Facebook: Friend or foe? Keep or delete?

If you were reading the Sunday paper, you may have come across this full-page ad from Facebook with a letter signed by Mark Zuckerberg. Seems like he spent a fortune but needed to for a chance to save his company.

2018-03-25 facebook apology

Axios reports the ad ran “inside the front section of today’s N.Y. Times, on the back cover of today’s WashPost, and in The Wall Street Journal. In London, it’s running in The Sunday Times, The Sunday Telegraph, The Observer, The Mail on SundaySunday Mirror and Sunday Express.”

mark zuckerberg facebookZuckerberg used part of the letter to say he failed to better control Facebook’s customers’ data, and should’ve allowed more experiments with leaked data like a university professor got away with in 2014, just “to make sure this doesn’t happen again.”

But he was far too late.

What happened was a political marketing firm that worked with Donald Trump’s presidential campaign — Cambridge Analytica — improperly accessed the data of 50 million Facebook users. This came at a time political campaigns were increasingly looking to sway voters on popular digital platforms. Politico reported “nobody is certain how much” help it was to the campaign but said Trump’s name added to the furor.

It added, “Facebook has always been slipshod about privacy” since Zuckerberg “sins, seeks forgiveness in confession, and then with that naughty boy expression pasted on his face he goes forth and sins again. Zuckerberg’s filibustering apology and promise today to be a better boy is just more of the same.”

Zuckerberg’s ad mentioned what his company has done, what it’s doing and what it will do, before promising “to do better for you.”

But should’ve come about a week earlier and before the social network’s shares tumbled 14 percent.

Mashable reports it also happened after Facebook’s “lawyers threatened to sue the news outlet reporting the story.”

Campbell Brown
Campbell Brown, Wikipedia

That would be The Guardian.

But Facebook’s head of news partnerships, Campbell Brown, tried to make the company’s regret very clear. She noted it was “not our wisest move. … “If it were me I would have probably not threatened to sue The Guardian,” CNET reported her as saying.

Mashable summarized, “In other words, Facebook threatened legal action to prevent accountability and reform. And they definitely think that was a bad idea.”

And Techdirt reports Facebook was one of the companies that helped kill

“some pretty basic but important consumer privacy rules. The protections, which would have taken effect in March of 2017, simply required that ISPs be transparent about what personal data is collected and sold, while mandating that ISPs provide consumers with the ability to opt of said collection. But because informed and empowered consumers damper ad revenues, ISPs moved quickly to have the rules scuttled with the help of cash-compromised lawmakers.”

sheryl sandbergNow, Deadline magazine reports, “Facebook Chief Operating Officer Sheryl Sandberg acknowledged that the social network will likely be subject to regulation.”

“It’s not a question of ‘if regulation’ it’s a question of what type,” Sandberg said in an interview Thursday with CNBC’s Julia Boorstin. “We are not even waiting around for regulation.”

(Disclosure: Sandberg grew up in North Miami Beach and went to the same schools as me. Her brother David was my senior class valedictorian. I respect both a lot.)

facebook f logo

Facebook and other technology companies rely on the tremendous amount of data they gather from billions of their users. That information makes money for their products, services and – most importantly – advertising sales based on user information.

We volunteer some of that information, like email addresses and birthdays. On the other hand, we give Facebook even more by simply using it. That’s how Facebook knows our likes and friend connections.

Zuckerberg blamed apps that may be leaking user data to third parties and pledged to crack down on them, plus identify them to us.

person on computer typing facebook

But the incident raised new questions about Facebook’s ability to protect user data and led to an online movement calling for users to drop their accounts with the social media giant.

Other developers have been working on us keeping all our data on our computers or a cloud storage provider we choose. Think of it like an encrypted phone book. Then, if we want to use an app, we’d simply give “it a key that could decrypt all that personal information” we control. And if we “later decided the app was no good,” we could simply take back the key, so we control the information.

“There’s no company in the middle that’s hosting all the data,” developer Muneeb Ali explained.

Another benefit is our information is spread out across billions of separate machines, making any single breach far less damaging. Think Equifax.

That’s different in a lot of ways than Facebook, which we’ve been trusting to hold our information.

Politico shared on Wednesday about Facebook, “Once celebrated for its all-seeing, all-knowing, all-tracking ways, it’s now damned for those same attributes.”

 

So should we delete our Facebook accounts?Elon Musk June 2015 flickr

The Washington Post reports Elon Musk followed through on a promise to many of his Twitter followers. The automaker and aerospace innovator – and chief executive – deleted the Facebook pages of both companies he runs, Tesla and SpaceX. Now, go to them and you’ll see pages with a generic Facebook message, “Sorry, this content isn’t available right now.” Along with not being able use Facebook to provide information on his companies, he also lost 5 million combined users’ “likes.”

content isnt available right now

What led to Musk’s big decision was personal. The Post reports he saw a tweet Brian Acton, co-founder of Facebook-owned WhatsApp, wrote Tuesday.

The message could hardly be more simple: The sentence “It is time.” And the hashtag #deletefacebook.

Then, some sarcasm. Musk claimed not to know SpaceX even had a Facebook page.

Shortly after, it became a dare.

dare Musk delete FB

Musk deleted Tesla’s Facebook page, writing it “looks lame anyway.”

Tim Cook January 2009Saturday, Bloomberg reported Apple’s CEO Tim Cook called for stronger privacy regulations that prevent the misuse of data.

Bloomberg said, “Cook called for ‘well-crafted’ regulations that prevent the information of users being put together and applied in new ways without their knowledge.”

Also according to the report, “Cook said his company had long worried that people around the world were giving up information without knowing how it could be used.”

“The ability of anyone to know what you’ve been browsing about for years, who your contacts are, who their contacts are, things you like and dislike and every intimate detail of your life,” Cook said, “from my own point of view it shouldn’t exist.”

But according to Mashable,

Deleting Facebook won’t fix the data privacy nightmare we’re only just waking up to” and “there is no way to undo the damage that’s been done. Scores of developers could still be hoarding our old Facebook data and there’s nothing we can do about it. Moreover, it’s not just Facebook you should be worried about. Almost everything you touch in your digital life is tracking you in more ways than you know. … We, as digital citizens, need to take more responsibility for our data and who we let have it. And companies (likely with the help of some good, old-fashioned government regulation) need to fundamentally change as well. It’s the only way our privacy nightmare ends.”

Mirror Online interviewed leading privacy advocate and CEO of MeWe, Mark Weinstein: Is there any way to use Facebook without giving up all your data?

He said no:

“There is no way to use FB without giving up all your data. People forget or don’t understand that Facebook is a “data” company and that is their true business. So even the facade of “privacy” settings on FB have absolutely nothing to do with their ability to spy on you and track everything you and your friends do. Facebook creates a data packet on you that may include 2,000+ points of information. And Facebook tracks their members across the Web – not just at Facebook but at thousands of sites. If a person wants privacy and data ownership – then Facebook is the wrong company to use.”

USA Today columnist Jefferson Graham has an idea if you choose to keep it:

“Review what apps have access to your Facebook data, then start deleting. … Facebook says it has stricter controls than it used to, and will now take a good, hard look at all its app developers to weed out abuses. You can take that at face value and either believe them, or be highly skeptical. (I’m in the latter camp.) … While you wait for Facebook to (hopefully) change, you can take action. Get rid of as many apps as you can now.”

He also says users “grant sign-on access via Facebook with one click, and in turn, those app developers can get personal data” so “It’s smarter to register for access with the app itself, instead of using the Facebook sign-in.”

Plus,

“Check your Facebook setting to see how many apps have been granted access. … To delete the apps, click the checkmark next to the question mark at the top right of the News Feed, select Settings, then Apps on the left-side menu, and then Apps, Websites and Plug-ins. From there, take a look at who you’ve granted access to, and start deleting those apps you don’t use.” But Facebook makes it difficult since there’s “no Select All button, or even a way to select multiple apps at once. You’ll have to delete each one, one by one.”

Jordan Crook of Tech Crunch says it’s easier. Have a copy of all your Facebook information. Click here for directions on downloading “an archive of your account, which includes your Timeline info, posts you have shared, messages and photos, as well as more hidden information like ads you have clicked on, the IP addresses that are logged when you log into or out of Facebook, and more.”

But he adds, “Oddly, finding the button to delete your Facebook account isn’t available in the settings or menu. It lives on an outside page, which you can find by clicking right here.”

Then, you’ll come up with this:

delete fb

Business Insider has an article “10 reasons to delete your Facebook account.” They include “Facebook’s Terms of Service are completely one-sided,” “Facebook is pulling a classic bait-and-switch,” and “The Facebook application itself sucks.” I’ve discussed several of them. Click here to get the rest and more details.

But Business Insider has another article called “I can’t bring myself to break up with Facebook – and it’s because I used the login to sign into all of my other accounts.” It’s pretty much for app lovers.

One quote:

“I know why I’d used Facebook to log into all these things: It was quick, convenient and secure, or so I thought. But I didn’t foresee the consequences of linking so many applications to one account.”

So how did it happen?
Cambridge Analytica wikipedia

 

Tuesday, CNN reported Aleksandr Kogan said “he gathered information on 30 million Americans through his Facebook personality test app in 2014 — data he then passed to Cambridge Analytica, which later worked on the Trump campaign.”Aleksandr Kogan twitter

 

Then, “When Facebook learned in 2015 that Kogan had shared the information with Cambridge Analytica, it demanded the data be deleted, saying that transferring or selling it was against its company guidelines.”

But the 32-year-old claimed he’s not alone and “suspects thousands of other developers and data scientists had used similar methods to gather information on Facebook users.”

Kogan also claims Facebook is making him a scapegoat, since

“Christopher Wylie, then a Cambridge Analytica staffer, assured him he was doing everything in accordance with Facebook policy. Wylie’s revelations about his former company, reported by The New York Times and The Observer, sparked the current crisis facing Facebook and Cambridge Analytica.”christopher wylie

Wylie, a 28-year-old Canadian with red hair, “came up with an idea that led to the foundation of a company called Cambridge Analytica,” according to The Guardian. The data analytics firm helped the Brexit Leave campaign in the UK to get out of the European Union.

Steve Bannon – the Breitbart executive chairman-turned Trump campaign CEO-turned White House chief strategist – was Wylie’s boss in 2014. Plus, Republican donor Robert Mercer was Cambridge Analytica’s investor.

On top of that, Mediaite reports,

A former staffer at Cambridge Analytica … is now a member of his (Trump’s) administration. Records obtained by watchdog group American Oversight show Kelly Rzendzian served as a political affairs manager for the firm starting in March 2016, the same time during which it was hired by the Trump campaign. Her LinkedIn profile says she worked as a senior advisor for SCL Group, which is affiliated with Cambridge Analytica, from that time to February 2017. As of February 2017, Rzendzian has worked as a special assistant for the Department of Commerce secretary. According to her resume, her time with Cambridge Analytica involved engaging in ‘Collaborate Across Teams to Execute Targeted Engagement and Outreach Strategies, including Oversight of Audience Segmentation and Message Planning for Presidential Campaign.’ … Before she joined Cambridge Analytica, Rzendzian worked on the election campaigns of Mitt Romney and Sen. John McCain (R-Ariz.).”

But Wylie reportedly also came up with the idea “to bring big data and social media to an established military methodology – ‘information operations’ – then turn it on the US electorate.”

For what it’s worth, Kogan told CNN when he started looking into what can be predicted about a person based on what their Facebook “likes,” he was relying on research done by others like Wylie. Then, he found it wasn’t effective.

“What we found ourselves was that the data isn’t very accurate at the individual level at all,” Kogan said.

And that would mean Cambridge Analytica was selling a “myth” to political campaigns because it really couldn’t offer a more sophisticated method of targeting voters by determining their personality types through social media.

Does that make you feel better?

social media

Kogan told CNN he would be happy to testify before Congress and speak to authorities, but he hopes there’s a discussion about how social media companies like Facebook use personal information to sell ads.

He said, in exchange for free services like Facebook, users become the product that’s sold to advertisers.

“Are we concerned with being the product?” he asked.

man reading newspaper

The Guardian reports Cambridge Analytica is being investigated “in the US, as part of special counsel Robert Mueller’s probe into Trump-Russia collusion,” but it’s also the key subject of two inquiries in the UK. The Electoral Commission wants to know the firm’s possible role in the EU referendum and the Information Commissioner’s Office is looking into data analytics for political purposes.

As for Wylie, “Going public involves an enormous amount of risk” since he’s “breaking a non-disclosure agreement and risks being sued. He is breaking the confidence of Steve Bannon and Robert Mercer.”

That’s his problem.

Plus, Mashable reports an FEC filing shows Facebook board member Peter Thiel, “who infamously supported the presidential campaign of Donald Trump, also happened to donate $1,000,000 in October of 2016 to the Super PAC Make America Number 1 — an organization that paid Cambridge Analytica $231,352 toward the end of the same year.”

It summarizes,

“In other words, a portion of Thiel’s wealth — some of which was derived from his early investment in Facebook — likely made its way into the coffers of Cambridge Analytica via Make America Number 1. … Of course, it’s unclear if Thiel knew that Make America Number 1 was shelling out tons of cash to Cambridge Analytica when he made his donation. But here’s the thing: it most certainly was. Thiel’s contribution was on October 26, 2016. FEC documents show that between October 3 and October 19 of the same year Make America Number 1 paid out $323,908 to Cambridge Analytica — $20,000 of which was for ‘DATA ACQUISITION SERVICES.’”

Unfortunately, Democrats did the same – earlier – and with special permission!

President Barack Obama Official White House Photo
Official White House Photo

Politico’s Eric Wilson points out,

And it’s not just Republicans who have taken advantage of Facebook’s invasive features. Far from it: During the 2012 campaign, President Barack Obama’s reelection team built an app that extracted the same types of data in the same fashion as the Cambridge Analytica data in question, with one critical difference: Obama’s team extracted nearly five times the information.

According to Carol Davidsen, a member of Obama’s data team, ‘Facebook was surprised we were able to suck out the whole social graph, but they didn’t stop us once they realized that was what we were doing.’ The social graph is Facebook’s map of relationships between users and brands on its platform. And after the election, she recently acknowledged, Facebook was ‘very candid that they allowed us to do things they wouldn’t have allowed someone else to do because they were on our side.’ There’s been no word on whether the Obama team was asked to delete its data, nor has it been suspended from Facebook.”

black laptop computer keyboard

Now, you and I have things to think about:

Were we some of the 50 million affected? We’re supposed to be notified. When? We’ll see.

Do hundreds of gigabytes of unencrypted Facebook data still exist on Cambridge’s servers, contradicting assurances given to congressional investigators?

Is Facebook really back in control?

Congress

Will Zuckerberg testify about the situation? Sen. Amy Klobuchar (D-Minn.), said in a statement: “They say ‘trust us,’ but Mark Zuckerberg needs to testify before the Senate Judiciary Committee about what Facebook knew about misusing data from 50 million Americans in order to target political advertising and manipulate voters.”

facebook phone mobileVox points out, “For many people, using Facebook regularly is a required part of their job or education.” Find a reporter today who doesn’t have to use Facebook and other social media to break news and tease the product.

And keep in mind, deleting Facebook means we’ll need other ways to find and keep in touch with people we haven’t seen in years. Without it, we won’t be able to send baby (or cat) pictures to many of our contacts with not much more than a click of a button.

Decisions, decisions!

—–

Now, here is something that I realized I missed, although I did not read it anywhere – so it’s true, but you’re getting it late. I’m sorry.

I’ve written many times against Sinclair Broadcast Group buying Tribune Media, and how horrible it would be, and how unethically it’s being done – from the Sinclair people to the Federal Communications Commission.

One issue holding up the $3.9 billion deal, though there should officially be many more, is how many TV stations around the country will have to be sold off, since a Sinclair-Tribune combination will own more stations than the government allows. (Don’t forget the feds recently reestablished the UHF discount just before this deal was made, and FCC chairman Ajit Pai is under investigation because of that.) Another question is which stations would be spun off. And a third is whether the new conglomerate would be allowed to own more than one station (duopolies) in certain cities.

Now, there’s something called the Sinclair Divestiture Trust.

Radio + Television Business Report, which I’d never heard of over the years, reported more than a month ago – back on Feb. 21 – the controversial combination got a step closer.

That’s because “A series of Form 314 filings have been made (that day) with the FCC indicating the divestiture of up to 23 broadcast television properties by Sinclair.”

The Sinclair Divestiture Trust is the place where those stations would be listed and trustee RAFAMEDIA LLC, led by veteran media broker Richard A. Foreman, told RBR+TVBR the stations – from both Sinclair and Tribune – were put in the trust “for the purpose of removing them from the licensee” – in other words, to be sold off.

The article listed these stations:
* Tribune’s KCPQ-TV and KZJO-TV in Seattle-Tacoma,
* Tribune’s KPLR-11 in St. Louis,
* Tribune’s FOX-affiliated KSTU-13 in Salt Lake City,
* Sinclair’s KOKH-TV and KOCB-TV, and also Tribune’s KAUT-TV and KFOR-TV, in Oklahoma City,
* Sinclair’s WXLV-TV and WMYV-TV, and Tribune’s WGHP-TV, in Greensboro, NC,
* Sinclair’s WWMT-TV in Kalamazoo, and Tribune’s WXMI-TV in Grand Rapids,
* Sinclair’s WHP-TV in Harrisburg, and Tribune’s WPMT-TV in York, Pa.,
* Sinclair’s WRLH-TV, and Tribune’s WTVR-TV in Richmond, Va.,
* Sinclair’s KDSM-TV, and Tribune’s WHO-TV in Des Moines, and
* Tribune’s WTTV-TV and WXIN-TV in Indianapolis.

I mentioned many of these stations in my last post, and also a Sinclair-Tribune combination would own four stations in Seattle, three in St. Louis, four in Oklahoma City, three in Greensboro and two in Richmond.

sinclair before tribune
Sinclair currently, without Tribune, from http://sbgi.net/tv-stations/

Don’t forget Sinclair wants all of America to be able to watch local stations it owns. That can’t happen because the limit is 39 percent of the American population. (However, the reinstated UHF discount I mentioned early only counts UHF stations as covering half the people in the market, so the percentage is actually higher. Of course, technology these days means it’s just as easy for you and me to watch a UHF station as a VHF station, so reinstating UHF discount is both controversial and unnecessary, except for large station owners like Sinclair to get even larger.)old tv sets

Sinclair has gotten around the rules, especially while the UHF discount was not enforced from 1985 to April 2017, with shell corporations either owned by the family that owns Sinclair, or others that let Sinclair program them through local marketing agreements. Sinclair doesn’t technically own all those stations, but operates them as if they do.

According to RBR+TVBR, Sinclair noted stations were placed in the divestiture trust “in order to retain flexibility, based on the outcome of Sinclair’s request to own two top-four stations in this market, to determine which station, if any, will be placed in the Trust.”

map Harrisburg Indy GreensboroThat’s because the proposed combination can’t simply decide to hold onto the two highest-rated stations in a city. There are FCC rules, detailed in the last post. They include the population of the market, and also not owning two of the top four rated stations. Sinclair asked the FCC for waivers to that in Harrisburg, Indianapolis and Greensboro.

 

So the trust is flexible.

With that in mind, Divestiture Trust Applications were reportedly being filed on Tribune’s WPIX in New York and KSWB in San Diego, so they may go into the trust but not necessarily.WPIX

WPIX, a CW affiliate, was reportedly going to be sold for just $15 million – rather than hundreds of millions – to Cunningham Broadcasting, owned by Sinclair’s founder’s survivors. Then, Sinclair will run it and possibly buy it back within eight years, if the ownership rules are relaxed further by then.

KSWB, a Fox affiliate, was reportedly going to be sold.

Sinclair Divestiture Trust
Trust list via http://www.tvnewscheck.com/tv-station-directory/group/1434

Not listed in the trust means Sinclair intends to keep KOMO-TV and KUNS-TV in Seattle; KDNL-TV in St. Louis; and KJZZ-TV and KUTV-TV in Salt Lake City.

RBR+TVBR reported Sinclair “intends to keep one of the stations being placed into trust in Indianapolis, Des Moines, Richmond, Harrisburg, Grand Rapids, Greensboro, and Oklahoma City.”

Without selling any stations, RBR+TVBR noted, “The combined company would reach 72% of U.S. television households, and would own and operate the largest number of broadcast television stations of any station group.”

Also, there was a 180-day timeline for the merger to happen, but it was stopped at Day 167 way back on Oct. 18, 2017, for additional comment and revised divestment applications. That means if this really happens, it will have taken much longer than originally thought. If not, then a whole lot of time and money were wasted.

Good!

sinclair broadcast group

And while I’m at it, and Sinclair has so much clout, here are some questions for those who run it:
* How about putting local news back on the air in Pittsburgh? Isn’t the Steel City big enough for four local news stations, especially when you do news in much smaller places?
* How about having local news anchors in local towns, like Toledo OH (where it owns the NBC affiliate) and Scranton/Wilkes-Barre PA (where it owns the Fox affiliate)? Instead, Sinclair’s anchors at its CBS affiliate in South Bend IN do news for all three places, even though they don’t know the other cities. Tell me why this isn’t a money-saver, in the best interest of shareholders rather than the public.
* Why do you really use companies like Cunningham Broadcasting, in which you already own 90 percent, and what would happen if you sold its stations to an outsider with no connection to you?
* How about selling the rest of the TV stations you don’t own the licenses for, using sharing services or local marketing agreements to get by FCC regulations?
* How about letting your local stations program their newscasts locally, rather than making time for your slanted must-carry stories you require them to air daily? You do use localism as a reason the deal with Tribune should go through.

NO sinclair tribune

Please, if you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish.

Advertisements

Flakes and facts, lots on my mind

Gotta love a snow day if you don’t have anywhere to be. Yes, I have a busy week ahead and things to prepare, but they don’t require going out.

weblocalradar.gif
http://philadelphia.cbslocal.com/cbs3-radar/

The TV people were right this time. It’s almost 1pm and I’m supposedly getting 3 inches of snow an hour, which should end up as 6-10 inches when it’s done, and the snow didn’t even stick at first.

The storm comes less than a week after this last one, last Friday.

2018-03-02 snowy icy friday
March 2, 2018

Luckily, I have lots on my mind to share with you today.

From ugly weather (to those of you in Florida) to an ugly video: Monday, Britain’s Independent reported, “The National Rifle Association has released a video containing a threatening message to journalists, warning them ‘your time is running out.’”

NRA National Rifle Association official logoYou see an angry looking and sounding “conservative political activist and TV host Dana Loesch telling “every lying member of the media” that “we are done with your agenda” and they have “had enough.”

She names lots of media hosts and shows. Then, at the end, she ominously says, “Your time is running out. The clock starts now,” and she turns over an hourglass.

Talk about bitter! Thousands of Americans have stood behind the young survivors of the Marjory Stoneman Douglas High School massacre in Florida that killed 17 of their classmates, as they called on lawmakers to reform the gun rules.

Click here for more details and reaction to the video.

video games

Also Monday, Variety reported President Trump will be talking about gun violence — with leaders of the video game industry!

According to the Entertainment Software Association, which represents major video game makers:

“Video games are enjoyed around the world and numerous authorities and reputable scientific studies have found no connection between games and real-life violence.” … “Like all Americans, we are deeply concerned about the level of gun violence in the United States. Video games are plainly not the issue: entertainment is distributed and consumed globally, but the U.S. has an exponentially higher level of gun violence than any other nation.”

But a group spokesman says they’ll be there anyway.

The entertainment magazine reports after the Parkland massacre, the President said,

“I’m hearing more and more people say the level of violence on video games is really shaping young people’s thoughts.”

The ESA — which operates a voluntary ratings system — said the White House meeting

“will provide the opportunity to have a fact-based conversation about video game ratings, our industry’s commitment to parents, and the tools we provide to make informed entertainment choices,”

but their titles don’t contribute to real-life mayhem.

In 2011, the Supreme Court struck down a California law to restrict minors’ access to video games, ruling it’s protected by the First Amendment.news flash

I’m excited about something else. It’ll help you watch out for hidden agendas in news, or media that knowingly publish falsehoods or propaganda.

The Nieman Journalism Lab announced a start-up initiative called NewsGuard that’ll fight fake news by rating more than 7,500 news sources. NewsGuard says it plans to hire dozens of people with journalism backgrounds and have them

“research online news brands to help readers and viewers know which ones are trying to do legitimate journalism — and which aren’t.”

The ratings will be like a traffic light. A real newspaper publishing good content will get green. A fake news site will get a red. Then, according to Nieman,

“A site that’s not putting out deliberately fake news, but is overwhelmingly influenced in its coverage by a funder that it’s not eager to disclose? Maybe a yellow.”

And the ratings — called “nutrition labels” – will come with “a 200- to 300-word write-up on each source’s funding, its coverage, its potential special interests, and how it fits in with the rest of the news” world since the founders acknowledge not all of the sites in a given color category are equal.

websites

I can’t wait for this to start. The folks behind NewsGuard are Steven Brill (founder of The American Lawyer and Court TV) and L. Gordon Crovitz (former publisher of The Wall Street Journal).

Brill told CNN “algorithms aren’t cutting it, so real-life reviewers are needed to judge reliability.”news websites

They say their “goal is to give everyone the information they need to be better informed about which news sources they can rely on — or can’t rely on.”

Analysts will work in pairs. They may not settle on a rating if they feel they don’t have enough information to be confident, or have editors weigh in if the analysts disagree.news interview

Plus, “The company will also have ‘a 27-7 ‘SWAT team’ that responds to breaking news and news items that are suddenly trending.”
It plans to stay in business by licensing “NewsGuard’s encyclopedia of news sources to social media platforms and search engines” – in other words, GoogleMicrosoft, Facebook and Twitter, which could leave out the reds or use them with a warning – and offering advertising for businesses that “want to be spared any embarrassment that comes from advertising on deliberately fake sites.”generic website

Brill said the tech companies will pay because, “We’re asking them to pay a fraction of what they pay their P.R. people and their lobbyists to talk about the problem.”

Good luck, guys!

Rupert Murdoch wikimedia commonsNow, to Rupert Murdoch’s chutzpah and greediness. In January, he called for Facebook to pay for the content his companies – 21st Century Fox and News Corp. – publish on the site, while it’s Mark Zuckerberg’s company that really does him a favor by distributing the stuff! (You can decide how much the stuff is worth until NewsGuard kicks off.)

Now, the U.K.’s The Register is reporting Facebook “abandoned its ‘fix’ for news after publishers complained about a drop in traffic” and that’ll mean more clickbait for the rest of us.

Facebook had added an Explore tab in October, to show us more from friends and family on our News Feeds, and remove professional publishers.

The Register described a few examples:

“Clickbait-focused publishers such as Buzzfeed had benefited enormously from being promoted on Facebook – and owed much of their success to lightweight ‘shareable content.’ But after the changes, traffic dropped sharply. Facebook rushed to assure publishers it was just a test. It has now formally abandoned the experiment, counting “feel-good news and service content” publisher LittleThings among the casualties.”

facebook f logoOn Feb. 28, the U.K.’s Business Insider reported once flourishing women-focused digital publisher LittleThings closed down, blaming Facebook’s huge algorithm tweak.

The Register explained Facebook has “come under fire” since the 2016 Presidential election. First, the News Feed was “hand-curated by low-paid graduates” but “accused of political bias.” Then it replaced the people “with an algorithm that valued ‘engagement’” but a “low bar for inclusion” exposed more “inflammatory and bogus material.”

It also quoted former senior Facebook exec Antonio Garcia Martinez, who explained how viral content was given a premium value.

“Rather than simply reward that ad position to the highest bidder, though, Facebook uses a complex model that considers both the dollar value of each bid as well as how good a piece of clickbait (or view-bait, or comment-bait) the corresponding ad is,” Martinez said. “If Facebook’s model thinks your ad is 10 times more likely to engage a user than another company’s ad, then your effective bid at auction is considered 10 times higher than a company willing to pay the same dollar amount.”

Donald TrumpAnd Donald Trump’s campaign – which spent very little money – was playing by Facebook’s rules since “rural targets were cheaper to reach than urbanites, and Trump wanted to reach them, so Facebook ad spending proved to be very good value.”

Bottom line, according to The Register:

“The results of Facebook abandoning this particular experiment is that clickbait-hungry publishers will continue to rely on the platform for exposure, rather than building their own brands, and Facebook will rely on clickbait-y free content to keep people on the site. It’s a marriage of the desperate.”

mark zuckerberg facebookThat’s not what I wanted to read.

I suggest Zuckerberg suspend all Fox and News Corp. accounts from Facebook for a week. Every newspaper, TV station, news anchor, etc. That should show ‘em!

Meanwhile, Miami’s CNN’s Jeff Zucker accused Facebook and Google of having a duopoly or monopoly on money from digital content, and wants regulators to look into the two companies.

jeff zucker cnnKeep in mind, CNN was a monopoly on 24-hour cable news from June 1, 1980 to 1996 when MSNBC started on July 15, and Fox News Channel went on the air on Oct. 7. (That’s except for when ABC/Westinghouse’s Satellite News Channel competed from June 21, 1982 until Oct. 27, 1983, and CNN founder Ted Turner bought it.)

Sounds like a sore loser. His ratings stink.

Late last month, he tried to come across as a spokesperson trying to protect good journalism when The Hollywood Reporter quoted him as saying,

“Everyone is looking at whether these combinations of AT&T and Time Warner (his own company, which AT&T wants to buy for $85 billion, and may put his own job in jeopardy -Lenny) or Fox and Disney pass government approval and muster, the fact is nobody for some reason is looking at the monopolies that are Google and Facebook. … That’s where the government should be looking, and helping to make sure everyone else survives. I think that’s probably the biggest issue facing the growth of journalism in the years ahead.”

Government “helping to make sure everyone else survives” sounds a whole lot like President Obama bailing out the U.S. banking and auto industries during the Great Recession. It was probably the best thing he did as President. Philosophically, maybe he shouldn’t have, but nobody can deny it worked and saved jobs.

But the banking and auto industries are not journalism. They’re not protected by the First Amendment. And intelligent people will turn to quality news, even if it’s hard to find, and that has already become harder and harder for years.

Advice for Zucker: Do a better job on TV. In contrast to President Obama, explain why you hired so many digital staffers a year ago, only to lay off roughly 50 of them last month – and why you shouldn’t be one to go.cnn

Vanity Fair reports, “Several high profile digital initiatives are being scaled back.” Media analyst Jeffrey McCall told Fox News the layoffs “seem to suggest that CNN may have outkicked its coverage” and Zucker wanted his digital group to “grow too quickly” before having a “comprehensive plan” in place. Also, “It does seem odd that these cuts are apparently targeted for the digital side at this time, when most strategists seem to think that’s an area for potential growth,” McCall said.

And the kicker (rather than “kick ass”), according to the Fox article,

“Last month, YouTube star Casey Neistat — hired by Zucker on the recommendation of his teenage son — abruptly walked away from CNN less than two years after CNN reportedly paid more than $20 million for his video-sharing startup Beme.”

at&t time warnerTime Warner is a big company. It owned AOL – one of the early pioneers of the Internet – until about the time you were hired. Why didn’t TW compete? Or did it, and free enterprise sent the experiment to wherever those 50 laid off digital staffers are?

According to TV Newser, the Justice Department sued to block the AT&T-Time Warner deal back in November, and the antitrust trial is set to begin March 19.

Zucker, get more people to your website and have your digital salespeople do a better job, you sore loser, or you’ll be out of a job!

comcast new 595x227Back to 21st Century Fox’s Murdoch. He got a black eye about a week ago when Philadelphia-based Comcast (the cable company that also owns competitor NBC) topped his company’s offer to buy the 61 percent of Sky PLC it didn’t already own. That could halt Fox’s attempt to consolidate ownership of the British broadcaster. It has owned 39 percent of Sky for years.

comcast
Today on https://corporate.comcast.com/, obviously important to the company!

But even more importantly, Sky is supposed to be one of many assets Fox plans to turn around and sell to Disney (owner of ABC) — while keeping only its American broadcast network, TV stations (you know by now Fox doesn’t bother list them on its Stations Group website) and plans to buy more, the Fox News Channel and the Fox Business Network — in a separate $52 billion follow-up deal.

But Fox was cheap.

fox sky news disney

Reuters reports Comcast offered £12.50 per share ($31 billion), significantly higher (more than 16 percent) than Fox’s £10.75 per share. (Yes, I know how cheap Fox is. I worked for them. The one exception is the NFL.) Sky already agreed to be sold to Fox, but the British government delayed the takeover because it’s concerned about Rupert Murdoch’s influence. In 2011, he closed the News of the World after its journalists admitted hacking phones to get scoops, but he still owns The Sun and Times newspapers.

Fox promised to keep Sky News fully independent for ten years, but faces skepticism across the pond. And with a ten-year promise, I don’t understand how it could be sold to Disney.

Reuters reports Sky’s shares jumped more than 20 percent, while shares of Comcast, Fox and Disney all fell. So if the Sky-to-Fox first part doesn’t happen, investors may expect a bidding war.

You’ll remember in December, Comcast bid $60 billion for Fox’s assets – “substantially more” than Disney – maybe even $10 billion more, according to Philly.com. But Disney’s bid beat Comcast’s. The Wall Street Journal reported Murdoch “was concerned that a Comcast deal would be opposed by U.S. regulators and instead opted for the lower Disney offer.” The deal still needs approval from the Justice Department.

The Hollywood Reporter says Comcast said at the time:

“When a set of assets like 21st Century Fox’s becomes available, it’s our responsibility to evaluate if there’s a strategic fit that could benefit our company and our shareholders. … That’s what we tried to do, and we are no longer engaged in the review of those assets. We never got the level of engagement needed to make a definitive offer.”

More merger news: Broadcasting & Cable reports eight of the 50 states’ attorneys general came out against the SinclairTribune merger. They told the Federal Communications Commission “it does not have the authority to raise the 39 percent national audience reach cap for TV station groups, that it does have the authority to eliminate the UHF discount” – the old rule that discounts the number of viewers UHF stations reach by half, because they were weaker and harder to watch years ago before modern technology like cable, computers, etc. – and that it should eliminate the discount.

That UHF discount was gone until FCC chairman Ajit Pai – a President Trump appointee under investigation for improperly pushing for rule changes to benefit Sinclair Broadcasting in its attempt to acquire Tribune Media. Now it’s back. Critics say Sinclair has forced local stations to provide favorable coverage to Republican candidates for years.

Ajit Pai fcc wikipedia
Ajit Pai (Wikipedia)

B&C claims Pai is “saying the previous commission should have considered the cap and the discount together, which it is now doing.”

The attorneys general are from Illinois (home to Tribune), Pennsylvania, Iowa, Maine, Massachusetts, Rhode Island, California and Virginia.

They – according to B&C – argue “getting rid of the cap would threaten diversity, competition, and localism, and cites Sinclair Broadcasting, whose Tribune deal would benefit from lifting or eliminating the limit, pointing out that it distributes news stories that must run in its newscasts.”

generic tvIn November, The Baltimore Sun reported Maryland’s attorney general opposed the takeover because “the combination would decrease consumer choices and diversity in the media marketplace.” Sinclair is based in Maryland.

According to The Sun, Sinclair claims “the merger would allow the new company to better serve local viewers with expanded local coverage, better facilities and more programming, delivered in part by operational efficiencies.”

The company announced it would sell several stations to stay under a new cap, but the deals it reached would let it continue to control the New York and Chicago stations it sells, so those big cities won’t count. (Is there ANYBODY who thinks that’s OK?)

WPIXAccording to Variety, Sinclair will sell WPIX-New York for a measly $15 million to Cunningham Broadcasting. More than 90 percent of that company’s stock is controlled by trusts owned by the estate of Carolyn Smith, the late wife of Sinclair founder Julian Smith and mother of Sinclair chairman David Smith. So the Smith children own it. Talk about a shell corporation! Cunningham owns 20 stations but at least 14 of them are run by Sinclair!

WGN-TVAnd it would sell WGN-TV Chicago for just $60 million to Steven B. Fader, chairman of Baltimore-based Atlantic Capital Group and business partner of David Smith in Atlantic Automotive Corp.

Those stations are worth hundreds of millions of dollars, maybe a half-billion.

On top of that, Variety says,

“Sinclair would not only continue to operate the stations and receive the lion’s share of their revenue, but the sale agreement with both buyers gives Sinclair an option to buy the stations back within eight years. That’s seen as a marker for the company to bide its time in the hopes that the FCC relaxes its station ownership restrictions in the near future.”

The $3.9 billion deal – if it goes through – would make the nation’s largest television broadcast company even larger. Sinclair is already largest with 191 stations, while Tribune brings another 42 stations before divestitures. The post-merger reach would be 72 percent of U.S. homes. (Does that include the huge markets of New York and Chicago?)

This is something I didn’t consider in my last blog, about the possibility Fox buys Miami’s CW affiliate WSFL due to the merger, even though it doesn’t produce news, and gives up strong affiliate WSVN – simply to own a Miami station since Miami has an NFL team, the Dolphins. TVNewsCheck‘s editor Harry Jessell reported, “Fox has one other obvious option in Miami. It could buy ABC affiliate WPLG.” Warren Buffett’s Berkshire Hathaway bought it from Graham Media (the former Post-Newsweek) in 2014, and it’s Buffett’s only station.

I’m sure Buffett makes money but he has no vertical integration. Graham was supposed to help run the station after the sale, and it still has a Graham station look. So does its website. Also, Buffett is not the type to get attached (except maybe to Omaha) and would be willing to cash out of the price is right.

If he sells WPLG to Fox, then it makes sense ABC would probably call WSVN. Makes the most sense by far, but I wouldn’t swear on anything. In 1988, CBS seemingly surprised everyone by buying the former WCIX instead of affiliating with WSVN.

Jessell also reported he spoke to Ansin who said Fox hasn’t mentioned anything about “moving into the market and no expression of interest in WSVN.”

I also want to point out another example of a TV network not renewing a local TV station’s affiliation because it competed for viewers in part of a city where the network owned its own station. The last blog mentioned NBC getting rid of WMGM in Atlantic City because of its Philadelphia station, WCAU, and how ABC was much nicer years earlier when it paid the owner of KNTV in San Jose to leave the network because it owned KGO-TV in San Francisco. (WMGM shut down its news department.)

Since then, I remembered NBC dropped WHAG (now WDVM) in Hagerstown, Md., in the middle of 2016 because of Washington, DC’s WRC. Since then, the independent station really became competition, expanding its coverage area by 1.2 million households, also serving Chambersburg, Pa., Martinsburg, W.V. and Winchester, Va.

Also, I learned NBC dropped KENV-DT in Elko, Nev., which served a lot of the Nevada side of the Salt Lake City market. It aired its own news, but was run out of Sinclair NBC affiliate KRNV in Reno. That goliath Sinclair also owns three stations in Salt Lake City, but not the NBC affiliate. KENV is actually owned by Cunningham Broadcasting, and it shut down its news department.

wkptAnd then I remembered something similar in the Tri-Cities of TN/VA, where I used to work. ABC dropped affiliate WKPT, the only TV station owned by Holston Valley Broadcasting. Yes, the station was weak. But no, there weren’t any other local stations that carried news. And no, ABC couldn’t get one of the two that did to change over to ABC. Instead, it made a deal to put ABC on the CBS affiliate’s subchannel! That shows it pays to be big and powerful (in contrast to what happened at Ed Ansin’s two stations in Miami and Boston), and that networks have a lot more possibilities for affiliates when it comes to subchannels. It’s not a good idea to get on their bad side. WKPT dropped local news and I showed you the unbelievable farewell to the main anchor just before that happened!

Thursday Night Football logoAnd Jessell also wrote he’s hearing “Fox is once again pushing the idea that it should represent its affiliates in all retrans negotiation.” That means instead of each station demanding money from cable and satellite companies to carry them, Fox would do the work for them all and send each station its share. It would carry the power of nearly 200 stations, and those stations won’t have to bother negotiating. Of course, Fox would also carry power over the stations, and the network’s opinion is its programming (sports) makes the stations worth more and will take its share. Plus, somebody has to pay for Thursday Night Football!

For me, it was nice peeking out the window and watching the snowstorm as I wrote, but like this blog, and certain stations’ newscasts, it appears to be over.

weblocalradar (1).gif
http://philadelphia.cbslocal.com/cbs3-radar/

feature snow

By the way, you’re not alone. This blog site reached more than 10,500 views today! Please, if you like what you read, subscribe with either your email address or WordPress account, and you’ll get an email whenever I publish.

WSVN without Fox? It’s possible if….

Surprisingly, I haven’t seen this reported at all by South Florida media. Yes, they’re still consumed and reeling from the massacre at Marjory Stoneman Douglas High School on Valentine’s Day, but this involves THEM, darnit, and they know it.

generic newspaper

There was nothing in the Miami-Herald, Sun-Sentinel, or New Times about it, nor TV stations WSVN and WSFL which could be at the center of it.

It’s the possibility WSVN-Channel 7 in Miami-Fort Lauderdale may lose its Fox affiliation.

I told you here, here, here and here, if the Sinclair-Tribune merger goes through — and the new company has to spin off stations to stay under the limit in order to get Federal Communications Commission approval — then the plan is that Fox itself will buy several Tribune stations – all Fox affiliates already – but also WSFL-Channel 39, which is South Florida’s CW affiliate. Then, what would happen to programming on both stations?

WSFL

Fox TV stationsFox doesn’t own too many stations compared to other groups — even if you find 28 in 17 cities, covering more than 37 percent of American homes astounding. (But the Fox Television Stations Group’s website STILL doesn’t list them, as I’ve written time and time again.)

Of course, putting WSFL on the block goes against Sinclair trying to buy up stations in every city around the country – or just make a deal with the owners to operate them, to get around the rules. That’s because neither Sinclair nor Tribune have any other stations in Miami.

sinclair before tribune
Sinclair now, without Tribune

WSVN’s owner is Ed Ansin’s Sunbeam Television Corporation. He inherited it. In case you didn’t know, I started my TV news career there.NFL Logo

Fox has been trying to buy TV stations in NFL football cities, and Miami is one of them, but would it give up WSVN’s good ratings and help from its large news department, just to have a station of its own?

From the sixth borough, in a New York minute: YES. There is no more partnership in television. Everything is just to make a buck. Don’t forget that. It’ll repeat over and over as you read.

Look at what happened on a Saturday in January, 1987. I remember returning from the synagogue, going to my grandparents’ condo, and reading in the Miami Herald business section that NBC was buying WTVJ-Channel 4 even though WTVJ was the CBS affiliate, and WSVN was the NBC affiliate. Both networks wanted to own stations in Miami, which was growing and close to Cuba for coverage when Fidel Castro’s government collapsed. (Now, 31 years later, Fidel is dead and we’re still waiting. Typical!)

Of course, NBC didn’t want to own a CBS affiliate and CBS didn’t want its affiliate owned by NBC, but there was a two-year affiliation agreement that had just started at the beginning of the year between NBC and WSVN.

Owner Ansin fought like hell and sued to keep his NBC affiliation since he had stayed with the network during the extremely lean years before The Cosby Show put the network back on the map in 1984.

WSVN 7 logo

Of course, he hadn’t put so much emphasis on his news department since he didn’t have to. Remember, I mentioned at one point owning a TV station was a license to print money, so it wasn’t necessary.

Anyway, you would think CBS would end up affiliated with WSVN, but that’s not what happened. CBS owner Larry Tisch thought that if NBC bought WTVJ for $240 million and he can buy independent WCIX-Channel 6 for a quarter of that — just $60 million — then he got a bargain!

WCIX had its own 10pm news program but Tisch didn’t realize the importance that WCIX’s signal was 30 miles to the south of the other stations, and could not be seen in northern Dade (Miami-Dade came in the mid-1990s) or Broward counties.

In 1995, CBS lost a lot of stations to Fox. It really wanted stations. Westinghouse formed a joint venture before buying CBS, which left them with two stations in Philadelphia. The partnership kept Westinghouse’s KYW-TV, so in exchange for CBS’ WCAU, NBC gave CBS KCNC-Denver, KUTV-Salt Lake City, and also exchanged frequencies in Miami so its station would cover the entire market.

Ratings sucked for years until the two stations, WTVJ and WCIX, switched dial positions (4 to 6, and 6 to 4), and WCIX became WFOR.

Watching Channel 4 that night:

Watching Channel 6 that night:

Before then, affiliation agreements tended to be two years. I mean, how could you sign an affiliation agreement that’s longer than an FCC license to broadcast? That would be chutzpah! And if the station got in trouble and had its license revoked, then there wouldn’t even be a station affiliate partner.

Ansin held out and ended up with the new Fox network. He also had his news director Joel Cheatwood throw everything at crime-heavy local news — in which he could keep all advertising money – with younger, cheaper workers, and surprisingly it stuck, so everyone involved became a hero, the station’s style was copied everywhere and many working there departed for new, higher-paying jobs. And WSVN was temporarily taken off some hotel cable systems, so not to scare tourists!

Then look at San Francisco. NBC wanted to buy its longtime affiliate, KRON. The network really, really wanted to buy it. In 1999, the deYoung family decided to sell and NBC threatened to take away the station’s 50+ year affiliation and make the station worth hundreds of millions of dollars less, if it didn’t get to buy the station. (Can you say steal, extortion, or shakedown?) Still, KRON’s owners sold to a higher bidder, Young Broadcasting. NBC ended up making several more demands, which Young turned down, so KRON turned independent after all those years, at the end of 2001. (Young was bought by Media General, which was bought by Nexstar.)

kron

NBC pretty much invented its own Bay Area station, step by step.

KNTV 1KNTV in San Jose was an ABC affiliate that network didn’t want competing with its own San Francisco station, KGO-TV, in San Jose anymore. It agreed to take money from the Alphabet network and go out on its own — but it offered to pay NBC to affiliate with it. (Just like at the end of 2014, NBC got rid of WMGM in Atlantic City so it wouldn’t compete with its own WCAU in Philadelphia, but that station’s owners got nothing. Unfortunately, times changed.)

KNTV 2NBC had to get a new station and reverse compensation was a new, tempting concept. The FCC reclassified KNTV from a Monterey-area station able to be seen in San Jose, to an actual San Jose–San Francisco–Oakland station.

KNTV 3But the affiliation only lasted long enough for permissions given and the ink to dry. Weeks before the start of 2002, NBC bought KNTV for a fraction of KRON’s price. Finally, in 2005 and against KRON’s objections, NBC moved KNTV’s signal 52 miles closer to San Francisco, so people there could actually watch Peacock programming over the air again. (NBC apparently didn’t care about those people too much!) Now, it can’t be seen over the air in San Jose, but reread the words I just put in italics in the parenthesis.

KNTV 4Other fiascos: KNTV was over the air on Channel 11 but aired on cable channel 3 (conveniently next to KRON-Channel 4). Some genius running the transition decided to brand the station NBC3, which confused people to the east watching NBC affiliate KCRA in Sacramento, also a Channel 3. Then it became NBC11. Then simply NBC Bay Area.

See what I mean? Watch KNTV news opens through the years, from city changes to affiliate changes  to branding changes.

And Miami people, you’ll remember my former co-worker.

WHDH logo 1Now, take Boston from just last year. NBC wanted to own a station there. It insisted our old friend Ed Ansin sell his NBC affiliate WHDH-Channel 7 to them, just like it would’ve preferred back in Miami in the late 1980s. Anson refused yet again, saying NBC offered half what it was worth and trying to steal it.

(Yes, Ansin got back into business with NBC in Boston, rather than Fox, after CBS dropped WHDH, even after NBC dropped him in Miami. Why? To make money, of course!)WHDH logo 2

So in early 2016, NBC announced it would drop Ansin’s WHDH and start a new station called NBC Boston on New Year’s Day?

Where would that station be found? Nobody else was selling their station. NBC had ended up with New England Cable News, which was owned by Hearst and NBC parent company Comcast’s predecessor, until Hearst sold its share. Over the air, it already owned a weak Telemundo channel in the northern part of the market, WNEU-Channel 60 in New Hampshire. Its signal definitely wasn’t going to cover the entire Boston TV market over the public airwaves.

WHDH logo 3Ansin sued NBC again, claiming the poor people of Boston wouldn’t be able to watch NBC anymore, which kind of made him look like a monopolist. Lawmakers were also concerned, especially because if people had to buy cable to watch NBC, they would have to use Comcast which of course owns NBC! Regulations for fairness were put in place back when Comcast bought NBC Universal in 2011. For example, Comcast’s cable service couldn’t benefit from the ability of viewers to receive the network over the air, and NBC Universal programming had to be made available to any competing cable operators in town.

WHDH logo 4This is what the network did in 2016:

— NBC bumped the Telemundo signal to a WNEU sub-channel, and put NBC on the main channel.

— It bought WBTS-LD (low-powered) Channel 8 (which it couldn’t make more powerful without interfering with channel 8s in New Haven, Conn. and Portland, Maine.

— It leased a subchannel of WMFP (virtual channel 60.5) in Lawrence, Mass.

NECN Logo 2015

nbc bostonSo, by expanding NECN’s news department, it invented its own station out of nowhere!

That station, called WBTS-NBC Boston, went on the air Jan. 1, 2017. WHDH became an independent, added more news and lost some prominent people to the more prestigious NBC.

nbc10 bostonIn 2018, NBC added a channel-sharing agreement with digital Channel 44, under the license of Channel 15, a CD station meaning low power analog often with a digital companion.

It also changed the branding to NBC10, which is like repeating the San Francisco-Sacramento issue, because Providence NBC affiliate WJAR — seen on cable in Boston’s southern suburbs — is powerful on Channel 10. We’ll see how long that lasts!

So Boston got an extra station and most lost viewers since the pie had an extra piece. Was it worth it for NBC, or should it have just kept its affiliation with WHDH?

So Anton got shot down by NBC again, this time in Boston, and that could lead to several other, minor network affiliation changes. For example, in 2006, Ansin bought a second Boston station, CW affiliate WLVI, coincidentally from Tribune. (Just the signal, but not the building or workers. Everyone was laid off, maybe even the producer who beat me for an Emmy Award back in 1997!) Warner Bros. and CBS own the CW Network, and the Tribune stations were a big part of the affiliates. Since Tribune doesn’t own WLVI anymore and CBS owns former UPN independent WSBK, the CW affiliation could move there. (More on this later!)

wlvi 3

By the way, Ansin sold WLVI’s broadcast frequency in the FCC’s recent spectrum auction for an undisclosed amount that he told the Boston Globe was “a lot of money” (definitely hundreds of millions of dollars) and now that station shares WHDH’s channel.

There are several other examples:

In the mid-1990s, NBC decided to replace its Raleigh-Durham affiliate, WRDC-Channel 28, because it did poorly and didn’t carry all of NBC’s programs. That’s when The Outlet Company bought Channel 17, increased its power and changed its call letters to WNCN. Plus, there was already a relationship. Outlet owned powerful NBC affiliates in Providence (mentioned just above) and also Columbus, Ohio.

After a year, Outlet sold all three stations to NBC but that only lasted a decade. Repeat after me: It’s the money, and not what’s best for the viewer or community. In 2006, NBC sold all three stations plus its station in Birmingham to Media General. (Yes, that was NBC selling stations, the opposite of what this post is about!) The Media General time also lasted just a decade. NBC decided to affiliate with the more powerful WRAL, and WNCN soon became a CBS affiliate owned by Nexstar, after that company bought Media General.

Around the same time, NBC planned to sell its Miami station, WTVJ – weaker on Channel 6 after the dial swap – to Post-Newsweek, then the owner of ABC affiliate WPLG. That never panned out, despite both stations saying it would.

WPLG said it was going to happen:

WTVJ said it was going to happen:

Remember the rule about a company owning two of the four most powerful stations in a city.

And Fox played hardball to get a station in Charlotte, home of the NFL’s Panthers which started playing in 1995. One-time ABC affiliate WCCB-Channel 18 was one of Fox’s strongest affiliates and it had (and still has) its own news department.

Despite that, in 2013, Fox announced it was going to buy CW affiliate WJZY-Channel 46. The switch happened less than six months later. WCCB turned to the CW after 27 years with Fox. It’s now one of just three CW affiliates in the eastern time zone with its own newscasts, the others being New York and Indianapolis’ former CBS affiliate.

On the other hand, Fox’s WJZY carried 10pm newscasts from competing stations until starting its own newscasts in mid-December. The station tried experimenting but things didn’t go well, its news was ranked fifth in the time period and there was staff turnover from the top, down. Eventually, it became more traditional and a friend from Philadelphia became its news director.

So networks can create stations out of practically nothing, as we just saw Fox do.

Consider Los Angeles. The CW in there is KTLA, which is owned by Tribune and would be owned by Sinclair. There’s no reason Warner Bros. and CBS would keep the CW affiliation there when CBS has an independent station, KCAL, that could use it.

the CW

In Miami, if Fox buys WSFL, the CW affiliate now owned by Tribune could become a Fox affiliate if the network decides to drop WSVN. Then, WSFL’s CW affiliation would likely NOT go to WSVN but to WBFS, which is owned by CBS and a My Network TV affiliate, for what that’s worth. (Not much.) And that syndication service is owned by Fox!

MyNetworkTV

Would WSVN, dropped by Fox, become an affiliate of My Network TV, which is owned by Fox? Highly unlikely, I think. My Network TV doesn’t do well, Ansin would be angry, and even though he went back to NBC in Boston, My Network TV isn’t NBC.

Keep in mind, there are also examples where networks own stations but don’t put their own programs on those stations, because affiliating with competing stations makes more sense.

CBS owns Channel 44 in Tampa, but affiliates with Tegna’s Channel 10. It owns Channel 69 in Atlanta but affiliates with Meredith’s Channel 46. It owns Channel 11 in Seattle but affiliates with Cox’s Channel 7 (but it did air CBS on 11 for a few years.) It used to own Channel 34 near West Palm Beach but affiliates with Sinclair’s Channel 12.

Even in 1958, when CBS owned Channel 18 in Hartford, Conn., some viewers could watch CBS better on Boston and Providence stations, so it affiliated with Channel 3 (then WTIC-TV; now WFSB, where I went after leaving WSVN) and sold its Channel 18.

You get the picture. So who brings more to the table? WSVN can use CNN for news and not depend on Fox. Anything can happen, but you know what my money is on.

And please, if you like what you read here, subscribe with either your email address or WordPress account, and get an email whenever I publish.

7777

Something on my drive home from New York, Tuesday night, told me to write this post.

Got cable, satellite? You’ll foot the bill for Fox’s Thursday Night Football

Super_Bowl_LII_logo
Wikipedia

How many of you watched the Super Bowl this year? Of course, in Philadelphia, that’s a loaded question with the underdog Eagles in the game and beating the seemingly perennial winners, the New England Patriots.

Same thing in New England. Their team was in the Super Bowl and they don’t get sick of Tom Brady nor Bill Belichick. They watch.

But what about the rest of America? Apparently two thirds of Americans did not watch. And this was the Super Bowl!

Thursday Night Football logo

Imagine how that would translate to Thursday night National Football League games, known for having bad matchups and also being available on the NFL Network and streaming, besides being broadcast on a local TV station.

Fox Sports

But three weeks ago, Fox decided to pay a fortune — $3.3 billion for the rights for five years, and expanded digital highlight rights — and the money it’ll cost is going to trickle down to you and me.

Thanksgiving

Let’s talk schedules, the reason and then the money.

Starting this fall, Fox will broadcast 11 games each season from week 4 to week 15. That won’t include Thanksgiving night when you’re eating with your family shopping or resting up to work at midnight on Black Friday.

ESPN reports when Thursday Night Football went to the networks in 2014, CBS paid the NFL just $37.5 million per game for only eight games. Same story the next year, in the 2015 season.

Then, for the past two seasons, NBC joined CBS. They each broadcast five games for a total of ten, at a cost of $45 million each.

Now, ESPN sources say Fox will pay an average of more than $660 million a year. Divide that by 11 and that makes $60 million per game – a big increase over the past four seasons and 33 percent more than the latest. Amazing number!

money x 33

Is that price increase worth it? It depends who the buyer is.

In 1994, Fox arguably overpaid for Sunday afternoon NFC-away games in order to get better TV stations to secure it as a reputable fourth network.

money x 5

(Not many remember Fox trying to take Monday Night Football from founder ABC back in early 1987, even before it started programming. That didn’t work and it took until 1994 for Fox to get an NFL package. Oh, and five times as much money as CBS would bid!)

Monday Night Football ABC

These days, Fox doesn’t have much of a regular Thursday night lineup. The NFL would draw viewers.

Are NBC and CBS upset about losing the rights? No, according to CBS CEO Les Moonves. He says he’s not worried because CBS has The Big Bang Theory and Young Sheldon instead. Also, Sunday games are much better than Thursdays because they’re exclusive. Thursday night games can be seen on The NFL Network and also streaming.

A CBS Sports spokesperson was more specific:

“We look forward to continuing our terrific long-term partnership with the NFL on Sunday afternoons with more than 100 games per season (Lenny: many in markets where the home teams are playing) including next year’s Super Bowl LIII.”

Speaking of streaming, the price to do so recently increased fivefold, according to ESPN.

Amazon Prime logo

“Amazon paid $50 million this past season to stream the games on Amazon Prime, up from the $10 million Twitter paid in 2016,” it reports. “Rights for the upcoming season have not yet been sold.”

money x 5

So you can say it’s “1st and goal” when it comes to the NFL and Thursday night streaming rights.

Miami Dolphins twitter

Now, look back to 1972 and the Miami Dolphins’ perfect season. At the time, the NFL regular season only had 14 games over 14 weeks. Monday Night Football was only in its third season. Otherwise, football fans were left to Sunday afternoons.

These days, the season has 16 games over 17 weeks. Economically, more games should lessen demand.

On top of that, Thursday nights mark a regular third night of football (before Sunday and Monday), along with early and late Sunday afternoon games.

Plus, ESPN reports players don’t care for Thursday Night Football. Games on so many days cuts down on their time to rest up, recover and stay healthy. And as a side note, just last month, I wrote about how hits and concussions have literally killed former NFL players, years later.

ESPN logo

The last NFL schedule expansion was in 1987 when ESPN started carrying some Sunday night games. It was the first time the NFL aired games on cable and they only took place in the second half of the regular season. Two years later, the NFL added games on TNT in the season’s first half. TNT aired those games until 1997, when ESPN took the whole season. Like today, games in each competing team’s home market also aired on a regular TV station, so the games were not cable-exclusive but close. But the arrangement ended after the 2005 season.

nbc sports cbs sports

That’s because NBC had no football for seven seasons and was desperate to get it back. It had lost AFC team away games to CBS, which itself had been outbid by Fox for NFC team away games.

Fox TV stations

Part of Fox’s reason to spend so much in 1994 was to take TV stations in big-markets with (mostly) NFC teams and make them affiliates of the new network that would air the games. Fox eventually bought those stations (but STILL doesn’t tell you what it owns on the Fox Television Group website) and sold about half.

ABC Sports
Not “Reaching New Heights” as Wang Chung might sing — but this brand is history and the ESPN name is in.

Back to the story. In 2006, Sunday Night Football moved to broadcast TV, on NBC, and Monday Night Football went the reverse.

Cable network ESPN took rights from sister-broadcast network ABC, which came up with the idea in 1970.

That didn’t mean a new night of football but Sunday night games became especially popular since they air on the most-watched night of TV, they follow other games on CBS and/or Fox but most importantly, the NFL considers Sunday Night Football its featured game of the week.

Sunday Night Football NBC

NBC was given flexible-scheduling for most of the second half of the season, meaning it can “steal” regular Sunday games from CBS or Fox that are better than what was on its original schedule, and the whole country can watch.

cbs fox

When that happens, NBC will tell the league at least 12 days (two Tuesdays) before, and move that CBS or Fox game to NBC. However, CBS and Fox can “protect” five Sunday afternoon games over six weeks, weeks 11-16. Also, the league can move games between 1pm to the more-watched 4pm ET slot.

For the last week of the season, games are decided just six days earlier, so match-ups with major playoff implications could air in as many cities as possible.

football

Now that you understand that, Thursday night games were actually added back in 2006 and air on The NFL Network, so the NFL could push cable and satellite companies to carry the network very few people were able to watch (and thus charge the subscribers more, which is the crux of this post).

But that’s history. It was really an eight-game package: five Thursday nights and three Saturday nights. More Thursday games were added in 2012.

It wasn’t until 2014 that Thursday Night Football got real recognition. The NFL decided to let a network produce the game – which would air on The NFL Network — but let the producing network simulcast some of the games. That’s what CBS did in 2014 and 2015, and NBC joined to split the Thursday package in 2016 and 2017. The contracts for the rights were short.

Until now.

Fox network

That’s when Fox decided to pay a fortune – much more money – for a longer period of time, over five years.ABC

There are several reasons, which may or may not turn out to be right.

21st Century Fox plans to sell off most of its assets to Disney/ABC, although Philadelphia-based Comcast/NBC had really “offered substantially more” – maybe $10 billion – according to Philly.com.Rupert Murdoch wikimedia commons

 

But it said last Monday, The Wall Street Journal reported Fox boss Rupert Murdoch “was concerned that a Comcast deal would be opposed by U.S. regulators and instead opted for the lower Disney offer.”

Besides a lower price, that would pretty much leave the so-called New Fox with its network, the TV stations it actually owns, and cable’s Fox News Channel and Fox Business Network. That’s it.

Add the Thursday rights fee of $3.3 billion to the cost of producing all the games, estimated to be even more than that, and you wonder how Fox will pay for it all.

That’s where you and I come in.old tv sets

For years, if a TV station wanted to appear on a cable or satellite company’s lineup, then the cable or satellite company would have to pay the TV station. Otherwise, the TV station could take away the right to carry it, the station would not air on the cable or satellite company’s lineup, the viewers wouldn’t be able to watch it, both sides would blame each other, and finally there would be a secret agreement and our prices would go up.

tv airwaves

That happens all the time.

But the TV station doesn’t get to keep all that money the cable or satellite companies pay it. The networks figure they’re the reason the TV stations are worth so much to the cable and satellite companies, and demand their share in retransmission fees.

comcast new 595x227

In December, I wrote about Comcast starting to charge more just days before Christmas. Comcast is in a unique position. It’s a cable company, it owns the NBC broadcast network, the TV stations owned by the network and various cable channels.

Also, it used to be that a network would pay its affiliates in every city to carry its commercials (which kept them in business), and the programming that surrounds them (that attracts more people to the commercials and therefore more money). That has been completely reversed and it’s called – of all things – reverse comp, meaning compensation. The stations now pay the networks.

networks

And when a network decides to pay for a special event, it asks its affiliates to help out.

That’s what Michael Nathanson, at MoffettNathanson, predicts Fox will do, according to TVNewsCheck editor Harry Jessell: demand extra bucks from its affiliates.

NFL Logo

Peter Rice, president of 21st Century Fox, said, “NFL football continues to be the most valuable commodity in all of media.”

Yes, ratings may be lower – down 9.7 percent this season after an 8 percent drop in 2016, according to ESPN – football may be available at more times, over more weeks and not even exclusive anymore, but there’s nothing else that brings America together like NFL football these days. That’s worth a trifecta: viewers, attention and money.

squeeze money

So Jessel reports Nathanson’s thinking is Fox will demand more money from stations in cities with NFC football teams because they air on the local Fox affiliates most Sundays.

He also says it can happen to stations in AFC markets because Thursday night games have teams from all over competing, not mostly the NFC but nearly equally the AFC.

That means Fox stations can expect a call from the network demanding more money for providing better programming – especially in cities with NFL teams – and that may not be so bad, considering what Fox airs on Thursday nights these days? (Do you know?)

Sports Illustrated reported Thursday Night Football is the No. 2-rated show in primetime.

And where will these stations get that extra money? Sure, selling ads for higher prices, but also demanding to charge your cable or satellite company more when its contract is up — Fox will insist they do — and that will raise your bill.

girl watching tv

It has been estimated cable and satellite companies pay ESPN about $6 per month per subscriber. Think about what your cable or satellite bill is. Do you watch ESPN? Would you be willing to go without it and save $6 every month? If your answer is yes, then do you have a choice?

Jessell calls ESPN “a network that forces people who have no interest in sports to heavily subsidize it.”

It’s the same story here, but on a much lower, local level. We may be talking about a quarter – 25 cents – every month for the local station if Fox gets Thursday Night Football. Check out your bill and see what you’re paying for local stations (as a whole) every month. And while you’re at it, see what it costs to get your regional sports networks.

And besides calling on stations, New Fox — much smaller after selling what it plans to sell — needs to make money somehow.

It has two possibilities and is reportedly looking into both.

First is to air as many live events as possible. Scripted sitcoms and dramas are expensive. Live programming, especially sports that’s also expensive, is supposed to draw viewers.

Second is to buy more stations. A TV station used to be a license to print money. That’s not the case anymore, with so much competition and paying networks instead of getting paid by them, but life isn’t so bad.

sinclair broadcast group

Sinclair Broadcast Group – the largest TV owner in America – has been waiting to buy Tribune Broadcasting, which is also one of the top TV station owners in the country.

sinclair before tribune
Sinclair without Tribune, from http://sbgi.net/tv-stations/

If the $3.9 billion deal goes through, Sinclair will have to sell off some stations because the Federal Communications Commission (public airwaves) and Justice Department (antitrust) ownership limits. Also, Sinclair and Tribune already own stations in some markets and compete, so the combined company would own multiple stations in one city.

Tribune Broadcasting Company

Fox wants to buy some of those stations, Sinclair will be forced to sell, and New Fox will have the money from selling so much to Disney/ABC.

LATE-BREAKING NEWS: Variety is reporting Sinclair plans to sell off Tribune’s New York WPIX-TV (CW) and Chicago’s WGN-TV (independent) if the merger is approved, despite wanting to continue filling the map of the U.S. (above). The company filed that with the FCC yesterday. That would leave out two of the three largest broadcast markets in the country based on population. (New York is #1, with 6.4 percent of the nation’s households; Los Angeles is #2; and Chicago is #3 with 3 percent.) Also reported to be spun off instead of taking part in the merger is San Diego’s KSWB (Fox affiliate).

However, there is concern that in the filing, Sinclair said it has buyers for New York and Chicago, and it intends to run the stations through an “options and services agreement” with those buyers. Media watchdog groups have long criticized Sinclair for using shared-services agreements to control stations without owning them, which they see as a loophole around the FCC’s ownership rules.

Sinclair did admit there are eight cities — including Seattle, St. Louis, Salt Lake City and Oklahoma City — where it needs to sell a station to comply with FCC rules on the number of stations a single owner can have in a given market. But again, Sinclair said it has buyers for Seattle, Oklahoma City, and Greensboro, N.C., so it can continue operating those stations after a sale.

On the other hand, Sinclair also made a case it should be able to own more than one of the top four stations in Harrisburg, Indianapolis and Greensboro, N.C.

Ajit Pai fcc wikipedia
Ajit Pai (Wikipedia)

If all that sounds complicated, you should also know last April, FCC Chair Ajit Pai — appointed by President Trump — pushed his agency to loosen rules letting TV station owners “greatly increase the number of stations they own,” according to The New York Times. Then, a few weeks later, Sinclair announced its deal to buy Tribune. Coincidence? The new rules made the deal possible.

Last week, The Times learned from New Jersey Rep. Frank Pallone and two congressional aides, “The top internal watchdog for the F.C.C. opened an investigation into whether Mr. Pai and his aides had improperly pushed for the rule changes and whether they had timed them to benefit Sinclair.”

People strongly opposed to the mega-deal argue it would reduce the number of voices in media and diminish coverage of local news.

Seattle Seahawks

So Fox wants to buy more stations and number one is KCPQ, its Seattle affiliate in the home of the NFC’s Seahawks, and where Sinclair already owns a competing station.

Other NFL cities where Fox doesn’t already own a station are the next biggest possibilities. Keep in mind, we don’t how how the late news of Sinclair’s FCC filing and the FCC’s inspector general’s investigation could change or stop things.

I never understood why Fox has insisted on buying station in NFL (especially NFC) cities. Back in 1994, it made sense. It made a network. But consider this: NFL teams play 16 games per year, unless they make the playoffs.

NFL playoffs

Preseason doesn’t count. Those rights are usually bought locally. Not all of the NFC games air on Fox. Not when an AFC team comes to town. Not when the game is on Sunday or Monday nights, or Thursday night until now.

And a competing station can be the local team’s “official station” even if its network doesn’t carry the games. That means special promotions with the team, greater access and maybe a show with the coach. Not too bad.

memory

So will all this work out for Fox? What about your cable or satellite bill? You just read about a lot of variables, and when the Thursday night contract ends and the number crunchers have their say through the 2022 season, the NFL’s other TV rights will be up for grabs. This could greatly determine the price of them then. And don’t forget all the other sports out there, out for rights money!

sports generic

Please, if you like what you read, subscribe to this blog site and get an email whenever I publish.

Famous man, 80, suing famous man, 77, for age discrimination

What’s famous to you obviously relies on where you’ve been and what you’ve noticed, but these people have had national exposure for at least part of their long working lives.

It took longer than a New York minute, but Howard Stern would be happy to hear Warner Wolf is suing Don Imus — and it has to do with a radio program that’s about to go off the air (due to age?).

Wolf, 80, is best known as the WCBS-TV sportscaster who popularized the phrase “Let’s go to the videotape!”

Shock jock Imus, 77, may be most popular for being Stern’s arch-enemy.

Wolf claims he was fired from Imus’ radio show — which is ending, anyway — due to age discrimination.

The Associated Press reported Wolf’s suit, filed Thursday, claimed “Imus once said it was time to put Wolf ‘out to pasture’ and ‘shoot him with an elephant dart gun.’”

WABC-AMWolf is also suing three executives with WABC-770 AM and its parent company Cumulus Media for not paying Wolf his $97,500 severance. The suit called that “adding insult to injury.” Neither Imus nor a spokeswoman for Cumulus commented.

The actual firing happened in 2016.

The New York Daily News reports the Imus-Wolf trouble really started a few months before the 2016 firing when Wolf moved to Naples, Fla., and contributed to the show from there.

According to The Daily News, “You asked me if I was ok with you doing sports from Florida. I said I was. We tried it. It sucks,” Imus emailed shortly before Wolf’s final appearance on Nov. 4. “If you’re in the studio in New York … it’s terrific. Anything else is not.”

Keep in mind, Imus himself left the Big Apple a year earlier, in 2015, to live on a Texas ranch! The rest of the crew works in New York.

imus in the morning Pinterest

This is the background: Imus worked for several New York stations — “up and down the dial,” as WKRP in Cincinnati’s theme song lyrics go — and also in different cities. He was fired from WNBC-660 AM in 1977 but rehired in 1979, where Stern was his co-worker for a few years. Imus stayed as the station became WFAN-660 AM and lasted all the way until 2007. In the 1990s, the show became nationally syndicated and also began simulcasting on MSNBC.

(The three major networks’ radio stations have been sold off: The NBC radio stations under new owner General Electric in the late 1980s, although Westwood One — owner of Mutual Broadcasting System — bought the NBC Radio Network name. Then, Westwood One entered into an operations agreement with Infinity Broadcasting, which CBS parent Westinghouse bought, so all the stations became combined and CBS Radio people produced “Mutual” and “NBC”-branded newscasts! NBC News Radio broadcasts returned and they’ve been produced by iHeartMedia since last year. By the way, ABC sold off its division to Citadel Broadcasting — now part of Cumulus Media — in 2007, and CBS Radio was just sold to Entercom this past November, 2017.)

Oct. 7, 1988: WNBC-TV reporting live at the end of WNBC-660 AM after 66 years. Roger Grimsby worked for WNBC-TV at the time. The TV station had to dump out of his recorded piece to catch the last seconds before the switchover. Weatherman Al Roker interviews Imus at a rainy Shea Stadium since WFAN was and is all-sports. It was a different and much better world when stations and on-air talent were allowed to have distinct personalities. Now, everything looks the same — city to city — but I’ve gone off on corporate ownership here, here, here and here (starting with the most recent).

dcrtvcoms warner wolf tribute
http://www.dcrtv.com/plus/wolf.html

Wolf became famous doing local sports at his hometown Washington, DC’s WTOP-TV.

kane wolf chee chee williams christian
(L-R) My friend and former KYW-TV co-worker Larry Kane, Warner Wolf, Chee Chee Williams, Spencer Christian before Good Morning America (WABC-TV, 1978)

In the 1970s, he went national on ABC-TV’s Monday Night Baseball and the Olympics but returned to his local sportscasting roots, on WABC-TV in New York.

warner baseball localThen, he switched to competitor WCBS-TV and returned to WUSA-TV in Washington (the former WTOP) until his 1995 firing.WFAN

That’s when he became acquainted with Imus, subbing as sports anchor on the Imus in the Morning show on WFAN and simulcast on MSNBC.

Wolf returned to WCBS-TV in 1997. You may have seen him almost lose one of his dentures in 1998 when it popped out on camera. I was producing the 11pm news at Connecticut’s CBS affiliate WFSB during that time and chose not to embarrass Wolf by showing it. Besides, our viewers in Fairfield and New Haven counties had access to WCBS-TV, so his station was also our competition. Little did I realize, The Daily News reported, “A few days later, he brought a pair of clicking teeth onto the air with him to poke fun at the incident.”

He stayed there until his 2004 firing, when he was replaced by the younger Chris Wragge, who since then has moved over to news.

wabc am 2The outcry over Wolf’s firing got him hired by WABC-AM, where he worked on a show with Guardian Angel Curtis Sliwa, and defense and civil rights lawyer Ron Kuby.

In the meantime, WFAN fired the controversial, irreverent, insulting Imus in 2007. Imus had made racist and sexist comments about the Rutgers University women’s basketball team (“nappy-headed hoes” and more). Got all that?

wabc am 1Months later, Imus was hired by WABC-AM — reunited at the same station as Wolf — and after about two weeks, Wolf became his sportscaster again!

In late 2009, the show started being simulcast on the Fox Business Network. That lasted until 2015 when Imus moved to Texas. The next year, Wolf moved to Florida and that supposedly led to his firing.

imus extra w wolf 2015 youtube
Imus Extra with Warner Wolf, 2015 (YouTube)

Wolf was replaced with another colorful sportscaster, Sid Rosenberg, who is only in his early 50s. The Miami Herald’s Greg Cote referred to Rosenberg with the phrase “drugs, alcohol and gambling leading to a history of erratic behavior, suspensions and firings.”

twitter sidrosenberg
twitter.com/sidrosenberg

Whatever you say about Rosenberg, he has been back and forth between New York and Florida.WNEW-FM

Rosenberg worked in West Palm Beach and in 2000, returned to New York at WNEW-FM 102.7, which has since changed formats.

After that, he worked mornings at WFAN on Imus — ironically with Wolf — but there was trouble on the set in the studio. After a few months, Rosenberg added duties as co-host of the midday show.

He was controversial on Imus — with remarks about the Williams sisters, tennis players and the U.S. women’s national soccer team — but fired after making crude remarks about Australian singer Kylie Minogue’s breast cancer diagnosis.

WAXY-AMRosenberg found himself back in Florida — at Miami radio station WAXY-790 AM The Ticket for four years — but still, he called in to WFAN and even served as a substitute sportscaster! It was Rosenberg who reported on Rutgers in 2007, which led to Imus and his producer’s remarks, and their firings.

WQAMIn 2009, Rosenberg jumped to competitor WQAM-560 AM (replacing Neil Rogers middays and Jim Mandich on the Miami Dolphins post-game show), but was fired in 2012 after a DUI arrest in Hollywood.

sid rosenberg Broward County Jail
Courtesy Broward County Jail

The Broward-Palm Beach New Times reported,

“According to police, Rosenberg — the WQAM-AM (560) host whose license hath been suspended thrice — was really, really drunk when he said he was on his way home from Tootsie’s Cabaret, the Miami Gardens full-nudity strip club. … Two Hollywood police officers found Rosenberg sitting in the driver’s seat of his 2011 GMC Yukon — the driver’s side door was open, and the engine was running. Oh, and he was parked in the middle of 63rd Avenue. They called a third officer, Jon Cooke, who ended up writing the police report.”

Then scroll through and read details from the Booking Report.

Booking report from Broward-Palm Beach New Times reporter Rich Abdill via Broward Sheriff’s Office

“When I arrived, I discovered the arrestee laying on the ground behind his vehicle. He was in the fetal position, with his fingers in his mouth. He appeared to be attempting to induce himself to vomit. I noticed vomit on his clothes, as well as inside and next to the driver door of his vehicle. I noticed a strong odor of an alcoholic beverage emanating from his breath and person. His speech was extremely slurred and he was crying. His face was flushed and his eyes were bloodshot.”

He was also charged with driving with a suspended license. It was his first offense on each count.

WMEN-AMThat’s when he ended up at Palm Beach sports radio station WMEN-640 AM.

Rosenberg stayed until becoming co-host of The Bernie and Sid Show on — you guessed it — WABC-AM! That was in January, 2016. In November, he replaced the fired Wolf on Imus.

bernie sid wabc

But last month, Imus announced the show would air its final episode on March 29.

What a crazy business! It has to be, with such crazy people.

 

imus in the morning poster Pinterest

don imus time magazine

autobiographies

 

Your JOB is to read well past the headline

OK, I may be a day late (and I’m definitely a dollar short, these days), but I read three articles on jobs, yesterday morning — on companies we all know — and they were a whole lot different when I read between the lines.

dollar treedollar general

First, Yahoo reported in “Dollar Stores hammered by Trump proposal to abandon food stamps” how shares of Dollar Tree and Dollar General, which it owns, dropped Monday because of President Trump’s proposed budget.

The share drop may be true and abandoning SOME food stamps may also be true, but there’s a lot more to the story.

(Only picky eaters like me would starve if I was part of the program.)

generic newspaper

Trump wants to reduce food-stamp benefits and Yahoo calls it, “Potentially one of the biggest shake-ups in the history of the Supplemental Nutrition Assistance Program, or SNAP,” which is what we used to (or still) call food stamps.

Donald Trump squeeze money

But it shouldn’t be as bad for the poor as you may think at first. The plan is to cut cash payments and substitute the money for packages of actual food.

How many of you ever wondered what the person ahead of you in the checkout line was doing buying “that” with food stamps? The president’s plan should put that question to rest.

food stamp signfood stamps

Nearly 42.2 million people reportedly got food stamps during the 2017 fiscal year. Those receiving more than $90 a month would get a food-aid package including shelf-stable milk, peanut butter, cereal and meat.

usda logoOf course, many of Dollar Tree and Dollar General’s customers are the least wealthy and getting food means they won’t have to (or be able to go out and) buy what they want anymore. With the government’s buying scale, they may even get more.

One analyst Yahoo quoted said those stores “have signaled that food stamps account for roughly five percent of sales,” but the whole grocery industry could be affected.

 

The plan to overhaul SNAP would save a projected $214 billion over a decade.

barnes and noble

Next is a store — no, make that an industry — that has been in trouble for years: book stores. CNBC’s headline is “Barnes & Noble cuts staff after dismal holiday season” and none of us should be surprised, considering competition from Amazon.

Unless you need a book right away — right, students? – you can probably go online and get it (along with everything else Amazon sells) cheaper, and delivered right to your door.

kid readingkids reading

That’s great, but not for booksellers. Employees are often experts but now the chain is reportedly laying off lead cashiers, digital leads and other experienced workers, company-wide. In fact, many of them showed up for work Monday and were told they no longer had a job.

Way to go, Barnes & Noble! That’ll do well for the psyche of your remaining employees, who know they don’t have many similar jobs available.

borders books

CNBC reported, “The number of affected workers couldn’t immediately be determined” but we know there are way fewer stores than there were years ago, too many people living far from one, and Borders? Forget it. Dead since the end of 2010. That stinks on every level.

Whose parents didn’t take them to the bookstore as a kid, just to browse or even choose something you’d want? That’s practically just a memory.

The business channel called consumer spending “generally strong this holiday season” but Barnes & Noble holiday sales fell more than 6 percent from the year before.

walmartAmazon isn’t only competition online. It — with its low-price reputation — is also opening up more of its own bricks-and-mortar bookstores.

Then there’s the self-proclaimed low-price leader. Walmart is not just stealing “a larger share of the books market.” It’s “planning to make a massive push in selling e-books and e-readers on Walmart.com later this year.”

If only literacy and education were the goals of these big American companies. Shareholders, rejoice!

amazon

And speaking of Amazon, CNN’s headline was “Amazon lays off hundreds of employees” but that doesn’t make sense at all considering its seventh paragraph:

“It appears the company isn’t looking to reduce its overall headcount. It currently has 3,900 open corporate job listings in Seattle and 12,000 open positions worldwide, which point to the company’s ‘aggressive’ hiring plans.”

firedSo what’s really going on?

According to CNN’s source, “The majority of the layoffs are affecting the company’s Seattle headquarters, but some global teams may be affected as well.”

Online retail operations are expected to be hit the hardest and employees are already being notified.

usps amazon

But I thought Amazon was doing very well, especially when it came to the holiday season and stealing so much of the book business from Barnes & Noble.

It absolutely is.

Apparently, Amazon has “aggressive” hiring plans even after adding 130,000 jobs in the past year (not including the new ones from Whole Foods). It has 3,900 open corporate job listings in Seattle and 12,000 open positions worldwide. That 12,000 figure doesn’t come close to including workers at the company’s second headquarters — which Philadelphia made the top 20 in landing.

usps pkgAmazon said, according to CNN, “HQ2 will cost a minimum of $5 billion to construct and operate, and will create as many as 50,000 jobs.” That’s way more than 12,000.

How well is Amazon doing? It reported nearly $2 billion in profit in its latest quarter from the holiday shopping season. That’s not only the largest in its history but the first time it topped $1 billion in a quarter!

But what about those employee layoffs in the headline and how readers were supposed to feel? Amazon said in a statement sent to CNN:

“As part of our annual planning process, we are making headcount adjustments across the company — small reductions in a couple of places and aggressive hiring in many others. … For affected employees, we work to find roles in the areas where we are hiring.”

whole foods market

So now, with Whole Foods in its arsenal, we’ll see what Amazon will be able to perform next. Maybe get the government contract on those food-aid packages that are replacing SNAP/food stamps. I’d count out producing pink slips!

perkins lenny come to work
Thanks to Leslie for finding this!

Like what you’re reading? Then subscribe and get an email whenever I publish!

Eagles’ fans give April the Giraffe an ‘F’

Talk about ungrateful and too much attention for a minor story. The only thing major was the size of the animal.

front april taj back oliver
This afternoon, Front: April and Taj; Back: Oliver

 

About a year ago, you’ll probably remember all the interest that started to be given to a giraffe named April, that was pregnant at a small zoo called the Animal Adventure Park in upstate New York.

This is supposed to be a live look at April, Oliver and baby Taj (after the ad, of course).

https://www.youtube.com/c/AnimalAdventureParkOfficial/live

Why were we supposed to care? That’s a good question I’m still trying to figure out. Let’s just say nobody is perfect, not me for one — especially not the corporate people who run TV station websites — nor the giraffe, of course.

We were all waiting for April to have her baby.

Giraffes give birth after 14-16 months. Labor is short, and takes as little as 30 minutes. There was absolutely nothing abnormal nor unusual when April gave birth, except for the live streaming, and that was the key to their success: people watching live on YouTube.

So why was this important? There’s nothing special about April, 13. This wasn’t her first calf, but her fourth. Her mate was a much younger 3-year-old named Oliver. He became a father for the first time.

And this afternoon, I Googled “giraffe birth,” selected “news” and came up with ten stories, all more recent and have nothing to do with April.

google giraffe birth news

For some reason, the attention lasted way longer than anybody thought. Preparations were made for what to do when she gave birth. Both “It’s a boy!” and “It’s a girl!” graphics were made. The zoo’s owners had a list of dos and don’ts for the media, even though they streamed everything. This was the birth.

birth site

I don’t know why other owners of pregnant giraffes don’t do it, or maybe we’re not interested because it has already been done.

Unfortunately, I ended up working the Saturday morning of the birth, April 15, and I hated working weekends. Nobody else was actually there to help with any complications arising from technical and legal aspects of the birth.

It wasn’t my scheduled day anyway (apparently the ONLY THING the misguided station ever appreciated from me, officially on paper), but I hadn’t worked since Monday, April 10, because of Passover.

So I walked into the newsroom after having been off for most of a week, April hadn’t given birth during my time off (unfortunately!), but somebody who worked overnight had live streaming of the YouTube feed on the station’s Facebook page going on, just in case.

There was a lot for me to catch up on after so many days. The zoo’s owners wanted all the free publicity it could get, yet make every cent possible, and the Fox TV Station Group did everything legal to help.

Wouldn’t you love to just walk in and see this?

3 last2 last1 from last     last

The whole Fox TV station Group went way overboard with a story that did not deserve it.

Luckily, the zoo changed the YouTube sponsor from Toys”R”Us to Babies”R”Us, which was a clue, and then April gave birth at about 10am, after about 16 months.

AFTERBIRTH ALERT! (Click pictures to enlarge.)

birth1 birth2

An estimated 1.2 million people around the world watched live. I don’t remember how well we did showing the zoo’s live stream compared to the local competition also showing the zoo’s live stream.

birth3 birth4

In fact, I can’t say anything about the competition except I usually had no time or interest in watching, WPVI usually beat us and the ABC-owned station group really has their act together – as opposed to Fox, as I showed you recently.

birth5
All pictures from Animal Adventure Park, https://www.youtube.com/watch?v=dz_errIBq3Y

It didn’t do much for the main sponsors, the owners of Toys”R”Us and Babies”R”Us, whose cartoon mascot Geoffrey the Giraffe was on screen. The company filed for Chapter 11 bankruptcy protection in the U.S. in September. I hope they paid cash.

ToysRUs logo
Poor Geoffrey! He’s broke while April’s owners have all the money!

You can still click here for the April the Giraffe site to find something with her likeness to buy. April has a Twitter page, https://twitter.com/AprilTheGiraffe. The zoo is still in business and has probably never been better off!

But why stop there?

prediction link

This past week, going with her owners’ habit of doing anything for publicity, April ate the lettuce from above a New England Patriots sign, rather than one with the Philadelphia Eagles, and that obviously means she is predicting the Patriots will beat the Eagles in the Super Bowl.

The video runs about a minute, and Animal Adventure Park did say,

“April the Giraffe weighs in, in a very big way, on her prediction for the winners of Super Bowl LII ! We wish both teams and their fans luck!”

because it didn’t want to lose a single tourist or online shop dollar from either side’s fans.

April lives in Harpursville, N.Y. 13787, outside Binghamton. She should’ve known Philadelphia would be her home team, compared to the competition. We’re just 191 miles away and about a three-hour drive (2:59).

On the other hand, Foxboro, Mass., where the Patriots play, is 287 miles and more than four hours (4:10) away. And that’s even closer than Boston!

You’ve seen many parents. It obviously doesn’t take brains to have a baby.

Harpursville

 

The zoo’s earlier gimmick was making money off a contest to name the baby.

People who paid chose zookeeper Allysa Swilley, who chose the name Tajiri — or “Taj” for short — explaining it stands for king, hope and confidence in Swahili.

Don’t expect any gift from me when Taj turns one in two months and 11 days!

P.S. From what I found, The Courier-Post had the best, most comprehensive list of animals making their Super Bowl predictions. Those seven are really worth checking out!

Eagle eye: Most Philadelphia media ignore possibility of local terrorism

You would think anytime there’s a possibility of terrorism in Philadelphia, the Philadelphia media would report it. Apparently that wasn’t the case this week.

Maybe hysteria over the Eagles in the Super Bowl is to blame.

By all reported accounts, Khalil Lawal of Arlington, Va., drove a car into a pedestrian in South Philadelphia.

It happened at about 7:30 Monday morning near Broad and Bigler streets. Then, Lawal attacked the off-duty officer who confronted him.

I checked for the latest web articles from the city’s five TV news sites (3, 6, 10, 17 and 29), plus the newspaper’s.

According to WPVI, Tuesday afternoon,

“Investigators say Lawal apparently tried to use his black Honda hit a person who had just gotten out of a car.

“Then, on foot, Lawal chased another person who had tried to detain him, and then charged at the off-duty officer after he approached, leading to a violent struggle.

“During the struggle, the officer fired about ten shots, hitting Lawal in the torso, legs, and face.”

 

gun outline

Lawal was killed, and the officer was treated for minor injuries and released from the hospital.

Thursday morning, WCAU identified the officer as Det. James Powell, a 23-year veteran assigned to External Services and was off duty at the time.

Investigators told the station, before the shooting,

“Lawal continued driving east on Bigler before making a U-turn and returning toward the intersection of Broad and Bigler near Marconi Plaza. … A Good Samaritan used his truck to block his path. … Lawal then allegedly chased the Good Samaritan on foot before walking back to his Honda.”

Wednesday night, WTXF reported at least three video cameras recorded the incident which WCAU reported police “have no plan to release.”

WCAU also said, “Police don’t believe the incident was a case of domestic terrorism.”

daily express

However, Monday, England’s Daily Express reported,

“A police spokesman confirmed this afternoon terror was being considered as motivation.

“He said: ‘Anytime someone is trying to run people over we got to look at that angle and see what the investigation leads us.’”

That, and the line from WCAU, were the only mentions I could find of possible terrorism.

isis islamic state flag

Note just yesterday, Edward Archer was convicted of shooting police officer Jesse Hartnett in an ambush, two years ago. Archer had pledged his allegiance to ISIS and said he had acted out of religious inspiration. So terrorism on a local level has been in the news this week, but in a different story.

However, in this week’s case, WTXF reported,

“The detective fired several shots, knocking the man to the ground and then continued firing—striking the man 13 times in all.”

Commissioner Richard Ross
Police Commissioner Richard Ross leads the fourth largest police department in the nation
LKDA
New district attorney Larry Krasner, sworn in exactly one month ago

 

 

 

 

 

 

 

 

That had Police Commissioner Richard Ross (left) concerned.

Tuesday, the Inquirer reported “Ross said he had reviewed surveillance video of the shooting and had ‘some concerns’ about ‘whether all the shots were necessary.’”

New district attorney Larry Krasner (right) promised WTXF “an ‘even-handed’ review of” the shooting.

The Inky reported Powell will be assigned to administrative duties while Internal Affairs investigates the shooting.

The Philadelphia Police website has nothing on the shooting, including a press release. It hasn’t yet made the list of officer-involved shootings.

2018 officer involved shootings

There’s also nothing on its Facebook page. And the only thing I could find from the department on Twitter was this:

From what I could tell, this story that made international headlines and possibly involved terrorism deserved more news coverage than it got locally: one station reporting police didn’t think it was.

At least there are things on the department’s Facebook page everyone in the area can agree on. Come to think of it, maybe it’s the reason we haven’t heard more about the shooting.

Every media organization sent crews to the Super Bowl in Minneapolis. Those journalists, no matter how good they are, couldn’t be in two places at once. And the police department is planning for fans celebrating the Eagles victory over the New England Patriots — or that other possibility.

Follow-up, fewer watching TV news, future president?

color bars

First, I have to thank everybody who looked at Monday’s blog post. The analytics were incredible, the best ever (and that’s all that counts, right? 🙂). If you haven’t seen it yet, it gives a brief overview of the place I worked for 15 months until August. Feel free to comment below it, or on my Twitter page. You can also subscribe to these blogs with your email address and get an email automatically every time I post.

skype

One thing I left out was that during the long interview process, in early 2016, while I was working a great job in the Tri-Cities of TN/VA, the future boss asked me at the end of a Friday Skype interview to write up a critique of the station’s website. I was literally told it was “to see how smart” I am. Two other managers were sitting right there. I was given a week, but finished it that weekend because I was so excited about the possibility of returning to Philadelphia.

Look below and see, it was a very long and thoughtful critique, and included multiple pictures. During my interview at Fox 29 — coincidentally on Leap Day, Feb. 29, 2016 — the boss even joked about still reading it! I guess it was good. Too bad most of it was never implemented. That was a clue of what was to come, but it was too late. I had already moved and started the job. (The document is a slideshow. Click below to move forward, back, or to stop it.)

This slideshow requires JavaScript.

That’s all I have to say here on the subject of that station.

Just this week, a Pew Research Center report announced fewer Americans rely on TV news, and what type they watch varies by who they are. It found,

“Just 50 percent of U.S. adults now get news regularly from television, down from 57 percent a year prior in early 2016.”

starburst down

That’s a 14 percent decline! Not only that, but the number takes into account local TV (still first place), cable TV (still second place), and also network TV (still third place).

14

I think the demographics are even more interesting. According to Pew, college graduates and high-income people watch much less local TV and network TV news. Cable news varies little.

The research doesn’t say but perhaps these people are working longer hours or have more access to news on electronic devices. Or they find the product dumbed-down. The first two possibilities can’t be changed but the last can.

But I think the biggest finding has to do with age. Pew divided the population into four groups, from 18-29 through 65+. It found across all groups, the younger a person is makes them much, much less likely to watch local, network, and also cable TV news. That sounds ominous for the future.

old tv sets

Again, the research doesn’t say, but I’ve learned from working with people young enough to be my children they have no history of getting the news from a scheduled TV newscast, or even cable. They were raised with technology that hadn’t been invented when the older people were growing up. They have no special tie to the TV set, having to watch on schedule, and probably can’t imagine watching in black and white.

pexels-photo-261510.jpeg

(To go along with that, a huge majority of my students — who were younger around the year 2010, plus or minus a few — hadn’t even heard of a typewriter!) Also notice radio and newspapers were not even considered in the research.

radio newspaper

Note the research was not done on web reading but following my train of thought, Americans will continue to use newer technology to get their news, which makes the web — whether desktop, tablet, phone, or whatever comes next — more and more important. We cannot continue to dumb it down, make mistakes, and hire cheap, good-looking but inexperienced people in big cities. We also need to root out the so-called journalists that lack ethics.

desktop phone tablet

Click here to see the results in a chart, which also divides the American population by gender, race, and politics.

The Radio Television Digital News Association — and we know its agenda — asks, “Is the news for local TV stations all bad?”

Its former chair Kevin Benz admits, “Stations are producing more newscasts because local production is cheap with higher payback potential from selling local advertisers.” Let’s not forget we’re coming off an election year with lots of ads.

The organization claims “profitability has been trending level or up since 2010” and “This is also far from the first time local news has been written off due to changing consumption habits … but newsrooms have been slow to adapt.”

pexels-photo-267482.jpeg

Back in the Tri-Cities, I was told many people get their news from their Facebook feed. That’s pitiful and of course, Facebook benefits but the publishers really don’t, other than a click to their own websites.

In the past year, not much has come out of the Facebook Journalism Project led by former news anchor Campbell Brown — who has since shown her true politics with The 74 Million, advocating for charter and private schools by taking money away from public schools. (I wrote about that in “Why teaching isn’t for me anymore” here, almost two years ago.)

According to Digiday, problems are that publishers have different business models and want different things from Facebook. And Facebook has mostly let publishers see new products before they launched, and listen to their feedback on various subjects at twice-annual meetings with nice meals. Subjects have included Instant Articles and starting a subscription product so you can’t read unlimited articles for free. There’s also discussion about separating factual news from somebody posting fiction.

oprah
File: Oprah Winfrey

It didn’t help that NBC tweeted about Oprah Winfrey possibly becoming president in the future during Sunday’s Golden Globe Awards.

NBC’s website has now clips of her speech and this description:

“The media mogul received the Cecil B. DeMille award at the A-list event, and brought the crowd to its feet with a rallying cry for solidarity amid the #MeToo and Time’s Up movements.”

The harassment scandals were huge. That’s what Oprah addressed. I’ve even written about it twice: here (“What is conscience? Elusive in the media, unfortunately”) and here (“Hey, you accused! Would Mom say, wait until your father gets home?”).

I’ve also tweeted about women who weren’t getting paid the same as men.

Variety reported, “Host Seth Meyers even joked about the prospect in his opening monologue. The tweet from NBC said, ‘Nothing but respect for OUR future president. #GoldenGlobes.’”

The next morning, the network put out a statement, blaming outsourcing. Of course, the first tweet was removed.

How horrible! Oprah hadn’t yet spoken at the time, she never mentioned anything about becoming president, viewers won’t know the difference between a tweet from NBC Entertainment or NBC News if it doesn’t say, and why would the network let a third-party vendor tweet on its account, especially without overseeing? The network has no competent employee in-house? Disappointing!

nbc sad
The peacock isn’t proud

And late-breaking Thursday morning, we learned 18-year Fox News veteran James Rosen left the network – without Fox giving a reason – after eight of his former colleagues claimed he “had an established pattern of flirting aggressively with many peers and had made sexual advances toward three female Fox News journalists,” according to TVNewser.

Mediaite reports,

“One accusation involved him groping a female colleague in a shared-cab—an action she did not consent to. He then reportedly attempted to retaliate after his sexual advances were denied by attempting to take her sources, which would serve to damage her professional image.”

Also, the Washington Post says it suspended 28-year reporter Joel Achenbach for 90 days what it called “inappropriate workplace conduct” involving current and former female colleagues. He apologized in a statement, but the paper will continue to investigate.

I’m going to end on a better note, in contrast to what I wrote about Monday. Know I’ve been interviewing with different national and international companies here in Philadelphia. Tuesday, I found out I made it to the next round with one firm, and I’m obviously very happy about that. I told the woman on the phone who was simply following up on her morning email that everybody has been so supportive. We’d talked before and her response was simply that they are a partnership, rather than a corporation, and that there is no need for competition amongst (potential) employees.

That’s nice to hear, and it gives me hope.

P.S. On a personal note: Tuesday night in Florida, my mother fell in the kitchen. She hit her face on the floor. There was lots of blood, but no concussion. Turns out, she broke her pelvis in three places: two in the front, and one in the back. No surgery required, but she’ll have to spend another day or two in the hospital. The next two weeks are supposed to be very painful, and it could take her four months to get better. The doctor suggested time rehab since she can’t do much. Please keep her in your thoughts. 😦

The news where I used to work: Unbelievable!

Most of you know I was a web producer for the Fox station in Philadelphia, but fewer of you know I haven’t worked there since last August.

Fox grade sized

The reasons are still to be discussed, and probably won’t be public.

However, I’ve come across some interesting and incorrect content from that station while working on my computer at home — material that would’ve caused me to be questioned, but not everyone there is treated the same.

For example, while I was still working there, a colleague was working on a story about “captured Georgia inmates” but used another picture — one of Bill Cosby, a police officer and a member of the fallen star’s entourage — by accident, instead. The mistake was caught by somebody at another Fox station and corrected. I don’t know how long it was up. The person who did that still works there.

cosby

At least in that case, somebody at another Fox station looked at the Philadelphia site better than the Philadelphia people themselves!

I’d love to have nothing to do with a place I used to work, but on Christmas, I accidentally hit Firefox on my home computer and the homepage for WTXF-Fox 29 came up. I never use Firefox and that was the home site for that particular browser.

Since I used to work on the website, I scrolled down to see what they would have on Christmas Day. Most was typical. The web team probably didn’t have its full staff in place on that Monday. (I know the guy who worked Christmas last year wasn’t there this year!)

be right back

Then, I got to the section on the homepage about their show The Q, starring Quincy Harris, and it was blank! It simply went from the title, to a link for “More Stories” on the bottom, with no links to the latest videos from his show in between. It looked bad for the station, the show, and the star. Didn’t anybody know?

Q 1st
fox29.com

Quincy may have been on vacation for some time since Thanksgiving, but that shouldn’t matter. The latest should have remained there. Instead, there was nothing — just blank space that was an obvious error.

Quincy is a great guy, like so many of my former co-workers, and also incredibly talented. It was just a few of the managers who made my life a living hell. The living hell part has been brought up and will be discussed ASAP.

talk to q
twitter.com/feedbaylenny and fox29.com

So I privately tweeted to Quincy and his team about the computer situation but if they told anyone, then nobody cared.

The next day, I was back on the computer and decided to check in again. Maybe a member of the station’s web team repaired Quincy’s section, which was probably a really quick fix. Still nothing.

I tweeted that publicly with a big circle where the missing links should’ve been. Maybe you saw it. I also supplied a link to Quincy’s page that contains his content. I hope it helped. Quincy shouldn’t have had to suffer.

q circled
twitter.com/feedbaylenny and fox29.com

Then, on Day 3, I was prepared to do something similar, like put a CBS3 logo in that area, but it didn’t come to that. Somebody, somewhere, changed the section to Entertainment. So the good news is, at least there’s content instead of blank space. The bad news is, there’s nothing special in that feed section that’s not on dozens of other websites and our local talent Quincy loses out, along with promotion for his show, weekdays at noon.

quincy w parents
November, 2016: Quincy with my parents

Let’s get something straight. I know it was the holidays but this is the fourth largest TV market in the country, based on the number of potential viewers in the area. It’s a TV station owned by one of the big four networks, a company that plans to sell off almost everything it owns (except for the network, TV stations, Fox News, and Fox Business) which makes its 28 stations in 17 cities an even more important part of the company. (And Fox may be buying more over the next few months, so watch out in places like Seattle, San Diego, Kansas City, and who knows where else?)

Was there absolutely nobody at the station to fix it? Nobody who could’ve been called in to fix it? What about emergency procedures, where somebody from another of those 28 stations in 17 cities can get in there and see what’s happening?

Disgraceful. There’s no excuse. I doubt there were even consequences after this major error it seems nobody noticed but should’ve. Well, they can’t try to blame me for this!

So to the Fox 29 web team, which for some reason was moved to the creative services department from the news department, you have issues: planning, scheduling, knowledge, not noticing something big missing from your home page, and not calling for help.

But apparently that’s how your bosses want it. Once, I had to put six job postings on the proper page. Five of the six were either part time or per diem. Only one was full-time. That’s what they budgeted. What did they expect to get? What would the head of Fox Television Stations say? What would Rupert Murdoch say? (Looks like several full-timers left the station since then. Several others left when I did. Notice a trend?)

That’s the problem with many conglomerates. They can’t get anything done. When I was working in the Tri-Cities, we could do almost anything using somebody in the building or calling on one of our four sister stations. Just four.

wcyb flag
Casey would rather work there than here!

Too many TV station managers like I worked with talk about how important Facebook is, and say it gets people to the station website which can make money, but putting up crap and doing it badly won’t get people to click. It only destroys any credibility left, and that’s happening faster in the age of Trump.

What people have been seeing is something that does not relay trust and stability.

Let’s take this past Friday as an example. It was a weekday, not a holiday, and a big news and weather day as well — the type of day journalists have to step up to the plate and be at their best.

I follow the station on Twitter and it follows me. First, I found somebody never learned how to use an apostrophe. Honestly, that skill isn’t needed to go on-air, but it’s very important for TV and web producers. Eventually, they got my message and fixed it. Then, it got better! I realized the story underneath was very fitting.

The error couldn’t have happened to better people. It’s just sad for the people of the Philadelphia region and beyond what’s left of this news-gathering group for the web.

Look what else I found they posted that day while I was going through my Facebook feed.

purple drank
facebook.com/fox29philadelphia

Ever heard of purple drank? Probably not. Does this post tell you anything specific about it? No. Care to guess if the Arlington is in Virginia or Texas? I wouldn’t waste my time. There’s no Arlington around Philadelphia, and I’ll explain where this came from in a moment. Plus, WHOA should probably be followed by an exclamation point.

connecticut man
facebook.com/fox29philadelphia

A Connecticut man? I think I’m seeing two. Unless one is from a different state. Am I supposed to guess? Does this post tell who the second guy is? No. Does it matter? No. Would I click? Not unless I’m into the gruesome. And what’s with the MORE and link at the end when someone can simply click like in the purple drank article? We called those MORON teases. A real tease would tell me at least one new thing I’d learn if I clicked.

police burglar

Here, it’s as if adding the word “police” somewhere near the top, even if it makes absolutely no sense, counts as attribution. Of course, the headline says he started out as a burglar. I don’t buy it. Probably an attempted burglar. Seems he was too busy to steal before he was caught! By the way, this was the only one of those three posts that did decently for the station. Viewers saw through the others.

None of these stories were exclusives, nor anything you’ll remember long-term. But you’ll find them on many of the other Fox-owned stations’ Facebook pages and websites because the stations share. I just looked at Los Angeles and Dallas. (LA mentioned the guy accused of breaking into the home happened in the Bay Area, and Dallas mentioned Arlington is theirs.)

kdfw drank
from Dallas
kttv connecticut
from Los Angeles
kdfw chickens
from Dallas
kttv burglar
from Los Angeles

The competition does, too, but there’s no verifying and the Fox stations that “borrowed” the article cannot change it, and that includes fixing mistakes. As for Facebook, the teases for those stories vary slightly but often not much. Too much trouble. Stations also repeat their posts, hoping they work better at a different time.

See for yourself. Click here for the Fox-owned stations website (rather than separately-owned affiliates around the country in places like Miami). Unfortunately, you may need to search by city name and the word Fox because the Fox Television Stations Group website doesn’t bother to list its stations nor their websites! (But you can complain, because there is press contact information listed: a phone number and email address!)

Then, go to their websites and Facebook pages. You won’t be overwhelmed by originality.

But there’s another issue at play here, and it’s a legal matter.

I seem to remember back on June 30, 2017, at 12:37pm, the senior web producer emailed:

Please be aware, new captioning guidelines go into effect tomorrow.  If anything appears on TV and is then cut for the web or social, it MUST have captions. Reporter packages, short clips, what have you. All must have captions. (From Lenny: For the record, the emailed version’s bold part was in bright red.)

There’s video, rather than just a picture, in this Facebook post, and I’m impressed they spelled San Bernardino correctly, with the R in the middle. Of course, they tagged the sheriff’s department’s Facebook site, which knows how to spell its own name.

bernardino
facebook.com/fox29philadelphia

Shouldn’t the video have been captioned, like this example from Sunday night?

Those of us old enough have known about closed-captioning since the 1980’s. It replaced a person using sign language for people who are deaf or hearing impaired. It’s nice to have during entertainment programming but necessary during news — whatever you define that as, these days — especially emergencies.

These days, stations offer real-time closed-captioning. That means there’s somebody listening live, probably in another city, and getting all the words on screen.

Closed-captioning means you can turn it off if you don’t want it, and open-captioning means it’s there and you have no choice. Back in the 1990s, some stations used captioning that wasn’t real-time. In other words, if it was in the newsroom computer, then it appeared, misspellings and all. Ad libbing and live shots were not captioned.

kttv bernardino
from Los Angeles

This video, from the Los Angeles area, certainly aired, but the version chosen to put on Facebook is slightly different. For example, it doesn’t have the lower thirds for locators and people who speak, nor the station logo and maybe the time and temperature that are put on live when you see them on TV.

However, you hear an anchor’s voice tossing to a reporter package and the video was clearly edited. In other words, everything here aired but not “100 percent exactly” as you see on Facebook.

But it still has to be captioned, according to the Federal Communications Commission, which licenses TV stations, even though this is on the web rather than TV.

Click here for the FCC’s page on Captioning of Internet Video Programming. It says:

FCC rules require captioned programs shown on TV to be captioned when re-shown on the Internet.

Look at the word re-shown. One would think this video was not not re-shown since it lacks the lower thirds, station logo, and time and temperature.

That got me wondering whether using video that has everything except the bells and whistles that were put on live when the newscast aired is a legal trick to get out of having to caption.

However, click here for the Electronic Code of Federal Regulations, which says:

Title 47: Telecommunication
PART 79—ACCESSIBILITY OF VIDEO PROGRAMMING
Subpart A—Video Programming Owners, Providers, and Distributors

  • 79.4   Closed captioning of video programming delivered using Internet protocol.

(a) Definitions. For purposes of this section the following definitions shall apply:

(1) Video programming. Programming provided by, or generally considered comparable to programming provided by, a television broadcast station, but not including consumer-generated media. (The underlining is mine.)

Leaving out bells and whistles that may help the TV viewer is definitely considered comparable to programming. Therefore, it seems to me stations including Fox’s in Philadelphia are putting up video without captioning.

Again, web producers were told anything that aired had to be captioned on the internet (website, Facebook page, etc.), per FCC rules.

Go ahead and look at Fox stations’ Facebook pages. I did on different browsers. Ignore pictures. Ignore raw video that didn’t air, like most long news conferences. Ignore viewer video of something cute that goes on and on.

fb example
facebook.com/fox29philadelphia

Then, as you see above, put your cursor on the playing video and click the Captions button. Nothing? Then click More Settings, which is just below Captions. On this next screen, make sure your settings are correct.

caption choices

If you’re still having trouble, you may want to click here and go down to the section ‘Video Programming on Television and Other Equipment’ for details on filing a complaint.

Keep in mind, video with graphics like this are NOT captioned. They are put on by a central hub for all Fox-owned stations as decoration. The sound is NOT transcribed.

hub
facebook.com/fox29philadelphia

I suggest you do it, if not for yourself, then millions of other Americans. Besides, who knows what can happen to you one day?

President Trump has talked and talked about getting rid of regulations. His allies in the FCC already gutted net neutrality. It would be another shame if they decide to get rid of the captioning rules as well. It would be a shame for our hearing impaired neighbors, especially as the American population ages.

F caption grade sized