of WMGM in Atlantic City because of its Philadelphia station, WCAU, and how ABC was much nicer years earlier when it paid the owner of KNTV in San Jose to leave the network because it owned KGO-TV in San Francisco. (WMGM shut down its news department.)

Since then, I remembered NBC dropped WHAG (now WDVM) in Hagerstown, Md., in the middle of 2016 because of Washington, DC’s WRC. Since then, the independent station really became competition, expanding its coverage area by 1.2 million households, also serving Chambersburg, Pa., Martinsburg, W.V. and Winchester, Va.

Also, I learned NBC dropped KENV-DT in Elko, Nev., which served a lot of the Nevada side of the Salt Lake City market. It aired its own news, but was run out of Sinclair NBC affiliate KRNV in Reno. That goliath Sinclair also owns three stations in Salt Lake City, but not the NBC affiliate. KENV is actually owned by Cunningham Broadcasting, and it shut down its news department.

wkptAnd then I remembered something similar in the Tri-Cities of TN/VA, where I used to work. ABC dropped affiliate WKPT, the only TV station owned by Holston Valley Broadcasting. Yes, the station was weak. But no, there weren’t any other local stations that carried news. And no, ABC couldn’t get one of the two that did to change over to ABC. Instead, it made a deal to put ABC on the CBS affiliate’s subchannel! That shows it pays to be big and powerful (in contrast to what happened at Ed Ansin’s two stations in Miami and Boston), and that networks have a lot more possibilities for affiliates when it comes to subchannels. It’s not a good idea to get on their bad side. WKPT dropped local news and I showed you the unbelievable farewell to the main anchor just before that happened!

Thursday Night Football logoAnd Jessell also wrote he’s hearing “Fox is once again pushing the idea that it should represent its affiliates in all retrans negotiation.” That means instead of each station demanding money from cable and satellite companies to carry them, Fox would do the work for them all and send each station its share. It would carry the power of nearly 200 stations, and those stations won’t have to bother negotiating. Of course, Fox would also carry power over the stations, and the network’s opinion is its programming (sports) makes the stations worth more and will take its share. Plus, somebody has to pay for Thursday Night Football!

For me, it was nice peeking out the window and watching the snowstorm as I wrote, but like this blog, and certain stations’ newscasts, it appears to be over.

weblocalradar (1).gif
http://philadelphia.cbslocal.com/cbs3-radar/

feature snow

By the way, you’re not alone. This blog site reached more than 10,500 views today! Please, if you like what you read, subscribe with either your email address or WordPress account, and you’ll get an email whenever I publish.

Famous man, 80, suing famous man, 77, for age discrimination

What’s famous to you obviously relies on where you’ve been and what you’ve noticed, but these people have had national exposure for at least part of their long working lives.

It took longer than a New York minute, but Howard Stern would be happy to hear Warner Wolf is suing Don Imus — and it has to do with a radio program that’s about to go off the air (due to age?).

Wolf, 80, is best known as the WCBS-TV sportscaster who popularized the phrase “Let’s go to the videotape!”

Shock jock Imus, 77, may be most popular for being Stern’s arch-enemy.

Wolf claims he was fired from Imus’ radio show — which is ending, anyway — due to age discrimination.

The Associated Press reported Wolf’s suit, filed Thursday, claimed “Imus once said it was time to put Wolf ‘out to pasture’ and ‘shoot him with an elephant dart gun.’”

WABC-AMWolf is also suing three executives with WABC-770 AM and its parent company Cumulus Media for not paying Wolf his $97,500 severance. The suit called that “adding insult to injury.” Neither Imus nor a spokeswoman for Cumulus commented.

The actual firing happened in 2016.

The New York Daily News reports the Imus-Wolf trouble really started a few months before the 2016 firing when Wolf moved to Naples, Fla., and contributed to the show from there.

According to The Daily News, “You asked me if I was ok with you doing sports from Florida. I said I was. We tried it. It sucks,” Imus emailed shortly before Wolf’s final appearance on Nov. 4. “If you’re in the studio in New York … it’s terrific. Anything else is not.”

Keep in mind, Imus himself left the Big Apple a year earlier, in 2015, to live on a Texas ranch! The rest of the crew works in New York.

imus in the morning Pinterest

This is the background: Imus worked for several New York stations — “up and down the dial,” as WKRP in Cincinnati’s theme song lyrics go — and also in different cities. He was fired from WNBC-660 AM in 1977 but rehired in 1979, where Stern was his co-worker for a few years. Imus stayed as the station became WFAN-660 AM and lasted all the way until 2007. In the 1990s, the show became nationally syndicated and also began simulcasting on MSNBC.

(The three major networks’ radio stations have been sold off: The NBC radio stations under new owner General Electric in the late 1980s, although Westwood One — owner of Mutual Broadcasting System — bought the NBC Radio Network name. Then, Westwood One entered into an operations agreement with Infinity Broadcasting, which CBS parent Westinghouse bought, so all the stations became combined and CBS Radio people produced “Mutual” and “NBC”-branded newscasts! NBC News Radio broadcasts returned and they’ve been produced by iHeartMedia since last year. By the way, ABC sold off its division to Citadel Broadcasting — now part of Cumulus Media — in 2007, and CBS Radio was just sold to Entercom this past November, 2017.)

Oct. 7, 1988: WNBC-TV reporting live at the end of WNBC-660 AM after 66 years. Roger Grimsby worked for WNBC-TV at the time. The TV station had to dump out of his recorded piece to catch the last seconds before the switchover. Weatherman Al Roker interviews Imus at a rainy Shea Stadium since WFAN was and is all-sports. It was a different and much better world when stations and on-air talent were allowed to have distinct personalities. Now, everything looks the same — city to city — but I’ve gone off on corporate ownership here, here, here and here (starting with the most recent).

dcrtvcoms warner wolf tribute
http://www.dcrtv.com/plus/wolf.html

Wolf became famous doing local sports at his hometown Washington, DC’s WTOP-TV.

kane wolf chee chee williams christian
(L-R) My friend and former KYW-TV co-worker Larry Kane, Warner Wolf, Chee Chee Williams, Spencer Christian before Good Morning America (WABC-TV, 1978)

In the 1970s, he went national on ABC-TV’s Monday Night Baseball and the Olympics but returned to his local sportscasting roots, on WABC-TV in New York.

warner baseball localThen, he switched to competitor WCBS-TV and returned to WUSA-TV in Washington (the former WTOP) until his 1995 firing.WFAN

That’s when he became acquainted with Imus, subbing as sports anchor on the Imus in the Morning show on WFAN and simulcast on MSNBC.

Wolf returned to WCBS-TV in 1997. You may have seen him almost lose one of his dentures in 1998 when it popped out on camera. I was producing the 11pm news at Connecticut’s CBS affiliate WFSB during that time and chose not to embarrass Wolf by showing it. Besides, our viewers in Fairfield and New Haven counties had access to WCBS-TV, so his station was also our competition. Little did I realize, The Daily News reported, “A few days later, he brought a pair of clicking teeth onto the air with him to poke fun at the incident.”

He stayed there until his 2004 firing, when he was replaced by the younger Chris Wragge, who since then has moved over to news.

wabc am 2The outcry over Wolf’s firing got him hired by WABC-AM, where he worked on a show with Guardian Angel Curtis Sliwa, and defense and civil rights lawyer Ron Kuby.

In the meantime, WFAN fired the controversial, irreverent, insulting Imus in 2007. Imus had made racist and sexist comments about the Rutgers University women’s basketball team (“nappy-headed hoes” and more). Got all that?

wabc am 1Months later, Imus was hired by WABC-AM — reunited at the same station as Wolf — and after about two weeks, Wolf became his sportscaster again!

In late 2009, the show started being simulcast on the Fox Business Network. That lasted until 2015 when Imus moved to Texas. The next year, Wolf moved to Florida and that supposedly led to his firing.

imus extra w wolf 2015 youtube
Imus Extra with Warner Wolf, 2015 (YouTube)

Wolf was replaced with another colorful sportscaster, Sid Rosenberg, who is only in his early 50s. The Miami Herald’s Greg Cote referred to Rosenberg with the phrase “drugs, alcohol and gambling leading to a history of erratic behavior, suspensions and firings.”

twitter sidrosenberg
twitter.com/sidrosenberg

Whatever you say about Rosenberg, he has been back and forth between New York and Florida.WNEW-FM

Rosenberg worked in West Palm Beach and in 2000, returned to New York at WNEW-FM 102.7, which has since changed formats.

After that, he worked mornings at WFAN on Imus — ironically with Wolf — but there was trouble on the set in the studio. After a few months, Rosenberg added duties as co-host of the midday show.

He was controversial on Imus — with remarks about the Williams sisters, tennis players and the U.S. women’s national soccer team — but fired after making crude remarks about Australian singer Kylie Minogue’s breast cancer diagnosis.

WAXY-AMRosenberg found himself back in Florida — at Miami radio station WAXY-790 AM The Ticket for four years — but still, he called in to WFAN and even served as a substitute sportscaster! It was Rosenberg who reported on Rutgers in 2007, which led to Imus and his producer’s remarks, and their firings.

WQAMIn 2009, Rosenberg jumped to competitor WQAM-560 AM (replacing Neil Rogers middays and Jim Mandich on the Miami Dolphins post-game show), but was fired in 2012 after a DUI arrest in Hollywood.

sid rosenberg Broward County Jail
Courtesy Broward County Jail

The Broward-Palm Beach New Times reported,

“According to police, Rosenberg — the WQAM-AM (560) host whose license hath been suspended thrice — was really, really drunk when he said he was on his way home from Tootsie’s Cabaret, the Miami Gardens full-nudity strip club. … Two Hollywood police officers found Rosenberg sitting in the driver’s seat of his 2011 GMC Yukon — the driver’s side door was open, and the engine was running. Oh, and he was parked in the middle of 63rd Avenue. They called a third officer, Jon Cooke, who ended up writing the police report.”

Then scroll through and read details from the Booking Report.

Booking report from Broward-Palm Beach New Times reporter Rich Abdill via Broward Sheriff’s Office

“When I arrived, I discovered the arrestee laying on the ground behind his vehicle. He was in the fetal position, with his fingers in his mouth. He appeared to be attempting to induce himself to vomit. I noticed vomit on his clothes, as well as inside and next to the driver door of his vehicle. I noticed a strong odor of an alcoholic beverage emanating from his breath and person. His speech was extremely slurred and he was crying. His face was flushed and his eyes were bloodshot.”

He was also charged with driving with a suspended license. It was his first offense on each count.

WMEN-AMThat’s when he ended up at Palm Beach sports radio station WMEN-640 AM.

Rosenberg stayed until becoming co-host of The Bernie and Sid Show on — you guessed it — WABC-AM! That was in January, 2016. In November, he replaced the fired Wolf on Imus.

bernie sid wabc

But last month, Imus announced the show would air its final episode on March 29.

What a crazy business! It has to be, with such crazy people.

 

imus in the morning poster Pinterest

don imus time magazine

autobiographies

 

Eagles’ fans give April the Giraffe an ‘F’

Talk about ungrateful and too much attention for a minor story. The only thing major was the size of the animal.

front april taj back oliver
This afternoon, Front: April and Taj; Back: Oliver

 

About a year ago, you’ll probably remember all the interest that started to be given to a giraffe named April, that was pregnant at a small zoo called the Animal Adventure Park in upstate New York.

This is supposed to be a live look at April, Oliver and baby Taj (after the ad, of course).

https://www.youtube.com/c/AnimalAdventureParkOfficial/live

Why were we supposed to care? That’s a good question I’m still trying to figure out. Let’s just say nobody is perfect, not me for one — especially not the corporate people who run TV station websites — nor the giraffe, of course.

We were all waiting for April to have her baby.

Giraffes give birth after 14-16 months. Labor is short, and takes as little as 30 minutes. There was absolutely nothing abnormal nor unusual when April gave birth, except for the live streaming, and that was the key to their success: people watching live on YouTube.

So why was this important? There’s nothing special about April, 13. This wasn’t her first calf, but her fourth. Her mate was a much younger 3-year-old named Oliver. He became a father for the first time.

And this afternoon, I Googled “giraffe birth,” selected “news” and came up with ten stories, all more recent and have nothing to do with April.

google giraffe birth news

For some reason, the attention lasted way longer than anybody thought. Preparations were made for what to do when she gave birth. Both “It’s a boy!” and “It’s a girl!” graphics were made. The zoo’s owners had a list of dos and don’ts for the media, even though they streamed everything. This was the birth.

birth site

I don’t know why other owners of pregnant giraffes don’t do it, or maybe we’re not interested because it has already been done.

Unfortunately, I ended up working the Saturday morning of the birth, April 15, and I hated working weekends. Nobody else was actually there to help with any complications arising from technical and legal aspects of the birth.

It wasn’t my scheduled day anyway (apparently the ONLY THING the misguided station ever appreciated from me, officially on paper), but I hadn’t worked since Monday, April 10, because of Passover.

So I walked into the newsroom after having been off for most of a week, April hadn’t given birth during my time off (unfortunately!), but somebody who worked overnight had live streaming of the YouTube feed on the station’s Facebook page going on, just in case.

There was a lot for me to catch up on after so many days. The zoo’s owners wanted all the free publicity it could get, yet make every cent possible, and the Fox TV Station Group did everything legal to help.

Wouldn’t you love to just walk in and see this?

3 last2 last1 from last     last

The whole Fox TV station Group went way overboard with a story that did not deserve it.

Luckily, the zoo changed the YouTube sponsor from Toys”R”Us to Babies”R”Us, which was a clue, and then April gave birth at about 10am, after about 16 months.

AFTERBIRTH ALERT! (Click pictures to enlarge.)

birth1 birth2

An estimated 1.2 million people around the world watched live. I don’t remember how well we did showing the zoo’s live stream compared to the local competition also showing the zoo’s live stream.

birth3 birth4

In fact, I can’t say anything about the competition except I usually had no time or interest in watching, WPVI usually beat us and the ABC-owned station group really has their act together – as opposed to Fox, as I showed you recently.

birth5
All pictures from Animal Adventure Park, https://www.youtube.com/watch?v=dz_errIBq3Y

It didn’t do much for the main sponsors, the owners of Toys”R”Us and Babies”R”Us, whose cartoon mascot Geoffrey the Giraffe was on screen. The company filed for Chapter 11 bankruptcy protection in the U.S. in September. I hope they paid cash.

ToysRUs logo
Poor Geoffrey! He’s broke while April’s owners have all the money!

You can still click here for the April the Giraffe site to find something with her likeness to buy. April has a Twitter page, https://twitter.com/AprilTheGiraffe. The zoo is still in business and has probably never been better off!

But why stop there?

prediction link

This past week, going with her owners’ habit of doing anything for publicity, April ate the lettuce from above a New England Patriots sign, rather than one with the Philadelphia Eagles, and that obviously means she is predicting the Patriots will beat the Eagles in the Super Bowl.

The video runs about a minute, and Animal Adventure Park did say,

“April the Giraffe weighs in, in a very big way, on her prediction for the winners of Super Bowl LII ! We wish both teams and their fans luck!”

because it didn’t want to lose a single tourist or online shop dollar from either side’s fans.

April lives in Harpursville, N.Y. 13787, outside Binghamton. She should’ve known Philadelphia would be her home team, compared to the competition. We’re just 191 miles away and about a three-hour drive (2:59).

On the other hand, Foxboro, Mass., where the Patriots play, is 287 miles and more than four hours (4:10) away. And that’s even closer than Boston!

You’ve seen many parents. It obviously doesn’t take brains to have a baby.

Harpursville

 

The zoo’s earlier gimmick was making money off a contest to name the baby.

People who paid chose zookeeper Allysa Swilley, who chose the name Tajiri — or “Taj” for short — explaining it stands for king, hope and confidence in Swahili.

Don’t expect any gift from me when Taj turns one in two months and 11 days!

P.S. From what I found, The Courier-Post had the best, most comprehensive list of animals making their Super Bowl predictions. Those seven are really worth checking out!