Political pondering, 3 weeks before Election Day

The “game” of politics is no fun anymore. Discussing anything having to do with it used to be educating and entertaining, and sometimes enlightening, among friends and on social media. Not anymore. These days, it’s all for the kill.

Saturday, NBC Nightly News showed skirmishes in New York and Portland, Oregon. As correspondent Matt Bradley put it,

“America’s political conversation is forgetting to use its inside voices.”

It included soundbites from former Attorney General Eric Holder (D, more here)…

and Pennsylvania gubernatorial candidate Scott Wagner (R, more here).

And this is Wagner responding to his comments without apologizing (“I shouldn’t have said what I said”) for what he said above.

Not even President Donald Trump is immune. PolitiFact gave White House spokesperson Sarah Huckabee Sanders a “false” for her June 29, 2017, claim,

“The president in no way, form or fashion has ever promoted or encouraged violence.”

(Video and subject matter will start at 35:15 in. Then, there are follow-up questions and Sanders actually says her quote at 38:21 in.)

Twice recently, Facebook friends who don’t even know each other have gotten into personal put-downs over issues in articles I posted.

Those experiences were new to me. I felt hurt and regret they happened among friends. Both happened earlier this month.

One of the combatants when I expressed disappointment over Nikki Haley’s resignation as United Nations ambassador had fighting words, but never really made a point. Later, after a lot of back-and-forth with another friend, he removed his comments.

nikki haley fb post
The article is at https://www.axios.com/donald-trump-nikki-haley-resignation-d25b64a9-264e-483a-a79b-ae8a48e367db.html, as if anyone commenting read it!

I think Nikki Haley was our best ambassador at the United Nations since perhaps Jeane Kirkpatrick and Daniel Patrick Moynihan. Sadly, that’s going back.

Not everyone agrees with me, but at least one was able to make his point with facts, rather than name-calling.

For example, this is what Philadelphia Gay News publisher Mark Segal – no fan of Haley’s – wrote in his column, last week. (I underlined my favorite part and emailed to thank him for it as soon as I read it, especially considering his audience.)

2018-10-11 mark segal mark my words
http://www.epgn.com/opinion/mark-my-words/13870-don-t-cry-for-us-nikki-haley

So disagreeing peacefully – whether with words or in person – can be done, and a prominent activist proved it.

The upcoming midterms are, of course, “the most important election in our lifetime.” Ever heard that before? Kind of like “the storm of the century.” Not to be believed until it actually happens.

All 435 seats in the House of Representatives will be up for grabs, and so will more than a third of the Senate.

Wouldn’t it be nice if everyone voted, the better or best candidate (depending on the number running) wins, and all will be satisfied they had their say?

But unfortunately, it’s more than that.

Of course, it’s which of the parties gets (or keeps) the majority in the House and the Senate that really matters, and those damn parties – and their “machines” – just won’t shut the hell up among their members or in TV commercials.

Neither will others who campaign for politicians outside of where they live. Some are current politicians hoping to score points for advancement; former politicians hoping to stay relevant, or make money by selling books or giving speeches; and groups like political action committees, corporations, labor unions, and other associations allowed by the U.S. Supreme Court to give unlimited money to campaigns in 2010’s Citizens United v. Federal Election Commission case, lest their free speech right guaranteed by the First Amendment be compromised (as if they’re people).

A few days earlier on Facebook, I’d shown my disappointment that two senators worthy of respect felt the need to rally with a woman (Linda Sarsour) who comes as close to being the devil as any American.

Linda Sarsour fb post
This article is at https://freebeacon.com/politics/warren-gillibrand-speak-at-rally-hosted-by-anti-israel-activists/.

SIDEBAR: Here is another disturbing example.

Look Sarsour up. Research using sources you trust and believe. I’ll have a lot more to say in another post when I have more time, but leave you with these characteristics for now:

Her divisiveness.

Far from the mainstream.

Supporting and spreading lies.

Out of touch and seeking publicity when so many more people are being tortured, and infants killed, in so many other places. Think Syria. Think Iraq. Muslim vs. Muslim.

middle east
Israel is surrounded by dozens of Arab and Muslim countries. The circle includes Judea and Samaria (“The West Bank”), and the Gaza Strip.

And making sure the world knows you’re Brooklyn-born but aligned with a group of people who can’t make peace among each other, can’t make peace with other Arabs, can’t make peace with other Muslims, and turned down every attempt by Israel to make peace. Ask most American presidents who’s responsible for the problem between the parties in the region (especially President Bill Clinton) and they’ll tell you it has been and still to this day is Palestinians who support killings and pay terrorists, and who refuse to admit Israel is the world’s one Jewish country.

 

Every one of those tweets you saw above used Sarsour’s own words. None were complete retweets. And did you know she’s on the board of the Women’s March? Most of us are in favor of equality for all. It’s a goal, but we should not be supporting this organization with money, feet, or anything else. You have to know what they’re really about.

I was working the day of the 2017 Women’s March in Washington, after President Trump’s inauguration, and it disgusted me watching how Sarsour got up in front of the crowd and talked about the Middle East! I know that’s not what so many people came from so far to hear, so I urge you to be careful with who you support. Click here to see who’s in charge of that fringe group that’s trying to fit in. Don’t let it. Instead, speak up, vote and organize without having to answer for them.

FINALLY, BACK TO THE STORY: All but one person who put up an emoji or commented on my Facebook post about those senators making the mistake of being in the wrong place with the wrong people agreed with me. I was pleasantly surprised by very liberal friends who were among them! But one, a retired public defender, did not. I took down four of the more personal posts between her and someone who disagreed with her, and am not showing any comments from either Facebook post here. I hope both sides eventually thought about what the other said, like old times.

Speaking of old times, it used to be, being in the middle – an independent thinker not automatically taking sides – was a good thing. In news, we figured if we left both sides angry, we did our job fairly and kept both from abusing power.

Not anymore. It seems more and more Americans are blindly endorsing the extremes of one side or the other (which may or may not be true), and their targets are moderates who don’t agree with them 100 percent, and of course journalists.

That’s making more and more independent thinkers frustrated and shoots down some old sayings like,

“If you are not a liberal at 25, you have no heart. If you are not a conservative at 35 you have no brain.”

And sociographer Milton Himmelfarb’s,

“Jews earn like Episcopalians, and vote like Puerto Ricans.”

Not being a stereotype like in previous generations can be a good thing. In this day and age, it should keep those on the extremes from saying things that are too controversial. We just have to let them know.

Please leave your comments in the section below, and don’t miss out. If you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. Don’t rely on social media with its hacking issues and censoring like this, this and this. I’m also available for writing/web contract work. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/lennycohen

Advertisements

Eric Trump and his shekels

I try not to go more than a week without posting something. Unfortunately, it has been 11 days dues to holidays that won’t be letting up anytime soon, and also my IT support specialist classes. (Last night, I finished Course 2, Week 1, out of 5 courses.)

I just don’t like blogs that give a sentence or two without any thought. They’re a waste of time and I’d be embarrassed to post with my name, so I tend to put them on social media. (You can see my last 20 my Twitter posts from @feedbaylenny right here on this site and visit it to see the whole thing. It’s not private. My last blog post, from 11 days ago, is down to #17 which shows I use it a lot.)

And I hate blogs that haven’t been touched in years. Yes, they exist!

Regular readers and those who know me know I tend to be moderate. In the middle, politically.

I’m putting this post out there because of a discussion on my Facebook page over Eric Trump’s shekels comment and the Washington Post article near the top of it. I expected some support. Any support.

fb eric trump

So let me explain to a wider audience:

The #WalkAway movement (walking away from the Democratic Party) became organized because its founder said so much of the left had gotten

“intolerant, inflexible, illogical, hateful, misguided, ill-informed, un-American.”

See this NBC News article about him. I even wrote about it a month earlier here, days before even learning about the hashtag and movement. Then, this is what I wrote two days later, after finding out about it.

There are a variety of reasons for not supporting the Democratic Party. It’s turning more to the left, engaging with extremist groups on that side, welcoming more anti-Israel activists, and it unfairly helped Hillary Clinton beat Bernie Sanders in the 2016 primaries. (I’m referring to disliking the unfair help and not referring to Sen. Sanders. I think my first and next-to-last reasons explain enough.)

But that doesn’t automatically mean conservatism is the answer. You can be conservative on some issues and not others. Ask yourself whether a man married three times with a mouth like his can be considered conservative in most uses of the term.

Check out who goes to his rallies. Look closer and see the staging: Always at least one black person and don’t forget getting rid of the “plaid shirt guy”, last week – actually a 17-year-old high school senior.

Tyler Linfesty eyebrow raise
Tyler Linfesty changed his Twitter profile picture to show his now-famous eyebrow raise!

It definitely doesn’t make President Trump the cure for the far left, and certainly not members of his family who are only part of this discussion because they were the lucky sperm.

Trump has done some good things, arguably the best president dealing with the Middle East, but he’s not perfect there. (Don’t tell me politics has no part in his actions and comments, as he gains Evangelical and some Jewish support.)

Luckily, he says there should be no question between right and wrong when it comes to terrorists and their supporters, unlike certain Democrats. (See Sarsour, Linda.)

Palestinians 2018-09-11

This week, on 9/11, Palestinian Media Watch exposed

“the political party of Palestinian Authority President Mahmoud Abbas (Fattah) apparently (thinking) the day is the perfect time to mock the US’ current president with tasteless cartoons that dishonor the solemnity of the day and the thousands of lives affected by the brutal attacks.”

Think they’re right? Who can forget Palestinians celebrating 17 years ago when they couldn’t blame Donald Trump?

Trump has made some bad policy decisions (civil rights, labor unions), said some very bad things (Sen. John McCain, daily lies and exaggerations, calling the media the enemy), and been involved in some bad behavior (Michael Cohen, Stormy Daniels). Plus, he needs a turnstile for his administration officials because of his management style and it seems he gets to political professionals so much, that they suddenly can’t keep secrets anymore!

To sum up Donald Trump, he does not take people and make them better.

He has huge personal issues, possibly more than any other president, that have influenced his two older sons over the decades. That, and their wealth and fame, guide them. They may be New Yorkers, and live in close proximity to many of us Jewish people, but they are not us and obviously haven’t been influenced by us.

To be fair, I have to add, a Trump-supporting cousin added to the Facebook exchange above shortly before publishing, saying his father Fred was good to Jews and best friends with a rabbi. To quote, “This family has been surrounded by Jews, who basically run the real estate business in NY.”

My response was basically that he suffered from Alzheimer’s disease since his grandsons weren’t even teenagers, so there couldn’t have been much influence. According to Wikipedia, “(Fred) Trump supported Jewish and Israeli causes and institutions, including donating the land for the Beach Haven Jewish Center in Flatbush, New York. He significantly supported Israel Bonds” and other non-Jewish charities. He knew about being of German ancestry and having Jewish tenants, postwar, and we both know the world and people’s behaviors have changed over all this time. I ended by saying I wouldn’t compare Donald to his father, and the grandsons are even more different. (Fred loaned Donald $1 million but kept his business in Brooklyn and Queens. “It was good for me,” Donald later commented. “You know, being the son of somebody, it could have been competition to me. This way, I got Manhattan all to myself.”) That’s not such an appealing quote to me.

In fact, I doubt the young Trumps would admit to being influenced by anybody but their father and revered grandfather, through stories told about him. Eric Trump using a Jewish term in response to Bob Woodward (not Jewish) making money selling a book makes absolutely no sense, and there’s no connection except that it’s a Jewish stereotype. Conservatives try not to label people but this Trump generation tends to.

So let’s look at Eric Trump.

He and his brother, Donald Jr., like hunting. They sure didn’t get that from us!

According to Yahoo! News,

“On a wild game hunting trip in Zimbabwe in 2011 … the Trump sons reportedly killed a number of exotic animals, including an elephant, crocodile, kudu, civet cat and waterbuck.”

Click here for TMZ’s slideshow of ten pictures, if that’s your thing. (Remember, Eric is blond and Jr. has dark hair.)

Eric is an executive at the Trump Organization and was a boardroom judge on The Apprentice. See any daddy influence with either?

He likes his name on things like the Eric Trump Foundation (AKA The Curetivity Foundation. Why would it need an alternate name?), and the Eric Trump Foundation Surgery & ICU Center in the Kay Research and Care Center on the St. Jude Children’s Research Hospital campus in Memphis. Great charity, but I wonder who the influence was. Maybe his mom? Keep reading and please, don’t name anything after me until I’m dead. Or a little less humble.

According to Wikipedia, The Curetivity Foundation’s 2016 tax return shows contributions almost doubling from $1.8 million in 2015 to $3.2 million in 2016, when his father ran for president. (To the younger Trump’s credit, he announced in December, 2016, he’d stop active fundraising for it to avoid speculation donors were using him to gain access to his father, the soon-to-be president.)

The foundation gave about $3 million to St. Jude and other charities but also paid $145,000 to for-profit properties owned by the Trump family. Peanuts (or shekels) for some, but nobody I know personally. That shows how rare such wealth is.

Even Forbes reported in June, 2017, “He’s done a ton of good” but after counting the money he raised,

“The best part about all this, according to Eric Trump, is the charity’s efficiency: Because he can get his family’s golf course (Trump National Westchester) for free and have most of the other costs donated, virtually all the money contributed will go toward helping kids with cancer. ‘We get to use our assets 100% free of charge,’ Trump tells Forbes.”

However, “That’s not the case,” according to Forbes. “It’s clear that the course wasn’t free.”

The magazine reported,

“The Trump Organization received payments for its use, part of more than $1.2 million that has no documented recipients past the Trump Organization. Golf charity experts say the listed expenses defy any reasonable cost justification for a one-day golf tournament.”

Also, the Donald J. Trump Foundation

“apparently used the Eric Trump Foundation to funnel $100,000 in donations into revenue for the Trump Organization. … More than $500,000 was re-donated to other charities, many of which were connected to Trump family members or interests, including at least four groups that subsequently paid to hold golf tournaments at Trump courses.”

Worse, Forbes said,

“The president was never known for giving his foundation much money, and from 2009 to 2014, he didn’t give it anything at all.”

Why can’t one family have one foundation? Do the Trumps disagree so much on donations? Couldn’t they save on accounting bills?

And the clincher, according to Forbes, is

“All of this seems to defy federal tax rules and state laws that ban self-dealing and misleading donors.” And, “The person who specifically commanded that the for-profit Trump Organization start billing hundreds of thousands of dollars to the nonprofit Eric Trump Foundation, according to two people directly involved, was none other than the current president of the United States, Donald Trump.”

The article has a lot more details, including, 1. Why the price of the tournament suddenly tripled in 2011, from $46,000 to $142,000, according to the foundation’s IRS filings. Also, 2. Golf tournament costs escalating “to $230,000 in 2013, $242,000 in 2014 and finally $322,000 in 2015 … according to IRS filings.” Plus, 3. This quote attributed to the president:

“I don’t care if it’s my son or not–everybody gets billed.”

You didn’t know any of this before? Neither did I, and I would’ve probably remembered. Besides, the story got picked up by ABC News, CNBC and Business Insider.

There must’ve been a lot of other news going on at the time for this to be buried. Did anyone keep the newspaper from Wednesday, June 7, 2017?

Looking at the big picture, the world is a tough place. So is Washington, but Americans need to give the office of the president and the people who holds that title support during his term (no, not on every issue!). Then, we can reevaluate in about two years.

As for Congress, I have personal questions over whether to support the better candidate if he or she is a Republican, as I believe in my newly-drawn district, since all of Pennsylvania was redrawn due to gerrymandering. That would hurt the chance of getting at least one house of Congress out of Republican control, which could lead to more fair discussions and debates. But it’ll never happen in Philadelphia, and that’ll have to wait for another time.

2018-09-14 Hurricane Florence loop NWS

So for now, I hope you’re safe if you’re in the path of Hurricane Florence!

The best picture I saw is one guy’s painting on a wall, “Hey Flo… Kiss my grits!” Notice it uses both the storm’s name and southern location in terms of food.

Waffle House even posted it on Twitter. (Click here if you don’t know the importance of that regional restaurant chain during storms.)

And of course, we can’t forget Flo on the TV show Alice!

And a special thank you to everyone who visits this site and reads, except certain lawyers, but that may be an eye-opening discussion with full names, evidence and legal documents fully exposed. That can’t happen until next month. Luckily, I’ve learned not to dwell on certain things and hopefully it won’t come to that, but it’s not up to me. As they say in legalese, “Plaintiff has exhausted his administrative remedies.”

You’ve added 300 page views in the past 11 days and while the Sept. 3 post was one of my better ones, if I can say so, I know not all the traffic came from there. So please continue looking through and comment below any article. Remember, I can use some support after that Facebook post above! Also check comments on posts that interest you, since I’m always updating there!

Again, please leave your comments in the section below, and don’t miss out. If you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. I’m also available for writing/web contract work.

Sanctions against Sinclair? Sounds justified

It’s either coincidence, karma or a higher power when things come together in ways previously thought impossible.

This weekend, Jewish people around the world read the Torah portion Shofetim (שֹׁפְטִים, or “Judges,” comprising Deuteronomy 16:18–21:9).

The best-known line in it is the third, “Justice, justice shall you pursue” (צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף, Deut. 16:20).

Shofetim also happens to be the Torah portion from my bar mitzvah and it’s interesting that it’s coming up this week because an article in Axios yesterday said,

Sinclair Broadcasting’s failed effort to buy Tribune Media may soon become more than just a costly embarrassment. It could result in the company ultimately losing its broadcast licenses.”

Isn’t that what I suggested should happen, weeks ago, back on July 27?

And two days earlier, how

“It looks like one of the seven deadly sins – greediness – may have killed the (merger) deal!”?

Yesterday, Axios wrote,

“The conservative broadcaster has been accused of lying to the FCC, and of acting in bad faith with Tribune.”

There’s not much a huge corporation can do to anger the Federal Communications Commission these days – if it follows the rules, which get eased all the time – but lying is its one big crime.

Back on Jan. 27, I wrote the FCC was going to allow the deal but

“force Sinclair to sell off a bunch of stations because it’ll be (way, way, way) too big.”

And that was the crux of the problem: ownership limits and which stations would be sold off. Oh, and would the companies buying really be associated with Sinclair and let Sinclair control the stations?

Ajit Pai fcc wikipedia
Ajit Pai (Wikipedia)

In mid-July, FCC Chairman Ajit Pai said in a statement:

“Based on a thorough review of the record, I have serious concerns about the Sinclair-Tribune transaction. … The evidence we’ve received suggests that certain station divestitures that have been proposed to the FCC would allow Sinclair to control those stations in practice, even if not in name, in violation of the law. … When the FCC confronts disputed issues like these, the Communications Act does not allow it to approve a transaction. Instead, the law requires the FCC to designate the transaction for a hearing in order to get to the bottom of those disputed issues.”

That was a huge surprise and the turning point in the drawn-out deal.

On July 24, the newspaper in Sinclair’s hometown, The Baltimore Sun, wrote what finally did the deal in:

“FCC Chairman Ajit Pai, an appointee of President Donald J. Trump who has been viewed as friendly to Sinclair and such a merger, raised ‘serious concerns’ Monday about whether the deal would serve the public interest.”

Ah, the public interest! It’s always nice to hear about that, since we’re talking about use of the public airwaves.

I quoted TVNewsCheck’s Harry A. Jessell on the seriousness of what Sinclair had actually been doing pretty quietly doing for years:

“Its mishandling of its merger application has badly stained its permanent FCC record in a way that could greatly complicate its future regulatory dealings. … And a liar is what the FCC has accused Sinclair of being by obfuscating the fact it would continue to control three major market stations that it told the FCC it would spin off to other broadcasters to comply with ownership limits.

sinclair before tribune
Sinclair’s reach. Large enough?

“You see, the FCC acts on the honor system. It presumes that you are obeying all the rules and expects you to confess any infractions. It’s the principal way the FCC polices those it regulates. That’s why lying – the ever-polite FCC calls it “misrepresentation” or “lack of candor” – is taken seriously and is the FCC equivalent of a capital crime. … As the lawyers pointed out to me this week, once indicted for misrepresentation as Sinclair has now been, it sticks because it goes to the broadcaster’s basic character qualifications to be a licensee. It cannot buy or sell a station or even renew a license until it resolves the character question. Sinclair’s best move now is to walk away from the merger and promise, no, swear on a stack of Bibles, that it will never, ever mislead the FCC again.

“Sinclair has no one but itself to blame for this fiasco. It pushed too hard to keep as many of the Tribune stations as it could and somewhere along the line lost sight of the larger goal – get the transfer through the FCC and get to closing. … (David Smith) kept going back to the FCC (and the Justice Department) demanding more and more. Ironically, he will likely end up with nothing, except maybe a new set of regulatory hassles.”

feature Tribune gavel Sinclair

Tribune called off the deal and sued Sinclair for $1 billion.

— UPDATE: Sinclair counter-suing Tribune, accusing its onetime takeover target of a “deliberate effort to exploit and capitalize on an unfavorable and unexpected reaction from the FCC to capture a windfall.” —

Of course, Sinclair denied everything and said in a statement,

“We have been completely transparent about every aspect of the proposed transaction.”

fcc commissioners 2018One thing Sinclair failed to do after telling the FCC it was withdrawing the deal was asking the administrative law judge, who FCC commissioners unanimously recommended look into Sinclair’s representations during the Tribune negotiations, to end his planned hearing. The FCC’s Enforcement Bureau said it had no problem if the hearing was terminated.

But Broadcasting & Cable reported “The FCC docket was still open” as of Monday and got confirmation from an FCC spokesperson,

“Although Sinclair’s pleading states that the applications ‘have been withdrawn’ and are to be dismissed with prejudice, it fails to specifically seek such relief from the Chief Administrative Law Judge.”

B&C added,

“That’s because the licenses are now before him, rather than the FCC staffers who had been vetting them before the hearing designation.”

tv airwavesThis is a world of bigger and bigger broadcasting companies – in part because of competition from cable, satellite and the internet – but as I’ve said about a million times, the broadcasters have special responsibilities since they use the public airways. And they need a tougher FCC to keep them, and the newer companies, in line.

On the other hand, Axios quoted Dennis Wharton, executive vice president of communications for the National Association of Broadcasters as saying,

“Scale matters when we are competing against massive pay TV conglomerates, Facebook, Apple and Netflix. If you want a healthy broadcast business that keeps the Super Bowl on free TV, that encourages local investigative journalism and allows stations to go 24-7 live with California wildfire coverage, broadcasters can’t be the only media barred from getting bigger.”

The FCC is still determining whether to raise the limits on TV station ownership above 39 percent. Most experts told Axios they

“believe that cap will be lifted above 50 percent, but they don’t know what the exact limit will be, or when it will be passed and implemented.”

RKO General 1962Anyway, the FCC has taken away broadcast licenses before. I wrote about the RKO General situation all over the country, and also allegations of impropriety in the granting of a Boston television license.

According to experts Axios spoke to, Sinclair’s first batch of licenses comes up for renewal in June 2020. (Look for more activist challenges then.)

They also

“describe Sinclair as a ‘hard headed’ company that rarely engages with D.C. and which recently lost its top lobbyist.”

That description should come as no surprise to any regular reader of this blog.

So for now, there’s no deal, but a lawsuit, between Sinclair and Tribune.

Sinclair’s alleged misrepresentations to the FCC

“can be reviewed by an administrative law judge during a license renewal hearing, were the FCC to recommend such a hearing (which may be likely, given FCC’s concerns and Sinclair’s many outside critics),”

according to Axios.

The judge could revoke Sinclair’s licenses outright, which would teach the industry and its investors a big, important lesson. But a telecom lawyer Axios spoke to said,

“A more likely scenario … is that the FCC would reach a settlement whereby Sinclair is required to divest stations.”

My opinion: Crush them or cut them down to size, but at least do something.

One last note is that Sinclair is going to have trouble finding another merger partner due to its potential license renewal issues, but also because Tribune’s lawsuit accused the company of being “belligerent.” It’s what happens when you’re too big.Tribune Broadcasting Company

Now to the Tribune side, where there is less justice.

Reuters reported the company is going to pay big

“bonuses to executives who worked for more than 15 months on its failed merger.”

You’d think they’d be in line for bonuses after a successful merger!

How big are these bonuses? Reuters reported the company said,

“16 percent of target annual bonuses, which had been conditioned on completion of the Sinclair merger.” (I underlined. –Lenny)

money dollars centsAre you hearing this, shareholders?

This is what it adds up to. Three top executives – chief financial officer Chandler Bigelow, president of broadcast media Larry Wert, and general counsel and chief strategy officer Edward Lazarus – will be getting

“between $102,000 and $160,000. Other executives will get bonuses based on a similar percentage of their targeted annual bonuses.”

Why?

“In recognition of the substantial efforts and time that each of them devoted to the company’s anticipated merger with Sinclair and their contributions to maintain and grow the company’s business,”

according to the company.

That’s if the company was actually spending money to “maintain and grow” the business which is doubtful because companies in the process of being bought are cheap, not replacing employees or equipment so the financial sheets look better.

And what about all the employees who were encouraged to work under harder conditions and so much uncertainty for so long?

That’s the world, these days, kids.

Reuters also mentioned,

“Last week, Tribune Media Chief Executive Officer Peter Kern told investors it (was) ‘open to all opportunities’ in terms of industry consolidation or remaining independent. He noted on an investor call there was ‘tons of activity out there.’

“Kern said he would continue to run the company until Tribune reached a ‘permanent state.’”

Keep in mind, last Monday, Tribune announced it

“reached a comprehensive agreement with Fox Broadcasting Company to renew the existing Fox affiliations of eight Tribune Media television stations, including KCPQ-TV (Seattle), KDVR-TV (Denver), WJW-TV (Cleveland), KTVI-TV (St. Louis), WDAF-TV (Kansas City), KSTU-TV (Salt Lake City), WITI-TV (Milwaukee), WGHP-TV (Greensboro, NC). Terms of the agreement were not disclosed.”

disney abc logo

But knowing Fox is selling most of its assets to Disney/ABC and looking for more stations to buy, especially those in NFL football team markets, I’d consider Tribune a seller rather than a buyer.

TVNewsCheck’s Jessell agrees, pointing out,

“Recall that just prior to the announcement of the Sinclair deal, Fox tried to swoop in and buy Tribune out from underneath Sinclair. It coveted some of Tribune’s stations and it feared Sinclair becoming too big an affiliate group for it to push around.”

Fox TV stations

I’d also consider telling the FCC not to let Fox buy any of those eight stations, except Seattle, because it owned them at one point and sold them when it made sense for the company. In other words, it showed no commitment to the communities or their people. Companies shouldn’t be allowed to sell unneeded stations and then buy them back when they feel they’ll make more money.

standard media

Besides Fox, which could face ownership limits, Jessell pointed to Soo Kim’s new Standard Media, which was going to buy nine Tribune stations in seven cities, and Nexstar as potential buyers.

Jessell also mentions there are a lot more stations on the market now than two years ago.

cox media group

Cox is looking for someone to buy its 14 stations, Gray is buying Raycom and has to spin off nine stations, and Cordillera will be leaving the industry once it sells its 11 stations.

So complicated!

But some more from Jessell on Sinclair:

“Not in the entire history of broadcasting, with the possible of RKO, has a major company so thoroughly managed to trap itself in such a regulatory and legal morass. …

“If Executive Chairman David Smith did not control the board, he would be thrown out for directing this debacle and hobbling the company at a critical time for it and the industry. It will be interesting to see who is made the scapegoat. …

“Sinclair can continue to churn out cash, but, from a strategic standpoint in broadcasting, is indefinitely sidelined. Until it resolves the alleged character issues at the FCC, it cannot buy a broadcast license. It can’t even renew one.

“Sinclair’s challenge today is to start digging out — and it’s going to be costly. First it must settle with Tribune. And then it has to return to the good graces of the FCC.” …

Also, “The Sinclair independent shareholders (could) file a lawsuit against Smith and his team for gross mismanagement.” …

And, “Indeed, Sinclair did everything wrong, allowing arrogance and self-righteousness to overcome its good sense at every turn.”

I think a lot of justice is what’s needed here, and soon.

Please leave your comments in the section below, and don’t miss out. If you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. I’m also available for writing/web contract work.

Sinclair sinks, Trump’s temper, Cox’s cash value

There’s something to be said for waiting before starting to write. That’s not my nature. I want to get things out first. I type very well but nobody can do it as quickly as my brain, so I often dictate into a phone and email myself. Then, I make any corrections and additions, and create the graphics and email preferences.

But this saga of Sinclair Broadcast Group trying to buy Tribune Media that has been going on for more than a year and suddenly failing last week – supposedly failing – is full of interesting details.

NO sinclair tribune

I wrote about a lot of them, Tuesday night. That was mostly background. You know how little I admire Sinclair and the people who run it. Tonight, you’ll see exactly what went wrong for the deal and what I think should be done. Let’s just say what went wrong could’ve been a lot of what I wrote Tuesday night!

I’m going to suggest starting by reading that last post, if you haven’t. It gives a lot of background about why Sinclair is so despised – that I’ve written about for months but conveniently put in one place – so there’s no sense repeating it here.

cox media group

But first, the latest, and that’s Cox Media Group – one of the best corporations owning TV stations out there, and a private one – is exploring putting itself up for sale.

Yesterday, FTVLlive’s Scott Jones got a secret copy of the talking points Cox managers are supposed to use while talking to employees. Let’s face it, “talking points” is another phrase meaning public relations. In other words, they’re trying to convince the workers to keep working extra hard because everything is going to be great! (I hope you used your best Tony the Tiger when you read that.)

Of course, that’s not how employees are feeling. When your company suddenly sets itself up to be bought, there is lots of uncertainty. You know spending will go down and jobs will not be filled, so the company’s financials look more attractive. And being bought by another major established company could lead to layoffs. But you know that’s not in the talking points which you can see below in this six-page slideshow.

This slideshow requires JavaScript.

Cox’s 14 TV stations are pretty good and most are highly-rated ones. From left to right, by row, they’re the ABC affiliate in Atlanta; ABC and independent in Orlando; Fox in Boston; CBS in Seattle; NBC in Pittsburgh; ABC and independent in Charlotte; Fox and CBS in Jacksonville; Fox in Memphis; CBS in Dayton, Ohio; Fox in Tulsa, Okla.; and also a “supply-side platform that brings automation and data-driven targeting to the buying and selling of television advertising” called Videa.

cox stations

There are also 61 radio stations, 4 daily newspapers, 11 non-daily papers, 16 digital brands, and one local cable channel.

FTVLive’s Scott Jones also got a market analyst report from Wells Fargo about how much Cox Media may be worth. The answer it gives is $2.65 billion, but consider many factors including the number of willing buyers, whether the stations get split up, and whether Tribune goes back on the market.

wells fargo cox

See Tuesday’s post for a lot more links to, and details on, the rest of Atlanta-based Cox.

So FCC Chairman Ajit Pai was arguably putting himself on the line while supporting the Sinclair-Tribune merger when surprisingly, last week, he said in a statement:

“Based on a thorough review of the record, I have serious concerns about the Sinclair-Tribune transaction. … The evidence we’ve received suggests that certain station divestitures that have been proposed to the FCC would allow Sinclair to control those stations in practice, even if not in name, in violation of the law. … When the FCC confronts disputed issues like these, the Communications Act does not allow it to approve a transaction. Instead, the law requires the FCC to designate the transaction for a hearing in order to get to the bottom of those disputed issues.”

How surprising?

Pai embraced the merger so much, he’s under investigation by the FCC’s inspector general for allegedly greasing the wheels by bringing back the UHF discount rule weeks before the deal was announced. That way, the new, larger company could still meet the FCC ownership limit of 39 percent of U.S. households, rather than vastly exceeding them.

— UPDATE: The FCC inspector general cleared Chairman Ajit Pai of being unfairly biased in favor of the Sinclair Broadcast Group–Tribune Media merger. —

sinclair before tribune
Sinclair’s reach now, without Tribune

Then yesterday – at an awkward moment for Pai, Sinclair and Tribune – a Washington-based U.S. Appeals Court rejected a challenge to the FCC reinstating the UHF discount that could’ve and could still pave the way for the merger. The three-judge panel was comprised of two President Barack Obama nominees and one President Trump nominee. They dismissed the case on technical grounds without considering its merits, ruling the activist groups that filed suit hadn’t shown they’d be injured by the consolidation at the heart of their case. What this really means is Tribune could be worth more if it pulls out of the deal, because other potential suitors will have more flexibility to make offers. Tribune can leave Sinclair at the alter/chuppah on Aug. 8.

The UHF discount, started in 1985, let companies with UHF (channels 14+) stations only count half the coverage area towards the ownership limit. But that was when there was a big difference between watching channels 2 to 13, and channels 14+. With today’s technology – and cable, satellite and computers added to the mix, and broadcast signals digital rather than analog – the quality looks the same. The rule was ended in 2016, just before the end of President Obama’s administration.

So why bring back the rule last year? For big corporations, up against the ownership limit, urging Pai to reinstate it so they could buy more stations – exactly what Sinclair needed to merge with Tribune.

According to Variety, Commissioner Mignon Clyburn, the sole Democrat on the FCC at the time, warned it would diminish diversity, competition, and localism, and she predicted a wave of mergers and acquisitions.

Variety wrote at the time,

“She showed a chart from Bloomberg showing how major station groups benefit from the discount. The largest, ION Media, reaches 33.7% of the country with the discount, but 65.2% without. Univision reaches 23.6% with the discount, but 44.8% without. When the discount was repealed last summer, station groups were allowed to retain their existing holdings, but they would be forced to divest assets in the event of a merger or corporate takeover.”

tv owner population share

But Pai argued the FCC would start examining the media ownership cap and reinstating the UHF discount would give the FCC a “blank slate.” The examination started in December.

generic tvA year later, in April 2018, Variety reported a panel of appellate judges asked why the FCC reinstated the rule and raised some concerns. Two of the three judges on the D.C. Circuit Court of Appeals also expressed concerns the FCC had restored a rule that was considered obsolete.

According to Variety, Judge Gregory Katsas noted to the FCC’s attorney, James Carr, that while the FCC

“might want to raise the cap,” there was “no reason for thinking at that the end of the day, part of the solution will be keeping the discount.”

“I think that is probably fair, your honor,” Carr replied. He argued that the UHF discount shouldn’t be eliminated without considering its implications to the 39% cap.

Meanwhile, CEO Chris Ruddy of conservative TV news network Newsmax said, “The judges on the D.C. Circuit reviewing the FCC’s UHF discount were left scratching their heads wondering why the rule was re-instated when everyone — Republicans and Democrats alike — agree that the discount is an analog relic and makes no sense in a digital world.

“The FCC should avoid the appearance of impropriety and proceed with a transparent national ownership cap proceeding to set a level playing field before approving any merger that benefits just one company, namely Sinclair.”

He also said he told President Trump strict limits on national TV ownership are needed not only to keep a lid on Sinclair, but also on the ‘liberal’ broadcast networks.

I told him [Trump] about my opposition because Sinclair would reach 70 percent of U.S. homes and — while I don’t disagree necessarily with Sinclair’s editorial point of view — I did not want to see NBC and ABC and the big liberal networks…[reaching] 70 percent.

“I think that would have been very dangerous if NBC was dictating the local news coverage in Des Moines, Iowa,” Ruddy said.

Keep in mind, Ruddy’s Newsmax and also Sinclair want to challenge Fox News Channel for conservative news viewers.

Politico summed it up by saying,

“Sinclair has been a frequent target for Democrats and liberal groups disturbed by reports that it favors President Donald Trump in its coverage via ‘must-run’ segments pumped to its network of stations.”

During the 2016 presidential election, The Washington Post reported Sinclair

“gave a disproportionate amount of neutral or favorable coverage to Trump during the campaign” while airing negative stories on Hillary Clinton, and Politico reported “on a boast by Trump’s son-in-law Jared Kushner that the president’s campaign had struck a deal with the broadcast group for better media coverage. Sinclair disputed the characterization, saying it was an arrangement for extended sit-down interviews that was offered to both candidates.”

Also, it was Trump who nominated Pai for the agency’s top post, so most experts felt the merger would eventually get the go-ahead due to President Trump’s public comments praising the media company, which boasts a conservative-leaning, anti-mainstream media news operation.

My last post mentioned many different cases of using shell companies under Sinclair’s control to still broadcast on more stations than allowed. Those so-called sidecar arrangements let Sinclair keep a stake in the revenue and programming of the spun-off stations.

I even asked, “Why was the FCC the last to find out? Or did it know and ignore the facts for political reasons?”

Today, I found a new example of a virtual triopoly (three stations in a market), when the FCC only allows duopolies (two stations in a market) and only under certain conditions.

So what changed? Politico reports problems in three cities.

WGN-TV

First, in Chicago, the plan was to sell

“WGN to Steven Fader, a Maryland business associate of Sinclair Executive Chairman David Smith who oversees car dealerships.”

According to Reuters,

“The draft order circulated by Pai’s office … said Sinclair’s actions around the divestiture of TV station WGN in Chicago ‘includes a potential element of misrepresentation or lack of candor.’”

Ouch! Not good for a company licensed to use the public airwaves. I used another example below and then offered a suggestion about what should happen to Sinclair.

Adweek added,

“The FCC feels Smith selling the asset to his friend and business associate presents a problem,”

and I’ll say the price of $60 million is ludicrous, considering the station is worth hundreds of millions of dollars.

According to The Chicago Tribune,

“The WGN services agreement would have kept Sinclair in charge of everything from programming to ad sales while giving it an option to buy back the station for the same price, subject to adjustments, within eight years.”

WPIX

Sinclair was also supposed to sell WPIX-New York, the nation’s largest TV market by far, for a measly $15 million to that same Cunningham Broadcasting, a company with close ties to the Smith family. That caused Pai to say he was concerned Sinclair’s proposed sales in Chicago and New York may have attempted to deceive the government.

Adweek said also troubling

“were the deals to sell stations in Dallas and Houston to Cunningham Broadcasting.”

The Tribune reported,

“The proposal also included an option to buy the stations back.”

According to Reuters,

“Separate filings with the FCC last month by the American Civil Liberties Union and conservative news outlet Newsmax Media” … raised “questions about whether Sinclair would continue to control some of the stations it proposes to divest.”

So Politico said,

“Pai announced an administrative law judge would review the station spinoff issues. The FCC takes that step when companies fail to persuade it that a transaction, even with conditions, would be in the public interest.”

Ars Technica reported the decision by FCC commissioners to adopt a Hearing Designation Order and have a judge review aspects of the deal was unanimous. Other options were

“denying the merger outright, approving the merger, or approving it with conditions.”

Click here for the full order. One of the key parts reads:

“Among these applications were three that, rather than transfer broadcast television licenses in Chicago, Dallas, and Houston directly to Sinclair, proposed to transfer these licenses to other entities. The record raises significant questions as to whether those proposed divestitures were in fact “sham” transactions. By way of example, one application proposed to transfer WGN-TV in Chicago to an individual (Steven Fader) with no prior experience in broadcasting who currently serves as CEO of a company in which Sinclair’s executive chairman has a controlling interest. Moreover, Sinclair would have owned most of WGN-TV’s assets, and pursuant to a number of agreements, would have been responsible for many aspects of the station’s operation. Finally, Fader would have purchased WGN-TV at a price that appeared to be significantly below market value, and Sinclair would have had an option to buy back the station in the future. Such facts raise questions about whether Sinclair was the real party in interest under Commission rules and precedents and attempted to skirt the Commission’s broadcast ownership rules. Although these three applications were withdrawn today, material questions remain because the real party-in-interest issue in this case includes a potential element of misrepresentation or lack of candor that may suggest granting other, related applications by the same party would not be in the public interest.”

This keeps getting better!at&t time warner

Politico said an administrative law judge was called in 2015 with the proposed Comcast-Time Warner Cable deal. The companies later abandoned it, rather than go through the hearing process. AT&T ended up with Time Warner, at least for now, after a federal judge allowed it without conditions, but the Justice Department is appealing.

By last Wednesday, Reuters reported Sinclair announced it would not divest the three TV stations currently owned by Tribune

“to ‘expedite’ the transaction after the FCC suggested the company would still control the stations,” and “two FCC officials who did not wish to be identified said Wednesday they believe the merger will not be able to proceed.”

Instead, Sinclair itself will acquire WGN-Chicago, and put KDAF-Dallas and KIAH-Houston into a divestiture trust and sold by an independent trustee (if the acquisition is finalized).

The Justice Department is also still reviewing the deal and the FCC may have even more concerns.

Sinclair denied any effort to mislead the FCC and issued this long statement:

“While neither Sinclair or Tribune have seen the draft HDO, Chairman Pai’s comments and press reports indicate the FCC is questioning the proposed divestitures in Dallas, Houston and Chicago.  Accordingly, in order to address such concerns and to expedite the Tribune transaction, Sinclair has withdrawn the pending divestitures of stations in Dallas (KDAF) and Houston (KIAH) to Cunningham Broadcasting Corporation and Tribune has withdrawn the pending divestiture of WGN in Chicago to WGN-TV LLC.  Sinclair intends to request permission from the FCC to put the Dallas and Houston stations into a divestiture trust to be operated and sold by an independent trustee following the closing of the Tribune acquisition.  Sinclair expects to have identified and entered into a purchase agreement with a third party buyer or buyers for the Dallas and Houston stations prior to closing.  As a result of the withdrawal of the application relating to WGN, Sinclair will simply acquire that station as part of the Tribune acquisition, which is, and has always been, fully permissible under the national ownership cap.

“Throughout the FCC review process of the Tribune merger and divestitures, Sinclair has had numerous meetings and discussions with the FCC’s Media Bureau to make sure that they were fully aware of the transaction’s structure and basis for complying with FCC rules and meeting public interest obligations. During these discussions and in our filings with the FCC, we have been completely transparent about every aspect of the proposed transaction. We have fully identified who the buyers are and the terms under which stations would be sold to such buyer, including any ongoing relationship we would have with any such stations after the sales. All relevant agreements documenting such terms as required by FCC rules have been filed. While we understand that certain parties, which oppose the transaction object to certain of the buyers based on such buyers’ relationships with Sinclair, at no time have we withheld information or misled the FCC in any manner whatsoever with respect to the relationships or the structure of those relationships proposed as part of the Tribune acquisition. Any suggestion to the contrary is unfounded and without factual basis.

“While the structures put forth to the FCC throughout the process have all been in compliance with law and consistent with structures that Sinclair and many other broadcasters have utilized for many years with the full approval of the FCC, we have consistently modified the structure in order to address any concerns raised by the FCC. As a result and in light of the ongoing and constructive dialogue we had with the FCC during the past year, we were shocked that concerns are now being raised. Nonetheless, we have decided to move forward with these additional changes to satisfy the FCC’s concerns.

“There can be no question regarding misrepresentation or character given that Sinclair has fully disclosed all terms of all aspects of the transactions it has proposed. The FCC’s reported concerns with sales to certain parties have been eliminated in light of the withdrawals of the applications relating to Dallas, Houston and Chicago. Accordingly, we call upon the FCC to approve the modified Tribune acquisition in order to bring closure to this extraordinarily drawn-out process and to provide certainty to the thousands of Tribune employees who are looking for closure.”

So what’s next for Tribune? Will it stick by the deal as it said it intends? We don’t know for sure yet, but it has until Aug. 8 and I already mentioned reasons to separate from Sinclair.

This video was made before Cox threw its assets into the ring.

One big winner, so far, could be 21st Century Fox Inc. chairman Rupert Murdoch, who has become close with President Trump.

Bloomberg notes, over the decades, Fox and Sinclair have been in business together, but the conservative organizations have also been rivals.

Sinclair owns dozens of local Fox affiliates. So does Tribune. Last year, Fox tried unsuccessfully to outbid Sinclair for Tribune.

In the meantime, the companies divide the retransmission fees paid by cable and satellite operators (meaning what you and I pay). Networks say local stations have more value because of them.

Former Fox exec Preston Paddon remembers in his blog,

“By 1992, Congress found that cable systems were paying carriage fees to the non-broadcast channels but not to the broadcasters, and that this was unfair to the broadcasters.”

It’s why we pay for free local TV if we’re not watching with an antenna.

Anyway, Sinclair buying Tribune and its own Fox affiliates would’ve given it a stronger negotiating hand in talks with Fox about how to divvy up those fees.

So after losing out on Tribune,

“Fox threatened to pull its affiliates from Sinclair and switch the stations to an independent broadcaster. Eventually, in order to satisfy regulators, Sinclair agreed to sell some Tribune stations to Fox, which, in turn, said it would renew Sinclair’s affiliation with more than two dozen stations.”

Now, Fox may be able to buy even more stations.

And “Sinclair may soon compete with Fox News for right-leaning TV viewers” may not come to pass. It has reportedly been talking about hiring former Fox News stars to create a block of conservative programming using WGN America, which it would acquire, or The Tennis Channel, which it already owns. Former Trump advisor Boris Epshteyn and former CBS correspondent Sharyl Attkisson already work for Sinclair. Politico reported Sinclair has even approached current and former Fox talent such as Jeanine Pirro, and Greta Van Susteren and Eric Bolling. I already wrote Talks with former Fox host Bill O’Reilly fell apart. Sinclair won’t admit to any of that.

Also, the Justice Department appealed the ruling that let AT&T buy Time Warner. That’s good for Fox at the moment because it involves Fox News Channel rival CNN, and may have kept Comcast/NBC from buying most of Fox, as it downsizes to become “New Fox.” Murdoch prefers Disney/ABC buying the assets, which the government already approved, and “the Murdoch family would see more tax benefits in that deal.”

So what’s President Trump’s beef? You already read about his relationship with Sinclair.

Tuesday night, he tweeted it was “sad and unfair that the FCC wouldn’t approve the Sinclair Broadcast merger with Tribune,” but Republicans control the FCC, he appointed Ajit Pai as chairman, and Pai has been accused of being too cozy with Sinclair. But except for appointments, the FCC is independent from the White House.

Deadline reported Sinclair commentator Boris Epshteyn, who used to work for Trump, is for the deal. So is Steve Bannon, who got friendly with Sinclair stations in swing states before the election. And Trump has to like Sinclair’s publicity.

The only Democratic FCC commissioner at the moment tweeted her response to the president with just one word: disagree.

But Trump’s friend Rupert Murdoch – who also owns TV stations and the pro-Trump Fox News Channel – is said to be against the merger. That would be especially so if Sinclair starts putting conservative news on cable through WGN America and The Tennis Channel. Trump is so chummy with Murdoch, he called in December to congratulate him on the Disney-21st Century Fox deal.

I wrote another friend, NewsMax chief Chris Ruddy, is definitely against Sinclair-Tribune, as well.

Furthermore, the president compared Sinclair-Tribune to letting “Liberal Fake News NBC and Comcast (get) approved” which happened under the Obama administration and FCC. Trump criticized it as being too big.

He didn’t mention it’s on the level of AT&T-Time Warner, which a federal judge recently allowed but the Justice Department is appealing.

The difference between Sinclair-Tribune and Disney-Fox – and NBC-Comcast and AT&T-Time Warner – is that the first pair involve companies that make content but don’t distribute it. In the second pair, NBC and Time-Warner make content, but Comcast and AT&T actually distribute it — Comcast through cable and AT&T by DirecTV satellite, both of which are paid subscription services.

In April, Axios reported President Trump defended Sinclair after the company started

“forcing conservative, pro-Trump editorials on its” news anchors and “Deadspin created a video of Sinclair broadcasters spurning ‘fake news.’

Viewers of Sinclair’s 200-plus local stations had already seen “centrally drafted opinion items reflecting its conservative, often pro-Trump positions,” but not by their own local anchors and certainly not side-by-side along with so many others.

That was at 6:34am. Keep in mind, a great number of Sinclair’s stations are affiliated with the networks.

Then, at 6:58, Trump took on CNN…

and got pushback from its PR department.

CNN reports some Sinclair journalists said they were unhappy with President Trump’s portrayal of the company as “conservative” because they want to be recognized for their straight-forward, nonpartisan work. Despite their stations being forced to air pro-Trump commentaries and stories, most journalists at local stations don’t want to be labeled by the president or anyone else.

As for Sinclair’s claim of more localism if the deal goes through, FTVLive’s Scott Jones found Sinclair station WSYX-Columbus, Ohio, doing a series of reports called “Gator Week” (as opposed to Shark Week, that has been on the Discovery Channel since 1988). Still, Jones thought it was “odd” considering “you don’t see many alligators in Ohio.” Then, he found out about other Sinclair stations doing the same thing, “including WGXA (Macon, Ga.), WPMI (Mobile, Ala.), WPEC (West Palm Beach) and others.” He joked he wasn’t sure it was a must-run.

I, myself, found Shark Week on a retweet from the Cunningham Broadcasting station in mid-Michigan. Maybe WBSF was allowed to go a different route.

WBSF’s “About” section says it’s “owned and operated by Cunningham Broadcasting Corporation and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.” So there are three terms/phrases: owned, operated, and “receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.” Maybe that’s because just above, it says to send all press releases to news@nbc25news.com. So maybe “certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group” includes press releases.

But wait!

Below, there are nbc25news email addresses for comments, webmaster (the Sinclair owned, operated, and apparently “affiliated” websites all look similar), contests and weather.

And below that are Sinclair (sbgi.net) email addresses for corporate, two for national advertising, and the secondary person for closed-captioning concerns.

So maybe those are all the “certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.”

That’s all very interesting since I knew Sinclair controlled two other stations in the same location!

NBC affiliate WEYI has on its “about” section (with the same look) that it’s “owned and operated by Howard Stirk Holdings, LLC and receives certain services from an affiliation of Sinclair Broadcast Group.” That entire phrase is merely a substitution for Armstrong Williams’ company and we established in my last post that WEYI is one of a few Howard Stirk stations run by Sinclair. They also use the nbc25news email, but it’s more appropriate here.

Then there’s Fox affiliate WSMH that has on its “about” section (with the same look, of course) that it’s – wait for this! – actually “owned and operated by Sinclair Broadcast Group.” The email addresses are all wsmh.com. The “receives certain services” phrase is not there.

I did notice after the paragraph with the name of the owner, etc., and ties to Sinclair, is another called “Community Involvement.”

What’s funny is that all three stations start with “The owner and Sinclair Broadcast Group, LLC. continue to broaden its recruiting outreach…”

That means “the owner” can be whichever company actually holds the station license and it’s not named here, just referred to as “the owner,” out of laziness.

But what’s especially funny here is saying “The owner and Sinclair Broadcast Group” when Sinclair is really the owner!

But seriously, how does Sinclair operate the three stations with the same address, etc.? We learned in my last post that’s not allowed in Baltimore, with Sinclair, Cunningham and Deerfield Media. In fact, in Nov., 2012, TVNewsCheck reported the situation as “a virtual triopoly.”

The FCC’s webpage called Broadcast Ownership Rules clearly states in its section, Local TV Multiple Ownership:

“An entity is permitted to own up to two TV stations in the same Designated Market Area if either:

  • “The service areas – known as the digital noise limited service contour – of the stations do not overlap

  • “At least one of the stations is not ranked among the top four stations in the DMA (based on audience share), and at least eight independently owned TV stations would remain in the market after the proposed combination”

That’s the summary in its entirety! The stations cover the same area. An old website reports “eight full-power television stations in the Flint-Saginaw-Bay City market,” the others being CBS and ABC affiliates, two PBS affiliates and a religious broadcaster.

And the NBC, Fox and CW stations are controlled by the same company, for all intents and purposes. I’d bet the CW station is not in the top four rated, but the rules are for an entity “to own up to two TV stations” – just two!

(The MyNetworkTV affiliate is on a sub-channel of the CBS affiliate.)

I just found the mid-Michigan situation by accident and wonder how many other cities this has been going on in.

TVNewsCheck’s Harry A. Jessell put it this way, and then made lists of winners and losers at this point:

“Its mishandling of its merger application has badly stained its permanent FCC record in a way that could greatly complicate its future regulatory dealings. … And a liar is what the FCC has accused Sinclair of being by obfuscating the fact it would continue to control three major market stations that it told the FCC it would spin off to other broadcasters to comply with ownership limits.

“You see, the FCC acts on the honor system. It presumes that you are obeying all the rules and expects you to confess any infractions. It’s the principal way the FCC polices those it regulates. That’s why lying – the ever-polite FCC calls it “misrepresentation” or “lack of candor” – is taken seriously and is the FCC equivalent of a capital crime. … As the lawyers pointed out to me this week, once indicted for misrepresentation as Sinclair has now been, it sticks because it goes to the broadcaster’s basic character qualifications to be a licensee. It cannot buy or sell a station or even renew a license until it resolves the character question. Sinclair’s best move now is to walk away from the merger and promise, no, swear on a stack of Bibles, that it will never, ever mislead the FCC again.

“Sinclair has no one but itself to blame for this fiasco. It pushed too hard to keep as many of the Tribune stations as it could and somewhere along the line lost sight of the larger goal – get the transfer through the FCC and get to closing. … (David Smith) kept going back to the FCC (and the Justice Department) demanding more and more. Ironically, he will likely end up with nothing, except maybe a new set of regulatory hassles.”

Bloomberg quotes B. Riley FBR Inc. analyst Barton Crockett, who said in a note he has

“never seen such ‘harsh’ language from the FCC about an applicant for a merger. The ‘vitriolic’ tone of the FCC statement makes it dubious that Sinclair and Tribune will be able to come back with divestitures that will satisfy the FCC.”

Bottom line: Anyone who knows me knows I can be tough, especially on myself. The people who run and invest in the nation’s largest media company have been breaking rules all over the place for many years. It’s time the FCC gets extremely serious so it’s taken seriously when protecting the public interest from those using the public airwaves.

Does anyone remember the RKO situation? Have a seat and look for similarities. (I wrote this with information from several Wikipedia listings.)

RKO General 1962
1962 logo

RKO General was the main holding company through 1991 for the non-core businesses of the General Tire and Rubber Company.

It had been in broadcasting since 1943, and General Tire bought the RKO Radio Pictures movie studio in 1955, but dissolved it in 1959. From then until 1991, it operated six TV stations and more than a dozen radio stations. It also holds the record for the longest licensing dispute in television history.

KHJThe trouble began in 1965. RKO General applied for license renewal of KHJ-TV in Los Angeles (now KCAL-Channel 9). A local group, Fidelity Television, challenged it, charging RKO with second-rate programming, and later and more seriously, that General Tire conditioned its dealings with certain vendors on the basis they’d buy advertising time on RKO General stations. These “reciprocal trade practices” are considered anti-competitive. RKO and General Tire executives testified before the FCC and rejected the accusations. Four years later, in 1969, the commission issued an initial finding that Fidelity’s claims were correct.WNAC RKO

That same year, RKO faced a license challenge for WNAC-TV in Boston (now WHDH-Channel 7, not to be confused with the old WHDH-Channel 5), again charged with reciprocal trade practices.

WOR RKOFour years later, in 1973, the FCC ruled in favor of RKO in the Los Angeles case, pending findings in the still-ongoing Boston investigation. The next year, in 1974, when RKO applied for license renewal of WOR-TV in New York (now WWOR-Channel 9, technically Secaucus, NJ), the FCC conditioned the renewal on the Boston case as well.

SIDEBAR: Another Boston FCC case lasted 15 years – not the record, but from sign-on to sign-off – and involved the former WHDH-Channel 5. The DuMont Television Network applied for a construction permit for the channel, but shut down its network before getting it. The Boston Herald Traveler Corporation got the license, signed on in 1957, and shortly after, the FCC started investigating allegations of impropriety in the granting of the television license. (Allegedly, the controversy was over luncheon meetings the newspaper’s chief executive had with an FCC commissioner during the original licensing process.) So the old channel 5 (WHDH) never had a license longer than six months at a time while the standard was three years.

Eventually, the FCC ordered comparative hearings and in 1969, a local group called Boston Broadcasters was granted a construction permit for a new station on channel 5 called WCVB after it promised to air more local programming than any other station in America at the time. That’s even though the old channel 5 (WHDH) often broadcast more local programming than any other commercial TV station in Boston. Herald-Traveler Corporation lost its court case in 1972 and WCVB went on the air in its place. Luckily, everyone on the old channel 5 moved to the new channel 5 which still broadcasts from the suburb of Needham, since the old WHDH-TV refused to sell its studios, transmitter and tower to the new WCVB, which is now owned by Hearst.

NOW BACK TO THE STORY: In June, 1974, an administrative law judge renewed the WNAC-Channel 7 Boston license even after finding General Tire and RKO General had engaged in reciprocal trade practices. In December, 1975, a company competing for the license called Community Broadcasting asked the FCC to revisit the case. It alleged General Tire bribed foreign officials, maintained a slush fund for U.S. political campaign contributions, and misappropriated revenue from overseas operations. RKO denied all the allegations during a year-and-a-half series of proceedings. Then, in July, 1977, General Tire admitted to an eye-popping litany of corporate misconduct, including the bribery and slush fund charges, in order to settle an action brought by the Securities and Exchange Commission. But the TV situation wasn’t over yet. Still, the RKO proceedings dragged on!

Finally, in 1980, after a half-decade of hearings and investigations, the FCC stripped RKO of WNAC’s license. It found RKO “lacked the requisite character” to be the station’s licensee and gave as examples, the reciprocal trade practices of the 1960s, false financial filings by RKO, and General Tire’s gross misconduct in non-broadcast fields.

But the worst was RKO’s dishonesty before the FCC. During hearings, RKO withheld evidence of General Tire’s misconduct, including the fact the SEC had been investigating the company in 1976. RKO also denied it had improperly reported exchanges of broadcast time for various services, despite indications to the contrary in General Tire’s 1976 annual report. So the FCC found RKO had displayed a “persistent lack of candor” over its own and General Tire’s misdeeds, which threatened “the integrity of the Commission’s processes.” That FCC ruling meant RKO lost the KHJ-TV Los Angeles and WOR-TV New York licenses as well.

RKO appealed to the District of Columbia U.S. Court of Appeals, which upheld the revocation solely on the basis of RKO’s lack of candor. It wrote in its opinion, “[t]he record presented to this court shows irrefutably that the licensee was playing the dodger to serious charges involving it and its parent company.” But the court interpreted the candor issue so narrowly that it applied only to WNAC-TV, and ordered rehearings for WOR and KHJ. RKO General appealed again, this time to the U.S. Supreme Court. In 1982, SCOTUS refused to review the license revocation, and it was over. RKO General sold WNAC’s assets to New England Television (NETV), a new company from the merger of Community Broadcasting and another competitor for the license, the Dudley Station Corporation. The FCC granted a full license to NETV on channel 7, which it renamed WNEV-TV. Since then, the station changed its call letters to WHDH-TV, had low ratings, and was sold to Ed Ansin’s Sunbeam Television Corporation. (This WHDH has no relation to the old WHDH-Channel 5.)

It could’ve been worse. In 1983, the FCC began taking competing applications for all of RKO’s broadcasting licenses, but Congress passed a law sponsored by Sen. Bill Bradley requiring the commission to automatically renew the license of any commercial VHF-TV station relocating to a state without one, meaning New Jersey and Delaware. Two months later, RKO General officially changed WOR’s city of license from New York to Secaucus, NJ, where it remains on paper. The FCC made the station move its main studio there and step up coverage of events in the Garden State. Still, WOR maintained its identity as a New York station. (It’s now owned by Fox, which also owns WNYW-Channel 5, and got rid of channel 9’s newscasts.)

In 1984, RKO sold its Radio Networks operation to United Stations. In 1986, under pressure, RKO put WOR up for sale. MCA/Universal won the bidding war and the FCC approved the purchase. In 1987, MCA changed the call letters to WWOR. (Remember the slogan Universal 9, about 15 years before NBCUniversal was formed?)

RKO was lucky it sold WOR. In 1987, an FCC administrative law judge found it unfit to be a broadcast licensee due to a long history of deceptive practices he called the worst case of dishonesty in FCC history, and ordered RKO to surrender the licenses for its two remaining two TV stations and 12 remaining radio stations. RKO declared all of the employees responsible for the misconduct had been fired and appealed, claiming the ruling was deeply flawed. But the FCC made it clear it would probably reject any appeals and strip the licenses, and urged RKO to sell everything before that became necessary.

In 1988, under an FCC-supervised deal, the license of KHJ-Los Angeles was granted to Fidelity, the company that had originally challenged RKO General. Fidelity then transferred it to Disney, before it bought ABC, for $324 million. RKO got about two-thirds and Fidelity got the rest. By 1991, everything was sold. (Fort Lauderdale-Miami’s WAXY-FM 105.9 – which labeled itself “an RKO radio station” before giving its call letters, near the end – was sold in 1990. That was 28 years ago! Unbelievable!)

TVNewsCheck’s Harry Jessell put it this way:

“When people are making comparisons between your station group and RKO General, you know you have screwed up.”

I think there are too many changes going on in the industry right now as technology improves so quickly. Jessell mentioned certain former FCC commissioners would’ve gone the RKO route with Sinclair. I agree because now more than ever, broadcasters use the public airwaves and must pay us back with public service under tougher rules than its competitors. And the FCC needs complete and total honesty, with so much on its hands.

Sinclair needs to be brought down similarly for all it has done, with the same family as owners and no concern for anything but profit over the decades. The stations should be separated. Local broadcasters or broadcasting groups with no other industry interests should be given first shot at the stations. Then, they can hire experienced people with original ideas, and decisions would be made right there in the studio building.

Please leave your comments in the section below, and don’t miss out. If you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. I’m also available for writing/web contract work.

The lousiness of laziness and liars

I hate lazy people (and stupid ones, but that’s a blog for another time).

I can understand being sick. Last year, I showed up to work sick for three weeks since I wasn’t contagious and learned two lessons. First, I wasn’t appreciated and second, going to the doctor instead of assuming the bug would go away on its own would’ve gotten rid of it quicker.

feature roseanne barr valerie jarrett

Don’t know something? Then research or call! If you’re in the media, then your audience deserves better: all your effort to find the truth, wherever it is.

This morning, the author of one of my favorite blogs, FTVLive’s Scott Jones, showed how KYTV in Springfield, MO – News, Weather, and Sports in the Ozarks – copied an MMJ’s (multi-media journalist) biography from her old station’s website! I wonder if she did anything worth mentioning at that old station that could be included now.

ky3 lazy
http://www.ky3.com/content/bios/415143313.html

I just checked minutes before 9pm and it’s still there, more than 12 hours after most of the (TV) world found out. That mistake should not have been made. When I was Digital Media Manager, I wouldn’t publish a bio on the web until I approved it, and then the news director did the same.

But whatever the mistake is, it should be corrected or deleted as soon as possible. (Or “clarified,” as so many prefer to call errors, these days.) Does KY3, as it’s known and not to be confused with a Philadelphia station, need a Digital Media Manager?

I really wanted to give the MMJ a little credit since she probably publishes her news stories on a daily basis but not bios, which are not posted nor updated frequently. That’s why there’s a Digital Media Manager.

Unfortunately, Jasmine Dell’s resume on her blog doesn’t even include KY3! I’m not going to show you the link to download a Word copy of her resume which (not so bright) includes her name, complete address including apartment number; city, state and ZIP; and personal phone number and email address. Actually, I almost could since it’s all from when she worked at her former station, except the personal phone number and email address.

But you have to smile when her blog homepage contains the sentence,

“I am motivated to produce the best news results, media outcomes, and be successful when faced with challenging issues.”

Maybe she’s just slow.

What about WTXF-Fox 29 in Philadelphia, where I used to work? Its station history hasn’t been updated in YEARS! It even says so on top.

wtxf Station History
http://www.fox29.com/news/station-history

So don’t look for American Idol, Bones nor Glee on Fox29, despite what the station claims. They are wrong and you know it, especially with Idol, since the other two shows ended quietly, but Idol made news when it went to the competition.

quincy w parents
Quincy was such a gentleman when my parents visited

Good Day Philadelphia now starts 25 minutes before 4:25am.

Also, no 11pm news existed, nor The Q with Quincy Harris. Nah! Little oversights. They can’t be THAT important, despite the months planning each program!

Managers should know what they’re putting out on all platforms (not just over the air) since they’re responsible for it, and they should probably take a comprehensive look at all of their pages at least once a year and discuss whether the sitemap meets current needs.

bob kelly wtxf
Fun time with Bob Kelly

Also this morning, Good Day Philadelphia had a reporter at Field Day at Holy Cross Regional School. Traffic guy Bob Kelly, who I worked with twice, did “Kelly in the Classroom” segments and even some outdoors if they involved learning.

2018-05-29 field day lazy

Today, it was Jenn Fred instead and she must’ve done two segments that were nearly identical and both spectacular, since both appear on the homepage Top 5 under Good Day Philadelphia with nearly the same headline.

Yeah, Jenn. They really know how to show they care about your work!

And they couldn’t come up with five different stories for the Good Day part of the homepage? (Miss you! Feel free to comment below how we worked together on story selection, titles, etc., so we looked the best possible on whatever story you were working on everyday!)

Of course, the mother of all Fox laziness is exemplified in this article I brought you back on Jan. 27. Fourteen different stations used identical copy!

jan 27
https://cohenconnect.com/2018/01/27/facebook-twitter-and-fox-fox-x-14/

So let’s take a look at how Fox handled today’s Roseanne cancelation, in channel number order.

I’m not going to bother to look at any more stations, since the first three I examined were the same (and that includes L.A., where this was local news). I’ll bet the number goes to about 14, like with that last story.

Each one’s second paragraph read,

“‘Roseanne’s Twitter statement is abhorrent, repugnant and inconsistent with our values, and we have decided to cancel her show,’ (ABC Entertainment president Channing) Dungey told Fox News.”

Pardon me, but I’m going to claim B.S. The reason is this 2:01pm (ET) tweet from Robert Iger, Chairman and CEO ABC’s owner, The Walt Disney Company:

Do you notice Iger quoted Dungey’s same three words – abhorrent, repugnant and inconsistent – and then his ending? Now, take a look at the top story on ABC Entertainment’s website. It’s actually from the Associated Press!

roseanne abc entertainment

Pardon me if I’m wrong, but those are the same exact words on the bottom of this part of the A.P. article ABC Entertainment carried, so why do the Fox station articles feel special with their attribution even though they end with the same phrase?

I’m referring to those three words – abhorrent, repugnant and inconsistent, and the ending that followed everywhere – shaded above. Was Fox News or anybody associated with the company’s stations given special access to ABC Entertainment’s president and able to add

“Dungey told Fox News?”

I don’t think so.

Is it because someone at Fox is a liar or stretched the truth? I think absolutely.

Now, let’s narrow down who the alleged liar or stretcher is. We’ll start by examining the end of each of those local Fox stations’ articles.

end roseanne local articles

I’m not sure the lead-in to the ABC tweet makes any sense following a reference to Roseanne’s, but click here for that article the stations link to, which is supposed to contain the full story.

Fox News Roseanne
http://www.foxnews.com/entertainment/2018/05/29/abc-cancels-roseanne-after-barrs-racist-tweet.html

It’s from FoxNews.com – the folks in New York who work with the network, rather than the stations. It’s longer but uses the same three words, with the same phrase that follows, in the third paragraph – as if the president of ABC Entertainment spoke specifically to Fox News, which I doubt is true.

3 paragraphs Fox News Roseanne

So I clicked Sasha Savitsky, the author credited with the FoxNews.com article (below its headline). Up came her Twitter account which I used to get to the bottom of my question about whether the president of ABC Entertainment spoke specifically to Fox News or anybody associated with the company’s stations, as she reported. Her work email address was pinned to the top of her Twitter account.

email sasha roseanne

Sasha Savitsky twitter

I emailed Sasha Savitsky at 7:10pm tonight after Tweeting her at 6:39pm. (Both are above). I don’t know her work schedule, but

  1. Her article says it was updated three hours ago. (Above, it said just one hour, but blogs can take longer to write than I estimate they will. In this case, I hadn’t imagined going digging like this over something that might seem minor to some, but the information may not be true and it was republished on dozens of “news” websites around the country.)
  2. She probably has access to her Twitter account at all times, since she works for a network and mobile technology is inexpensive.
  3. And I promise I’ll let you know as soon as Sasha gives me an update. (No white lies, stretches or exaggerations here!)

And Roseanne, among my thoughts concerning you is one I’ve shared four times on this blog this year alone (from the beginning: here, here, here and here). Only owners are entitled to the First Amendment. The rest of the public cannot use the public airwaves, even if they deserve to more than the license-holder (which is probably most of the time since corporations hold multiple licences  dozens  and their CEOs are not spread out around the country to ensure broadcasting for local audiences).

It’s after 9:20pm. No word from Sasha, Jasmine’s bio looks the same and Fox 29’s station history article is just as bad. So you’re up to date.

Take that from someone who just published his 100th blog and can’t imagine how many readers’ hit-lists he has made!

Please, if you like what you read here, subscribe to CohenConnect.com with either your email address or WordPress account, and get a notice whenever I publish. I’m also available for writing/web contract work.